Hej alle,
Jeg mistænker, at der er et muligt problem med Calix motorvarmeren i vores for nyligt købte 9-3 MY08 2.0t Biopower.
Jeg synes ikke rigtigt, at vi kan mærke den har kørt. Jeg har lagt mærke til, at der kun bliver trukket imellem 485-505 watt når den køre (sparOmeter) og jeg kan måle modstanden på stikket i kofangeren til 100 ohm.
I lørdags var den tilsluttet fra kl. 13 til kl. 16 og der var ca. 7 grader udenfor: da jeg tændte bilen kunne jeg ikke se på temperatur måleren, at den havde været aktiv. Jeg kunne heller ikke mærke noget på indblæsningstemperaturen da jeg satte blæs på. Det var konen der kørte i bilen efterfølgende og i følge hende blev motoren ikke hurtigere varm end normalt.
Er der nogen der kan byde ind med mulige fejl?
På forhånd tak.
Hilsen Simon.
Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Varmelegemet er OK. 100 Ohm ved 230 Volt giver 529 Watt. De fleste dyppekogere er 540-550 Watt.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Duvall
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Okay. Der var lidt bøvl med, at få multimeteret til at få forbindelse så jeg kunne måle - hvis nu målingen på ohm ikke er korrekt, men derimod watt forbruget (ligger typisk mest på 490 watt) er det rigtige, er varmelegemet så stadig ok? Så vil modstanden være 108 ohm. Fandt i en Calix manual, at ved fejlsøgning, så skulle modstanden være 96, hvilket svare til 550w, som jeg forstår er størrelsen der er monteret i bilerne.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Thermostaten hænger åben. Det "elektriske" varme vand thermocirkulerer og kommer ud i køleren.
Jeg er hardcore Calix-dreng. Der skal være en kabinevarmer. Jeg har 10 m. tilledning til bilen.
Jeg er hardcore Calix-dreng. Der skal være en kabinevarmer. Jeg har 10 m. tilledning til bilen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Duvall
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Nu er jeg lidt et fjols, men: 'Thermostaten hænger åben. Det "elektriske" varme vand thermocirkulerer og kommer ud i køleren.' - jeg går ud fra det er en fejl du her beskriver? hvis ja, hvordan løser jeg thermostat fejlen, ny på?
Yes, har læst en del af dine tidligere indlæg angående emnet tænker også jeg jeg skal have kabine varme i på et tidspunkt.
Yes, har læst en del af dine tidligere indlæg angående emnet tænker også jeg jeg skal have kabine varme i på et tidspunkt.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Ja, det er en fejl.
Lad os se på situationen: Bilen er kold. Thermostaten er lukket. Der kommer strøm til dyppekogeren.
Kølevandet bliver varmt. Vandet cirkuleres i motoren, pga. forskel på vægtfylden i vandet. Koldt vand
falder ned i motoren. Varmt vand stiger op i motoren.
Hvis thermostaten er åben, vil varmt vand vandre til køleren. Meget varme tabes i køleren.
Skift thermostaten.
Lad os se på situationen: Bilen er kold. Thermostaten er lukket. Der kommer strøm til dyppekogeren.
Kølevandet bliver varmt. Vandet cirkuleres i motoren, pga. forskel på vægtfylden i vandet. Koldt vand
falder ned i motoren. Varmt vand stiger op i motoren.
Hvis thermostaten er åben, vil varmt vand vandre til køleren. Meget varme tabes i køleren.
Skift thermostaten.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Duvall
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Yes, det giver mening. Tak
Hvis termostaten er åben hele tiden, burde der så ikke gå længe inden bilen bliver driftsvarm/nålen vandret?
Hvis termostaten er åben hele tiden, burde der så ikke gå længe inden bilen bliver driftsvarm/nålen vandret?
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Hej
Edwins: Er du ikke i gang med at opfordre til fejlsøgning med tegnebogen?
Min erfaring med min tidligere 9K var, at den ikke varmede mærkbart -selv efter flere timer. Jeg antog, at den nok var defekt, og da bilen til overmål også havde benzinfyr (og DET virkede), lod jeg det blive ved det. Men hvad kan man egentlig forvente af en dyppekoger, der varmer med de normale 550 w? Giver det overhovedet noget (forudsat selvfølgelig, at termostat m.v. virker)? Tabes der ikke også en masse varme i varmeelementet? Kan man gøre noget for at begrænse varmetabet?
Mvh/NC
Edwins: Er du ikke i gang med at opfordre til fejlsøgning med tegnebogen?
Min erfaring med min tidligere 9K var, at den ikke varmede mærkbart -selv efter flere timer. Jeg antog, at den nok var defekt, og da bilen til overmål også havde benzinfyr (og DET virkede), lod jeg det blive ved det. Men hvad kan man egentlig forvente af en dyppekoger, der varmer med de normale 550 w? Giver det overhovedet noget (forudsat selvfølgelig, at termostat m.v. virker)? Tabes der ikke også en masse varme i varmeelementet? Kan man gøre noget for at begrænse varmetabet?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
NC, kender du egentligt forskellen mellem fyr og dyppekoger? Fyret er 8-10 gange kraftigt.
