Banner cycler

problemer med 9-3 SC Aero 2,8T koblingsopgradering

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

problemer med 9-3 SC Aero 2,8T koblingsopgradering

27. dec 2015, 13:47

Hej Alle,

Jeg har for nyligt fået opgraderet min kobling til en Maptun 450 NM-kobling, idet min Saab er map-tunet. Maptun har bekræftet, at koblingen passer min Saab.

Jeg købte samtidig nyt originalt svinghjul, samt slavecylinder. Sælger (Speedparts) har bekræftet at disse passer min Saab.

Det hele blev monteret af min (tro)faste mekaniker.

Da jeg modtog bilen retur kunne jeg imidlertid konstatere, at der var noget helt galt. Koblingspunktet lå i tæppehøjde, og uanset hvor hårdt jeg trykkede på koblingspedalen var det ikke engang altid at jeg kunne skifte gear, idet den ikke koblede helt ud.

Jeg tog den tilbage til min mekaniker, der gentagne gange luftede systemet ud. Dette hjalp ikke.

Nu har min mekaniker så skilt det hele ad igen.

Han mener, at det er selve koblingen, der er problemet - at fjederarmene på koblingen reagerer skævt, således at koblingen bliver trukket skævt af svinghjulet, og dermed ikke slipper i den side, der bliver trukket mindst af. Han har taget vedhæftede billeder for at vise mig problemet.

Jeg står derfor nu tilsyneladende for at skulle udskifte hele mollevitten igen. Koblingen er jo defekt, svinghjul er blevet brændt blåt af varme, og kan være blevet slidt skævt, og slavecylinderen er tilsyneladende blevet skæv.

Alt dette lige efter at have skiftet hele cirkusset én gang, hvilket jo i forvejen ikke var billigt.

Er der nogen herinde, der har erfaring med/en mening om dette, idet jeg naturligvis
1) gerne vil undgå samme problem igen, og
2) gerne vil kunne bede den der er ansvarlig for mit problem om at fikse det.

Alt input modtages med glæde!
Vedhæftede filer
20151222_153728_2.jpg
Billede
(30.06 KiB) Downloadet 19 gange
20151222_153737.jpeg
(45.62 KiB) Downloadet 25 gange
20151222_153805.jpeg
(41.16 KiB) Downloadet 42 gange


Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

problemer med 9-3 SC Aero 2,8T koblingsopgradering

27. dec 2015, 21:37

Jeg forstår ikke helt hvordan din mekaniker kan levere en bil tilbage med det problem (koblingspupnkt lige over "gulvtæppet"). Har han ikke testet koblingen efter den er monteret. Hvis man der mærker den er helt gal så ville delene vel ikke være blevet ødelagt.......så mekaniker har vel et ansvar her.....for de ødelagte dele?
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

28. dec 2015, 16:50

Hej MXP.

Først og fremmest tak for dit svar.

For det andet er jeg helt enig i, at min mekaniker skulle have tjekket at alt var i orden inden han afleverede min Saab. Og det kan undre at han ikke opdagede problemet, idet han jo har kørt min bil af liften om ikke andet. Det burde derfor have været helt oplagt, at der var noget galt.

Men selv hvis han havde opdaget det den gang, skulle jeg jo i så fald have haft enten Maptun eller Speedparts til at sende nye stumper - forudsat at det reelt er stumperne, og ikke monteringen, den er gal med. Endeligt skulle Maptun eller Speedparts i så fald naturligvis også "have fået lov til" at betale for den fornyede udskiftning.

Derudover skal jeg jo nu finde ud af, om jeg på ny tør satse på en Maptun-kobling, eller om jeg skal købe en original kobling - der måske ikke helt kan trække de mange MN, men som til gengæld nok ikke vil være defekt.

Jeg vil derfor gerne se om det ikke er muligt at finde frem til det 'oprindelige' problem- altså om det rent faktisk var stumperne der var defekte, eller om det reelt var tale om en fejlmontering?

