Banner cycler

Saab 9000, 2,3 Turbo Aero Kr. 25.000

Ser du noget interessant til salg på nettet så skal det ind her. Indlæg slettes automatisk efter 1 måned!!

Redaktør: tknage

Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

11. okt 2013, 13:50

"En rigtig bil har langsliggende motor. "........! nu skal du vel have ændret din signatur!? ;-)

Venlig hilsen
Glenn Maretti

SAAB - more than a car
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

11. okt 2013, 14:25

Tjah, den første Saab havde tværliggende motor, så det må være en rigtig Saab, men en "forkert" bil. :? :lol:
Mvh. Thomas
9-3 TS Aero Cabriolet 2005, "hverdagsbilen"
9-3 2006SC Hirsch aut,
99 Turbo, akaciegrøn 2-dørs 1980
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

11. okt 2013, 15:25

Den langsliggende motor er et særsyn i forhjulstrækkere.

Da SAAB 93 kom i '55 var motoren nu langsliggende, med gearkasse og transmission som var designet/udtænkt af Gunnar Ljungström. Eftersom dobbelte triangler fylder mere ind i bilen, som for SAABs vedkommende var befæstiget i "tårne" i motorrummet, var der ikke plads til en tværsliggende motor.

I de følgende 38 år byggedes bilerne efter denne læst. At montere dobbelte triangler er en dyr og irrationel måde at masseproducere biler på. Motoren stjæler kabineplads når den ligger på langs.

Ikke desto mindre var SAABs mest adrætte biler fra netop denne periode. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

11. okt 2013, 16:13

Nu skal det hedde, en rigtig bil har B234R motor. :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

11. okt 2013, 20:49

Uhh. ja du må da ikke skrotte den 2.1'er :(

Den lører jo abeskønt og er knapt nok kørt til. Du har også lige byttet orglet.

Den må kunne sælges. selvom de desværre ikke går for store summer. Disse ellers fine biler...
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Nicolai

11. okt 2013, 21:25

Et hjerteligt tillykke skal også lyde herfra - og velkommen til Saab Life Pt. 2 :-)
Det er en kongevogn uden ret mange kompromiser, men det er jeg sikker på at du også vil erfare efterhånden.
Sådan en B234 er jo noget af det mest overdimensionerede maskineri der findes. Fra en tid hvor Saab var absolut i topform.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

11. okt 2013, 21:39

Jeg ved det, det er en mærkelig bil, sådan en Og900, og motoren er større end 1.1 l., så den er sværtsælgelig. :(

Ja, jeg forstår at en sådan flyver-SAAB 9000 går til vaflerne. Den skulle være officielt noteret til 6.7, men et motorsportsblad skulle have målt den til 6.2.. :arghh

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

11. okt 2013, 21:47

RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

11. okt 2013, 22:38

Jeg vil nok afholde mig fra trimning. Bilen har jo været dyr, så den skal også køre i mange år, uden at man rager med den, udover trætte bremser, dæk, udstødning og hvad der ellers kommer til alle biler over tid. :wink:

Den hentes i morgen ved middagstid, på Frberg. Den har boet de sidste 5 år i muret garage med træport. Her kommer den til at stå ude. :( Den har et svulstigt, nyere 80 Ah batteri, af start-stop-start typen, og Webasto benzfyr, af samme slags som jeg også har sat i hendes gamle Og900.. :D

Med lem nr. 262
martin81
SUPER SAAB FREAK

12. okt 2013, 11:24

Tillykke med vognen.

sådan en 9000 Aero er en dejlig vogn :-)

da jeg fortalte min kæreste om, at nu er der en til salg, var den første reaktion. "skal vi ikke købe den og så have 2 Saaber" Ja vi har en 9000 Aero i forvejen, men med 80 km på arbejde bliver det desværre nok en dyr fornøjelse i benzin at skifte vores 206 1,4 HDI økoracer ud med endnu en 9000 raket.

anyway nu er den din, og stort tillykke med det. jeg er sikker på at du bliver glad for den.

i øvrigt er det helt korrekt med 1800 kg, det må vores 9000 Aero også trække, og det har også til tider været tiltænkt som hestetratiler-trækker.

