Banner cycler

V4 tank

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

V4 tank

8. sep 2014, 14:47

Hej.

Jeg har en del rust indeni min V4 tank, som tilstopper filter og pumpe osv.

Jeg har hørt batteri sure kan tage det? Eller skal jeg skære den op og bruge en stål børste. Eller der en hel anden måde?


MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

V4 tank

8. sep 2014, 16:42

Når først de giver rust og snask, så skal der noget andet til..

Ultimativt er der denne her:

http://markashcraft.com/wp-content/uplo ... og-web.pdf

Se side 2..

Ellers må der kunne søges en anden uden rust...

Rust kan fjernes med syre, men det fjerne alt snask og så kan de blive utætte.

Man kan også få dem kemisk rense og behandlet med "tank sealer".

Men det er næsten lige så dyrt som en ny rustfri enhed......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

V4 tank

8. sep 2014, 22:34

Hej Lars
Lars Hyldegård har engang givet mig et råd angående rensning af en gammel tank.
Opskriften lød på nogle bolte og møtrikker som blev smidt ned i tanken (tæl dem først)
Så blev tanken lukket af, og spændt fast på en cementblander i et par timer.
Hvis ikke du har en cementblander kan den evt. spændes på siden af et baghjul på en traktor og så bare ud og pløje i et par timer.
Kontakt evt. Hyldegård for detaljer.
MVH Mads.
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

8. sep 2014, 22:59

Jensen

Faktisk et smart trick da det vil fungere ligesom en slyngrensning (hvor mindre metaldele renses ved at blive slynget i en tromle med stålkugler) men bare indvendigt i stedet....udfordringen vil nok blive at få alt pudset og snavset ud bagefter samt at få samtlige metaldele ud også

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

9. sep 2014, 11:29

Jeg tror jeg skærer den op og renser den, og svejser den sammen igen.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

9. sep 2014, 12:51

Hvis der er noget at svejse i.

Da fugt ligger sig i bunder og gnaver i metallet.

Når så tanken åbnes op er der meget lidt materiale at svejse i bagefter.... Så kan den være meget svær at gøre tæt igen.

Derfor er der mange der giver gamle benz tanke "epoxy sealer"...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

9. sep 2014, 13:18

Mon ikke Edwins ved hvad der skal hælles i tanken for at gøre den tæt. Der er vist noget med de nye benzintyper (tilsat ethanol) som giver problemer med gamle tanke.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

9. sep 2014, 13:42

Hæld noget ral eller perlegrus I tanken og ryst den voldsomt.

Jeg har ingen erfaring med rådne SAAB 96 tanke. De tidligere modeller var blyovertrykne, men det blev stoppet af miljøfreaks.

Mht. sealing af tanken, ville jeg nok bruge benzin/oliefast 2-komponent sealer og påføre det udvendigt på en klinisk ren tank. Det er noget som jeg får op under neglene fra den aeronautiske industri. :oops:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

9. sep 2014, 13:54

Man bruger det til gamle MC benz tanke.... mv.

http://www.caswellplating.com/restorati ... ealer.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

15. sep 2014, 12:59

Jeg skar tanken op, og gjorde den ren indeni med ståluld. Det var nemt at få rent og metallet blev rigtig pæn bagefter.
Derefter svejsede jeg den sammen igen, men det var ikke nemt pga metallet er så tyndt. Og så hældte jeg diesel i den og drejede tanken rundt. Jeg opdagede 3 bitte små utætheder i mine svejsninger, så jeg tog ilt og gas, og lukkede svejsningen med karosseritin.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. sep 2014, 13:17

Man kan ikke svejse tæt med CO2. Belært af en dreven B & W smed.

Man kan heller ikke svejse en knækket bilstoleryg. Det kan man dog godt, men ryggen knækker igen, lige ved siden af svejsningen. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

15. sep 2014, 15:25

Edwins skrev:Man kan ikke svejse tæt med CO2. Belært af en dreven B & W smed.

Man kan heller ikke svejse en knækket bilstoleryg. Det kan man dog godt, men ryggen knækker igen, lige ved siden af svejsningen. :roll:

Hvis det er et rørstel kan man sætte et passende rør indeni og svejse det sammen
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

15. sep 2014, 16:09

Eller slaglodde det sammen, så holder det....

Jo man kan godt svejse en tank med CO2, det har jeg udført i søvandsbestandigt alu.. :-)

(150 l benz tank til min Speedbåd)

En benz tank er bedre at "løbe sammen" med ilt+gas plus tilsatsmateriale.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. sep 2014, 17:27

Hmm, jeg hørte om at lade være at forsøge svejsning af ståltank, da CO2 er porøst. At den bliver tæt, er et mirakel.