Mvh, Jonas
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

28. dec 2015, 18:39

Desværre er jeg ikke ekspert i de nærmere detaljer omkring hvordan sådan en kobling er skruet sammen og hvad der kan få den til at fejle på den måde du har oplevet. Der er mange herinde som kender til det i mindste detalje men måske er de bange for at bidrage pga. der er en mekaniker der kan blive sat i dårligt lys.

Disse hydrauliske koblinger er vel normalt selvjusterende og en dedikeret MapTun kobling til netop din model burde være tip top. Jeg har selv en 9000 og den store original kopling kan tage omkring 450 nm før den spinder rundt. Jeg fik så en MapTun lamel (en sinter) sat i hvor resten var originalt. Den kan så tage 550-600 nm og det har fungeret fint indtil videre. Den spinder ikke rundt mere......men kan pive lidt ved tilkobling hvilket er ret normalt for en sinter har jeg læst mig til.

Det undrer mig at din original kobling ikke kan klare 450 nm? ......en 2.8T er jo en kraftig sag så man skulle ikke synes at 450 nm var noget problem for original koblingen. Måske skulle du have beholdt den originale og se om den kunne hoilde?

Vi må se om der ikke er nogle andre der har en teori omkring MapTun koblingen.

Max
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

28. dec 2015, 19:52

Så vidt jeg husker fandt plankan fejl på en kobling der skulle monteres i en 9k
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 411878d46e
Måske der var fejl på koblingen før montering?
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

29. dec 2015, 12:14

Hej MXP og Rune.

Min originale kobling holdt faktisk fint de første ca. 75.000 trimmede km - men så gav den også op. Egentligt ikke underligt eller dårligt, idet den havde kørt i alt ca. 180.000 km på det tidspunkt. Min tanke var bare, at når nu jeg kunne dimensionere koblingen til trimmet kunne jeg lige så godt gøre det. Set i lyset af Plankans opdagelse bliver jeg dog lidt usikker på hvor smart det var... Det synes jeg er alt andet end betryggende! :-/

Imidlertid har jeg svært ved helt at regne ud hvordan en sådan "skævvridning" skulle kunne opstå uden at der skulle være tale om en regulær massiv produktionfejl i koblingen. Men jeg har bare heller ikke helt fantasi til hvordan en fejlmonetering skulle kunne gøre det - og her kommer så denne tråd ind i billedet:-)

Fsva. min mekaniker er har jeg netop ikke navngivet ham i denne tråd fordi jeg ikke ønsker at hænge ham ud - jeg er i øvrigt rigtig godt tilfreds med ham. Jeg forstår som sagt bare ikke at dette kan ske med en helt ny kobling, og det gør min mekaniker tilsyneladende heller ikke.

Tak for jeres input - jeg hører fortsat meget gerne flere!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
iSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. dec 2015, 22:47

29. dec 2015, 23:37

Hej!

Ærgerlig historie at høre, det er surt når man bare gerne vil have fikset sin elskede Saab...

Lidt mere info om hvad du har købt kunne være fint, koblingen kan jeg finde på Maptuns hjemmeside. Men originalt nyt svinghjul og slavecyl. kan jeg ikke lige finde på Speedparts hjemmeside. Går ud fra at din 2,8 V6 er med 6 trins gearkasse, og at det derfor er et dualmass svinghjul du har købt til den igen?
Den slavecyl. jeg kan se på Speedparts hjemmeside ligner en uoriginal, også prismæssigt.

Jeg forstår heller ikke den med at din mekaniker aflevere en bil, som næsten ikke kan kobles ud og køres normalt.
Bilen burde da være prøvekørt og kørt gennem alle gear gentagne gange, det er vel normal procedure vil jeg forestille mig.
Men kender jo til ikke værkstedet!