Go Weekend

/Martin
MY94 - 9000 Aero
MY02 - 9-5 Aero
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

12. okt 2013, 14:28

Tak. :D

Ja, her er der så nu 4 SAABer på plader igen.. :shock:

Hun er meget benovet, over at den er så tyst og kraftfuld. Og er så stor i kabinen. Hun sagde dog med spag stemme, at hun synes den gamle er pænere. Jeg spurgte hvad hun mente. Designet? "Ja", sagde hun, "den anden er mere lady-like". Og ja, Og900 Coupe er et meget harmonisk design.

Da jeg løftede Aero-sommerhjulene ud af bagagerummet, udbrød hun spontant: "Kæft, hvor er de grimme". Så al smag og behag er altså ikke ens. Jeg fortalte hende, at bilen kommer til at køre på de hjul, basta.

Her er lidt billeder, som viser at jeg ikke bare kan reflektere på annoncer om flere fede SAAB'er, hvor folk så skriver: "Køv den, Edwins":

Billede

Billede

Billede

Billede

Mætningsgrænsen for antal biller på en villagrund er nået.. :shock:

Under den halve times køretur hjem, overvågede jeg jo bilens vigtigste instrument, og jeg er fanme ikke tilfreds med dette indikeringssystems ydelse. Den kommer kun lige ind i operationsområdet. Kabinevarmen er ganske god. Min tanke var i første omgang en ny thermostat. :?

HF Eco-Power har så fortalt noget med bilens besynderlige temperaturvisning, hvor en ECU viser "Hvad den synes føreren skal se" :roll: Her er hvad jeg ser under drift, som jeg absolut ikke er tilfreds med. Nålen skal stå midt mellem kold og varm, som den gør på de andre SAABer:

Billede

Her er motortemperaturen, som skudt på thermostathuset i tomgang:

Billede

- Hvis thermostaten er i orden, er indikeringen det så ikke. Jeg kvier mig ved at bytte følere og hvad har vi, hvis indikeringen kommer fra ECU'en, som alligevel viser hvad den synes føreren skal se.. :roll:

Viser temperaturen så normal, midt i bandet, når det hele bobler og koger ude foran?

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

12. okt 2013, 14:45

På tale om bil-overbefolkning, står der også en 96V4 '74 under halvtaget langs den store garage. Bag den hvide port på første billede, står en komplet, intakt, konserveret flødefarvet 96 fra '61. I den store garage står en '63 96, restaurationsprojektet som gik i stå, min første bil.

Vafaen, har en 9000 ikke noget handskerum? Hun spurgte efter det, og jeg har heller ikke fundet noget.. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan

12. okt 2013, 14:57

Edwins skrev:Vafaen, har en 9000 ikke noget handskerum? Hun spurgte efter det, og jeg har heller ikke fundet noget.. :roll:
Nope -
ikke når den har airbag's till passageren :lol:
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. okt 2013, 15:07

Edwins skrev:Tak. :D

Ja, her er der så nu 4 SAABer på plader igen.. :shock:

Hun er meget benovet, over at den er så tyst og kraftfuld. Og er så stor i kabinen. Hun sagde dog med spag stemme, at hun synes den gamle er pænere. Jeg spurgte hvad hun mente. Designet? "Ja", sagde hun, "den anden er mere lady-like". Og ja, Og900 Coupe er et meget harmonisk design.

Da jeg løftede Aero-sommerhjulene ud af bagagerummet, udbrød hun spontant: "Kæft, hvor er de grimme". Så al smag og behag er altså ikke ens. Jeg fortalte hende, at bilen kommer til at køre på de hjul, basta.

Her er lidt billeder, som viser at jeg ikke bare kan reflektere på annoncer om flere fede SAAB'er, hvor folk så skriver: "Køv den, Edwins":

Billede

Billede

Billede

Billede

Mætningsgrænsen for antal biller på en villagrund er nået.. :shock:

Under den halve times køretur hjem, overvågede jeg jo bilens vigtigste instrument, og jeg er fanme ikke tilfreds med dette indikeringssystems ydelse. Den kommer kun lige ind i operationsområdet. Kabinevarmen er ganske god. Min tanke var i første omgang en ny thermostat. :?

