Hej.
Jeg har en del rust indeni min V4 tank, som tilstopper filter og pumpe osv.
Jeg har hørt batteri sure kan tage det? Eller skal jeg skære den op og bruge en stål børste. Eller der en hel anden måde?
V4 tank
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
V4 tank
Når først de giver rust og snask, så skal der noget andet til..
Ultimativt er der denne her:
http://markashcraft.com/wp-content/uplo ... og-web.pdf
Se side 2..
Ellers må der kunne søges en anden uden rust...
Rust kan fjernes med syre, men det fjerne alt snask og så kan de blive utætte.
Man kan også få dem kemisk rense og behandlet med "tank sealer".
Men det er næsten lige så dyrt som en ny rustfri enhed......
Ultimativt er der denne her:
http://markashcraft.com/wp-content/uplo ... og-web.pdf
Se side 2..
Ellers må der kunne søges en anden uden rust...
Rust kan fjernes med syre, men det fjerne alt snask og så kan de blive utætte.
Man kan også få dem kemisk rense og behandlet med "tank sealer".
Men det er næsten lige så dyrt som en ny rustfri enhed......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Jensen
- Administrator
Indlæg
V4 tank
Hej Lars
Lars Hyldegård har engang givet mig et råd angående rensning af en gammel tank.
Opskriften lød på nogle bolte og møtrikker som blev smidt ned i tanken (tæl dem først)
Så blev tanken lukket af, og spændt fast på en cementblander i et par timer.
Hvis ikke du har en cementblander kan den evt. spændes på siden af et baghjul på en traktor og så bare ud og pløje i et par timer.
Kontakt evt. Hyldegård for detaljer.
MVH Mads.
Lars Hyldegård har engang givet mig et råd angående rensning af en gammel tank.
Opskriften lød på nogle bolte og møtrikker som blev smidt ned i tanken (tæl dem først)
Så blev tanken lukket af, og spændt fast på en cementblander i et par timer.
Hvis ikke du har en cementblander kan den evt. spændes på siden af et baghjul på en traktor og så bare ud og pløje i et par timer.
Kontakt evt. Hyldegård for detaljer.
MVH Mads.
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Jensen
Faktisk et smart trick da det vil fungere ligesom en slyngrensning (hvor mindre metaldele renses ved at blive slynget i en tromle med stålkugler) men bare indvendigt i stedet....udfordringen vil nok blive at få alt pudset og snavset ud bagefter samt at få samtlige metaldele ud også
Mvh. Anders
Faktisk et smart trick da det vil fungere ligesom en slyngrensning (hvor mindre metaldele renses ved at blive slynget i en tromle med stålkugler) men bare indvendigt i stedet....udfordringen vil nok blive at få alt pudset og snavset ud bagefter samt at få samtlige metaldele ud også
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Hvis der er noget at svejse i.
Da fugt ligger sig i bunder og gnaver i metallet.
Når så tanken åbnes op er der meget lidt materiale at svejse i bagefter.... Så kan den være meget svær at gøre tæt igen.
Derfor er der mange der giver gamle benz tanke "epoxy sealer"...
Da fugt ligger sig i bunder og gnaver i metallet.
Når så tanken åbnes op er der meget lidt materiale at svejse i bagefter.... Så kan den være meget svær at gøre tæt igen.
Derfor er der mange der giver gamle benz tanke "epoxy sealer"...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Mon ikke Edwins ved hvad der skal hælles i tanken for at gøre den tæt. Der er vist noget med de nye benzintyper (tilsat ethanol) som giver problemer med gamle tanke.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Hæld noget ral eller perlegrus I tanken og ryst den voldsomt.
Jeg har ingen erfaring med rådne SAAB 96 tanke. De tidligere modeller var blyovertrykne, men det blev stoppet af miljøfreaks.
Mht. sealing af tanken, ville jeg nok bruge benzin/oliefast 2-komponent sealer og påføre det udvendigt på en klinisk ren tank. Det er noget som jeg får op under neglene fra den aeronautiske industri.
Jeg har ingen erfaring med rådne SAAB 96 tanke. De tidligere modeller var blyovertrykne, men det blev stoppet af miljøfreaks.
Mht. sealing af tanken, ville jeg nok bruge benzin/oliefast 2-komponent sealer og påføre det udvendigt på en klinisk ren tank. Det er noget som jeg får op under neglene fra den aeronautiske industri.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Man bruger det til gamle MC benz tanke.... mv.
http://www.caswellplating.com/restorati ... ealer.html
http://www.caswellplating.com/restorati ... ealer.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Indlæg
Jeg skar tanken op, og gjorde den ren indeni med ståluld. Det var nemt at få rent og metallet blev rigtig pæn bagefter.