Det med at slavecyl. når den trykker på trykpladen kan udkoble skævt, så den ikke slipper i den ene side, det kan jeg ikke få til at passe, for det hele drejer jo rundt, mens du kører ikke? og hvis den gjorde det ville det helt sikkert vibrere så meget at du kan mærke det i pedalen/bilen.
Billederne kan jeg ikke få til at fungere, så de er til at se ordentligt på, men kan tyde at de skal vise at fingrene er skæve.
Er det med koblingen monteret på svinghjulet eller liggende løst, og var det sådan fra ny? ( burde kunne ses med det samme inden montering)
Hvordan ser slavecyl. og udrykkerleget ud nu efter afmonteringen?
Hvordan er slavecyl. Udluftet ved monteringen?

Har lige kigget hurtigt på Plankans indlæg, og det er vist slet ikke samme problemstilling du er ude i, for Plankans problem var vist bare en lille bitte flig, som var slået af lamellen. Ikke noget som ville have nogen praktisk betydning overhovedet, sådan som jeg ser det!

Mvh. iSaab
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

30. dec 2015, 21:34

Hej iSaab og tak for dit svar.

Ja. det er en ærgerlig historie - og er derfor også glad for at have fællesskabet herinde at falde tilbage på. Og nej, jeg forstår det heller ikke helt - navnlig fordi jeg i øvrigt hat været godt tilfreds.

Den monterede kobling var denne:
https://www.maptunparts.dk/transmission ... 6-vxl.html

Den monterede slavecylinder ar denne:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 86759.html

Svinghjulet er tilsyneladende fjernet fra Speedparts hjemmeside, men er beskrevet som "Svänghjul B284 9-3 06-07"

Straks da der opstod problemer skrev jeg til Speedparts og bad dem bekræfte, at der var tage om nye og originale dele. Dette har de bekræftet, og jeg må derfor antage, at dette er tilfældet.

Mit indtryk er, at billederne er taget med stumperne liggende samlet, og i "spænd" som var den koblet ud - men hvordan de helt præcist er taget vil jeg få undersøgt - og ligeså kan jeg desværre ikke fortælle hvordan udrykkerleje, armen, svinghjulet mv. så ud, eller hvordan den er luftet ud. Også disse ting vil jeg undersøge med min mekaniker!

Hvad jeg derimod kan sige er, at jeg så koblingen fra ny - og ikke så noget som helst problematisk med fingrene eller andet da. Dette sagt er jeg ikke vant til at arbejde med koblinger, så min vurdering betyder ikke nødvendigvis noget.

Vedrørende Plankans indlæg er jeg enig i, at fejlen ikke er den samme. Men fejlen kunne jo antyde en mindre grad af kvalitetssikring? Jeg narbare ikke selv tidligere haft nogen form for problemer med dem...

I øvrigt godt nytår til både jer tre (iSaab, Rune og MXP) såvel som til alle andre på Saabklubdanmark. Og velkommen til, iSaab!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

30. dec 2015, 22:51

Det kunne være interessant at vide om koblingen virkede normalt da mekanikeren prøvede den og så den har stået og trukket luft ind.......eller hvad der nu sker......man skulle synes der har været en utæthed et sted?
Den har ikke tabt noget væske?
Det kan være en god idé at skifte de hydrauliske slanger også. Den der sad i min var mør og skabte problemer. Gummirester kan gå løs og blokere slavecylinderen......og hvis slangen sprænger helt er det skidt..........
Kan det være en mør/utæt slange der har lavet problemer? ......nu er din jo en ny bil i forhold til min......og slangen er vel ikke mørnet allerede.......hvis der overhovedet er en slange i din koblingskonstruktion.
iSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. dec 2015, 22:47

31. dec 2015, 00:59

Det er sgu underligt det her.

Er det et dual mass svinghjul du har fået hjem til bilen?
Som det på billedet her under, og undskyld størrelsen :-) ikke et Sachs, men originalt selvfølgelig

Billede

Slavecyl. på Speedparts tror jeg ikke er original, men hvis de siger det så må det jo passe.

