Banner cycler

Hillclimb Svendborg.

Forum til diskussion og brug i forhold til Saab Klub Danmark fraktion "Classic Motorsport"
Stone45
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 38
Tilmeldt: 7. jan 2015, 09:49

Hillclimb Svendborg.

20. sep 2016, 11:04

Så blev årets sidste Hillclimb afviklet, løbet blev kørt nær Svendborg og det gode sensommervejr viste sig fra sin bedste side, vejret har stor betydning på denne rute der går gennem en skovstrækning hvor der kan være meget glat i vådt vejr (vådt vejr er Saab vejr) men det kræver bare at man er dygtigere bag rattet en i tørvejr. Derfor kan jeg bedst lide tørvejr, vi var 3 Turbo'er til start og det udløste 2 pokaler . Her er et link til en lille film, jeg takker for støtten igennem året der er gået. Herunder et link til en lille film fra løbet. Mvh Steen.

https://youtu.be/e4801ejczqU

http://www.rallyresult.dk/results.aspx?eventid=493


Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

Hillclimb Svendborg.

20. sep 2016, 11:13

Fed video :-)

Jeg håber jeg når at blive færdig med min, til næste år så jeg kan kører fra dig :-)
MVH Lars Kristensen
Stone45
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 38
Tilmeldt: 7. jan 2015, 09:49

Hillclimb Svendborg.

20. sep 2016, 13:38

Hej Lars

Du kommer bare ,konkurrence er altid godt ,det bliver vi alle skarpere af ,og efter denne weekend blev der vist en plads ledig i klassen.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

Hillclimb Svendborg.

20. sep 2016, 14:20

Ja, konkurrence er altid sund, det er præcis som i erhvervslivet :-)

Det er var en trist afslutning for vores fælles ven, meeeeen kender jeg ham ret så står bilen snart kniv skarp igen :-)

PS. Skal vi snart på en mtb tur sammen?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Hillclimb Svendborg.

20. sep 2016, 19:54

Kaas skrev:Ja, konkurrence er altid sund, det er præcis som i erhvervslivet :-)

Det er var en trist afslutning for vores fælles ven, meeeeen kender jeg ham ret så står bilen snart kniv skarp igen :-)

PS. Skal vi snart på en mtb tur sammen?
Hvad hvem hvor.. Er der nogen der har lavet buler ?? Forhåbentligt ikke noget alvorligt !!
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

20. sep 2016, 21:48

Godt kørt. 8)
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

Re: Hillclimb Svendborg.

21. sep 2016, 09:57

Stoffer skrev:
Kaas skrev:Ja, konkurrence er altid sund, det er præcis som i erhvervslivet :-)

Det er var en trist afslutning for vores fælles ven, meeeeen kender jeg ham ret så står bilen snart kniv skarp igen :-)

PS. Skal vi snart på en mtb tur sammen?
Hvad hvem hvor.. Er der nogen der har lavet buler ?? Forhåbentligt ikke noget alvorligt !!
Det er vist kun hans stolthed og pengepung der har taget mest skade :-)
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Hillclimb Svendborg.

21. sep 2016, 14:34

Kaas skrev:
Stoffer skrev:
Kaas skrev:Ja, konkurrence er altid sund, det er præcis som i erhvervslivet :-)

Det er var en trist afslutning for vores fælles ven, meeeeen kender jeg ham ret så står bilen snart kniv skarp igen :-)

PS. Skal vi snart på en mtb tur sammen?
Hvad hvem hvor.. Er der nogen der har lavet buler ?? Forhåbentligt ikke noget alvorligt !!
Det er vist kun hans stolthed og pengepung der har taget mest skade :-)
Det blev vi så ikke klogere af... Er det Solgaard ?? Kan se at han har en skidt tid i et heat !!
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

Re: Hillclimb Svendborg.

21. sep 2016, 15:36

Ja, han var vist uheldig. Jeg kender ikke de præcise omstændigheder, det må han nok hellere selv forklare hvis han vil :-)

Men de halmballer står der heldigvis for en grund :-)
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

Re: Hillclimb Svendborg.

21. sep 2016, 20:14

Årets farligste og sidste racerløb blev dårlig for mig.

