Ruden i førersiden vil ikke lukke helt i; den kører op til to centimeter fra rammen, hvor den så stopper. Man kan ikke engang "overtale" den ved at skubbe ruden opad med håndfladen. Funktionen har været lidt ustabil i længere tid og hastigheden har været svingende. Som det er nu, kører den virkeligt langsomt, også nedad.
Jeg skal bruge bilen i morgen, så jeg er en anelse presset og vil være særdeles taknemmelig for input.
Elrudehejsproblem, OG900 1992
Redaktør: Bestyrelsen
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Elrudehejsproblem, OG900 1992
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Gaffatape
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Uhh, det kan man da kalde et akut problem
Fejlen kan være flere. Generel træghed i leddene i hejseværket, mekanisk slid på dets tænder, sløj motor (særligt omkring drevet) mm.
I heldigste fald kan det udbedres, men der er nok ikke nogen vej udenom en demontering af banditten og tage det med ind på filebænken for nærmere inspektion. Det er vigtigt, at det holdes velsmurt. Har du en skruestik og en 12V strømforsyning, kan du lave en god test af hejset inden genmontering. Evt. separér motoren fra mekanismen, sæt strøm til og vær OBS på, om den kan holde hastigheden. Vend polerne nogle gange for at tjekke begge retninger. Begynder den at gå trægt efter noget tid, trænger det til eftersyn og smøring omkring tandhjulsdelen. Særligt i det område har jeg tidl. set, at den kan køre sig selv så varm, at den begynder at "hænge", og det er lige før, den standser af sig selv
Filtlisten i dørrammen vil også have godt af en gang rengøring og efterfølgende imprægnering med noget WD40-lignende fluidum. Jeg har tidligere selv opnået en gevinst med bedre gangbarhed op/ned på en tilsvarende model (M88 900T)
Pøj, pøj...
/Henrik
Fejlen kan være flere. Generel træghed i leddene i hejseværket, mekanisk slid på dets tænder, sløj motor (særligt omkring drevet) mm.
I heldigste fald kan det udbedres, men der er nok ikke nogen vej udenom en demontering af banditten og tage det med ind på filebænken for nærmere inspektion. Det er vigtigt, at det holdes velsmurt. Har du en skruestik og en 12V strømforsyning, kan du lave en god test af hejset inden genmontering. Evt. separér motoren fra mekanismen, sæt strøm til og vær OBS på, om den kan holde hastigheden. Vend polerne nogle gange for at tjekke begge retninger. Begynder den at gå trægt efter noget tid, trænger det til eftersyn og smøring omkring tandhjulsdelen. Særligt i det område har jeg tidl. set, at den kan køre sig selv så varm, at den begynder at "hænge", og det er lige før, den standser af sig selv
Filtlisten i dørrammen vil også have godt af en gang rengøring og efterfølgende imprægnering med noget WD40-lignende fluidum. Jeg har tidligere selv opnået en gevinst med bedre gangbarhed op/ned på en tilsvarende model (M88 900T)
Pøj, pøj...
/Henrik
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Mange tak, Henrik (og også lidt dig, Morten )
Der er noget at gå i gang med Har i mellemtiden fået lukket ruden i ved at afmontere dørpappet og løfte opad i skinnen, mens motoren kørte opad. Så vidt, så godt.
Der er noget at gå i gang med Har i mellemtiden fået lukket ruden i ved at afmontere dørpappet og løfte opad i skinnen, mens motoren kørte opad. Så vidt, så godt.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Jeg havde nøjagtigt samme problem da jeg købte min 9000 for 6 år siden. Gummilisterne overlappede hinanden der hvor de går sammen ved sidespejlet. Det går sikkert fint så længe listerne er nye, men det bliver de jo ikke ved med at være, så med tiden bliver modstanden så stor mod ruden at den kæntrer forover og vil derfor ikke køre helt op. Jeg klippede lidt i listerne og tvang dem på plads natten over, og siden har der ikke været problemer.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Har du prøvet at give rude gummilisten noget silikone olie/smørring ?
Så svupper ruden nemt op.
Hvis det ikke hjælper så:
Hejse mekanikken bliver træg og overanstrenger motoren.
Så kullene i motoren bliver trætte
Så har den ikke kræfter til at skubbe ruden helt op.
De løses ved at hive mekanikken ud og dyppe i rense guf. Derefter tund olie og give massage.
Afsluttes med fedt og olie.
Tjek tandkransen. Den er tit børstet i stykker og kræver fornyelse.
Motor og kransen kan købes igen.
https://www.saabits.com/all/classic-saa ... th=165_166&
https://www.saabits.com/all/saab-900-wi ... th=165_166&
S@t@ns dyrt, men virker.....
