Banner cycler

Fejlsøgning af Calix motorvarmer

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Fejlsøgning af Calix motorvarmer

10. dec 2018, 17:20

Hej alle,

Jeg mistænker, at der er et muligt problem med Calix motorvarmeren i vores for nyligt købte 9-3 MY08 2.0t Biopower.
Jeg synes ikke rigtigt, at vi kan mærke den har kørt. Jeg har lagt mærke til, at der kun bliver trukket imellem 485-505 watt når den køre (sparOmeter) og jeg kan måle modstanden på stikket i kofangeren til 100 ohm.
I lørdags var den tilsluttet fra kl. 13 til kl. 16 og der var ca. 7 grader udenfor: da jeg tændte bilen kunne jeg ikke se på temperatur måleren, at den havde været aktiv. Jeg kunne heller ikke mærke noget på indblæsningstemperaturen da jeg satte blæs på. Det var konen der kørte i bilen efterfølgende og i følge hende blev motoren ikke hurtigere varm end normalt.

Er der nogen der kan byde ind med mulige fejl?

På forhånd tak.

Hilsen Simon.


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

10. dec 2018, 18:14

Varmelegemet er OK. 100 Ohm ved 230 Volt giver 529 Watt. De fleste dyppekogere er 540-550 Watt. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

10. dec 2018, 18:28

Okay. Der var lidt bøvl med, at få multimeteret til at få forbindelse så jeg kunne måle - hvis nu målingen på ohm ikke er korrekt, men derimod watt forbruget (ligger typisk mest på 490 watt) er det rigtige, er varmelegemet så stadig ok? Så vil modstanden være 108 ohm. Fandt i en Calix manual, at ved fejlsøgning, så skulle modstanden være 96, hvilket svare til 550w, som jeg forstår er størrelsen der er monteret i bilerne.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

10. dec 2018, 18:40

Thermostaten hænger åben. Det "elektriske" varme vand thermocirkulerer og kommer ud i køleren.
Jeg er hardcore Calix-dreng. Der skal være en kabinevarmer. Jeg har 10 m. tilledning til bilen. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

10. dec 2018, 18:48

Nu er jeg lidt et fjols, men: 'Thermostaten hænger åben. Det "elektriske" varme vand thermocirkulerer og kommer ud i køleren.' - jeg går ud fra det er en fejl du her beskriver? :) hvis ja, hvordan løser jeg thermostat fejlen, ny på?

Yes, har læst en del af dine tidligere indlæg angående emnet ;) tænker også jeg jeg skal have kabine varme i på et tidspunkt.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

10. dec 2018, 20:25

Ja, det er en fejl.
Lad os se på situationen: Bilen er kold. Thermostaten er lukket. Der kommer strøm til dyppekogeren.
Kølevandet bliver varmt. Vandet cirkuleres i motoren, pga. forskel på vægtfylden i vandet. Koldt vand
falder ned i motoren. Varmt vand stiger op i motoren.
Hvis thermostaten er åben, vil varmt vand vandre til køleren. Meget varme tabes i køleren.
Skift thermostaten. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

10. dec 2018, 21:19

Yes, det giver mening. Tak ;)

Hvis termostaten er åben hele tiden, burde der så ikke gå længe inden bilen bliver driftsvarm/nålen vandret?
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

10. dec 2018, 22:51

Hej

Edwins: Er du ikke i gang med at opfordre til fejlsøgning med tegnebogen? :wink:

Min erfaring med min tidligere 9K var, at den ikke varmede mærkbart -selv efter flere timer. Jeg antog, at den nok var defekt, og da bilen til overmål også havde benzinfyr (og DET virkede), lod jeg det blive ved det. Men hvad kan man egentlig forvente af en dyppekoger, der varmer med de normale 550 w? Giver det overhovedet noget (forudsat selvfølgelig, at termostat m.v. virker)? Tabes der ikke også en masse varme i varmeelementet? Kan man gøre noget for at begrænse varmetabet?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

11. dec 2018, 01:06

NC, kender du egentligt forskellen mellem fyr og dyppekoger? Fyret er 8-10 gange kraftigt.
Man bruger 3-4 timer for god motorvarme. En ordentlig bil har vandventil til kabinevarmen. Man lukker for varmen til kabinen. = ingen varmetab til kabinevarmeveksler. Nyere biler har ingen vandventiler til kabinevarme..
Vi hører om langsom opvarmning under el-varme og drift. Duvall og kone taler om dårlig motorvarme.
Klare symptomer på en syg thermostat. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

11. dec 2018, 09:34

Jeg ved godt jeg ikke kan forvente det samme af en dyppekoger som et fyr. Men så vidt jeg kan læse, så burde dyppekogeren kunne hæve temperaturen i motoren med ca. 45 grader når den køre i tre timer? Så vil jeg også mene, at jeg ville kunne mærke det på temperaturen på indblæsningsluften i kabinen?

Nu er det sådan, at jeg ikke selv har kørt meget i den endnu, så ved ikke hvor hurtigt den opnår driftstemperatur ved koldstart og normal drift efterfølgende. Er der nogen der kan give et bud på hvor længe det tager for 2.0t motoren, at blive driftvarm ved koldstart og en ude temperatur på ca. 5 grader?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

11. dec 2018, 15:19

Hold hestene mht. thermostat.
Min Classic '92 900 bliver driftsvarm på 12-15 min. (Fra 5 C. til 88 C.) På 10 Km.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

11. dec 2018, 16:43

Hej igen

12-15 min. til driftsvarm er i mine øjne ret lang tid. Mine 9K (både 2,0 og 2,3) har fået varmen efter 5-10 min./5 km bykørsel + lidt landevej ved normale udetemperaturer. Hvad der er normalt for en 9-3 biopower ved jeg ikke, men det er der vel andre her, der kender til?

Og en evt. syg termostat kan vel nemt fejlfindes ved at mærke på tilgangen til køleren efter koldstart?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

11. dec 2018, 18:15

Hvis det er sådan man fejlfinder, så må jeg have det afprøvet! Uanset prisen på en termostat, så er jeg som udgangspunkt interesseret i, at finde fejlen, og så vurdere tilgangen til problemet derfra.

Ved ca. hvilken temperatur på kølevandet bør thermostaten åbne?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

11. dec 2018, 18:26

Ved ca. 82-88 C.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

11. dec 2018, 18:43

Afprøvning af t'stat:
Man bruger en kasserole og et godt thermometer. Klumpen skal ned i vandet. Den må ikke røre bunden. En pind og ståltråd er godt. Sæt på varme og kig på klumpen. Man ser at den åbner og kig på thermometeret. :shock:
Jeg har gjort det ofte. Klumpen er sløv, som en kommuneansat. :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer

11. dec 2018, 21:11

Haha, det kræver lidt tålmodighed så ;)

Jeg tænker, at se om jeg kan komme til, at tjekke temperaturen på slangerne til køleren. Er dette ikke muligt, så ryger den en tur i gryden :)

Tak for hjælpen 8)

Tilbage til "Modern Forum"