Husk det nu, der skal varmes op !
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Husk det nu, der skal varmes op !
Husk det nu, en motor skal varmes op før den skal yde, især en turbo motor.
Det samme glæder mennesker,
Sjældent er det set så lifligt som her:
http://video.ca.msn.com/watch/video/aus ... /2gve6u8j5
Og se bare, man bliver en vinder med den rigtige opvarmning...
Så næste gang i trykker til turbomotoren i kold tilstand, tænk på Michelle, hun kan heller ikke tåle en 100 m med kolde muskler....vel.
Det samme glæder mennesker,
Sjældent er det set så lifligt som her:
http://video.ca.msn.com/watch/video/aus ... /2gve6u8j5
Og se bare, man bliver en vinder med den rigtige opvarmning...
Så næste gang i trykker til turbomotoren i kold tilstand, tænk på Michelle, hun kan heller ikke tåle en 100 m med kolde muskler....vel.
Senest rettet af viking 21. aug 2013, 12:08, rettet i alt 1 gang.
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
I med en motor uden turbo, så er du ovre det problem
Har tit undret mig over SAAB ikke lavede et system så der kun var GLT til motoren var driftvarm.
Har tit undret mig over SAAB ikke lavede et system så der kun var GLT til motoren var driftvarm.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil. Solgt.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 impulskøb
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
I min 30 år gamle turbogryde hedder det max. 3000 RPM, indtil den har nået 60°C. olietemperatur. Temperaturen måles ved det olierør som løber ud til dens Garrett stenalderhårtørrer.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- AndersF
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Jeg kører den maks til 2.300-2.400 inden bilen er driftsvarm, skal aldrig ud og jerne den af uden bilen er helt gennemvarm, så må man være godt tosset
Mvh Anders Frantsen
Medlemsnummer 776
2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4
270 HK / 380 NM
Medlemsnummer 776
2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4
270 HK / 380 NM
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Jeg har desværre set og kørt med flere Saab personer der giver bilen hård gas fra kold.
Dem der forsøger det i mine biler ender straks med påtale og hvis det ikke hjælper, kørselspåbud !
Jeg gider ikke betale for skader forudsaget af manglende respekt for materiellet...
Saab burde gå på "Limp home" indtil min. kølevands- og olietemperaturen er opnået...
Eller fuldt åben for waste gaten indtil det er opnået
Så varm op og tænk på Michelle
Dem der forsøger det i mine biler ender straks med påtale og hvis det ikke hjælper, kørselspåbud !
Jeg gider ikke betale for skader forudsaget af manglende respekt for materiellet...
Saab burde gå på "Limp home" indtil min. kølevands- og olietemperaturen er opnået...
Eller fuldt åben for waste gaten indtil det er opnået
Så varm op og tænk på Michelle
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Kelly
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Hun kan nu godt se ud som om at hun har indbygget Turbo
----------------------------
9000 2.3T CSE Automatik 1994
9000 2.3T CDE Manuel 1994 (Donor)
900 SE 2.0 T 1995 (ophugges)
Griffin Outlawz Proud Member
SAAB TUNING DENMARK På Facebook
Stedet For Saab Tunings Interesserede
9000 2.3T CSE Automatik 1994
9000 2.3T CDE Manuel 1994 (Donor)
900 SE 2.0 T 1995 (ophugges)
Griffin Outlawz Proud Member
SAAB TUNING DENMARK På Facebook
Stedet For Saab Tunings Interesserede
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Du godeste, den kan man vel ikke se? Den er nu heller ikke så interessant, men det er en sund og rask pige..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
følgende tal er taget fra en tilfældig 93ér 185Hk og tomat kasse 0,4bar GLT og 0,75bar max
under 20 grader er max tryk 0,7bar@1500rpm faldende til 0,5bar@3000 og ender på 0,35bar@6500
under 60 grader er max tryk 0,8bar@1500rpm faldende til 0,6bar@3000 og ender på 0,45bar@6500
Så det er bare ud og give den max gas fra kold motor af, det bliver den sikkert også hurtigere varm af
SGT skrev:Har tit undret mig over SAAB ikke lavede et system så der kun var GLT til motoren var driftvarm.
Det har de jo tænkt lidt på oppe i skoven, T5 bilerne har en indbygget begrænsning af max tryk inden drift temp er kommet opviking skrev:Saab burde gå på "Limp home" indtil min. kølevands- og olietemperaturen er opnået...
