Min SAAB 96 V4 skal en tur på værksted.
Jeg fik skiftet kobling for ca 7000 km siden. Nu er der problemer med at koble ud. Jeg kan umuligt få den i gear ved stilstand uden "tandbørstning". Når den triller fungerer gearskiftet glimrende - uden brug af kobling.
Hvad er det, jeg skal bede værkstedet udersøge? Der er jo forhåbentlig ikke behov for at skifte kobling igen.
Michno
Hvad skal jeg sige til mit værksted?
Redaktør: Bestyrelsen
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?
Du skal vel fortælle præcis det du skriver i dette indlæg?
Mvh. Andersmichno skrev:
Jeg fik skiftet kobling for ca 7000 km siden. Nu er der problemer med at koble ud. Jeg kan umuligt få den i gear ved stilstand uden "tandbørstning". Når den triller fungerer gearskiftet glimrende - uden brug af kobling.
I bedes derfor undersøge hvad der er galt og gi mig en pris på reparation?
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?
Hvordan har hovedcylinderen det, man kunne få tanken at den er defekt?
Hvis det måtte blive nødvendigt, så kan eny fåes her
http://www.hagstromsaab.co.uk/store.asp ... gory=OTHER
Hvis det måtte blive nødvendigt, så kan eny fåes her
http://www.hagstromsaab.co.uk/store.asp ... gory=OTHER
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?
Hej Michno
Det er muligt at der er slør i "gaflen" som slavecylinderen trykker på hvilket gør at cylinderen skal shimses mere ud end normalt. Jeg har et lignende problem med min hvor jeg var nødt til at lægge 2-3 skiver ekstra under slavecylinderen for at få den til at koble ud. Nu har den så det modsatte problem at den "snerrer" lidt når man trykker pedalen i bund da gaflen går imod trykpladen.
Shims kan man selv lave af en 10-12mm spændeskive som slidses op. Det er lidt kringlet at arbejde med, men væsentligt lettere end at afmontere motor for at komme til koblingen.
MVH Mads
Det er muligt at der er slør i "gaflen" som slavecylinderen trykker på hvilket gør at cylinderen skal shimses mere ud end normalt. Jeg har et lignende problem med min hvor jeg var nødt til at lægge 2-3 skiver ekstra under slavecylinderen for at få den til at koble ud. Nu har den så det modsatte problem at den "snerrer" lidt når man trykker pedalen i bund da gaflen går imod trykpladen.
Shims kan man selv lave af en 10-12mm spændeskive som slidses op. Det er lidt kringlet at arbejde med, men væsentligt lettere end at afmontere motor for at komme til koblingen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det kan du selv reparere, på gearkassen modsat slavecylindren er der en skrue med firkantet hoved løsne kontramøtrikken (sekskantet) og justere så det passer,den kan justere udløserlejet tættere på trykpladen
Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?
michno skrev:Min SAAB 96 V4 skal en tur på værksted.
Jeg fik skiftet kobling for ca 7000 km siden. Nu er der problemer med at koble ud. Jeg kan umuligt få den i gear ved stilstand uden "tandbørstning". Når den triller fungerer gearskiftet glimrende - uden brug af kobling.
Hvad er det, jeg skal bede værkstedet udersøge? Der er jo forhåbentlig ikke behov for at skifte kobling igen.
Michno
Det kan du selv reparere, på gearkassen modsat slavecylindren er der en skrue med firkantet hoved løsne kontramøtrikken (sekskantet) og justere så det passer,den kan justere udløserlejet tættere på trykpladen
- michno
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?
Jeg er slet ikke mekaniker på det niveau, men jeg vil videregive jeres kommentarer til mit værksted.
Tak for bud.
Tak for bud.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?
Slavecylinderen kan trække luft.
Den er min begyndt at gøre på min Sonett III
Det kan betyde ny slave koblingscylinder og evt. rep af hovedkoblingscylinderen
Koster en del, men delene er jo også rigtig mange år gamle...
Her er slavecylinderen
http://www.skandix.de/en/spare-parts/dr ... h/1002878/
Den er min begyndt at gøre på min Sonett III
Det kan betyde ny slave koblingscylinder og evt. rep af hovedkoblingscylinderen
Koster en del, men delene er jo også rigtig mange år gamle...
Her er slavecylinderen
http://www.skandix.de/en/spare-parts/dr ... h/1002878/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- g-maretti
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?
Hej Michno
Prøv at gøre som Leif Dalsgaard foreslår. Det er en operation, der tager under 5 minutter. Som nævnt løsner du kontramøtrikken og skruer derefter på 4-kant møtrikken. Herefter skubber du gummi manchetten ovre til venstre på koblingshuset tilbage, således at du kan se armen. Der skal være ca 5 mm frigang (slør) på armen, når det er justeret korrekt. (dvs du skal kunne rokke armen ca 5 mm frem og tilbage) Se billede: http://www.steves-workshop.co.uk/vehicl ... hcheck.jpg
Prøv at gøre som Leif Dalsgaard foreslår. Det er en operation, der tager under 5 minutter. Som nævnt løsner du kontramøtrikken og skruer derefter på 4-kant møtrikken. Herefter skubber du gummi manchetten ovre til venstre på koblingshuset tilbage, således at du kan se armen. Der skal være ca 5 mm frigang (slør) på armen, når det er justeret korrekt. (dvs du skal kunne rokke armen ca 5 mm frem og tilbage) Se billede: http://www.steves-workshop.co.uk/vehicl ... hcheck.jpg
Venlig hilsen
Glenn Maretti
______________________________________
SAAB Monte Carlo, 1966
SAAB - more than a car
Glenn Maretti
______________________________________
SAAB Monte Carlo, 1966
SAAB - more than a car