Derefter svejsede jeg den sammen igen, men det var ikke nemt pga metallet er så tyndt. Og så hældte jeg diesel i den og drejede tanken rundt. Jeg opdagede 3 bitte små utætheder i mine svejsninger, så jeg tog ilt og gas, og lukkede svejsningen med karosseritin.
Derefter svejsede jeg den sammen igen, men det var ikke nemt pga metallet er så tyndt. Og så hældte jeg diesel i den og drejede tanken rundt. Jeg opdagede 3 bitte små utætheder i mine svejsninger, så jeg tog ilt og gas, og lukkede svejsningen med karosseritin.
MVH Lars Kristensen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Man kan ikke svejse tæt med CO2. Belært af en dreven B & W smed.
Man kan heller ikke svejse en knækket bilstoleryg. Det kan man dog godt, men ryggen knækker igen, lige ved siden af svejsningen.
Man kan heller ikke svejse en knækket bilstoleryg. Det kan man dog godt, men ryggen knækker igen, lige ved siden af svejsningen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hvis det er et rørstel kan man sætte et passende rør indeni og svejse det sammen
Edwins skrev:Man kan ikke svejse tæt med CO2. Belært af en dreven B & W smed.
Man kan heller ikke svejse en knækket bilstoleryg. Det kan man dog godt, men ryggen knækker igen, lige ved siden af svejsningen.
Hvis det er et rørstel kan man sætte et passende rør indeni og svejse det sammen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Eller slaglodde det sammen, så holder det....
Jo man kan godt svejse en tank med CO2, det har jeg udført i søvandsbestandigt alu..
(150 l benz tank til min Speedbåd)
En benz tank er bedre at "løbe sammen" med ilt+gas plus tilsatsmateriale.
Jo man kan godt svejse en tank med CO2, det har jeg udført i søvandsbestandigt alu..
(150 l benz tank til min Speedbåd)
En benz tank er bedre at "løbe sammen" med ilt+gas plus tilsatsmateriale.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Hmm, jeg hørte om at lade være at forsøge svejsning af ståltank, da CO2 er porøst. At den bliver tæt, er et mirakel.
Bruger man ikke TIG med Argon, når man svejser letmetaller?
At løbe tingene sammen er uden tilsatspind.
Bruger man ikke TIG med Argon, når man svejser letmetaller?
At løbe tingene sammen er uden tilsatspind.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Nej man kan både CO2 svejse alu og TIG (AC) svejse alu.
CO2 alu er ikke begynder arbejde (egentligt er det ikke CO2, men Argon man bruger) og trådføringstrækket skal egentligt helst sidde ude i håndtaget.. Desuden anvendes Teflon liner i svejselangen så trådføringen ikke krøller og tråd trækket fedter...
CO2 alu er ikke begynder arbejde (egentligt er det ikke CO2, men Argon man bruger) og trådføringstrækket skal egentligt helst sidde ude i håndtaget.. Desuden anvendes Teflon liner i svejselangen så trådføringen ikke krøller og tråd trækket fedter...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Godt du fik den til at køre godt igen Lars, du må give en tur engang inden vinteren.
Det kunne også være sjovt hvis du kunne skrive lidt om projektet herinde, selvom det er barske sager for "puritanerne"
MVH Mads
Det kunne også være sjovt hvis du kunne skrive lidt om projektet herinde, selvom det er barske sager for "puritanerne"
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- coctail
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
CO2 alu svejsning.. Det må vidst betegnes som et helt nyt begreb..
Skal vi ikke kalde tingene ved deres rigtige navn, altså MIG/MAG svejsning, afhængig af hvilken gasart/ blandgas man bruger under processen.
CO2 bliver stort set aldrig brugt til svejsning i professionelle miljøer længere, der bruger man altid blandgas, hvis det er sort jern, s235, man svejser i.
Hvordan kan man en mag svejseprøve bestå både røngent og makroslibning, hvis der altid er huller (porer) i den?
Det er korrekt at det er svært at lave en perfekt afslutning hvis det er en helt lukket beholder man svejser på. Men den kategori går en brændstoftank nu ikke ind under.
Skal vi ikke kalde tingene ved deres rigtige navn, altså MIG/MAG svejsning, afhængig af hvilken gasart/ blandgas man bruger under processen.
CO2 bliver stort set aldrig brugt til svejsning i professionelle miljøer længere, der bruger man altid blandgas, hvis det er sort jern, s235, man svejser i.
Hvordan kan man en mag svejseprøve bestå både røngent og makroslibning, hvis der altid er huller (porer) i den?
Det er korrekt at det er svært at lave en perfekt afslutning hvis det er en helt lukket beholder man svejser på. Men den kategori går en brændstoftank nu ikke ind under.
Mvh. Peter Hansen
Medlemsnr. 411.
Saab Og9-3t, '03
tidl. Og900, '88, Og900 T16, '90, Og9-3t, 98 og V4, '74.
Medlemsnr. 411.