Eller fuldt åben for waste gaten indtil det er opnået
følgende tal er taget fra en tilfældig 93ér 185Hk og tomat kasse 0,4bar GLT og 0,75bar max
under 20 grader er max tryk 0,7bar@1500rpm faldende til 0,5bar@3000 og ender på 0,35bar@6500
under 60 grader er max tryk 0,8bar@1500rpm faldende til 0,6bar@3000 og ender på 0,45bar@6500
Så det er bare ud og give den max gas fra kold motor af, det bliver den sikkert også hurtigere varm af
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Creed
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Man tæver ikke en kold bil. Basta.
Men er der nogen der ved hvad det skader?
Utallige firma varevogne er fra min side blevet straffet med bundgas fra meter 1, ingen er død i den tid..
Min Picasso som der driver mig til hverdag nu, har levet som firma bil, den HDi motor bruger ikke olie på de 15-20.000km's service intevaller, på trods af 280.000km, og 230.000 af dem er kørt som firma bil??
Men er der nogen der ved hvad det skader?
Utallige firma varevogne er fra min side blevet straffet med bundgas fra meter 1, ingen er død i den tid..
Min Picasso som der driver mig til hverdag nu, har levet som firma bil, den HDi motor bruger ikke olie på de 15-20.000km's service intevaller, på trods af 280.000km, og 230.000 af dem er kørt som firma bil??
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Krede ~ (Kristian)
- AndersF
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
5. You’re not Letting Your Engine Warm Up
Don’t be that guy who starts his cold engine and immediately revs it up. The only thing you’re showing off is that you don’t know your turbo and engine bearings won’t get lubricated properly with cold, thick oil. Let your engine warm up like you warm up in the morning. Let the glow plugs and intake heater do their job. Fire the engine and give it some time for the combustion heat to warm the engine evenly.
This practice is very important on extremely cold mornings. Hot and cold engine parts expand at different rates, so gaps can form, which could cause leaks or gasket failures. Wait until your engine oil and coolant temperature gauges show you are in the right operating range. You do have these readings…don’t you? Also, if it’s really cold, don’t turn the steering wheel too much right away or you could risk blowing a hydraulic hose. The other thing that’ll keep your engine running longer is preheated coolant. The more cold-starts your diesel is subjected to, the shorter its lifespan will be. Inconsistent metal expansion and poor-flowing (thick) lubricants don’t provide protection from moving parts.
Another thing to worry about is fuel washing the cylinder walls before compression ignition can occur. Here is a message we got from a reader from the North Pole: “I have both batteries heated, the block heated, and two heating pads on the oil pan. The transmission is not heated, because it’s a stick. The intercooler is totally blocked as well. I might just put a pad on the transfer case and front differential, but it warms after about a mile of driving in four-wheel drive.” Diesel-fueled auxiliary heaters are also an option. It’s also just as important to let your diesel cool off before you shut it down. A turbo timer will do this automatically for you, because if it gets shut off too soon, oil will overheat, break down, and destroy turbo bearings.
Read more: http://www.dieselpowermag.com/tech/1205 ... z2cgwfo9ft
Don’t be that guy who starts his cold engine and immediately revs it up. The only thing you’re showing off is that you don’t know your turbo and engine bearings won’t get lubricated properly with cold, thick oil. Let your engine warm up like you warm up in the morning. Let the glow plugs and intake heater do their job. Fire the engine and give it some time for the combustion heat to warm the engine evenly.
This practice is very important on extremely cold mornings. Hot and cold engine parts expand at different rates, so gaps can form, which could cause leaks or gasket failures. Wait until your engine oil and coolant temperature gauges show you are in the right operating range. You do have these readings…don’t you? Also, if it’s really cold, don’t turn the steering wheel too much right away or you could risk blowing a hydraulic hose. The other thing that’ll keep your engine running longer is preheated coolant. The more cold-starts your diesel is subjected to, the shorter its lifespan will be. Inconsistent metal expansion and poor-flowing (thick) lubricants don’t provide protection from moving parts.
Another thing to worry about is fuel washing the cylinder walls before compression ignition can occur. Here is a message we got from a reader from the North Pole: “I have both batteries heated, the block heated, and two heating pads on the oil pan. The transmission is not heated, because it’s a stick. The intercooler is totally blocked as well. I might just put a pad on the transfer case and front differential, but it warms after about a mile of driving in four-wheel drive.” Diesel-fueled auxiliary heaters are also an option. It’s also just as important to let your diesel cool off before you shut it down. A turbo timer will do this automatically for you, because if it gets shut off too soon, oil will overheat, break down, and destroy turbo bearings.