Bruger man ikke TIG med Argon, når man svejser letmetaller? :shock:

At løbe tingene sammen er uden tilsatspind. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
SørenAK
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 484
Tilmeldt: 20. sep 2006, 21:49

15. sep 2014, 17:50

TIG med ren argon bruges til Alu, rustfast og kan også bruges til almindeligt stål :)
Søren Abildgaard Kristensen, medlem 317.
1978 99 turbo
1993 900i 2,1 Trionic 5,5
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

15. sep 2014, 21:19

Nej man kan både CO2 svejse alu og TIG (AC) svejse alu.

CO2 alu er ikke begynder arbejde (egentligt er det ikke CO2, men Argon man bruger) og trådføringstrækket skal egentligt helst sidde ude i håndtaget.. Desuden anvendes Teflon liner i svejselangen så trådføringen ikke krøller og tråd trækket fedter...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

15. sep 2014, 21:33

Godt du fik den til at køre godt igen Lars, du må give en tur engang inden vinteren.
Det kunne også være sjovt hvis du kunne skrive lidt om projektet herinde, selvom det er barske sager for "puritanerne"
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
coctail
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 146
Tilmeldt: 8. apr 2005, 15:49

15. sep 2014, 22:36

CO2 alu svejsning.. Det må vidst betegnes som et helt nyt begreb..

Skal vi ikke kalde tingene ved deres rigtige navn, altså MIG/MAG svejsning, afhængig af hvilken gasart/ blandgas man bruger under processen.
CO2 bliver stort set aldrig brugt til svejsning i professionelle miljøer længere, der bruger man altid blandgas, hvis det er sort jern, s235, man svejser i.

Hvordan kan man en mag svejseprøve bestå både røngent og makroslibning, hvis der altid er huller (porer) i den?
Det er korrekt at det er svært at lave en perfekt afslutning hvis det er en helt lukket beholder man svejser på. Men den kategori går en brændstoftank nu ikke ind under.
Mvh. Peter Hansen
Medlemsnr. 411.

Saab Og9-3t, '03
tidl. Og900, '88, Og900 T16, '90, Og9-3t, 98 og V4, '74.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. sep 2014, 22:44

For "Puritanerne" er det værste vel nok at tanken ikke længere er original. Der er andre svejsninger end fabrikantens rullesvejsninger..

Sørg nu endelig for "Originale" reservedele, selvom meget af dette originale isenkram på nyere biler ikke er meget at skrive hjem om.. :mrgreen: :bigcrying

Jeg ville gerne have blandgas på mit CO2 værk, men gav op, da der skulle en anden regulator på. Det som andre kalder et manometer.

Manometeret er uret på regulatoren. Ja, de to ure: Flasketryk og reguleret tryk/flow. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

16. sep 2014, 08:37

Det var nu ikke så meget tankens originalitet jeg hentydede til, men nogle andre "modificeringer" som Lars har lavet i den anden ende.
Jeg tror jeg vil overlade til Lars selv at beskrive det.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

16. sep 2014, 09:43

Man kan godt kalde det ved korrekte navn MIG / MAG

Det er bare et det det kaldes blandt brugerne.
Der bruges ofte navnet : CO2 svejseværk.... "og til Alu uden CO2" men nu er kælenavnet jo CO2 svejseværket...

Det er det samme med "Radial tætningsring" De kaldes simmeringe ( de er nok ikke semi-ringe ).

eller "Seegerringe" De kaldes ofte låseringe......

så hvad er det korrekte ?. Begge dele....

Ligen som en selv. Kan kaldes både ved navn, mand eller stodder :-)


Meeeen når alt kommer til alt, er et billed af den fine V4 tank nok lidt mere spændende 8)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

16. sep 2014, 11:39

Ja, MIG og MAG kan kaldes alting, altefter gassen som bruges. Men ellers kaldes en svejser med trådfremføring oftest et CO2 værk.

Jeg bruger brandslukker til CO2, det funker fint, bare ikke meget lange svejsearbejder, da flasken har standrør. Regulatoren er plug & play på ildslukkeren.

Sidst svejsede jeg rustfrit, da et rustfrit askebæger skulle bruges til foderautomat til kaninburet.. CO2 og 0.8 normal tråd blev brugt. Fin svejsning, som dog rustede ganske lidt. :mrgreen

En SAAB 96 tank på plads er ikke nem at fotografere. Den ligger inde i bilen og står på bagagerumsgulvet. Behold disse latterlige kuffertstropophængte tanke. :roll:

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

16. sep 2014, 15:02

Jeg svejser med rustfri tråd med blandgas. Jeg har også argon til når jeg svejser med alu tråd ( så skifter jeg slange ) og den kan elektroede svejse og tig svejse ( med "stryge tændning" )
Når jeg alu svejser jeg, så punkter jeg kun hvis det skal være tæt, og får en til og tig det sammen.

Vedr ændringen på bilen, så tror jeg ikke jeg skal vise en hel masse her inden, jeg tror jeg bliver slagtet af bla Edwins :-)
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Veteran Forum"