Banner cycler

Afmontering af bremsetromler mv.

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Harild
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. jan 2013, 14:33

Afmontering af bremsetromler mv.

16. mar 2013, 17:58

Hej

Jeg har for nylig købt en Saab 96 tt fra 1965, som jeg er ved at klargøre til syn.
I forbindelse med dette skal jeg have lavet lidt ved bremserne, men bremsetromlerne sidder rigtig godt fast. Er der nogen særlig måde at afmontere dem på? Man vil jo nødig ødelægge noget.
Viskerbladene kunne også trænge til en udskiftning. Nogen der ved, hvor jeg kan få et par nye?

Hilsen Mikael


Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

16. mar 2013, 18:44

Bremsetromler:

1.: Tjek at du har justeret bakkerne ind (justérskruen ud) mest muligt.
2.: Tjek at håndbremsearmen ikke sidder fast i antrukket stilling. Hiv bagud (relativt til bilens kørselsretning), så langt det går.
3.: Et kærligt klap med en hammer kan gøre underværker. Ikke noget med at tæve det fra hinanden...
4.: Sidder tromlen stadig fast? En aftrækker hjælper.... Helst én der er lavet til 96'eren, selv om andet også duer. Hvor i landet bor du?

Viskere:

Det er lettest blot at skifte gummiet, som man gjorde i gamle dage. Moderne viskergummi (Bosch eller lign., sakset fra et par nye viskere) burde passe med lidt fantasi. Prøv at se hvad du kan finde.

Hvis du leder efter NOS viskere, så vær opmærksom på de forskellige fatninger/viskerarme man havde dengang. De kan findes på f.eks. tradera.com , men det letteste er at skifte gummiet.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

16. mar 2013, 22:43

Nu er jeg ikke så kendt udi totaktere, men kan der ikke også være tale om de forreste tromler. Så vidt jeg lige husker havde kun "sport" modellerne skivebremser. Jeg synes også at have hørt at de forreste tromler kan sidde uhjælpeligt fast. De kan faktisk kun afmonteres med en original aftrækker eller en speciel 5-benet aftrækker.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

16. mar 2013, 22:49

Du kan muligvis lade hjulet side på tromlen og bruge det som "aftrækker" det kunne jeg første gang jeg tog tromlerne af min (bag) ellers må du se om der bor nogen i nærheden af dig som har en aftrækker.
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

16. mar 2013, 23:18

Jeg har en volds-fembenet, med flytbare arme, forskrækker til formålet. Jeg har spændt så hårdt på en TT'er, at jeg ikke turde mere, af frygt for at værktøj eller emne gik i stykker.

En blød varme med en forsigtig brænder, inde omkring navet på tromlen og endnu et nyk på forskrækkeren, så kom det af, med et højt klik. :wink:

Husk, at når man så igen spænder på konus, at der ingen smøremidler må være, mellem aksel og konus. Dette bare for at gentage hvad der står i musikbøgerne. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

16. mar 2013, 23:56

Nåeh ja, selvfølgelig kunne det jo også være de forreste tromler. Det tænkte jeg ikk' lige på, nu hvor jeg selv er gået over til V4....

De forreste tromler (kun biler årgang 1964 og nyere) har en selvjusteringsmekanisme som kan "nulstilles" inden man hiver tromlen af. Det er vist noget med en skruetrækker ind gennem tromlens inspektionshul, men det er længe siden jeg har jhaft fat i forbremserne på en TT... Ellers kan kærlig vold gøre underværker, se Edwins indlæg. Jeg har en aftrækker til formålet (altså én der passer til hjulboltene).
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

17. mar 2013, 01:40

- Hvis man er i tvivl om, om det måtte være utilstrækkeligt tilbagejusterede bakker, eller en tromle som vitterligt ikke vil komme af konus, som hindrer aftagning vil jeg anbefale at man får en anden, mere kyndig, til af hive tromlerne af. :wink:

Step 1, før enhver tromles aftagen, vil altid være at tilbagejustere bakkerne, så de er minimum Ø, før man hiver i tromlen.. :D

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Harild
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. jan 2013, 14:33

17. mar 2013, 09:24

Tak for svar. Jeg forsøger mig frem som foreslået. Man er jo lidt nervøs for at ødelægge noget.

Peter spurgte, hvor i ladet jeg bor. Det er i Aabenraa men bilen befinder sig pt. hos min svigersøn i Øster Lindet ( ved Rødding).

Jeg vender nok tilbage med flere spørgsmål under vejs. :-)
Harild
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. jan 2013, 14:33

1. apr 2013, 18:24

En aftrækker gjorde underværker, og nu er der bestilt reservedele :-)

Hilsen Mikael

Tilbage til "Veteran Forum"