Så svupper ruden nemt op.
Hvis det ikke hjælper så:
Hejse mekanikken bliver træg og overanstrenger motoren.
Så kullene i motoren bliver trætte
Så har den ikke kræfter til at skubbe ruden helt op.
De løses ved at hive mekanikken ud og dyppe i rense guf. Derefter tund olie og give massage.
Afsluttes med fedt og olie.
Tjek tandkransen. Den er tit børstet i stykker og kræver fornyelse.
Motor og kransen kan købes igen.
https://www.saabits.com/all/classic-saa ... th=165_166&
https://www.saabits.com/all/saab-900-wi ... th=165_166&
S@t@ns dyrt, men virker.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Det lader til at være træghed i systemet. Begge lister er nu smurte, men det har ikke hjulpet. Ruden vil heller ikke helt ned, den stopper 6-8 cm fra øverste dørramme. Har ikke haft tid til at gøre mere ved det endnu, men i weekenden skal ruden klodses op og mekanikken ud til grundig afrensning og smøring. Selve hejseværket ser også ud som om fedtet i leddene er blevet stift, så det er på høje tid.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Ingen grund til at klodse ruden op.
2 stykker malertape klistret på ydersiden, over ruderammen og klistret på indersiden er rigeligt, til at holde ruden.
Hvis man ikke gider at tage den ud.
MVH
Morten
2 stykker malertape klistret på ydersiden, over ruderammen og klistret på indersiden er rigeligt, til at holde ruden.
Hvis man ikke gider at tage den ud.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Jeg bruger et lille trix.
Først rulles lidt malertape rundt om ruderrammen med klister side ud.
Derefter kommer man maler tape i et u fra indersiden op på malertapen og ud på ydersiden.
På den metode klister tapen ikke fast på rammen og eller sætter klister på lakken.
Et godt trix er også at bruge diesel i et bad til at løsne mekanismen.
Mekanismen kan godt være meget træg.
Der løber salt snask ned i døren over vinteren parret med 25 - 30 år og et dansk fugtigt klima, så gror ting sammen...
Først rulles lidt malertape rundt om ruderrammen med klister side ud.
Derefter kommer man maler tape i et u fra indersiden op på malertapen og ud på ydersiden.
På den metode klister tapen ikke fast på rammen og eller sætter klister på lakken.
Et godt trix er også at bruge diesel i et bad til at løsne mekanismen.
Mekanismen kan godt være meget træg.
Der løber salt snask ned i døren over vinteren parret med 25 - 30 år og et dansk fugtigt klima, så gror ting sammen...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Nu har mekanismen været ude og grundigt afrenset. Kransen var fyldt med hulrumsbeskyttelse, så det er ikke underligt det gik lidt trægt. Desværre hyler motoren fra de indre tandhjul, og jeg kan ikke se hvordan man skille huset ad? Selve motoren sidder monteret med to torx-bolte, men kan ikke trækkes fri, selvom de er ude.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Du mangler en bolt, den er monteret i 3 bolte.
Men det hjælper nok ikke meget, da selve gearhuset er nittet sammen.
MVH
Morten
Men det hjælper nok ikke meget, da selve gearhuset er nittet sammen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Motor og gearhus er fæstnet til mekanisken med tre 10er-bolte, ja. Selve motoren sidder på gearhuset med to torx-bolte, og når de er ude, kan man trække motoren ca. tre mm bagud, men ikke helt fri. Never mind, som du også skriver, er gearhuset nittet sammen, så man ikke komme til at rense tandhjulene.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Har arbejde en del med OG900 rudehejs, på mange biler.
Samme problem på dem alle:
Alder giver en stiv mekanisme, da fugt og salt gør at drejeled æder sig sammen.
De kan løsned med at komme mekanismen i diesel, derefter bevægelse og mere diesel.
Kan også løsnes med benzin, meeen det er ret brandfarligt, så det anbefales ikke.
WD40 kan hjælpe, men giver ikke samme effekt som at dyppe mekanisme i diesel.
Derefter skal det smørres igen.
Den værste fjende er dog hulrumsvoks ved rustbeskyttelse !
Det stads sætter sig i glide u-skinnerne til ruden og gør bevægelsen træg.
Det stresser motoren og tandkrandsen.
Man kan adskilde motoren, rense den og give den nye kul, men det er ofte en stakåndet frist, der ikke holder særlig godt.
Bedste løsning; Ny tandkrands, ny motor.
Armen ind i døren og rense glide u-skinnerne med petrolium på en klud... Hæsligt arbejde, men det løser kilden til problemet.