HF Eco-Power har så fortalt noget med bilens besynderlige temperaturvisning, hvor en ECU viser "Hvad den synes føreren skal se" :roll: Her er hvad jeg ser under drift, som jeg absolut ikke er tilfreds med. Nålen skal stå midt mellem kold og varm, som den gør på de andre SAABer:

Billede

Her er motortemperaturen, som skudt på thermostathuset i tomgang:

Billede

- Hvis thermostaten er i orden, er indikeringen det så ikke. Jeg kvier mig ved at bytte følere og hvad har vi, hvis indikeringen kommer fra ECU'en, som alligevel viser hvad den synes føreren skal se.. :roll:

Viser temperaturen så normal, midt i bandet, når det hele bobler og koger ude foran?
Min viser stod også der hvor din står indtil jeg fik skiftet termostat hos Slettet grundet GDPR. Nu står den midt i området når den er driftsvarm. Det er tilsyneladende kun ganske få graders forskel som gør at viseren flytter sig fra hvor den står nu til den står midt i området. Muligvis kun 5 grader eller deromkring. Jeg fik en alarm fra ECU'en om at en termo sensor var defekt men Slettet grundet GDPR's erfaring gjorde at han mente det var termostaten den var gal med......og det viste det sig også at være.

Der kommer altid lidt "overraskelser" når man "får" en "ny" bil :-) jeg ville ønske jeg kunne lidt mere selv.......og havde pladsen til det.

Vil du lade Aero'en stå udenfor om vinteren? .....og når det regner?
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

12. okt 2013, 15:50

:shock: Holy moly...man bliver ikke for gammel til at blive overrasket :)

Den havde jeg ik set komme men tillykke med en kongefed bil. Alt andet lige, en og900 2.1 er en fantastisk bil men skal du slæbe 4 benede hø-gnaskende frøædere + stor trailer er fruentimmeret væsentligt mere solidt kørende i en 9000 aero med hårtørrer :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

12. okt 2013, 16:30

Tak, MXP, jeg prøver med en anden thermostat.

Det store skur er 50 kvm., og der står en bil derinde i forvejen, så der er kun plads til én bil, som jo nok blir min '83T hverdagsbil. Om sommeren er pladsen okkuperet af min OgCab, som set på billederne. Den er 99.9% rustfri, og sådan vil jeg gerne prøve at holde den.

Når nu mit fag kræver at jeg jobber ude bag hegnet i lufthavnen, og ikke vil have 1-1½ time på vej til arbejdet, kommende fra en lille gård på den anden side af København, er mine biler dømt til at stå ude, desværre. Den med at sidde og rådne op i en bil to timer hver dag, er ikke til debat, jeg vil ikke..

Bare at køre til Frberg og hente 9000'eren gav mig lange et-eller-andet, jeg er slet ikke til det.. :roll: En lovlig knallert havde gjort turen hurtigere..

Vil det sige at hvis jeg klemmer en kølerslange, så motortemperaturen langsomt stiger, vil jeg pludseligt se et thermometernålshop fra Lav til Normal? Hvis dét er rigtigt, har de sgu da drukket af natpotten, dem som smedede dette indikeringssystem.. :arghh

Da jeg sidste sommer kørte på motorvejen i Cabben, hvor en vandstuds så knækkede af varmeventilen, så jeg allerførst en nål, som stod et par mm. højere end jeg er vant til at se. Da den så var steget yderligere et par mm., kørte jeg af motorvejen, og kørte ind til siden og lukkede munden op, og fandt at alt var drivvådt af kølersaft.

Se, dét er Early Warning, og det kan jeg godt lide. Hvis man kunne stirre en motortemperaturindikator i stykker, ville jeg have ødelagt mange i min tid som SAAB-tosse. Jeg havde en kammesjuk, som kørte sin Amazon så varm, at thermometernålen kørte forbi skalaen og flippede om på bagsiden af skalaen. Jeg måtte tage indikatoren ud af kombinationsinstrumentet og fiske nålen tilbage til skalaens forside. Instrumentet havde ikke taget skade. En frostprop i motorgodset var tæret igennem, så vandet var gået.

Sådan et trestjernet fæhoved får ikke lov at låne biler her. Jeg har ikke tid og lyst til at bytte baldrede toppakninger, og måske skulle rette skæve topstykker, fordi sådan et lallehoved ikke gider at holde øje med motortemperaturen. Længere er dén ikke.. :evil:

Speedy, jeg har advaret hende mod at klampe til bilen, med et par høbrændere i traileren. Hvis hun gør dét, lægger de rampen ned og kommer væltende ud, på røv og albuer, sjaskende rundt i skræk-urin, hestepærer og halm.. :Hvadhulen

Det hele er jo affødt af at hun flæbede ved at overtræde loven, og køre med 1500 kg, med Og900 som må køre med 1500, teknisk set, men ikke her i landet lovmæssigt set. Her må den kun køre med 1175 kg. Årsagen til dette, finder jeg sgu nok aldrig ud af.

