kæder på 9,5
Redaktør: Bestyrelsen
- Bamse
- SAAB FREAK
Indlæg
kæder på 9,5
har lige været til saab 4 everservice .med min 9,5 fra 99 har kørt 277 klik ...men det der med de kæder gør mig meget nervøs .nogen der har nogen erfaring med dem ..der sidder åbenbart 2 kæder en foran i motoren + 1 kæde på bagsiden ... og dem skal man være meget opmærksom på at de ikke slider hul i olietanken ...men hvor rystende nervøs skal jeg være .må lige sige ved ikke om de har været skiftet nogensinde .men med 277km på klokken ..ja det ved jeg ikke koster 25 kilo at skifte dem ..
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Indlæg
kæder på 9,5
Hej
Hvis du vil betale 25000 kr for at få skiftet kæder, går jeg gerne på arbejde en Lørdag eller Søndag
Hvis du vil betale 25000 kr for at få skiftet kæder, går jeg gerne på arbejde en Lørdag eller Søndag
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
25 grand for kædebytte?
Skal der en rockers guldkæder i?
Her står noget om 9-5 og forventet kædelivslængde:
http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 41683.html
Skal der en rockers guldkæder i?
Her står noget om 9-5 og forventet kædelivslængde:
http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 41683.html
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Sidst jeg snakkede med GEPA omkring kædeskift (taktkæde + balancekæde), vurderede han at det kunne gøres for 15kkr. Så har du da allerede sparet 10kkr. De 5000 af dem kan du bare sende til mig som tak for tippet
Det er jo nok værd at høre . slettet grundet GDPR . ad hvad sådan en operation skal koste ovre på Djævleøen.
Hvorfor skal de skiftes? Larmer de eller hvad er begrundelsen?
Det er nemt at tjekke kædestrammeren for at se hvor lange kæderne er, som også er beskrevet i Edwins´ link. Er strammeren længere ude end 15mm er taktkæden for lang, og det betyder desværre også at balancekæden bør skiftes.
Saab laver et komplet kædekit som vist stadig kan fås billigt, det er timerne der koster.
Held og lykke med det.
Mvh Nicolai
Det er jo nok værd at høre . slettet grundet GDPR . ad hvad sådan en operation skal koste ovre på Djævleøen.
Hvorfor skal de skiftes? Larmer de eller hvad er begrundelsen?
Det er nemt at tjekke kædestrammeren for at se hvor lange kæderne er, som også er beskrevet i Edwins´ link. Er strammeren længere ude end 15mm er taktkæden for lang, og det betyder desværre også at balancekæden bør skiftes.
Saab laver et komplet kædekit som vist stadig kan fås billigt, det er timerne der koster.
Held og lykke med det.
Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Tja til 25klik, så havde jeg nok kørt til SE og fået lagt en ny renoveret motor i med T5 blok stempler, plejlstænger og knastaksel.
http://www.blocket.se/kronoberg/SAAB_Up ... a=23_3&w=2
Så kan den holde til lidt tun.
/Rune
http://www.blocket.se/kronoberg/SAAB_Up ... a=23_3&w=2
Så kan den holde til lidt tun.
/Rune
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja, det er jo nok den optimale løsning hvis man nu skal igang. Med den svenske kurs på 0,87 vil sådan en operation ende på lige godt 20.000 dkr inkl montering. Så har man også en totalrenoveret og bjørnestærk motor.
Senest rettet af Nicolai 9. jan 2013, 19:15, rettet i alt 1 gang.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej,
Ja det er en stor omgang, jeg skiftede kæder for ½ år siden, det kostede et par tusinde kr. i materialer for et samet sæt og meget tid.
Jeg sænkede motoren ned, hævede karosseriet og kørte motoren ud, skifte de kæde så i med motoren igen.
Nu lyder motoren som sådan en skal, før meget tydeliig kædestøj.
/Peter
Ja det er en stor omgang, jeg skiftede kæder for ½ år siden, det kostede et par tusinde kr. i materialer for et samet sæt og meget tid.
Jeg sænkede motoren ned, hævede karosseriet og kørte motoren ud, skifte de kæde så i med motoren igen.
Nu lyder motoren som sådan en skal, før meget tydeliig kædestøj.
/Peter
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så ville jeg køre til Sverige og få en helt ny motor i bilen hos dem som Rune linker til. Så har du en motor der kan køre 500.000 km. Det kan en standard B2x5 motor som den der allerede ligger i din 9-5 også, men hvis den ikke er blevet plejet ordentligt fra start er der intet der kan holde. Sure penge, men hvis du er glad for bilen og tænker lidt i totaløkonomi er en ny motor nok den bedste løsning. Men få da lige en second opinion hos en anden ekspert som f.eks . slettet grundet GDPR ..
Jeg fik skiftet begge kæder på min 9-3 med samme motor for et par måneder siden, det var heldigvis på garantien. De raslede en anelse, men det var først da jeg fik tjekket strammeren at jeg vidste hvor galt det var fat. Så hvis du har fået at vide at det skal være så hurtigt som muligt er der nok ingen vej udenom. Hvor gammel er 9-5' eren?