1. Test: Tyvestart = -10 sekunder (eller 15) straftid.

2. Test: Sikringen sprang til benzinpumpen midt i løbet og jeg blev ydmyget total ved at blive trukket i pit af en Volvo. Efter lidt fejlfinding på bilen i piten kunne jeg konstatere, der nok var en kortslutning på ledningen fra sikringsboksen og om til benzinpumpen. Jeg trak en ny ledning, som kom på en anden gruppe/sikring.

1. Heat: Bedst som det går over stok og sten går motoren død som i 2. test. Jeg triller ind til siden bag afspæringen og finder hurtig ud af, stelledningen til benzinpumpen er sprunget af under kørslen, da kabelskoen var blevet løs under det lille service i pitten. Det løse kabelsko blev klemt og monteret igen og jeg kunne kører i pit igen.

2. Heat: Da jeg ikke gennemførte 1. heat havde jeg nu ingen chance for at vinde noget, men mulighed for at lave en god tid, som også ville være spændene at samenligne med mine konkurrenter. Bedst som SAABen er hidset godt op lige før et 90* sving skal der bremses, den bremser hårdt og godt, men også for godt på baghjulene så bilen kommer i slinger og drejer en omgang rundt, hvorefter den bliver bremset helt ned med siden ind igennem en stak bigballer (halmballer), der stå ud mod vejen til afspærring (afbremsning?) Højre side af bilen bliver bulet, forreste sideblinklys smadret og resten af bilen tager ikke skade, så jeg kan kører op i pit uden hjælp.

3. Heat: Bilen er bulet og ikke så pæn mere, men kan kører, så jeg kører til start i det sidste heat, hvor jeg endnu engang får chancen for at lave en god tid. Nu skal der køres stærkt hvis jeg skal lave en tid der matcher konkurenterne og ikke mindst Steen’s tid med hans VOLDSOMME SAAB 900 turbo 16v. Jeg kører dog lidt mere forsigtig, da jeg har fået respekt for overbremsningen på baghjulene på min SAAB 99. Få meter før mål springer vacumslangen/prop op af indsugningsmanifoldet, så den hoster og hakker over mål… Tiden blev 01:40.645 ikke helt den tid jeg havde håbet på. Steen’s bedste til med SAAB 900 turbo 16v blev 01:35.260 og en 2. plads i klassen. Min bedste (eneste) tid var da alligevel hurtigere end feks. Ferrari 308 GTBi: 01:48.807.


Nu er min stakkels SAAB 99 turbo delvis adskilt, så bulerne kan udrettes, svejses, spartles, slibes og males.
Overbremsning på baghjulene er et kendt problem på SAAB 99/900, når der ikke er meget vægt i bagenden. Nu skal jeg have bagbremserne til at bremse en del mindre end nu for at undgå flere af den slags uheld.

Jeg ved ikke helt endnu hvilken SAAB-model, jeg skal kører til næste sæson? Jeg vil muligvis deltage med forskellige modeller, som jeg har gjort hidtil. Min favorit SAAB-model at køre race med er nok min SAAB 93f to-takter. Den har gode køreregneskaber og overbremser bestemt ikke på baghjulene. Jeg har også overvejet at lave min 65er SAAB 96 to-takt og så muligvis kører i en historisk klasse med den? Det kunne blive sjovt hvis vi blev nogle flere SAAB to-taktere til race her i Danmark…

Det er ikke nemt at se bulerne på billederne, men under bagerste siderude er hele sidepladen trykket ind, det forreste af forskærmen og lidt i bagskærmen.
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af Solgaard 21. sep 2016, 20:47, rettet i alt 1 gang.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

21. sep 2016, 20:35

Surt show, Henrik. :shock:

Men, du har jo et godt gå-på mod, så det bliver spændende at se hvad du finder på til næste sæson.

:mrcool
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Stone45
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 38
Tilmeldt: 7. jan 2015, 09:49

22. sep 2016, 16:27

den uheldige helt fra weekendens løb skal have den ros at han ikke gav op men blev ved med at kæmpe til det sidste, han har desuden lovet at han vil forsøge sig igen i samme bil til det første løb næste år (Jyllands ringen), glæder mig allerede, det er jo altid sjovt at måle sig med de andre i klassen.
PS. Der må da findes en video med dit lille uheld, har du glemt at vedhæfte link ..?

Mvh. Steen

Tilbage til "Classic Motorsport"