Valget stod så mellem 9-5, som hun havde set sig varm på, og 9000 som jeg hælder til, da jeg tror at den er nemmere at passe for mig. Den er en oddball, i det SAAB univers jeg plejer at bevæge mig i, men jeg tror sgu nok at jeg skal komme til at holde af den.

- En bonus var da også at den kom med litteratur, da jeg ikke arbejder uden dokumentation. Hvis jeg så får lige så lidt brug for dokumentationen, som jeg har haft med Og900, vil modellen hurtigt blive indrulleret i Scuderia Edwins med fuld honnør. :sunglasses

Billede

Med lem nr. 262
SGT
SAAB-MANIAC

12. okt 2013, 17:53

Fejlvisningen skyldes dårlig lodning i instrumentet.

Har selv haft det og efter omlodning står viseren nu i midten under kørsel :D

Endnu én af 9000erens skavanker :wink:
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

12. okt 2013, 18:04

Dejligt at se, den er hjemme nu. Det skal man lige vænne sig til at se :mrcool

Bilen ser meget fin og "uspoleret" ud, men flere billeder af vidunderet må du hjertens gerne berige os med, ikke mindst undertegnede.

Når det så er sagt, så er der ganske rigtigt grund til at beklage den ringe temp.visning på disse ellers fabelagtige modeller af sidste serie. Prøv at se her, hvad jeg selv har opnået på min ved dels en udskiftning af termostaten, straks jeg fik den (maj/04) og dels, hvad en omlodning har gjort ved visningen. Billedet er skudt for et par minutter siden i næsten driftsvarm tilstand:

Billede

Og NEJ! Jeg er ikke tilfreds endnu. Men det er blot en indikation af, at dette er normen, så at sige. I meget sjældne tilfælde kan man godt være heldig at få nålen op at ligge ved "kl. 9", når maskineriet har nået korrekt arbejdstemperatur...og blive der. Det gør den på en god ven´s 9000 af samme årgang som jeres :roll:

Jeg gør et nyt forsøg næste gang, jeg skal derind. Til formålet har jeg en komplet enhed liggende klar, købt på SDCC i Okt. 2011, som ydermere har fået en endnu grundigere omgang. Mere kan ikke gøres ved egen hjælp. Måske en tester kan?

Pointen er den, at din er særlig slem. Den når knapt at tangere det "varme" område. Så der er unægteligt grund til at bytte termostaten, så vil jeg tro, det lige vil give det sidste (som MXP er inde på), til at den kommer til at minde om min egen. Der skal ikke så mange grader til :idea:

Kommer du engang helt ind til instrumenthuset, så tag det ud, vend det om, og ret blikket mod det her:

Billede

Skruerne ud, så du ser spolen derinde, og så fat i en effektiv loddekolbe!

Det med handskerummet er et kæmpe afsavn (synes jeg), hvorfor jeg tidligere herinde har fremvist - med en vis stolthed og tilfredshed - mit ombygningsarbejde til en bil med kun én airbag. UDEN at passificere SRS systemet, iøvrigt. Det har jeg ikke fortrudt et sekund. Der er ikke al for megen aflæggeplads i de modeller, særligt ikke når de fleste af rummene i midterkonsollen er fyldt ud plus det faktum, at der kun en sjælden gang er behov for at tage passagérstolen i brug. Sker det, er det med sele på. Ellers må de gå!

Du vælger naturligvis suverænt selv, om du/I ønsker at foretage selvsamme operation :wink: . Jeg siger blot, det nemt kan lade sig give sig. SAAB har ikke ændret på instrumentbordets design overhovedet fra non-airbag til airbag-type. Sikringscentralen løftes op i niveau hermed og befinder sig nu inde bag klappen som i de gamle.

Billede

(man ser vist relevansen af handskerummet her)

Billede

Det andet rum forneden er der såmænd ingen grund til at gøre noget ved og kan så bruges til andre sjove ting:

Billede
Billede

Prøv at spørge, om jeg har al det nødvendige grej liggende, inklusive snydemodstand og sager :sunglasses

/Henrik
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

12. okt 2013, 18:16

Nørder...på den ret hyggelige måde :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

12. okt 2013, 18:51

Mange tak for råd, Henrik og SGT. :D

Men som jeg ved det, fejler intet andet noget i kombinationsinstrumentet. Så jeg kunne godt tænke mig at hæve motortemperaturen, under overvågning, se'føli. Når den bliver 110-115°C. skal nålen være nær det røde område.