Hvordan kørte bilen lige da du tag den hos mekanikeren? og hvor hurtigt kom problemet med at koble ud?
Kiggede du på da de prøvede at lufte slavecyl. ud igen?
dvj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 762
Tilmeldt: 6. maj 2004, 23:52

31. dec 2015, 11:59

Hej

Jeg kunne forestille mig, at udrykker lejet ikke har kunnet køre helt tilbage,. Derved er den blevet skuppet mere og mere frem, hvergang koblingen er blevet brugt, for til sidst at "gå gennem fingrene". Jeg ved ikke, om det er en mulighed. Det vil også gøre, at den til sidst ikke kan koble ud længere.

Hilsen Dennis
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

31. dec 2015, 12:48

Jeg tror også at det er slavecylinderen der er synderen. Den du linker til ser ud til at være uoriginal. Speedparts har også den originale hvor man tydeligt kan se at den er stemplet GM.
Lars Hyldegaard prøvede to gange at få monteret en defekt uoriginal slavecylinder på sin og9-3 med lignende problemer. Jeg mener dog ikke at selve koblingen eller svinghjulet tog skade her. Først med en væsentligt dyrere original slavecylinder kom koblingen til at fungere.

Merprisen for en original kan dog sagtens retfærdiggøres i forhold til at skulle adskille motor gearkasse igen.
Jeg tør ikke sige om det er et normalt problem med de uoriginale slavecylindre, men to gange i træk for den samme mand må siges at være mere end bare normalt uheldigt.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

1. jan 2016, 11:00

Havde også problemer med uoriginale slave enheden på min OG900 T16

Den opstod rivninger på stemplet inden i enheden. Og så var det slut... Den holdt ikke længe.

I med en orginal. Den holder...

Man kan lave et kopi af designet, men ikke teknologien bag produktet....

Og er man heldig får man erstattet enheden med en ny kopi ting.

Man kan jo frygte hvem der skal dække regningen for gearkasse op/ned to gange + kobling + svinghjul.

Dog stå der at slave enheden passer til vognen..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

4. jan 2016, 00:00

Hej alle - tak for jeres interesse for mit problem!

Jeg skal nok straks få taget fat i min mekaniker og spørge ham hvordan tingene var lige ved monteringen. Jeg har ikke selv oplevet nogen ændringer fra jeg fik den til han endeligt afmonterede det igen. Koblingspunktet var konsekvent i gulvtæppe-højde, herunder uanset om bilen var varm eller kold. Jeg oplevede dog at den muligvis blev marginalt bedre efter den sidste udluftning (så den desværre ikke blive udført). Til sidst kunne jeg i det mindste (som regel) få den i gear. Men måske dette kan tilskrives slid på kobling hvis det kun er den alleryderste kant af koblingen, der ikke ville give slip? :-/

Der var tale om et helt standard originalt dual mass-flywheel (antager jeg da i hvert fald). Men under alle omstændigheder lyder det på jer alle sammen som om at jeg skal have fat i Speedparts for at sikre mig, at deres varer generelt har været originale, sådan som jeg blev lovet - for det lyder da godt nok ikke til at folk har haft alt for gode erfaringer med kopierne! Hvis det er dér fejlen ligger er det godt nok lidt bittert :-/

Og så må jeg vist lige høre min mekaniker hvilket udrykkerleje, han har brugt, samt hvordan koblingsarm mv så ud. Det var ikke ting, jeg leverede - men derfor formoder jeg da alligevel lejet er blevet skiftet, og armen inspeceret. Har godt kunne se på nettet, at udrykkerlejet også kan give anledning til en del problemer!

Jeg vender straks tilbage - tak for hjælpen!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
iSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. dec 2015, 22:47

4. jan 2016, 22:55

Jeg vil holde med de andre i at problemet nok ligger i slavecylinderen.
Men jeg tror godtnok også der er noget din mekaniker ikke fortæller dig, for jeg har prøvet at søge lidt på sagerne...
Og man kan ikke luft slavecyl. ud efter det hele er monteret og kører på bilen, cyl. skal udluftes på en helt særlig måde, når den monteres på gearkassen.
Så måske er din mekaniker ikke klar over dette, og derfor har det aldrig virket.
Plus at jeg også har set at flere skrive at Speedparts slavecylindre ikke virker.

