Banner cycler

Saab 96 v4 med en "morgengnaven" kobling

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

ulacour
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. apr 2014, 22:32

Saab 96 v4 med en "morgengnaven" kobling

14. maj 2014, 23:29

Hejsa,

Jeg har købt en Saab 96 v4 for nyligt, og er vældigt glad for den. Den har dog et morgenproblem. Efter jeg er stoppet et par gange for rødt eller hvad det nu må være, så kan jeg ikke få den til at gå i gear igen. Jeg trykker koblingen ned, men når jeg sætter gearstangen i første, så kommer den normale fornemmelse ikke i stangen. Der plejer at være en fornemmelse af hvor gearet er, men den er helt fraværende.
Hvis jeg får den i første, så når jeg skal skifte til andet, er det som om hvis jeg stadig holdt koblingen nede. Men igen, det er som om gearet er helt fraværende. Et komplet fraværd af den lille modstand der plejer at signalere at den om lidt er i gear.
Jeg kan flytte gearstangen rundt selv uden at holde koblingen nede. Der er heller ikke nogen mislyde forbundet med problemet.

Som nævnt er det mest et problem om morgenen.. efter 3-7 minutters kørsel sker det ikke mere.

Hvor mon problemet ligger?

mvh. Ulrik


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Saab 96 v4 med en "morgengnaven" kobling

15. maj 2014, 00:00

Hej Ulrik

Kunne det tænkes at have noget med friløbet at gøre? Er det koblet fra eller til? Hvis det er koblet til, så prøv at koble det fra. Det kan give problemer måske på grund af tyk snasket gearolie.
Alternativt er det noget med din kobling, men prøv lige det med friløbet først.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

15. maj 2014, 03:44

Det var også min tanke, Mads- jeg tror det er rigtig
ulacour
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. apr 2014, 22:32

Re: Saab 96 v4 med en "morgengnaven" kobling

15. maj 2014, 09:42

Hej og mange tak for jeres svar!
Jensen skrev:Kunne det tænkes at have noget med friløbet at gøre? Er det koblet fra eller til?
Jeg tænkte det samme.. jeg tror det er koblet fra. Friløbshåndtaget er afmonteret, og her til morgen prøvede jeg forsigtigt at skifte ned i gear uden at holde koblingen ind. Jeg mødte så meget modstand at jeg fornemmede at det nok var koblet fra. Fra 3 og 4 kan jeg dog uden problemer få den i frigear uden kobling, men ikke i gear.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad friløb indebærer... når jeg kører i god fart og slipper speederen, så går motoren i tomgang. Hvilket egentligt er det jeg har forstået friløbet handler om.. så den opfører sig lidt unormalt synes jeg.
Jensen skrev:Hvis det er koblet til, så prøv at koble det fra. Det kan give problemer måske på grund af tyk snasket gearolie.
Det lyder meget muligt. Så kan et gearolieskifte måske hjælpe.
Jensen skrev: Alternativt er det noget med din kobling, men prøv lige det med friløbet først.
Tja.. under alle omstændigheder må jeg vist hellere få den til service. Jeg har tænkt mig at få skiftet gearkassen i næste uge, og så må han jo se på koblingen samtidigt.

mvh. Ulrik
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

Re: Saab 96 v4 med en "morgengnaven" kobling

15. maj 2014, 10:23

ulacour skrev:Hej og mange tak for jeres svar!


Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad friløb indebærer... når jeg kører i god fart og slipper speederen, så går motoren i tomgang. Hvilket egentligt er det jeg har forstået friløbet handler om.. så den opfører sig lidt unormalt synes jeg.


mvh. Ulrik
Friløbet er lavet sådan, at du skal kunne skifte gear op og ned i alle gear UDEN at bruge koblingen ! Og rigtig nok skal motoren jo gå ned i tomgang når du slipper speederen netop fordi der "kobles" automatisk ud og derfor ingen motorbremse-funktion er..
Kun når du skal stoppe og sætte i gang bruges koblingen, men ellers bruges den ikke. Meget godt system hvis det fungerer...

http://www.saabentusiasten.dk/web/forum ... 592b8a92c8

Her et billede af friløbsmekanikken i en SAAB:

Billede
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

15. maj 2014, 12:40

...og derfor må konklusionen vel også være, at friløbet er koblet TIL. Når bilen opfører sig som beskrevet.
OG at det derfor nok er koblingen, der er defekt. Muligvis blot slavecylinderen.
(Den er da hydraulisk, ikke? Det er mere end 35 år siden jeg sidst har kørt i en V4 - men sikken bil, i forhold til hvad der ellers var på markedet den gang.)

Det kræver nu en vis fornemmelse for gear og omdrejninger, hvis man skal skifte nedad uden kobling. Svarer vel lidt til en usynkroniseret gearkasse.

Ak ja, "All Things Must Pass"
(Sukker pensionisten...)
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
tulle
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13. sep 2012, 14:22

16. maj 2014, 01:07

Er du sikker på den ikke er et sted mellem friløbet er koblet til og koblet fra? I denne position vil den opføre sig mærkelig og den kan let gå i denne position ved vibrationer og når håndtaget inde i kabinen er afmonteret. Hvis du kigger i motorrummet kan du prøve at skubbe den stang der kommer inde fra kabinen ud af mod fronten, hvorefter friløbet burde være slået til og hvis du skubber den den modsatte vej, har det selvfølgelig den modsatte effekt, altså slår du det fra. Hvis friløbet er slået til og virker vil det være nemt både at skifte op og ned i gear og den vil gå i tomgang når speederen slippes (altså motorbremser den ikke).
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

16. maj 2014, 02:11

Friløbet er defekt og griber ikke, så rullerne skrider mod den drivende aksel, som er bilen ikke i gear.

Samme friløb, af typen Trapped Roller, bruges også i helikoptere. Se funktionen ved 0:46. Rullerne kører op ad bakken og går i klemme. Hvis motoren standser i en helikopter, skal rotoren jo ikke "Bagtrække" motoren.

http://www.youtube.com/watch?v=QjR7dimpSJA

Hvis kunden ikke havde "fornemmelse" for at bruge et korrekt virkende friløb gav det mange klager på SAAB 96.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Veteran Forum"