Hvor nålen så står må jeg se, så jeg kan advisere fruen om "Hertil og ikke længere" på tempindikatoren. Jeg har ikke lige tid at splitte hele bilen ad nu. Men en anden thermostat kommer i, lige om lidt.

Hvad laver LC-1 knappen, med indikering? :shock:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

12. okt 2013, 18:54

Flotte ringe inde i krydderen, Henrik.

Kæft, det pynter og kvikker.. :sunglasses

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

12. okt 2013, 19:06

Hæ, hæ, den er såmænd til min bredbåndslambdasonde af samme navn. Knappen er for at kalibrere sonden i fri luft, hvilket under bestemte omstændighedert er nødvendigt for at opnå korrekt visning på mit nymonterede instrument. Eller ved sondeskift. Kalibrering foregår i fri luft - som sagt - og dioden skal man stirre på for at følge dens blinksekvenser, inden man plopper sonden tilbage, hvor den bor.

Det var det bedst egnede sted, jeg lige kunne finde, da jeg helst ville have den indendøre. De øvrige kabler - IN og OUT - er til tilkobling af PC 8)

Hvad angår det der air-bag halløj, har der aldrig været problemer med zyn og deslige. Det rager dem en høstblomst, kan jeg tænke. Bilen findes på visse markeder - herunder i dens eget hjemland - med kun én eneste luftpude...og det er ikke i passagérsiden. Dobbelt-luftpude er for mig helt fint, blot ikke på bekostning af markedets største, belyste handskerum, som i mit tilfælde iøvrigt rummer et mindre bibliotek :oops:

Billede

(far´s bil!)

/Henrik
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

12. okt 2013, 19:14

NEJ NEJ NEJ!!!!

Nu må i holde. Først lokker i den stakkels Edwins i fordærv så han farer ud og smider om sig med penge for at erhverve sig et "nyt" køretøj længe inden 2,1éren er afskrevet, det er tilmed et køretøj proppet med elektronik bokse, DI tænding, Limet forrude store åbne fælge osv og så kommer HF-eco-power lige og sætter trumf på med lidt crom lir der absolut ikke er standart i bemeldte vogn

stakkels stakkels Edwins :Idonno

Nå men tillykke med den nye kone bil
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

12. okt 2013, 19:43

Aldeles raffineret. :D

Casper, jeg lader mig ikke skræmme.

De er just kommet fra stald, og da de låser den, kommer der en trommelignede lyd fra benzinklappen. Jeg vidste ikke at også den blev låst, så der stadig er benzin på, når man har besøgt Moster Beathe på Nørrebronx..

Siden dens solenoide cykler, er der nok en dårlig forbindelse et sted. :(

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

12. okt 2013, 20:20

Edwins det var nu også mest cromen på HF-eco-powers billed jeg tænkte på, jeg ved jo hvor glad du er for pynt
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
Brugeravatar
viking

12. okt 2013, 23:29

Flot vogn.

Det med at instrumentet viser sært kan skylder tre ting.
1: Ikke korrekt / uorginal termostat ( orginal koster ca100 kr og virker supet)
2: Dårlig special temp føler. Til org 95 skal man bestille efter stelnummeret
3: Problemer med sløje forbindelser i instrumentet.

Min tidl. 9kCDE 2,3 MY95 havde nøjagtigt samme fejl. Ny føler og orginaltermostat (fra verninge) så rullede den igen..

Så er der hanskerummet: det er en GM svinestreg..De stjal pladsen til en airbag og gad ikke at omdesige så der både var plads til handskerum og airbag..
Svinemikler..

Og så er der de hæslige tre-eger fælge: Smid dem straks ud. De er mega grimme og er intet værd , ad føj.