Man bruger 3-4 timer for god motorvarme. En ordentlig bil har vandventil til kabinevarmen. Man lukker for varmen til kabinen. = ingen varmetab til kabinevarmeveksler. Nyere biler har ingen vandventiler til kabinevarme..
Vi hører om langsom opvarmning under el-varme og drift. Duvall og kone taler om dårlig motorvarme.
Klare symptomer på en syg thermostat.
Man bruger 3-4 timer for god motorvarme. En ordentlig bil har vandventil til kabinevarmen. Man lukker for varmen til kabinen. = ingen varmetab til kabinevarmeveksler. Nyere biler har ingen vandventiler til kabinevarme..
Vi hører om langsom opvarmning under el-varme og drift. Duvall og kone taler om dårlig motorvarme.
Klare symptomer på en syg thermostat.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Duvall
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Jeg ved godt jeg ikke kan forvente det samme af en dyppekoger som et fyr. Men så vidt jeg kan læse, så burde dyppekogeren kunne hæve temperaturen i motoren med ca. 45 grader når den køre i tre timer? Så vil jeg også mene, at jeg ville kunne mærke det på temperaturen på indblæsningsluften i kabinen?
Nu er det sådan, at jeg ikke selv har kørt meget i den endnu, så ved ikke hvor hurtigt den opnår driftstemperatur ved koldstart og normal drift efterfølgende. Er der nogen der kan give et bud på hvor længe det tager for 2.0t motoren, at blive driftvarm ved koldstart og en ude temperatur på ca. 5 grader?
Nu er det sådan, at jeg ikke selv har kørt meget i den endnu, så ved ikke hvor hurtigt den opnår driftstemperatur ved koldstart og normal drift efterfølgende. Er der nogen der kan give et bud på hvor længe det tager for 2.0t motoren, at blive driftvarm ved koldstart og en ude temperatur på ca. 5 grader?
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Hold hestene mht. thermostat.
Min Classic '92 900 bliver driftsvarm på 12-15 min. (Fra 5 C. til 88 C.) På 10 Km.
Min Classic '92 900 bliver driftsvarm på 12-15 min. (Fra 5 C. til 88 C.) På 10 Km.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Hej igen
12-15 min. til driftsvarm er i mine øjne ret lang tid. Mine 9K (både 2,0 og 2,3) har fået varmen efter 5-10 min./5 km bykørsel + lidt landevej ved normale udetemperaturer. Hvad der er normalt for en 9-3 biopower ved jeg ikke, men det er der vel andre her, der kender til?
Og en evt. syg termostat kan vel nemt fejlfindes ved at mærke på tilgangen til køleren efter koldstart?
Mvh/NC
12-15 min. til driftsvarm er i mine øjne ret lang tid. Mine 9K (både 2,0 og 2,3) har fået varmen efter 5-10 min./5 km bykørsel + lidt landevej ved normale udetemperaturer. Hvad der er normalt for en 9-3 biopower ved jeg ikke, men det er der vel andre her, der kender til?
Og en evt. syg termostat kan vel nemt fejlfindes ved at mærke på tilgangen til køleren efter koldstart?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Duvall
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Hvis det er sådan man fejlfinder, så må jeg have det afprøvet! Uanset prisen på en termostat, så er jeg som udgangspunkt interesseret i, at finde fejlen, og så vurdere tilgangen til problemet derfra.
Ved ca. hvilken temperatur på kølevandet bør thermostaten åbne?
Ved ca. hvilken temperatur på kølevandet bør thermostaten åbne?
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Ved ca. 82-88 C.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Afprøvning af t'stat:
Man bruger en kasserole og et godt thermometer. Klumpen skal ned i vandet. Den må ikke røre bunden. En pind og ståltråd er godt. Sæt på varme og kig på klumpen. Man ser at den åbner og kig på thermometeret.
Jeg har gjort det ofte. Klumpen er sløv, som en kommuneansat.
Man bruger en kasserole og et godt thermometer. Klumpen skal ned i vandet. Den må ikke røre bunden. En pind og ståltråd er godt. Sæt på varme og kig på klumpen. Man ser at den åbner og kig på thermometeret.
Jeg har gjort det ofte. Klumpen er sløv, som en kommuneansat.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Duvall
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejlsøgning af Calix motorvarmer
Haha, det kræver lidt tålmodighed så
Jeg tænker, at se om jeg kan komme til, at tjekke temperaturen på slangerne til køleren. Er dette ikke muligt, så ryger den en tur i gryden
Tak for hjælpen
Jeg tænker, at se om jeg kan komme til, at tjekke temperaturen på slangerne til køleren. Er dette ikke muligt, så ryger den en tur i gryden
Tak for hjælpen