Read more: http://www.dieselpowermag.com/tech/1205 ... z2cgwfo9ft
Mvh Anders Frantsen
Medlemsnummer 776
2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4
270 HK / 380 NM
Medlemsnummer 776
2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4
270 HK / 380 NM
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Den er lidt nemmere, den anden måde. Vi mænd kan "nedvarme" på 2-3 min. Så kan der soves..
Men turban biler skal lige hidses lidt ned før de skal slukkes..... Så dermed er det bevist: Biler er feminine... :spam
Men turban biler skal lige hidses lidt ned før de skal slukkes..... Så dermed er det bevist: Biler er feminine... :spam
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
En lastbil siges at kunne sætte sine stempler, pga. den massive mængde motorgods. Stempler udvider sig hurtigere end at støbegodset kan følge med. Nu har letmetal jo også større udvidelseskoefficient end støbejern, men motoren kan sætte sig, hvis man voldtager den fra kold.
En motor har heller ikke de korrekte tolerancer når den er kold, derfor skal man være sød ved den. Konens Og900, 2.1 klaprer også stempler når den er kold. Ingenting når den er driftsvarm. Tingene passer simpelthen ikke sammen, når de er kolde. Derfor er det ikke god skik at tæve en kold motor.
Samtlige brandbiler i lufthavnen står altid med motorvarme, året rundt. Det er lavet så bilerne bare kan køre fra stikket. Det er jo fordi at køretøjerne forlader garagen med klampen i bund, og der lindes ikke på gassen, før der skal bremses ved flyet.
En motor har heller ikke de korrekte tolerancer når den er kold, derfor skal man være sød ved den. Konens Og900, 2.1 klaprer også stempler når den er kold. Ingenting når den er driftsvarm. Tingene passer simpelthen ikke sammen, når de er kolde. Derfor er det ikke god skik at tæve en kold motor.
Samtlige brandbiler i lufthavnen står altid med motorvarme, året rundt. Det er lavet så bilerne bare kan køre fra stikket. Det er jo fordi at køretøjerne forlader garagen med klampen i bund, og der lindes ikke på gassen, før der skal bremses ved flyet.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Jeg har også tænkt på at lægehelikopter/redningshelikopter må have et hårdt liv, da den jo ikke kan tøffe tomgang hele døgnet og vente på udrykning. En flymotor skal også helst køres varm inden den får bundgas, og en elvarmer kan vel kun gøre en del af arbejdet.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
- En turbinemotor har pr. definition ingen opvarmningstid. Jo, et minuts tid eller så, så man ikke giver turbinesektionen et thermisk chok..
På en gammel stjernemotor må man ikke komme over tomgang, før der er mindst 40°C. olietemp, og det tager sin tid.
På en gammel stjernemotor må man ikke komme over tomgang, før der er mindst 40°C. olietemp, og det tager sin tid.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Det er blevet normal praktik at taxie ud til startbanen på den halve motorkraft, for at spare fuel. Kort før startbanen startes den/de resterende motor(er).
Så et minuts tid eller to efter motorstart braldres flyet af, ned af banen. For at forlænge levetid og TBO, Time Between Overhaul, er max. power begrænset til max. 5. min. Ofte bruges flex takeoff, altså start med mindre end fuld kraft, også for at få grejet til at holde længere.
Ofte er det sådan, at allerede et minuts tid efter takeoff, trækkes throttlerne tilbage, fra Takeoff Power til Climb Power. Man sparer fuel og er god ved grejet. Det gælder åbenbart ikke for firma- og udlejningsbiler..
Så et minuts tid eller to efter motorstart braldres flyet af, ned af banen. For at forlænge levetid og TBO, Time Between Overhaul, er max. power begrænset til max. 5. min. Ofte bruges flex takeoff, altså start med mindre end fuld kraft, også for at få grejet til at holde længere.
Ofte er det sådan, at allerede et minuts tid efter takeoff, trækkes throttlerne tilbage, fra Takeoff Power til Climb Power. Man sparer fuel og er god ved grejet. Det gælder åbenbart ikke for firma- og udlejningsbiler..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Dvs. Saab skal være: Born from Jets, with Jets.
He he , en ordentlig bag brænder skal der til.... hovr der virkelig kan gåes til vaflerne.......