Bare sig til, så skal jeg nok få dem bortskaffet

(de er super flotte og så meget Saab Aero som det kan blive, ummmm nam guf)

Lækker vogn, du skal bare lære at leve med den...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

13. okt 2013, 11:13

Tillykke med den "nye" slæde.

jeg har selv købt en "extra" Saab for at skåne min gamle OG900.
Så jeg betaler 3x ejer/vægt afgift... Skattefar må elske dig for at betale denne afgift X4 :roll:

De "hæslige tre-eger fælge" er det 16" super aero fælge .. nogle af de flotteste Saab fælge :?:

Saab 9000 og 900 fra årgang 87-> deler samme hjulbolte afstande.
Når konen ikke kan lide vinterhjulen så brug dem på din sommer Cab som alligevel kører med lidt af hvert :wink:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. okt 2013, 11:25

Hun får ikke de "eger-type" fælge jeg har til Cabben, som er noget af det mest elegante de har smedet. Disse 4 fælge, med dæk, købte jeg af en fhv. 9000-ejer. :D

Billede

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Rød9000turbo91
EXTREME SAAB FREAK

13. okt 2013, 13:21

Tillykke med bilen. Har set du allerede har anskaffet dig en havnes. Skal du bruge en til har jeg en liggende du kan få. Den ligger i Søborg.
Medlem nr. 240
Tidligere: Saab 900i 16v fra 9/92
Nu: Saab 9-3 Aero fra 2002 med Maptun Stage 3
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. okt 2013, 16:33

Ellers tak. Jeg vidste ikke at bilen kom med litteratur, så jeg har selvsamme bog på vej, indpakket i cellofan, fra Engeland, til 173 pisk.

Jeg prøver nok at sælge den herinde, men den ender nok i kassen for "udviklingsomkostninger".. :oops:

Med lem nr. 262
MXP

13. okt 2013, 18:09

Jeg synes ikke altid jeg kunne finde den nødvendige dokumentation i Haynes. F.eks. skift af tændingsbundstykke, skift af C-låsboks ect.....og ved ABS fejl står der bare at man skal sende den på værksted (sådan mere eller mindre). Ofte har jeg ved at søge på nettet og info herfra fået bedre hjælp.

Har du fået Vikings glimrende EL-diagrammer i PDF format? Jeg fik dem til en 97'er som min er, og det er meget nemmere at overskue end dem der er i Haynes og så er det også rart man kan få diagrammerne til en specifik årgang. Ved dog ikke om Viking har alle årgange :-)

Pokkers til regnvejr i øjeblikket.......der er det nu rart med en P-kælder.........har lige været nede og give skærmkanterne lidt ML fra Dinitrol. Det er rart at kunne gøre når det hele er knastørt.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. okt 2013, 18:31

Haynes er ganske mangelfuld på mange områder, men bedre end ingenting. Jeg har også et digert Svensk værk, udgivet af SAAB.

Man køver jo ikke en værkstedshåndbog, hvor der så opfordres til at køre på værksted.. :roll: Sådant sludder er sågar også set i Bentleys bibel, hvor jeg bla. har måttet lægge et print ind, om udtagning af fejlkoder, hvis ANTI LOCK skaber sig åndssvagt. I bogen står at bilen så skal på værksted. Jamen, der står den jo allerede?.. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

13. okt 2013, 23:04

Hej Edwins.
Tillykke med vognen.
Den blir du glad for.
Vognen er konge klasse. En stor dejlig bamse.
Glem at prøve at lave den stivere, den er en cruiser og sådan er det.
Jeg skiftede undervognen på vores med en ny orig. Aero model.
Resultatet var næsten det samme, så det er spildt krudt.
Mest af alt blir du vild med sæder, plads, og motor.... Jeg savner stadig den smidige og moment stærke motor.
Og bare rolig den ruinerer dig ikke, kun lidt dyr i benz, men det har så vidt jeg husker aldrig skræmt dig. :wink:
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. okt 2013, 23:19

Tak, Sven.

Jeg laver ikke om på nogetsomhelst i undervogn eller motor. Jeg har ikke tid og lyst. Jeg tror at den er fin som den er.

Den bruger nok ikke så meget mere valle end de andre, og når man ikke udnytter dens kræfter hele tiden, er den nok rimeligt mådelig. Jeg/vi har ikke Tommy Pilfinger underbukser og Hugo Boss deodoranter og Bally sko, men har så nogle gryder som bruger lidt mere fossilt, end hvad mode er. Det går sgu nok.. :mrgreen:

Med lem nr. 262
MXP

13. okt 2013, 23:40

Et par sko koster 2000 kr. har jeg lige hørt.......