Saab Og9-3t, '03
tidl. Og900, '88, Og900 T16, '90, Og9-3t, 98 og V4, '74.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
For "Puritanerne" er det værste vel nok at tanken ikke længere er original. Der er andre svejsninger end fabrikantens rullesvejsninger..
Sørg nu endelig for "Originale" reservedele, selvom meget af dette originale isenkram på nyere biler ikke er meget at skrive hjem om.. :bigcrying
Jeg ville gerne have blandgas på mit CO2 værk, men gav op, da der skulle en anden regulator på. Det som andre kalder et manometer.
Manometeret er uret på regulatoren. Ja, de to ure: Flasketryk og reguleret tryk/flow.
Sørg nu endelig for "Originale" reservedele, selvom meget af dette originale isenkram på nyere biler ikke er meget at skrive hjem om.. :bigcrying
Jeg ville gerne have blandgas på mit CO2 værk, men gav op, da der skulle en anden regulator på. Det som andre kalder et manometer.
Manometeret er uret på regulatoren. Ja, de to ure: Flasketryk og reguleret tryk/flow.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Det var nu ikke så meget tankens originalitet jeg hentydede til, men nogle andre "modificeringer" som Lars har lavet i den anden ende.
Jeg tror jeg vil overlade til Lars selv at beskrive det.
MVH Mads
Jeg tror jeg vil overlade til Lars selv at beskrive det.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Man kan godt kalde det ved korrekte navn MIG / MAG
Det er bare et det det kaldes blandt brugerne.
Der bruges ofte navnet : CO2 svejseværk.... "og til Alu uden CO2" men nu er kælenavnet jo CO2 svejseværket...
Det er det samme med "Radial tætningsring" De kaldes simmeringe ( de er nok ikke semi-ringe ).
eller "Seegerringe" De kaldes ofte låseringe......
så hvad er det korrekte ?. Begge dele....
Ligen som en selv. Kan kaldes både ved navn, mand eller stodder
Meeeen når alt kommer til alt, er et billed af den fine V4 tank nok lidt mere spændende
Det er bare et det det kaldes blandt brugerne.
Der bruges ofte navnet : CO2 svejseværk.... "og til Alu uden CO2" men nu er kælenavnet jo CO2 svejseværket...
Det er det samme med "Radial tætningsring" De kaldes simmeringe ( de er nok ikke semi-ringe ).
eller "Seegerringe" De kaldes ofte låseringe......
så hvad er det korrekte ?. Begge dele....
Ligen som en selv. Kan kaldes både ved navn, mand eller stodder
Meeeen når alt kommer til alt, er et billed af den fine V4 tank nok lidt mere spændende
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Ja, MIG og MAG kan kaldes alting, altefter gassen som bruges. Men ellers kaldes en svejser med trådfremføring oftest et CO2 værk.
Jeg bruger brandslukker til CO2, det funker fint, bare ikke meget lange svejsearbejder, da flasken har standrør. Regulatoren er plug & play på ildslukkeren.
Sidst svejsede jeg rustfrit, da et rustfrit askebæger skulle bruges til foderautomat til kaninburet.. CO2 og 0.8 normal tråd blev brugt. Fin svejsning, som dog rustede ganske lidt. :mrgreen
En SAAB 96 tank på plads er ikke nem at fotografere. Den ligger inde i bilen og står på bagagerumsgulvet. Behold disse latterlige kuffertstropophængte tanke.
Jeg bruger brandslukker til CO2, det funker fint, bare ikke meget lange svejsearbejder, da flasken har standrør. Regulatoren er plug & play på ildslukkeren.
Sidst svejsede jeg rustfrit, da et rustfrit askebæger skulle bruges til foderautomat til kaninburet.. CO2 og 0.8 normal tråd blev brugt. Fin svejsning, som dog rustede ganske lidt. :mrgreen
En SAAB 96 tank på plads er ikke nem at fotografere. Den ligger inde i bilen og står på bagagerumsgulvet. Behold disse latterlige kuffertstropophængte tanke.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Indlæg
Jeg svejser med rustfri tråd med blandgas. Jeg har også argon til når jeg svejser med alu tråd ( så skifter jeg slange ) og den kan elektroede svejse og tig svejse ( med "stryge tændning" )
Når jeg alu svejser jeg, så punkter jeg kun hvis det skal være tæt, og får en til og tig det sammen.
Vedr ændringen på bilen, så tror jeg ikke jeg skal vise en hel masse her inden, jeg tror jeg bliver slagtet af bla Edwins
Når jeg alu svejser jeg, så punkter jeg kun hvis det skal være tæt, og får en til og tig det sammen.
Vedr ændringen på bilen, så tror jeg ikke jeg skal vise en hel masse her inden, jeg tror jeg bliver slagtet af bla Edwins
MVH Lars Kristensen