He he , en ordentlig bag brænder skal der til.... hovr der virkelig kan gåes til vaflerne.......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Flere fabrikanter har forsøgt sig med turbinebiler, men er blevet bremset af støj og en varmeudvikling som gør det farligt at færdes omkring en bil med motoren i gang.
At SAAB er født ud af jetfly er en uklædelig løgnehistorie. Deres første fly kom i '41 og var et stjernemotorfly. SAAB B17:
Skabt som recognoscerings- og dykbombefly. 1 8mm. kuglesprøjte i hver vinge og 1 til haleskytten, også 8mm. Kanoerne under vingerne indeholdt hovedstellene og fungerede som dykbremser under bombning.
SAABs første jet var Model 21R, som kom i '50:
SAABs første bil, 92'eren, kom i fuldskalaproduktion 12. dec. '49. Så bilen kom før jetten.
At SAAB er født ud af jetfly er en uklædelig løgnehistorie. Deres første fly kom i '41 og var et stjernemotorfly. SAAB B17:
Skabt som recognoscerings- og dykbombefly. 1 8mm. kuglesprøjte i hver vinge og 1 til haleskytten, også 8mm. Kanoerne under vingerne indeholdt hovedstellene og fungerede som dykbremser under bombning.
SAABs første jet var Model 21R, som kom i '50:
SAABs første bil, 92'eren, kom i fuldskalaproduktion 12. dec. '49. Så bilen kom før jetten.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Lidt flyhistorie.
Efter min hukommelse er der kun 2 flydesigns, som har gennemgået/overlevet ombygning fra stempelmotor til turbinemotor.
Den ene er SAAB's 21A, som blev modificeret fra sin Daimler-Benz DB 605 12 cylindrede stempelmotor til SAAB 21R (rea) med en Goblin II jetmotor med16 brændkamre, radialkompressor og aksialturbine. Den ydede 1360 kP.
Den anden er den amerikanske Bell Aircobra.
Rettelser modtages gerne fra Edwins.
SAAB hilsen Ole
Efter min hukommelse er der kun 2 flydesigns, som har gennemgået/overlevet ombygning fra stempelmotor til turbinemotor.
Den ene er SAAB's 21A, som blev modificeret fra sin Daimler-Benz DB 605 12 cylindrede stempelmotor til SAAB 21R (rea) med en Goblin II jetmotor med16 brændkamre, radialkompressor og aksialturbine. Den ydede 1360 kP.
Den anden er den amerikanske Bell Aircobra.
Rettelser modtages gerne fra Edwins.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Flere flydesigns fik jetmotorer, som assisterede stempelmotorerne, for bedre takeoff- og cruisehastigheder. Udover jet-installationen, skulle der også laves om på tankinstallationerne, da stempelmotorer kører på benzin, hvorimod jetmotorer kører på peteroleum.
SAAB havde bedre sucess end Bell, med at konvertere en propelflyver til jetdrift. Da SAAB J35 Draken kom frem, var den 25-30 år foran sin tid, aerodynamisk, og flere af de tunge amerikanske flyfabrikanter undredes over at dette "lille" l*rteland kunne fremstille så avancerede fly. Den steppede deltavinge var model for bla. Concorde, og mange jagere, bla. Mirage, som sendte døde frøer bagud, i stedet for luftmasser, som jetmotorer plejer at gøre..
Herhjemme får vi jo nok ikke SAAB JAS39 Gripen, som vi burde have, da politikerne er syltet ind med amerikanerne, som giver ludere i Vegas og rejser og store middage og anden returkommission, for at trumfe egne produkter igennem.
Tilbage i 60'erne var Sverige verdens 3. stærkeste land, luftforsvarsmæssigt set. Altså antal fly/slagstyrke pr. indbygger. Den der har luftherredømmet vinder krigen. Så Sverige havde under den kolde krig massive midler til at opretholde sin neutralitet. Hovedsageligt takket være SAAB.
SAAB havde bedre sucess end Bell, med at konvertere en propelflyver til jetdrift. Da SAAB J35 Draken kom frem, var den 25-30 år foran sin tid, aerodynamisk, og flere af de tunge amerikanske flyfabrikanter undredes over at dette "lille" l*rteland kunne fremstille så avancerede fly. Den steppede deltavinge var model for bla. Concorde, og mange jagere, bla. Mirage, som sendte døde frøer bagud, i stedet for luftmasser, som jetmotorer plejer at gøre..
Herhjemme får vi jo nok ikke SAAB JAS39 Gripen, som vi burde have, da politikerne er syltet ind med amerikanerne, som giver ludere i Vegas og rejser og store middage og anden returkommission, for at trumfe egne produkter igennem.
