Banner cycler

Røgtæthed og trækkrog

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Jørn Grankvist
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. aug 2018, 13:47

Røgtæthed og trækkrog

14. aug 2018, 14:08

Jeg har en 9-3 TDi 120 fra 2006 som har været til periodisk syn, og den skal stille til omsyn fordi den mangler dokumentation for røgtæthed, og dokumentation for trækvægt.

Den har kørte sine første 130.000 km i Holland, 2006 - 2010, Jeg købte den i 2016 med nymonteret trækkrog, som tilsynladende ikke er registreret i parpirene, så nu skal jeg dokumentere trækvægtene. I manualen står der 1500 kg bremset og 750 kg ubremset. Er det korrekt?

Med hensyn til Røgtæthed er jeg på jagt efter et sted hvor jeg kan få dokumenteret et Røgtæthedstal, er der nogen der kan hjælpe mig med det??

På forhånd tak for hjælpen


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Røgtæthed og trækkrog

14. aug 2018, 18:08

Ifølge denne side er instruktions bog nok til trækvægten.
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ-sa ... aekke.aspx
Men du skal nok forbi et saab værksted der kan fremskaffe papirene på røggastætheden, alligevel, så kan de lige så godt finde den maksimale trækvægt i samme omgang.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Røgtæthed og trækkrog

14. aug 2018, 20:45

Hvad fan* er røggastætheden for noget :?:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Røgtæthed og trækkrog

14. aug 2018, 22:20

Røggastæthed er en ulækkerfaktor for ækelmotorer.
Partikelindhold i røgen efter olieafbrændingen. :evil:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Røgtæthed og trækkrog

14. aug 2018, 23:07

Aha, det er altså mængden af det stinkende sorte stads der vælter ud når diselhakkeren skal accelerere.
Nu er det jo blevet moderne med sorte dieselbiler, nok fordi man så ikke optisk kan måle røggastætheden ved at kigge på bagklappen :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Røgtæthed og trækkrog

15. aug 2018, 00:39

Hehe, man måler optisk røgen fra ørlemotorer. Men lyser igennem soden i røgen og måler lystabet.
KLAK-KLAK-KLAK- KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK..
Rudolf Diesel begik selvmord, da han indså hvilket syndige svineri han havde skabt, efter han opfandt motoren. Oven på toppen er det fedtede sorte snask og lugten af selvdøde, kraftigt forrådne rotter. (Der ørles..)
Problemet er kun kortvarigt. Man forbyder oliemotorer på personvogne om lidt. :lol: :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Røgtæthed og trækkrog

15. aug 2018, 04:20

Det lyder som et Applus+ syn. :roll:

Resterne af det monopoliserede Statens Bilinspektion: Alt er så svært. De skriger efter attester.
Biler er ikke bare biler, biler er Space Shuttles. Hvor svært skal det være? :evil:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Røgtæthed og trækkrog

15. aug 2018, 22:39

Ulækkerhedsfaktor for ækelmotorer...? Hemingway er på banen igen! :lol:

Bortset fra det må (burde) der være indtil flere, der har røde ører. Hvordan kan bilen oprindeligt (og gentagne gange) være synet uden dokumentation for denne ulækkerhedsfaktor?

Med hensyn til trækket: En hjælpsom synsmand burde sagtens kunne finde trækvægten. Det gjorde min i hvert fald (FDM i Esbjerg), og han havde også styr på, at min "nye" 9K 2,3 CS måtte trække 1800 kg, mens den gamle 2,0 CS kun måtte trække 1600 kg (pga. motorstørrelsen). Og så bør nogen også have røde ører over at sætte træk på en brugt bil uden at få det registreret. Det kræver, som ovennævnte synsmand også gjorde klart, et registreringssyn af bilen med træk. Egentlig ikke den store forskel (måske bortset fra papirarbejdet for synsmanden), da det periodiske syn nu følger to år efter registreringssynet. Og så skal der lige bestilles en ny registreringsattest hos Skat, hvis man vil være på den sikre side (og køre i udlandet). Den koster kun 100 kr., hvilket er helt OK, eftersom vi jo på alle andre områder er helt fritaget for afgifter :cry: .

Så du har forhåbentlig ikke brugt trækket til andet end at såre dit skinneben og transportere cykler.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Røgtæthed og trækkrog

16. aug 2018, 08:13

Find selv typegodkendelsen på trafikstyrelsens hjemmeside 8)
http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretoj ... delse.aspx
Mit gæt er 1600 Kg og 750 Kg.
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Røgtæthed og trækkrog

16. aug 2018, 11:03

NC_Ribe skrev:
15. aug 2018, 22:39
min "nye" 9K 2,3 CS måtte trække 1800 kg, mens den gamle 2,0 CS kun måtte trække 1600 kg (pga. motorstørrelsen).
Mig bekendt har det intet at gøre med motorstørrelsen på en 9000...
9000cd = 1600kg
9000cs = 1800kg
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Røgtæthed og trækkrog

16. aug 2018, 13:36

Min tidl. 9000 CDET 2,3 autogear, var godkendt til 1800 kg. på krogen

Så de kan godt være lidt forskellige
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Røgtæthed og trækkrog

16. aug 2018, 16:23

Hvad hedder synsfaciliteten?
Sikke en gang baljepis. Man skal inspicere og prøve bilen, ikke fnadre papirer.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Røgtæthed og trækkrog

16. aug 2018, 17:24

viking skrev:
16. aug 2018, 13:36
Min tidl. 9000 CDET 2,3 autogear, var godkendt til 1800 kg. på krogen

Så de kan godt være lidt forskellige
Det lyder mærkeligt. Det fremgår både af instruktionsbogen og af typeskiltet på krogen at: cd = 1600kg og cs = 1800kg.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.

Tilbage til "Modern Forum"