Banner cycler

Sonett 3 på vej frem af støvet

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

Sonett 3 på vej frem af støvet

21. apr 2016, 22:00

Efter længere tids søgen efter et projekt som fritiden kan spildes på skete det endelig i denne uge.

Jeg faldt over en Sonett 3 fra 1974.
Den er amerikansk og har aldrig været indregistret i Danmark.

Jeg har ikke planer om at den skal være færdig imorgen, og det ville også være useriøst at sætte for store forventninger til hvornår den igen kan kaldes en bil, men den virker til at være en sund base.

Der kommer selvfølgelig nogle billeder snart, men sikkert også en masse spørgsmål og efterlysninger af dele.

Umiddelbart ser det ud til at alt er med i små kasser- Dog mangler jeg en udstødning! jeg forventer lidt at det er noget jeg må bygge selv- og det ser heller ikke umuligt ud. Men hvis nogen har noget liggende må de selvfølgelig gerne melde ind.

Jeg glæder mig helt vildt til at begynde at skrue!


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

21. apr 2016, 22:42

Prøv at spørge den gode Viking, han ved om III.

Det er en SAAB 96 i forklædning. Fed gryde..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

22. apr 2016, 09:11

Super tillykke med sportsvognen.

Jeg har en MY 74, bygget i sep. 73. Afsendt til "California" .
Fik den på plader i Aug 2014. efter ca. 20-25 års stilstand.

De er ret nemme at arbejde på.
Mekaniske stumper skaffe fra Saab 96.
Dog har den ikke bremseforstærkning, så der skal trampes til. Men den bremser fint.

Motor spinner som en killing hvis den er ordnet rigtigt.
Et klassisk problem er at de kan nemt løbe varme en hed sommer, især ved kø kørsel.

Det løses med leje ombygning og elblæser...
Udstødning kan købes i SV.
Vil nok anbefale at lave et rustfrit ca. 1 1/2" og så købe et par potter, da de ikke er nemme at fabrikerer selv...

Jeg har beholdt original FoMoCo karbonaden , har ellers en ny manifold og register karb. til den, men beholder bilen original.

Så ja, vi må tale sammen...

Til Edwins: Den gryde skal snart en tur om dig til en prøvetur. :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

22. apr 2016, 19:53

Billede

Så kom den endelig ud fra sit skjul og hjem til fastnøgler og sandpapir som har glædet sig til at se den.

På trods af helt flade dæk og en håndbremse der var trukket da den blev parkeret, hvilket ikke er det bedste- så slap både bremse og dækkene tog imod luften og så trillede den bare ud med et lille puf.

Viking: Det lyder spændende! må man spørge hvor i landet du holder til? det kunne være sjovt at se gryden!
Jeg kunne godt drømme om at peppe de 68 heste op til en 80-90... Men det er godt nok ikke lige første skridt på rejsen... men det kunne blive interessant med de stumper du taler om ;)

Forrige ejer havde vist set sig sur på klaplygterne så hullerne er spartlet til! heldigvis er lygterne ikke smidt væk- dog har jeg ikke overblik over om alle stænker og kabler osv er med til det, men det vil vise sig... så der skal saves lidt i den... både fordi jeg gerne vil have at den står originalt men også fordi at jeg tror at synshallen også godt kunne tænke sig at der var lys på bilen... ;)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

22. apr 2016, 21:00

Den skal nok blive fin.
De er rimelige nemme at gå til.

Kan det "betale sig" at tune den ?

Lige meget om du lander på 80 eller 100 HK, 120 HK eller lidt mere, så kan den ikke følge med
moderne biler.
Den har nemlig et stort problem: Gearingen. Den er meget lavt gearet. Hvilket giver ca. 3000 rpm ved ca. 80 km/t
Det betyder så at den er rimelig i bunden men hurtig flader ud.

Den kan IKKE geares op, da sonetten har den højeste slut gearing i forhold til 96eren.
Der er vist desuden noget med at den kun har 1 1/2 tand i indgreb i diff. kransen.
Så hvis den grov tunes (og det er hårdt ved den gamle konstruktion) så er der store chancer for at kassen ikke kan holde og det er ikke nemt at skaffe gode gearkasser til den...

Man kan også se på det med en anden vinkel: Vil man have en super raket, så køb en Ducati 916.
En Lotus Elan, OG900 turbo Aero, 9000 Aero. Billigere og vildere end Sonett nogensinde kan blive.

Eller hold den inden for rimelighedens grænse, og du får en sjov og meget holdbar vogn.

Desuden er en original vogn mere værd end en tunet..
Til små snoede biveje mangler den ikke saft og kraft.
Synger flot og har en herlig lyd når den ruller hurtigt i motoren.

Den er trimmet til at godt kan li omdrejninger bl.a. har Sonett motoren strammere ventilfjedre i topstykke, i forhold til en std. V4, for at undgå at ventilerne svømmer.

Desuden er konstruktionen med snorklen over karburatoren super flot og unik for Sonetten.

Hvis du vil trimme igennem, skal du have fat i Essex Ford topstykker. De har dobbelt udstødningsporte i hver top.
Det giver langt bedre gas flow.
Der skal en indsugning anden manifold med aflangt hul til, for at give plads til en register Weber. Der er desværre ikke plads til en rigtig dobbelt Weber.
Husk at tjekke/udskifte balance aksel lejerne. De SKAL være i orden, ellers ædes fiber takt hjulene og og slutter festen.