I løbet af de næste 3-4 år kommer du nok til at rode en del med de elektriske "detaljer" (div. sensorer, C-lås, div. relæer, tændingsbundstykke)......men det er trods alt i småtingsafdelingen. Så må vi se om din T5 APC ventil er en af dem som bare holder......og den har vel også standard Bosch bov med gummi membran? .....møre vacuum slanger havde jeg en del af.....matte paraboler.......lygte visker der pludselig holder op med at virke......osv....og min er endda en 97'er. Men et decideret "drifts-stop" har jeg endnu ikke været ude for i de snart 4 år jeg har haft min.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

14. okt 2013, 10:46

Uha, jeg er ikke vant til at rode med APC og BOV'er og hvad har vi, men jeg må tage hvad der kommer. :shock:

Den har DI, så jeg er forladen til at finde en god brugt og anbringe i bagagerummet, så bilen ikke pludseligt står grounded ved Blovstrød Papnæsefabrik.. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan

14. okt 2013, 11:04

MXP skrev:I løbet af de næste 3-4 år kommer du nok til at rode en del med de elektriske "detaljer"
Mon ikke Edwin's også skal på desse små "nuttede" inden for den tid :roll:
Billede

Billede
Den_Gamle

14. okt 2013, 23:56

Uhh de dimser kan jeg godt huske fra din 9000 tråd :shock: Så tænkte jeg på min knækkede bærearm, som heldigvis valgte at knække, da jeg kørte ud fra parkeringsbåsen og ikke imens at jeg lå i overhalingsbanen. Armen var rusten og lignede noget der var løgn, men der hvor den var knækket var den faktisk ikke rusten.

Måske bliver sådanne nogle dele bar trætte og udmattede med årene. Det er nok godt at kontrollere i hvert fald.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. okt 2013, 10:11

Tak for info.

Fruen ringede om en spændende tildragelse i dag: Da hun accelererede ned af en vej i dag, gik gassen af bilen og TCS tændte.
Hun kørte ind til siden og slukkede bilen. Da hun kort tid efter startede bilen igen, var der ikke noget.

- Jeg fortalte hvad TCS laver, og anviste hvor det kan slåes fra, hvis det optræder på slap line igen. Jeg håber at det var en enlig svale.. :roll:

Vi har i øvrigt fået den ansvarsløsforsikret for 2800 dask/år. :mrgreen:

Med lem nr. 262
MXP

15. okt 2013, 13:24

Var det 9000 som lavede det nummer? .......den er med TCS åbenbart. Har hørt fra andre at det godt kan drille.........min er heldigvis uden :-)

De "dimser" fik jeg skiftet da jeg fik monteret powerFlex bøsninger.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. okt 2013, 13:58

Ja, det var 9000. :shock:

Min egen bil har en olie- og en ladelampe, det er lidt lettere at administrere..

Hun vil ikke læse instruktionsbogen, men vil have det fra mig. Jeg er jo osse instruktør, udover fejlsøger. Der er brokket så meget isenkram ind i den bil, at det er bydende nødvendigt at læse instruktionsbogen.

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

15. okt 2013, 14:18

Edwins du må nok hellere lave en tjeck liste til brug før take off og en til brug under lav flyvning hun kan have med i vognen,

En insrtuktions bog er og bliver bare ikke et ugeblad eller en pladder romantisk krimi der foregår langt langt fra virkeligheden.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. okt 2013, 14:24

Tjaee, Casper, noget som for os er rimeligt simpelt, er uendeligt meget teknisk for andre.

Min tante havde haft kørekort i 40 år, før jeg fortalte hende at motoren skal standses øjeblikkeligt, uanset hvor man er, hvis der kommer lys i oliekanden. Det vidste hun ikke.. :shock:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

15. okt 2013, 14:50

Edwins det er nok forsent med tanten men til fruen laver du den bare som en billed bog.

Et billed af tank lampen = et billed af en hø brænder der drikker

Et billed af olie lampen = et billed af en død kød scooter

og så videre, det burde være læse venligt teknisk litteratur der går rent ind
Brugeravatar
viking

16. okt 2013, 20:52

Hvis TCS driller konstant, er det så ikke noget med at man skifter spjældhuset ud og monterer en tomgangsventil og sætter en anden styrebox i ?? (Så systemet er "gone for good")
Da 9k og TCS kan være en særdelse drilsk kombi....

(jeg vil ikke nævne hvad der sker hvis man vil tune og alt det sjov man kan have med 9k TSC, Da Edwins nok skal holde sig på måtten mht. tuning).

