Banner cycler

Hjælp min SAAB 900 skal synes!

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

Hjælp min SAAB 900 skal synes!

18. jun 2018, 21:43

Jeg har overvurderet, hvor lang tid, der var til syn og undervurderet, hvad der skal laves på min SAAB 900 Turbo.

Den er rusten. Meget. Bagerste skærmkasser, bagagerumsbund, et løftepunkt og et mindre stykke ved kardantunellen i højre side. Skærmkanter er også helt færdige, men uden skarpe kanter, og jeg holder alt kosmetisk helt uden for her.

ABS lampen lyser. Forreste bremser har været skilt fra hinanden, men det har ikke afhjulpet problemet. Bagerste bremser står for tur.

Det larmer fra forbroen. Høje klonk kommer fra forhjulene. Ikke CV-led lyde, men nærmere bærearmsbøsninger.

Motoren spilder olie. Det er ret ligetil: ventildækselpakningen er tydeligvis synderen.


Det værste problem er rusten og ABS bremserne. Har I et bud på, hvem der kan hjælpe med det og helst hurtigst muligt?
Jeg er fra Horsens.

Håber I kan hjælpe

og jo - Check Engine kommer på med jævne mellemrum og fordufter igen...


NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hjælp min SAAB 900 skal synes!

18. jun 2018, 22:27

Hej

Erik Thyregod i Brædstrup er den mest nærliggende (men næppe billigste) løsning. Leder du efter en dedikeret pladesmed (eller et værksted, hvor du selv kan bidrage for at begrænse omkostningerne), har andre måske et bedre bud.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Lassepc
SAAB FREAK
Indlæg: 89
Tilmeldt: 17. maj 2010, 16:27

Re: Hjælp min SAAB 900 skal synes!

19. jun 2018, 06:22

Hvis synsdatoen er lige rundt om hjørnet, så husk at man kan overskride denne 9 uger, før de finder på, at give dig et bødeforlæg.

http://www.fstyr.dk/DA/Syn-af-Koretojer ... orlag.aspx
9-5 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hjælp min SAAB 900 skal synes!

19. jun 2018, 08:20

Uhh, rust i løftepunktet er lidt grumt.

Det betyder ofte at vangen skal ordnes.

Er det front eller agter ?

Front så skal der bearbejdes en hel del.

Klonk fra forhjul: Af med fjeder og tjek fjederskål, bøsning, led i trianglerne og det friske bærekugler og styrekugler.


OG900 er ret "pirlige" med bærekugler. ( der bruger jeg Lemförder, fra Autodoc. Tysk super kvalitet ).

Har lige været turen igennem på Silver Aero, og hygger nu med min 900 Cab.

Tjek trinangler for rust. De nederste er MEGET udsatte. En ting er syn noget andet er hvis de fejler på vejen.
De øverste triangler holder normalt bedre, men kun den ene kan demonteres med "motoren i hullet"
Det er klar værd at tage dem ud, afrense, glasblæse, Zink prime, flere lag maling og bagning. Dernæst voks.
De øverste triangler kan nemlig ikke skaffe mere. Desuden er der "udfordringen": Hvis man skifter skal de justeres igen. Med mellemlæg og en del arbejde. Timers arbejde bare med at justerer.


Tunneller er ikke så hæsligt arbejde.

Check engine er 95% sandsynligt O2 føleren ( lambda sensor) der er træt
ellers kan LMM godt drille.
ABS: Det er hjulfølerne der driller. Nemt at sige. Et hæsligt arbejde at skifte. De æder sig nemlig fast....
Skiftede alle 4 på Silver Aero, så blev der ro med dem ( og det har der nu været siden 2012 ).


Men der ligger nok en godt 30kkr rebuild foran dig med det du beskriver. (rust, maling og mekanik).
Senest rettet af viking 19. jun 2018, 09:11, rettet i alt 1 gang.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

Re: Hjælp min SAAB 900 skal synes!

19. jun 2018, 09:08

Bødeforlæg kommer inden længe - jeg har fået advarslen. Så jeg frygter jeg bliver nødt til at afmelde den og miste nummerpladerne den har haft siden halvfemserne - øv.

Pladesmeden er hvad der er mest brug for. Jeg kunne godt selv lave det - med hjælp fra min pladesmedsuddannede far, selvfølgelig - men har desværre ikke stedet til det.

Tilbage til "Classic Forum"