Igen det er vigtig at beslutte hvor man virkeligt vil hen, da stumper ikke hænger på træerne.

PS. Du er altid velkomme til at komme og prøve en tur i min ikke renoverede Sonett III.
i std. trim.

Bor på nordkysten af Sjælland.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

22. apr 2016, 22:05

Fornuftige betragtninger. Jeg har heller ikke store planer om at ændre så meget på den, medmindre at det lige byder sig- derudover har jeg aldrig kørt i en sonett, men kan fornemme på konstruktionen at den nok giver en følelse af fart selvom den ikke nødvendigvis er der... Jeg grinede også hele vejen da jeg kørte Mini 1275 MPI og 2cv og ingen af de biler er raketter, men de gør noget ved fornemmelsen af samehørighed med maskinen- og det kan jeg li!

Nå ja og så er den trækkende bil på billedet jo også min, en og900 trimmet til ca 200heste- og den slukker tørsten ganske glimrende.


Det kunne da godt være at jeg skulle kikke forbi engang jeg er på de kanter :) er selv fra Assens.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

22. apr 2016, 22:43

Uhh alle de små fynske lande- og biveje....
Der passer en Sonett helt perfekt..

Motorvej er ikke sagen for Sonett. Det føles meget farligt at køre ved siden af en lastvogn pga. dens lille størrelse...

Bliver spændende af se hvordan det skrider frem med projektet.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

24. apr 2016, 17:30

Ja den kommer til at passe fint på de små veje!


Projektet skrider langsomt frem med et overblik.

Fronten er desværre ikke kun ændret ved klaplygterne, også selve front indtaget er ændret. Det lader til at planen har været at sætte nogle store kombi lygter herned. så der skal rekonstruere en del. (eller findes en ny front, men det er nok usansynligt)

Motoren sad fast. Men med en masse rustløsner og olie i cylinderne gav den hurtigt slip uden nogen dramatik og køre fint rundt nu. Vippetøjet er dog taget af da en enkelt af ventilerne sidder ubehjælpeligt fast.

Motoren her har ikke et fiberhjul på balance akslen som jeg ellers troede- dette skyldes at den har haft aircon installeret hvor en del af "Kittet" bestod i et stål tandhjul. Men denne balance aksel har både slup ud og ind og fra side til side- så jeg formoder at der skal nye lejer i her.

Som der ser ud nu, drømmer jeg om at få startet motoren op og høre den gå- så jeg laver kun det absolutte nødvendige. derefter skal motoren ud og have en større omgang. (honning, stempelringe, toppakning, ventilstammepakninger og sæde slibning m.m.) selve det med at tjekke tolerencer på krumtap osv er lidt ukendt land for mig.. men jeg vil prøve at tjekke det efter bedste evner.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

24. apr 2016, 20:30

Undgå at starte den op !

Nå først den har siddet fast er det bestem IKKE at anbefale lige at prøve at få liv i den.

Du kan rive cylinderen så dybt at de skal bores op, og hvis det går slem til kan de rives så dybt at overstørelse + 2 ikke er nok.

Hvis du adskiller og måler kan du være heldig at der ikke skal bores op, bare hones.
Desuden er det ikke sagen for krumtapssølerne at starte op uden olie efter så lang tidst stilstand og delvis været sat fast.

Adskild, rens og mål med mikrometerskruer, holdt op i mod tolerance mål i motor manualen.

Så ser du hurtigt om den skal opbores, og eller slibes op på krumtappen mv.

De eneste du opnår ved at prøve starte er: Røg og mulig flere skader. Det gavner ikke motoren.

Når motoren har stået stille så længe og ventilerne har siddet fast, skal der nye ventiler og ventilstyr til. Dele er vildt billige, så det er ikke motor kollaps værd at spare der.

Jeg kan klart anbefale Esbjerg Cylinder Service til det arbejde. De er i topklasse og priserne er meget rimelige.

Motoren er meget nem at arbejde på/med. Så det er bare at gå metodisk til værks.

Mht. fronten. Tjek lige Ebay i US. Der kan man ofte finde en frisk front til vognen, til rimelige priser.
Det var US der aftog hovedparten af bilerne.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

26. apr 2016, 08:57

Den får lige en gennemgang før den bliver startet op. :)

Der skal også gøres noget ved balance aksel lejerne og det ene topstykke skal ordnes som minimum.

Ideen med denne renovation er ikke at skille alt ad og sende det til maler/cylinder service/pladesmed/om polstre.. Ideen er at jeg selv skal lave så meget som overhovedet muligt, og lave delene i steddet for bare at skifte, når det kan lade sig gøre.
Dette er både fordi at der ikke er penge at læsse i dette projekt, men også at det er det, der er den spændende udfordring.



Her er lige en liste over ting jeg mangler på nuværende tidspunkt hvis nogen har noget liggende.

Det ene vippebeslag til bagruden er gået og skal skiftes.
Sonett 3 skiltet.
Grillen i fronten.
Runde lygter i fronten.
Orange lygter i fronten.
udstødning
det mekaniske i vippelygterne (Kabler, håndtag og stænger)
Evt ny front.

Tilbage til "Veteran Forum"