Eller en lille samtale med Casper F, kunne nok pirre lidt :bigsmile

Saab 9000 Aero, er nok den bedste kandidat til Saab tuning overhoved. (lige på nær TCS)

Så hvis den driller sindsygt, så er der en relativ nem løsning.

Her er det MY93 der spøger. Den har ikke Trionic 5.5, men drille kan TCS ( drille a hel#¤"e til kan det drille).

http://www.saablink.net/forum/car-probl ... /42803.htm

The good news, is that for 1993 cars, you can use T5 suite to creat a non TCS 1993 ECU, at this point in time, its just switching out the TB, throttle pedal, throttle cable, adding AIC valve, and wireing for the AIC and TPS,, then elimataing the extra BS, and youll have a non TCS 1993 aero

all of the above parts can be sourced from any non TCS 9000
Senest rettet af viking 16. okt 2013, 21:05, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

16. okt 2013, 20:58

Styreboksen kan godt genbruges der skal bare en software i uden TCS
Brugeravatar
viking

16. okt 2013, 21:04

Endnu bedre at boxen kan genbruges,

Vi må samle donor dele til Edwins. Det vil være synd at systemt kan grov drille en ellers rigtig solid vogn...

Her er gode links:
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... letest.htm

http://townsendimports.com/Web/engine_f ... kindex.htm

Der skulle gerne være fred når fruen skal ud til "Høbrænderen"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

16. okt 2013, 21:20

Det er fruens bil, og hun er yderst tilfreds med dens præstationer.

Målet er, at den bare skal fungere, uden jeg skal rage med den, udover service og småting. Lissom de andre SAABer jeg har haft, gennem 35 år.

Da hendes 2.1'er baldrede et plejlleje og kvæstede plejstang og krumtapsøle, var det et slag i solar plexus, som jeg kun lige har forvundet, her 4-5 år efter. Den fik en anden motor, som også havde kørt 310, som så fik nye plejllejer og nu har kørt upåklageligt og har 402 på krydderen. Det kostede 1500 dask og en bil grounded i 14 dage, og blod, sved og tårer og en masse banderi. :roll:

Jeg tuner små 47 cc. Sachs veteranknallertmotorer, som har sendt mig og modellen op i 78 km/t. De nedslider hovedlejer og koblingslejer og udgangsaksellejer og dæk, med svært accelereret hastighed, i forhold til en lovlig knallert.

Så hiver man 3 bolte ud, og slænger den 10 kg. tunge magnesiummotor op på filebænken og kløver den.

Sagen stiller sig helt anderledes, når der er tale om bilmotorer- og gearkasser som ikke holdt til mosten. Jeg er blevet for gammel, og har skruet for meget. Jeg gider simpelthen ikke den forøgede risiko ved tuning af biler, og da slet ikke SAAB.... :roll:

TCS har kun slået den ene bøvs, og så er det vel dét? :D

Lige om kort, skal jeg ni uger til Sydfrankrig, for at tage typeskole på en i firmaet ny flytype. Ikke at jeg ikke stoler på 9000'eren, men hvis den flipper helt ud, med alt det lir man har brokket i den, må hun tage sin gamle 900, mens jeg er væk.. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

16. okt 2013, 21:48

9K er proppet med lutter gode sager i 95-98% af delene.....der skete et kvante spring i elektronik propning fra 0,9k til 9k

Den har dog drille dele, TCS er en af dem....

De andre drille ting er mere lige til....og normal ælde er deres svanesang.

På den positive front, er motorstyringen helt fænomenal i forhold til tidl. Tungt moment fra 1800 omdr og hele vejen op...
APC virker super. Gearkassen, koblingen og trækaksler er kraftig forbedret... og det dejlige klimaanlæg :-)

Komforten er en helt anden klasse.. nemlig: Business class.....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

16. okt 2013, 22:46

Fruen har skamrost den, men har faktisk bemærket at den ikke har helt samme kontante styring som hendes Og900. Men komforten er helt i top, og dens vanvittige maxmoment ved 1800 RPM, er vel selv i dag ganske sygt. Jeg har ikke set noget lignende.. :shock:

Ingen af de to, mor og datter, kan lide Aero-fælgene. Datteren har kaldt dem "Perkerfælge". :roll:

Nej, der er ikke indoktrinering herhjemme, og ingen racefordomme. Der er dog visse religioner, specielt én, som mor og far er allergiske overfor, og som der benyttes øgenavne til.

Med lem nr. 262

Tilbage til "Set på nettet.."