Tilbage i 60'erne var Sverige verdens 3. stærkeste land, luftforsvarsmæssigt set. Altså antal fly/slagstyrke pr. indbygger. Den der har luftherredømmet vinder krigen. Så Sverige havde under den kolde krig massive midler til at opretholde sin neutralitet. Hovedsageligt takket være SAAB.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- AndersF
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Ja, trist og i dag må det danske F-16 NATO bidrag i de Baltiske lande, støtte op og og afvise russiske fly der nærmer sig svensk luftrum, da de har skåret, så der ikke er fly på standby alle dage og alle timer haha Det er sgu en sand historie!
At man højst sandsynlig kommer til at vælge F-35 er nu heller ikke et dumt valg
At man højst sandsynlig kommer til at vælge F-35 er nu heller ikke et dumt valg
Mvh Anders Frantsen
Medlemsnummer 776
2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4
270 HK / 380 NM
Medlemsnummer 776
2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4
270 HK / 380 NM
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Militær er blevet legetøj, efter at Reagan & Co. pillede tænderne ud af den russiske bjørn for mange år siden.
Forsvar af vores land er blevet af en helt anden karakter, som jeg her ikke skal ind på, da jeg så vil blive kaldt racist. Til dette formål er JAS39 alt rigelig, der er ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner. Men bevares, hvis F-35 er billigere end JAS'en, er det jo logisk set den der skal vælges..
Forsvar af vores land er blevet af en helt anden karakter, som jeg her ikke skal ind på, da jeg så vil blive kaldt racist. Til dette formål er JAS39 alt rigelig, der er ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner. Men bevares, hvis F-35 er billigere end JAS'en, er det jo logisk set den der skal vælges..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Du tænker vel ikke på at eksporterer halal slagtet svin :Hvadhulen
Der er nok et godt marked til det....
Kan vi ikke bare sælge forsvaret og bruge de mange mia kr til at fjerne bilafgifterne
Eller udhule de F16 fly vi har og opstille dem så de bare ser farlige ud... :bigsmile
Der er nok et godt marked til det....
Kan vi ikke bare sælge forsvaret og bruge de mange mia kr til at fjerne bilafgifterne
Eller udhule de F16 fly vi har og opstille dem så de bare ser farlige ud... :bigsmile
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Landet skal selvfølgeligt have et forsvar, men med det basalt ændrede trusselsbillede, kan JAS39, som kaldes verdens bedste lightweight fighter, sagtens dække vores behov for suverænitet over landets luftrum.
F-35 koster ca. 143 mill. dollars/stk. JAS39 er i omegnen af 45 mill. dollars. Når man så tager i betragtning, hvordan vi sejler rundt i penge her i landet, med en økonomisk overskudspukkel på højde med de aller-allerrigeste oliestater, skal vi da self ha F-35'eren, også det overhængende trusselsbillede taget i betragtning.
F-35 koster ca. 143 mill. dollars/stk. JAS39 er i omegnen af 45 mill. dollars. Når man så tager i betragtning, hvordan vi sejler rundt i penge her i landet, med en økonomisk overskudspukkel på højde med de aller-allerrigeste oliestater, skal vi da self ha F-35'eren, også det overhængende trusselsbillede taget i betragtning.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Der er helt sikker en mafia boss eller 3 der vil gnide sig i hænderne så snart de dumme dänen har skrevet under :sunglasses
Det ved jeg nu ikke, F-35 til det europæiske marked skal samles på en virksomhed i italien ved navn Alenia Aermacchi, denne er ejet af koncernen Finmeccanica som sjovt nok også ejer Ansaldo Breda, det bliver en fest fuldt ud på højde med IC4, lad os håbe vi kan lande en ordre på de første 14 fly der skal samles der nede så vi endnu en gang kan få alt bøvlet med at få tingene til at fungererAndersF skrev:At man højst sandsynlig kommer til at vælge F-35 er nu heller ikke et dumt valg
Der er helt sikker en mafia boss eller 3 der vil gnide sig i hænderne så snart de dumme dänen har skrevet under :sunglasses
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Var det ikke noget med at Tjekkiet (og Ungarn) havde leaset et parti JAS-Gripen af SAAB? Når vi så skal vente 15-20 år på at Italienerne får vores F35 til at virke, så kan vi meget passende lease nogle ordentlige flyvere i denne periode.