Delene er lidt kostbare, meen afskrivningen på så gamle bilen er ofte 0 kr. Så er der råd til nye dele...
Tandkrandsen leveres med låseringe mv. så den gamle skal bare bores løs og fjernes.
Nogle gange er mekanismen ødelagt pga. fugt og rust således at hullerne i mekanismen omkring tandkrandsen er slidt ovale, og så nytter det ikke noget at skifte tandkrands, for tandhjulet i motoren kan ikke gå i korrekt indgreb og så kammer den over eller låser fast på tænderne. Så er der kun muligheden tilbage at finde en brugt mekanisme og få den "smurt op"
Desværre er Saab 900 mindst 25 år gamle og ældre, så det at finde brugbare mekanismer begynder at bliver meget svært, især her i fugt og rust Danmark. De skal nok findes i Midt sverige for at undgå at de er rustet sammen.
Men hoved kilden til problemt skal løses: Voks i glide skinnerne.....
Samme problem på dem alle:
Alder giver en stiv mekanisme, da fugt og salt gør at drejeled æder sig sammen.
De kan løsned med at komme mekanismen i diesel, derefter bevægelse og mere diesel.
Kan også løsnes med benzin, meeen det er ret brandfarligt, så det anbefales ikke.
WD40 kan hjælpe, men giver ikke samme effekt som at dyppe mekanisme i diesel.
Derefter skal det smørres igen.
Den værste fjende er dog hulrumsvoks ved rustbeskyttelse !
Det stads sætter sig i glide u-skinnerne til ruden og gør bevægelsen træg.
Det stresser motoren og tandkrandsen.
Man kan adskilde motoren, rense den og give den nye kul, men det er ofte en stakåndet frist, der ikke holder særlig godt.
Bedste løsning; Ny tandkrands, ny motor.
Armen ind i døren og rense glide u-skinnerne med petrolium på en klud... Hæsligt arbejde, men det løser kilden til problemet.
Delene er lidt kostbare, meen afskrivningen på så gamle bilen er ofte 0 kr. Så er der råd til nye dele...
Tandkrandsen leveres med låseringe mv. så den gamle skal bare bores løs og fjernes.
Nogle gange er mekanismen ødelagt pga. fugt og rust således at hullerne i mekanismen omkring tandkrandsen er slidt ovale, og så nytter det ikke noget at skifte tandkrands, for tandhjulet i motoren kan ikke gå i korrekt indgreb og så kammer den over eller låser fast på tænderne. Så er der kun muligheden tilbage at finde en brugt mekanisme og få den "smurt op"
Desværre er Saab 900 mindst 25 år gamle og ældre, så det at finde brugbare mekanismer begynder at bliver meget svært, især her i fugt og rust Danmark. De skal nok findes i Midt sverige for at undgå at de er rustet sammen.
Men hoved kilden til problemt skal løses: Voks i glide skinnerne.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Hej Sune
Fik du løst problemet? Ellers kan jeg måske skaffe et par ret jomfruelige enheder fra min gamle reservedelspusher. De var oprindeligt tiltænkt montering i min 3-dørs '78-er (MY79), men det fik jeg aldrig taget mig sammen til at gøre (og el-hejs i førersiden er vel lige så unødvendigt som ratbetjening af radioen -medmindre man mangler armen -my excuse for dovenskab...).
Men passer mekanismen fra en tidlig 3-dørs med din model (ved du det, HF_Eco?), kunne det være løsningen. Hvis enhederne fejler noget, må det være noget "gigtrelateret" -de er i hvert fald ikke slidt endsige har været udsat for (salt)vand eller tectylsnask.
Mvh/NC
Fik du løst problemet? Ellers kan jeg måske skaffe et par ret jomfruelige enheder fra min gamle reservedelspusher. De var oprindeligt tiltænkt montering i min 3-dørs '78-er (MY79), men det fik jeg aldrig taget mig sammen til at gøre (og el-hejs i førersiden er vel lige så unødvendigt som ratbetjening af radioen -medmindre man mangler armen -my excuse for dovenskab...).
Men passer mekanismen fra en tidlig 3-dørs med din model (ved du det, HF_Eco?), kunne det være løsningen. Hvis enhederne fejler noget, må det være noget "gigtrelateret" -de er i hvert fald ikke slidt endsige har været udsat for (salt)vand eller tectylsnask.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elrudehejsproblem, OG900 1992
Problemet er løst, har bare glemt at opdatere herinde, det beklager jeg. Mekanisken kom ud og blev grundigt afrenset, der sad stiv, gammel hulrumsbeskyttelse i flere af leddene, så det er ikke underligt at det gik trægt. Nu er den nysmurt med lithiumfedt og kører helt som den skal. Lækkert
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870