Der sidder ikke nogen koblingsarm på en 9-3SS og udrykkerlejet sidder jo med på en ny slavecyl. til en 9-3SS

Koblingen bliver ikke slidt sådan bare lige, der skal mere til... også selvom den måske ikke slipper helt som du nævner.
Så skal du da have siddet rigtigt rigtigt længe med nedtrådt kobling og med motoren startet.

Men lad os høre hvad mekanikeren siger.
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

6. jan 2016, 00:00

Er de billeder du viser ikke af trykfoden, og ikke selve koblingen? I givet fald blev trykfoden skiftet sammen med koblingen. Det er jo ikke unormalt at skifte til en hårdere trykfod ved tun.

Om skævheden var der oprindeligt eller opstået pga fejlmontage tør jeg ikke udtale mig om. Men skævt ser det ud.

Det er en såkaldt øv-sag du er endt i :( Jeg håber at du får det løst i nogenlunde mindelighed
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

6. jan 2016, 01:11

Hej iSaab.

Tak for dit sidste indlæg.

Vil du ikke uddybe dette lidt? Altså delen med at man ikke kan udlufte systemet når det er monteret? Ærligt talt er jeg mildt sagt forbløffet over dette - og har du vitterligt ret heri må jeg have en meget seriøs samtale med min mekaniker!!!

Også hej til dig, Den Gamle. Jeg antager at du har ret i, at billederne viser trykfoden/-pladen - men jeg er ikke ekspert. Og den blev helt sikkert skiftet sammen med koblingen - den var i hvert fald en del af de stumper jeg leverede ham - om end den så noget anderledes 'lige' ud den gang!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

6. jan 2016, 15:51

Hej Jonas

ISaab har for så vidt ret. Underligt nok er måden man gør det på ved at tryksætte bremse vædske beholderen og trykke vædsken ned i slavecylinderen. Det var den eneste måde jeg kunne få det til at virke, da jeg skiftede motor/gearkasse i min 9-3. Jeg forsøgte i meget lang tid før, jeg prøvede på den beskrevne måde.

Trist oplevelse du har været udsat for. NSB har jo eller givet, efter min mening, den helt rigtige opskrift til en kraftigere kobling i en anden tråd

Venlig hilsen

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

6. jan 2016, 17:04

Hej ClausSAAB.

Vil det sige, at det faktisk er muligt at lufte systemet fuldt ud - eller er det en "lappeløsning" der kun virker delvist, således at der stadig kan være luft. I systemet?

Og du ved vel ikke tilfældigvis hvad tråden med den " hedder? Har søgt - men har ikke fundet den... Har dig fundet én vedr. Saab 9-5?
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

6. jan 2016, 17:19

Hej igen Jonas

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 5be0c1df27

Næ det er vist den eneste måde at få det til at virke rigtigt. Det er vist også den måde de bruger hos de profesionelle, jeg mener at man bruger et specielt låg med en ventil til at tryksætte beholderen.

Venlig hilsen

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

6. jan 2016, 17:40

Du kan bruge gunson eezibleed til at tryksætte bremsevæske beholderen.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

11. jan 2016, 22:56

Hej Alle.

Ny opdatering.

Min mekaniker har oplyst, at slavecylinderen rent faktisk VAR original (den var i hvert fald forsynet med GMs mærke mv).

Til gengæld har jeg nu modtaget dette svar fra Maptun i Sverige, som jo leverede koblingen:

"...

Nu har jag pratat lite mer med en kollega som handskas lite mer med kopplingarna under dagarna.

Han stämmer in i det som jag skrev tidigare att några ”fingrar” ska ligga längre ner än övriga. De tillhör inte solfjädern och det är solfjädern som gör att tryckplattan kopplar ur.

Tryckplattan är självjusterande för att kompensera för slitage och ett vanligt problem när man monterar dessa tryckplattor är att man vid monteringen råkar ”lösa ut” självjusteringen så att den justerar för ett slitage som inte finns. Då får man precis det fenomen som du har råkat ut för.

