4. jun 2013, 01:01
Tak for DHB 2013
Team Darkside var i god tid til DHB i år og var allerede igennem teknisk kontrol fredag først på eftermiddagen med min SAAB Ng 900 og SAAB 93f, som Lars havde lånt af mig denne weekend. Lars valgte at køre i show-klassen i stedet for street-klassen.
Om lørdagen til 402m. træning gik det ikke helt som håbet for min røde SAAB 900. Første gang jeg skulle kører, startede jeg med at varme mine 235/60 R15 MICKEY THOMPSON ET STREET RADIAL slicksdæk op. Det resulterede i min kobling blev meget varm og da jeg skulle kører, gled min kobling bare helt vildt, hver gang jeg gav gas. Efter første uheldige race kørte jeg i pit og skiftede til gadedæk, da min teori var at min ellers forstærkede kobling, ikke kunne klare den store belastning der er i mine store slicksdæk, som giver super godt bid i vejen. 2. gang jeg kørte gled koblingen også og det skete igen 3. gang. Nu var jeg godt irriteret over, at bilens mange kræfter ikke kunne overføres til vejen, så jeg besluttede mig for at kører hjem og skifte kobling. Da gearkassen kom af bilen hjemme i værkstedet, var den næsten helt nye zindermetallamel fuldstændig flået i stykker (belægningen var muligvis lavet i China). Trykfoden var så godt som ny og var til en 9-3 Viggen. Det hele så meget brugt ud efter den korte tids kørsel. Svinghjulet samt trykfoden blev slebet fin igen og blev nu monteret med en ny standart 9-3 Viggen lamel. Det tog omkring 4 timer i værkstedet og så var bilen kørerklar igen. Da jeg ankom til Vandel igen var kørsel og tids kvalifikationer for denne dag forbi og det var ved at være aften.
Lars havde uden problemer fået kørt en masse race i min gule SAAB 93. 8 gange mener jeg, det blev til for ham denne dag.
Søndag morgen var jeg 100% klar til at få lavet en god tid, da tiden var knap for at blive kvalificeret til finalen senere på dagen. Første gang jeg kørte fik jeg en dårlig start, da jeg fik skiftet alt for tidligt til 2. gear og jeg var nok lidt for forsigtig, da jeg ikke vidste, hvordan min nye kobling havde det med at trække de store slicksdæk afsted. Nu virkede koblingen perfekt og 2. gang gik det rimelig godt, men min tid var omkring et halvt sekund for langsom til at være med i finalen og jeg kunne desværre ikke nå at kører flere gange inden den. Jeg er helt sikker på, hvis jeg havde kørt nogle flere gange, så havde jeg også kunne komme ned på en bedre tid, men sådan gik det ikke.
Lars fik kørt lidt i show-klasen om søndagen (4 gange mener jeg). 93'eren blev heller ikke Danmarks hurtigste bil, men den hurtigste to-takter. Den var 5 sekunder hurtigere end en Trabant to-takter, der også var med til DHB. Jeg synes, 93'eren var en af de bedste biler til DHB 2013, da det var den bil man bedst kunne nå at se på 402 m. banen.
Lidt data om min Ng 900 turbo:
2.0 motor uden balanceaksel, 2 x 268° Matz knaster med justerbar knasthjul og 1,2 mm. ventiloverlap, 9-5 løftere. skiver under ventilfjedrene. 850 ml. Siemens dysser, + ændring i Trionic map. Bananmanifold. T3-T4 hybridturbo med kompressorhus 60 A/R-kompressor 71> 54mm - tubinehus 63 A/R - 360* racerlejer - vandkølet. Komplet 3" JT udstødning. 38mm Ext. Wastegate.
Tyk intercooler fra en Dodge SRT-4. 2,5" trykrør. 36 mm. Bov. Sportsluftfilterkit 3". 9-5 oliefælde. Mm.
Lidt film:
http://www.youtube.com/watch?v=pwgraghbnNY
http://www.youtube.com/watch?v=phXvehX4OjI
http://www.youtube.com/watch?v=5s4ImMnl ... UA&index=1

SAAB 900 turbo. Driver: Henrik Solgaard

SAAB 93f "speciel". Driver Lars Kristensen

SAAB 99 Van Servicevogn. Hjælper: Jan