Banner cycler

VW gearkasse på en V4

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

VW gearkasse på en V4

21. jul 2014, 19:35

Hej alle.
Prøv at se hvad ham her roder med:
http://sensitivemechanica.com/category/ ... cion/saab/
Kør den evt igennem googletrans.

Her er også en lille film han har lavet:
http://youtu.be/YWkRsMHDtuY

Jeg vil dog gætte på at der skal laves noget af en bule i torpedopladen for at få plads til det hele.

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

22. jul 2014, 15:10

Interessant, men man skal dog først til Brasilien for at købe en VW Gol gearkasse...
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

22. jul 2014, 20:22

Ingen gearkasse fra en Galf, da den har tværsliggende motor.

Projektet var fremmme i debatten, med en Audi gearbox og en 115 HK Evinrude totakts outboard, i en Trubbnos 96, og med bule i torpedoen for at få plads.. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

22. jul 2014, 20:32

Ikke 'Golf' men 'Gol'.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

22. jul 2014, 21:13

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Gol

Hvorfor en Gol kasse ?
Har de højere gearing og bedre tumpet ?

Hvis man tuner V4 til ca 100-110 HK, så er Saabkassen uhyre lavgearet..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

22. jul 2014, 22:07

Tråden er nu tyvstjålet fra denne fremragende side: http://www.saab-v4.co.uk/speedball hvor Melle også er fast inventar ;)
Der var en anden tråd derinde på et tidspunkt hvor en person ville sælge en adapter fra Köln V4 til en eller anden engelsk formel racer gearkasse.
Det interessante var så at disse racer gearkasser var baseret på VW type 1 gearkasser.
Formel Ford (med Kent motor) bruger altså en VW boble gearkasse, og Kent motoren skulle efter sigende kunne boltes på en V4 gearkasse og omvendt. Altså findes der adapterer der gør det muligt at montere en V4 direkte på en VW boble gearkasse. Så er der jo pludselig et hav af gearkasser at vælge imellem, da der jo findes væsentligt flere personer der tuner VW end V4.
Så der burde være muligheder lidt tættere på end Brasillien.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

22. jul 2014, 23:06

Du mener sandsynligvis Hewland racer kasser Mads? Jeg tror ikke Kent/ Essex gearkassen passer vores V4. Se også: http://www.saabrally.com/forums/viewtop ... f=2&t=3618

Jeg ville hellere bruge en Subaru gearkasse.... og en Subaru motor.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

23. jul 2014, 15:16

Du har ret Melle de passer sikkert ikke sammen. Der er dog nogle af Ford rækkemotorerne der passer på en Köln gearkasse mener jeg...

Subaru kunne være sjovt, eller også kombineret med en Mazda Wankel/rotary.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

23. jul 2014, 15:38

Jeg har også svaret dig på det andet forum. :wink:

Jeg er i gang med at konvertere min 96 til 1.0 1KR-FE 3-cilinder motor (Aygo/ C1/ 107) med standard V4-gearkasse. Er kun i planlægningsfasen nu...
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

24. jul 2014, 12:27

Jeg har også svaret nu derinde ;)

Den 3-cylindrede er et godt bud på en "moderne" motor i en 96'er. Har selv tænkt på det på et tidspunkt. Håber du kommer videre med det.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

24. jul 2014, 12:51

Jensen skrev:

Den 3-cylindrede er et godt bud på en "moderne" motor i en 96'er.

Helt enig. :D

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

24. jul 2014, 13:04

Ikke denne slags. :twisted: :wink:
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

24. jul 2014, 13:37

melle skrev: Jeg er i gang med at konvertere min 96 til 1.0 1KR-FE 3-cilinder motor (Aygo/ C1/ 107) med standard V4-gearkasse. Er kun i planlægningsfasen nu...
Du bør overveje at udskifte kron/spidshjul i gearkassen og derved hæve gearingen med de mulige 13%, det gør en verden til forskel på dens gearing og også nødvendige omdr/min. på motoren :)

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

24. jul 2014, 13:38

Nå, ikke?