Om du skickar en bild på hela ”framsidan” av tryckplattan så bör vi kunna se om justeringen har löst ut.

.."

Mit svenske er imidlertid næsten lige så dårligt som mit kendskab til koblinger - så jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår... Jeg forstår, at de mener, at deres dele var helt i top (suprise!).

Jeg forstår også, at de mener, at min mekaniker har kludret i monteringen, og at den automatiske justering derfor er gået i ged. Men er der nogen af jer, der forstår præcis hvad de mener, han har gjort galt? Og vigtigere: lyder det fornuftigt eller som en "and"?

Tak for jeres alles hjælp!

Jonas
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

11. jan 2016, 23:04

Det er åbenbart noget man kan se på forsiden af trykpladen (trykpladen må være lamellen?). De beder om at du sender et billede af den (forsiden......må være siden med belægningen?)........så det må du vel hellere gøre?
Ellers glæder jeg mig til at høre hvordan man kan se det på "tryckplattan". Det ved nogle andre herinde helt sikkert........
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

13. jan 2016, 17:51

Hej MXP (og alle i andre).

Jeg har nu skrevet til dem og bedt dem præcisere hvad de ønsker - og hvad de forventer at se. Så må vi se hvad de siger.

Jeg vender naturligvis tilbage :-)
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

3. feb 2016, 16:46

Hej Alle.

Vi nærmer os (langt om længe) en løsning. Imidlertid er min mekaniker lidt bange for igen at montere en opgraderet kobling, idet han frygter, at slavecylinderen vil have svært med at trykke koblingen ud, idet den opgraderede kobling jo benytter sig af en stærkere fjedermekanisme.

Jeg skal således vælge imellem at få installeret en opgraderet kobling, der skulle kunne klare de 450 NM, men som jeg jo allerede én gang har haft problemer med, og som min mekaniker nu tøver med at ville anbefale, eller én, der alene er rated til ca. 350 NM, men som så til gengæld er original, og som min mekaniker vil indestå for vil virke umidddlbart efter montering (han tager forståeligt nok alle forbehold vedr. min chio)... Hvad siger I? Er der nogen, der har oplevet eller hørt om problemer med at det hydrauliske system ikke kan trække en opgraderet kobling, eller om der er andre forhold, der bør tages i betragtning?
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

26. feb 2016, 19:41

Hej 94-griffin :)

Fik du løst dit koblingsproblem, så Aero'en kan nyde det fine forårs vejr :sunglasses
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

3. mar 2016, 19:45

Hej Bolsen.

Jeg er flyvende igen - efter at have fået installeret nyt svinghjul, ny (original) kobling og ny slavecylinder.

Desværre har jeg dog stadig ikke fået et klart svar på hvad der gik galt - herunder om det reelt var koblingen den var gal med. Men planen er nu at sende koblingen op til min svenske leverandør, og håbe at de kan sige noget om hvad der er gået galt...

Skal nok vende tilbage når jeg har et svar!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

3. mar 2016, 20:18

.... det lyder rigtig godt :) - det er surt når man har et sådan "ned bræk" men glæder er ekstra stor, når det hele virker igen ..... :mrcool
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

8. feb 2017, 17:47

Hej Alle

Så er der nyt. Maptun har nu oplyst, at de ikke har fundet fejl på koblingen, der tilsyneladende er monteret på en anden bil nu.

Hvad der så reelt var problemet vides derfor ikke - men Maptun lød i
hvert fald til at mene, at selvjusteringsmekanismen var blevet udløst i én side, og ikke den anden, og at dette fik koblingen til at sidde skævt... Med andre ord at min mekaniker har klokket i det.

Ved det ikke - men tak for hjælpen herinde!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

9. feb 2017, 08:46

Det er godt du fik en afslutning på dit problem, og at du giver en tilbagemelding her - tak for det :) Din mekaniker må há vildt røde ører..............

men......nu kan du nyde mange fine turer i saabén... :)

Tilbage til "Tun og trim Forum"