Banner cycler

Hvad menes med SAAB-MRS Formula Junior?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Hvad menes med SAAB-MRS Formula Junior?

3. aug 2014, 00:07

Jeg er de to langhårede var i dag til CHGP, Copenhagen Historic Grand Prix.

Fedt, men røv og nøgler, da SAAB igen glimrede ved sit fravær. :evil: :( En fryd var at se en SAAB Formula Junior med baghjulstræk, som SAAB ikke selv har lavet. Dertil et par Alfa Dana, og et par kornfede Volvo 122S (Amazon), som deværre blev slået til pindebrænde. En 140-serie var der også, som også gik godt.

SAAB Formula Junior var en hurtigt kørende, forhjulstrukket FJ bil. Den var dog besværet af at være for næsetung med sin frontmonterede motor, den var for retningsstabil. Motoren ligger mu bagest i bilen, hvilket er udmærket, når banen ikke er for glat.

Bilen blev ført af Christer Larsson. Der blev ikke gået til stålet. Han vil nok ikke risikere at smadre en så fin, sjælden bil. Bilen er ikke opført som en SAAB, men en MRS. Nogen som ved mere og som kender baggrunden? Dens trimmede totakter lød rigtigt godt, og en DKW F12 gav det stærkt savnede totaktsbrøl.

Her er jeg faldet i svime, da jeg har set SAABen:
Billede

Billede

"Fedt, det ligner sgu da Svensk hjemmesløjd", øffede Edwins:
Billede

Billede

Programmet fortæller at den er fra '60. Så er det en 95 hestes sød, lille hidsig 750'er. Brutal, "stor" go kart :sunglasses :mrgreen:

Billede

Her i aktion: Jeg spurgte hende om hun kunne lugte duften af madolie: Hun nikkede smilende og konstaterede at den nok kørte på solsikkeolie. Ahh, ikke helt, sagde jeg så.

Billede :D


En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 605
Tilmeldt: 25. okt 2006, 21:51

Hvad menes med SAAB-MRS Formula Junior?

3. aug 2014, 00:30

Ja ja - den er da meget fed, men den kan ikke måle sig med disse Wartburg & Melkus, bygget bag jerntæppet. De er jo smukke, hvorimod Saaben ligner en hjemelavet sæbekassebil;

http://youtu.be/yCsrH_jBRO4

http://youtu.be/_N3Nf-y8SB0
Venlig hilsen
Glenn Maretti

______________________________________
SAAB Monte Carlo, 1966

SAAB - more than a car
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

3. aug 2014, 11:38

Nu ydes bilen jo ikke retfærdighed, da der er tale om, hvad Svensken kalder et "garagebygge". Det er da imponerende at Tjekkerne teknologisk ikke er er længere end 1960'erne. Kopierede Mini-Formel 1'ere fra bilfabrikker med stangbremser er et sjældent syn.

Om man googler SAAB Formula Junior vil man se en noget mere fiks bil. Jeg var bare glad for hvad jeg så og oplevede, efter åhh, så mange Copenhagen Classic Car Cup, og nu Copenhagen Historic Grand Prix.

Tävlings-99 og 96V4 og 96TT er åbenbart så sjældne at de ikke længere optræder i disse shows.. :roll:

Som at rende og lede efter Duesenbergs, Auburns eller Cords til disse løb.. :bigcrying
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 605
Tilmeldt: 25. okt 2006, 21:51

3. aug 2014, 14:14

Tjekkerne...?? Melkus er bygget i DDR, og de er såmænd lige så gamle som Saaben. http://www.melkus-sportwagen.de/historical-cars.html
Nu kan smag jo ikke diskuteres, men når jeg ser på Saab´s egen formula junior, synes jeg den er total kikset - Den leder tanken hen på den "Freddy Fræk-fløjte" jeg havde som barn ;-)

Der står noget om MRS her: http://www.stephencrunkhornhistoricraci ... ental.html
Venlig hilsen
Glenn Maretti

______________________________________
SAAB Monte Carlo, 1966

SAAB - more than a car
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

3. aug 2014, 20:25

Tak for info. Motor Racing Stables har nok entreret i Sverige, siden at bilen er modifiiceret af en Svensker i byen Hackås i Jämtland.

At Melkus er fra DDR er kun ondt værre, ved at dette land befandt sig i en teknologisk stenalder, takket deres håbløse politiske system. :roll:

- Formelbiler fra '60'erne lignede vel alle Freddy Fræks kazoo og cigarklippere?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 606
Tilmeldt: 29. nov 2006, 22:08

3. aug 2014, 20:46

Edwins skrev:
Tävlings-99 og 96V4 og 96TT er åbenbart så sjældne at de ikke længere optræder i disse shows.. :roll:

Som at rende og lede efter Duesenbergs, Auburns eller Cords til disse løb.. :bigcrying
Ja, det er lidt nedtur at Saab ikke er på banen, bortset fra Formula Junior. Jeg havde gerne lyttet til en ordentlig to-takts Saab, men måtte nøjes med en Auto Union :roll:
Ej heller en eneste Saab på den klassiske parkeringsplads, som ellers var fyldt op med alverdens køretøjer. :?

Köenigsegg's One:1 (1.350 kg/1.350 HK), som jo kunne ha' været en Saab, var et højdepunkt for mig. 0-400 km/t på 20 sec. Desværre nåede jeg ikke at se det, men hørte lyden 8)
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 605
Tilmeldt: 25. okt 2006, 21:51

3. aug 2014, 20:55

Saabens design er en katastrofe i min optik. At bygge en formel bil med 70 % af vægt fordelingen på forhjulene :shock: var vist heller ikke recepten på succes...... De gamle Coopere og Melkus F3 var smukke og elegante. Netop det at de er bygget i DDR, 15-20 år efter "stunde Null" - Et forarmet land, som russerne havde udplyndret, gør dem da bare endnu mere facinerende og imponerende. Med Saabs Quantum Formula S, var Saab inde på noget der næsten kunne matche Melkus.
Melkus anno 1964 havde så bare lige en topfart på 220 km/t ;-)
Venlig hilsen
Glenn Maretti

______________________________________
SAAB Monte Carlo, 1966

SAAB - more than a car
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

3. aug 2014, 21:31

SAABs fejl var vel også at de var så forhippede på forhjulstræk, som gjorde bilen næsetung.

Carlsson fortalte at han åd alle sine konkurrenter på langsiderne, men at bilen ikke ville svinge som modstanderne. :(
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Veteran Forum"