Både Tjekkiet og Ungarn er for øvrigt også NATO lande, så der burde ikke være nogle problemer i den retning.
MVH Mads
Både Tjekkiet og Ungarn er for øvrigt også NATO lande, så der burde ikke være nogle problemer i den retning.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Jeps eller vi kan købe brugte fra Sydafrika, da de ikke har råd til dem. http://nytkampfly.dk/archives/4651
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Du godeste, jeg vidste ikke at F-35 bliver flikket sammen i Italien.
Vi skal ikke have mere Italiensk lort indenfor dørene. Vi har nye helikoptere, som fungerer dårligere, og er mere upålidelige end de 45 år gamle Sikorsky's de afløste. På togværkstederne ved lufthavnen i Knastrup, står der bunker af IC4'ere, som ikke fungerer. Københavns Metro havde uoverstigelige startvanskeligheder.
Alt det skrammel jeg her nævner er Italiensk, bortset fra Sikorsky fra Stratford, Connecticut. De laver god mad, men jeg har ikke en skid respekt for deres industri, som hovedsageligt laver skidt som ikke kan holde eller er fejlkonstrueret.
- Grunden til at mange Italienske mænd har overskæg, er at de gerne vil ligne deres mor..
Vi skal ikke have mere Italiensk lort indenfor dørene. Vi har nye helikoptere, som fungerer dårligere, og er mere upålidelige end de 45 år gamle Sikorsky's de afløste. På togværkstederne ved lufthavnen i Knastrup, står der bunker af IC4'ere, som ikke fungerer. Københavns Metro havde uoverstigelige startvanskeligheder.
Alt det skrammel jeg her nævner er Italiensk, bortset fra Sikorsky fra Stratford, Connecticut. De laver god mad, men jeg har ikke en skid respekt for deres industri, som hovedsageligt laver skidt som ikke kan holde eller er fejlkonstrueret.
- Grunden til at mange Italienske mænd har overskæg, er at de gerne vil ligne deres mor..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
jov jov Edwins de har skam allerede bygget fabrikken
http://ing.dk/artikel/danske-kampfly-sk ... ien-161160
http://ing.dk/artikel/danske-kampfly-sk ... ien-161160
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Fiat byggede mange flyvemotorer. Ikke én model duede ordentligt. De var underpowerede og forladne til at overhede.
Isotta-Fraschini licensbyggede BMW motorer til større både. Det varede ikke længe før BMW stoppede denne praksis, da de licensbyggede motorer slet ikke stod mål med originalmotorerne.
Men de laver god mad. Bliv ved dét..
Isotta-Fraschini licensbyggede BMW motorer til større både. Det varede ikke længe før BMW stoppede denne praksis, da de licensbyggede motorer slet ikke stod mål med originalmotorerne.
Men de laver god mad. Bliv ved dét..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Cameri ligger heldigvis i det nordligste Norditalien. Norditalienerne har noget bedre styr på tingene, og ligner lidt mere tyskere. Og mafiaen har heldigvis ikke så meget magt i det nordlige.
En af Fut tog fabrikkerne ligger i Napoli som er en rigtig møg-by totalt styret af mafiaen. Blandt andet har de gennem mange år ikke evnet at håndtere byens affald. Hvor vi i Danmark primært afbrænder det for at lave strøm og varme, bliver det i Italien bare opmagasineret på en kæmpe losseplads der er så stor at den kan ses fra månen. Derudover har de også en fabrik i Palermo, og det kræver vel ikke yderligere kommentarer.
Men det er et fedt land at være på ferie i.
MVH Mads
En af Fut tog fabrikkerne ligger i Napoli som er en rigtig møg-by totalt styret af mafiaen. Blandt andet har de gennem mange år ikke evnet at håndtere byens affald. Hvor vi i Danmark primært afbrænder det for at lave strøm og varme, bliver det i Italien bare opmagasineret på en kæmpe losseplads der er så stor at den kan ses fra månen. Derudover har de også en fabrik i Palermo, og det kræver vel ikke yderligere kommentarer.
Men det er et fedt land at være på ferie i.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Hehe, min Cab har tilhørt en consigliere for Di Lauro-klanen i Camorraen i Napoli.. :sunglasses
Han hed Edouardo Promiscuotto, så der står sågar EP bag på bilen. :mrcool
Han hed Edouardo Promiscuotto, så der står sågar EP bag på bilen. :mrcool
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
EP er det Elendig Power ? eller Extreem Porn ? Eller Ekstra Populær ? :saynomore
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"