Banner cycler

Råd om køb, SAAB 96

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

wenzel
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25. jun 2014, 09:38

Råd om køb, SAAB 96

25. jun 2014, 09:44

Kære alle,

Jeg er kommet til at falde pladask for denne bil, og regner med at overtage den i morgen:

http://www.dba.dk/saab-96-15-v4-2-doers ... 007966826/

Det er sikkert både overilet og irrationelt, men jeg synes den er helt fantastisk.

Er der nogen her der kender bilen, eller har nogle generelle betragtninger, gode råd eller betænkeligheder?

Bedste hilsener,
Jens


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Råd om køb, SAAB 96

25. jun 2014, 10:21

ohøj, fed bil.

Taunus V4 1,7 ummmmm lækker lækker.

Den skal du nok blive glad for.....

Tjek rust....

Motoren er nem. Det vigtigste er at ballance aksel lejerne er tip top.

Men det kan ordnes.....

Den har fine synsrapporter:

http://www.nummerplade.net/soeg/?regnr=nn36584

og har ikke kørt meget de seneste år.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

Råd om køb, SAAB 96

25. jun 2014, 10:47

Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Råd om køb, SAAB 96

25. jun 2014, 12:48

hej jens
Det er bare den ægte SAAB den bliver du utroligt glad for, men gummikofanger og plastik gril kom i 1973 tjek gearkasse og friløb 1,7 ltr motor er hård ved gearkassen og så er det som Viking skriver rust og atter rust der hvor torpeterpladen er svejst på bundpladen og rundt ved bagskærmene.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Råd om køb, SAAB 96

25. jun 2014, 13:07

SAAB97 skrev:hej jens
Det er bare den ægte SAAB den bliver du utroligt glad for, men gummikofanger
og plastik gril kom i 1973 tjek gearkasse og friløb 1,7 ltr motor er hård ved gearkassen og så er det som Viking skriver rust og atter rust der hvor torpeterpladen er svejst på bundpladen og rundt ved bagskærmene.
Undskyld, men var det nu ikke først omkring 1975 det kom til -
sådan cirka som på saab 99 :roll: ........ :?: :?:
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Råd om køb, SAAB 96

25. jun 2014, 16:07

Der fik du mig (næsten) ifølge Gunnar Sjøgren bog bilar på SAAB vis så fik 99 gummikofangere i 1972 og Sonetten i 1973 og 96 i 1975 og plastik gril i 1974 så jeg skal hermed undskylde at jeg har udtalt mig mod bedrevidende
99GL
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 584
Tilmeldt: 25. jan 2004, 17:19

25. jun 2014, 18:34

Hej bilen er jo en årgang 1976 !

Husk lige på at km. tælleren kun tæller op til 99999 km hvorefter at den slår om til 0 igen

så den kan godt have kørt mere end 76000 km.

Så er der lige lidt info om veteransyn

Syn af veteranbil





Syn af veteranbil – hvordan og hvornår?

En veteranbil skal til syn sjældnere end en almindelig personbil.

Grænsen for hvornår en bil bliver en veteranbil er 35 år efter første registrering. På dette tidspunkt får bilen veteranstatus. Når bilen så bliver 40 år gammel, skal veteranbilen til syn. Efter dette 40-års syn, skal veteranbilen synes hvert 8. år. Dette betyder altså i praksis, at en veteranbil, der er indregistreret første gang i 1961, skal til syn i 2011. Herefter skal veteranbilen til syn i 2019, og i 2027.

Vær opmærksom på, at du kan risikere at skulle til syn med din veteranbil når den bliver 40 år, også selvom bilen f.eks. er synet året forinden. 40-års grænsen for første registrering afgør hvornår bilen skal synes ved 40 år, og dette syn er også bestemmende for den fremtidige frist for syn af veteranbilen hvert 8. år.

Der er også andre fordele ved at være ejer af en veteranbil. Når køretøjet får veteranstatus, falder vægtafgiften til 25% af den oprindelige vægtafgift. Ydermere kan man spare forsikring på bilen, da bilforsikring på veteranbiler er væsentligt billigere end almindelige køretøjer. Man skal dog huske, at hvis en veteranbil har opnået veteranstatus, er brugsmulighederne begrænsede. Dette kan du læse mere om på Skats hjemmeside, eller ved at kontakte dit forsikringsselskab. F.eks. betyder den begrænsede brugsmulighed, at du ikke må køre i en veteranbil til daglig (kun lejlighedsvist), og hvis du bruger din mere end 35 år gamle bil til at køre dagligt, skal du ikke ændre registreringen til veterankørsel.



Lars
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

25. jun 2014, 18:48

Lars har ret, den er udfra stelnummer, en modelårgang 76. Der har dog sneget sig en lille fejl ind i Lars' tekst.
Lars: Du er desværre 10 år ændre end du går og tror, da der fra 1961-2011 jo er 50 år og ikke 40 ;)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
wenzel
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25. jun 2014, 09:38

25. jun 2014, 20:35

Tak for de mange svar. Jeg kan heldigvis se at jeg har fanget det meste. Årstallet er ganske rigtigt 1976, og den skal til syn i 2016. Den har et par huller i bunden oppe ved pedalerne, men ikke noget der ser uoverkommeligt ud.
Den er rimelig håndmalet, men ikke så det trækker rigtig meget fra. Og så kører den bare rigtig godt!

Angående dele, så kan jeg se at der er en del muligheder. Er der nogle sliddele som i kan anbefale at have liggende pga. leveringstider?

Bedste hilsener,
Jens

Tilbage til "Veteran Forum"