Mvh Nicolai
Jeg fik skiftet begge kæder på min 9-3 med samme motor for et par måneder siden, det var heldigvis på garantien. De raslede en anelse, men det var først da jeg fik tjekket strammeren at jeg vidste hvor galt det var fat. Så hvis du har fået at vide at det skal være så hurtigt som muligt er der nok ingen vej udenom. Hvor gammel er 9-5' eren?
Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Til så mange kr stopper man en fabriksny motor ned i hullet :
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... c2s32cbrj4
12-13kkr for motor og ca 11-12 for at skifte den.....
Som slettet grundet GDPR.... skriver: det er lørdags og søndags priser
25 kkr
Det er lige før jeg tilbyder min hjælp... Men har nul tid...
25 kkr. Er det en Mercedes 600 :Hvadhulen
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... c2s32cbrj4
12-13kkr for motor og ca 11-12 for at skifte den.....
Som slettet grundet GDPR.... skriver: det er lørdags og søndags priser
25 kkr
Det er lige før jeg tilbyder min hjælp... Men har nul tid...
25 kkr. Er det en Mercedes 600 :Hvadhulen
- MKlar
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Min 9-5 har kørt 290.000. Der har ikke været problemer med taktkæden.
Den har derimod været mistænkt for flere ting, deriblandt at være årsag til at motoren lød som en dårlig operasangerinde efter start.
Det viste sig at være stoppet oliesi, således at olien ikke kunne løbe til oliepumpen, før den blev varmere. Oliepumpen kaviterede derfor inden der løb tilstrækkelig olie til. En rensning af slaggen, der havde lagt på oliesien løste problemet.
Jeg ved ikke hvilken stand kæden har, men min mekaniker fortæller at den kan skiftes på en tilgængelig måde, uden dog at have sat pris på.
Mads
Den har derimod været mistænkt for flere ting, deriblandt at være årsag til at motoren lød som en dårlig operasangerinde efter start.
Det viste sig at være stoppet oliesi, således at olien ikke kunne løbe til oliepumpen, før den blev varmere. Oliepumpen kaviterede derfor inden der løb tilstrækkelig olie til. En rensning af slaggen, der havde lagt på oliesien løste problemet.
Jeg ved ikke hvilken stand kæden har, men min mekaniker fortæller at den kan skiftes på en tilgængelig måde, uden dog at have sat pris på.
Mads
- Bamse
- SAAB FREAK
Indlæg
den er fra 12 mnd 1998 ....Nicolai skrev:Så ville jeg køre til Sverige og få en helt ny motor i bilen hos dem som Rune linker til. Så har du en motor der kan køre 500.000 km. Det kan en standard B2x5 motor som den der allerede ligger i din 9-5 også, men hvis den ikke er blevet plejet ordentligt fra start er der intet der kan holde. Sure penge, men hvis du er glad for bilen og tænker lidt i totaløkonomi er en ny motor nok den bedste løsning. Men få da lige en second opinion hos en anden ekspert som f.eks . slettet grundet GDPR ..
Jeg fik skiftet begge kæder på min 9-3 med samme motor for et par måneder siden, det var heldigvis på garantien. De raslede en anelse, men det var først da jeg fik tjekket strammeren at jeg vidste hvor galt det var fat. Så hvis du har fået at vide at det skal være så hurtigt som muligt er der nok ingen vej udenom. Hvor gammel er 9-5' eren?
Mvh Nicolai
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja, så er den jo en af spidskandidaterne til oilsludge syndromerne. Og det er jo nok utvivlsomt også derfor at kæderne nu giver problemer. Jeg vil også holde på at en ny motor må være det bedste valg. Men igen - få lige en specialist mere til at give en vurdering.
Mvh Nicolai
Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Tilstoppet bundsi er helt sikkert oil sludge...
Så ville jeg også dømme ny blok.
De er så (relativt) svine billige og det er falsk økonomi at reppe kæder, oliepumpe hive sump af og stadig have en 300 kkm gammel blok med gammel toppakning og slidt top, stempler og hovedlejer..
Man burde købe en reserve blok hjem på hylden, for de slipper op og så er gode råd meget dyre.....
Det er mere sikkert end penge i banken...
Så ville jeg også dømme ny blok.
De er så (relativt) svine billige og det er falsk økonomi at reppe kæder, oliepumpe hive sump af og stadig have en 300 kkm gammel blok med gammel toppakning og slidt top, stempler og hovedlejer..
Man burde købe en reserve blok hjem på hylden, for de slipper op og så er gode råd meget dyre.....
Det er mere sikkert end penge i banken...
- JacobB
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: kæder på 9,5
Hej Viking,
Har du tid til at lave det for mig og hvad skal du have for det i givet fald=
Bh
Jacob
Har du tid til at lave det for mig og hvad skal du have for det i givet fald=
Bh
Jacob