Denne Daihatsu 1 krones Jernmotor (1KR-FE) har lavere moment og et par heste mere end V4'eren. Den er på 996 cc. Det er for lidt kubik for en firetakter. :(
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

24. jul 2014, 17:13

Øh hvad er der galt med 1,7 V4 ?
Den spinner som en mis og lyder gude godt.
Ja den skal fodres med ordentlig olie hver 5000 km og have friske ball aksellejer mv. hver 100kkm kan tunes til ca. 110 HK og det er vist fint den gearkasse.

Det med en moderne gearkasse lyder spændende, Saab's var ikke super duper....

Spændende hvis den kan opgeares ca. 25% og have bedre indgreb i krone-spidehjulet......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

24. jul 2014, 21:52

Viking, for en moderne pispottebilist er en 1.7 aalt for stor og og anses for at have supertanker-kubik.

friske ball aksellejer mv. hver 100k.

Øhmm, hvad er ball aksellejer? :oops:

Fra Montys: What's for dinner tonight?

Fishballs!

Ohh, I did'nt know that fish have balls..

Fra MY '75 blev kron/spidshjul ændret fra at have 1 tand i indgreb, til 1½ tænder, så bilerne holdt op med at skrælle differentialer. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

25. jul 2014, 10:58

Edwins skrev:
Fra MY '75 blev kron/spidshjul ændret fra at have 1 tand i indgreb, til 1½ tænder, så bilerne holdt op med at skrælle differentialer. :D
og i 2010 blev kron/spidshjul modificeret af folk i V4 klubben så gearingen sænkes med 13%. Den langbenede momentstærke V4 motor behøver derfor at løbe 13% færre omdrejninger ved den samme hastighed på køretøjet. Specielt til cruise på langfart skulle det være en fornøjelse med den nedsatte motorstøj. Det er nice :) Eneste irriterende løsning er at spedometer kablet/drevet skal modificeres så speedometeret kommer til at vise korrekt :) Det findes der lidt forskellige løsninger på.....
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. jul 2014, 12:48

Min mors '74 V4 var/er meget letløbende, og kørte speedometeret ud til max. visning, 160 (155). Bilens RPM rammer da redline, 5500.

Øhhmm, SAAB hvorfor har I aldrig kunnet finde ud af en bils korrekte udvekslingsforhold? :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

25. jul 2014, 19:39

Speedy skrev:og i 2010 blev kron/spidshjul modificeret af folk i V4 klubben så gearingen sænkes med 13%.
Interessant, har du et link eller hvor kan jeg finde mere information?

Jeg har nu en super 1,7 motor i bilen, lidt optimeret med bl.a. VW Hall tænding som bilen trådet startede med. Har kørt mange kilometer med den i Tyskland (også med tidligere 1,5 motorer), ofte full throttle (>155 på satnav). Elsker at bygge/ konvertere motorer, nu vil jeg gerne prøve at lave 96'en super økonomisk på en billig måde. Bare fordi jeg kan. :wink:
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

25. jul 2014, 19:41

Edwins skrev:1 krones Jernmotor (1KR-FE)
:lol:
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. jul 2014, 19:55

Jeg har desværre intet link, men har læst stoffet i en papirbog om SAAB, som hylderne er fulde af.

Storebror rundbarberede differentialet i min mors '74 bil, og rev en tand på kronhjulet.. Ny gærkasse fra en hugger fra Nørrebro, den kostede 1800 pisk, husker jeg.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

25. jul 2014, 20:00

Jeg mente et link til 2010 versionen. :wink:
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. jul 2014, 21:52

Link til en sæbekassebilmotor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_KR_engine

(Jeg har en 1000 cc. motor liggende i motorrumshjørnet i min Og900T '83 aut., som lysmaskine..) :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

26. jul 2014, 10:24

Der har været et par artikler i saab entusiasten om det ændrede udvekslingsforhold, samt tilhørende tandhjul, hvis du er med i saabklubben.
Det er HC Thing som har fået designet de modificerede dele, og fået dem fremstillet. Flere har kørt med dem med fordel, jeg har dog ikke prøvet selv.
Måske det kan hjælpe dig videre. Jeg ved ikke om det er muligt at skaffe flere?
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.

Tilbage til "Veteran Forum"