Banner cycler

Motoroliemængde

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Motoroliemængde

26. maj 2019, 16:35

Der kom ny motorolie på A50eren i går (i strid vind, så det lykkedes mig at få et stænk i øjet :roll: ) Motoren er en B204E, og alle steder jeg har ledt står der, at den tager fem liter. Men selvom skiftet blev gjort efter alle kunstens regler (påfyldningslåg løftet for at undgå undertryk, motoren har fået lov at køre, så det nye oliefilter bliver fyldt op, motoren har stået stille i længere tid inden kontrol) viser oliepinden, at standen er trekvart oppe mellem MIN og MAX, hvilket for mig viser, at der højst kan hældes en kvart liter mere på. Det undrer mig, for jeg har kun hældt fire liter på :?


99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Motoroliemængde

26. maj 2019, 17:57

Den napper 4 liter med filter - hverken mere eller mindre. Forestiller man sig et fuldstændigt tømt system, kan der formentlig være plads til endnu 2-3 dl. Men 5 liter er skudt helt ved siden af. Er der ingen instr.bog i fartøjet?

/Henrik
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Motoroliemængde

26. maj 2019, 18:29

Hej Henrik

Jo da :) Ganske vist en til en 94er, da den originale ikke fulgte med, men det er vel den samme, hvad det angår. T. Hansen, hvor jeg købte olie, fik det også til gem liter, fundet på reg. nr.
20190526_182652.jpg
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motoroliemængde

26. maj 2019, 18:32

Hej Henrik og Sune

Jeg forstår udmærket din forvirring, Sune (var selv lidt bekymret over, at jeg ikke havde tjekket oliestanden inden turen til Vingsted i dag -skiftede i går og hældte også kun 4 l på -kan give sved på panden, når alarm for lav oliestand ikke virker...).

I mine instruktionsbøger står der: MY 98: 4,7 l for både 2,0 og 2,3 motorer. MY 94: 5,0 l for både 2,0 og 2,3 motorer (det samme i et løst indlæg, der som det eneste retter effekten på 2,3i fra 146 til 147 hk -det er åbenbart meget præcise oplysninger, der står her :? ). MY 93: 4,0 l for 2,0 l og 4,3 l for 2,3 l motorer. Haynes er som sædvanlig den optimale kilde: B202: 4,2 l, B234 (til MY 93): 4,3 l, B204 og B234 f.o.m. MY94: 5,5 l :lol: .

Så Henrik: Hvor har du dine (åbenlyst korrekte) oplysninger fra?

I min MY93 var oliepinden åbenbart for lang -der var alarm for lav oliestand, selvom pinden sagde alt OK. SAAB i Ribe konstaterede, at det var alarmen, der havde ret. Nu mangler jeg den alarm -skal jeg fejlsøge i instrumentet, eller sidder der en giver ét eller andet sted, hvor der evt. er faldet en ledning af?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Motoroliemængde

26. maj 2019, 20:05

NC_Ribe skrev:
26. maj 2019, 18:32
Så Henrik: Hvor har du dine (åbenlyst korrekte) oplysninger fra?
Henrik ved ALT om 9000. Alles. Everything. :D
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motoroliemængde

26. maj 2019, 21:43

Det ved jeg da :D . Men hvor kommer det fra? Er det "bare" praktisk erfaring, eller findes der steder, hvor man kan finde troværdige oplysninger? Og har værkstederne disse oplysninger, eller risikerer man, at de pøser 5+ liter olie på ens sagesløse motor?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Motoroliemængde

27. maj 2019, 01:35

Taak, Peter og NC. Det er næsten alt for meget :oops:

Tro mig, jeg har stadig noget at lære om denne prægtige model. Men 25 års "makkerskab" - alt iberegnet - har helt naturligt givet mig både en del erfaring om en sjat viden.

Jeg erkender, at man hurtigt kan komme i tvivl om forskellige ting, herunder oliemængde. Og jeg erkender også, at der rent faktisk står skrevet, at den napper 5,0 liter. Således også at læse i min bog fra M96. I tilgift endda i parantes bemærket, at mængden gælder ved "oljebytte"!!! :shock: Det fatter jeg ikke. Kunne bedre forstå det, om det havde gjalt et "totalt tømt system"...

Faktum er dog, at olieniveauet præcis når MAX-indikeringen på pinden med de omtalte 4,0 liter m/ filter. Gælder også uanset, om vi taler om en 2 liter´s eller 2,3. Oliesumpen er den samme. Hvorfor der også er forskel her i opgivelserne, må stå hen i det uvisse.

Kan ikke bidrage med så meget andet end det...Jeg vil lige prøve at grave lidt mere i sagen, hvor jeg selv har det fra. Jeg må en tur i mit SAAB-bibliotek :wink:

Mvh.
Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motoroliemængde

27. maj 2019, 10:06

Det er også min erfaring ( med hensyn til de 4 liter inkl. filter ):

B202, B204/B234, 4 liter motorolie med filter for alle 0,9K og tidlige 9K.

Jeg har prøvelt alle R4 benz modellerne i 9k, med eller uden turbo, på nær MY 96 og MY 97.

Manualen skriver 5 liter for MY 1995

https://www.manualslib.com/manual/88278 ... 104#manual
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Motoroliemængde

27. maj 2019, 19:27

Jeg har heller aldrig forstået hvorfor Saab ikke kunne finde ud af hvor meget olie der skulle i deres egne hjemmelavede motorer.
Jeg fik instruktionsbogen med til min, den siger også 5L :roll:
Måske er en svensk liter faktisk ikke en liter. En svensk krone er jo heller ikke en krone, men blot 70 øre...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motoroliemængde

27. maj 2019, 20:24

Lidt off topic da det jo ikke drejer sig om en rigtig SAAB motor. Min ng900 v6 skulle efter instruktionsbogen tage 4,5 liter. Jeg kom dog altid til at toppe den op et par gange efter olieskift, så til sidst hældte jeg bare en hel 5l dunk på og den var lige til stregen.
Det eneste jeg kan tænke har gjort at den skulle kunne rumme mere er at jeg har skiftet oliekøleren på et tidspunkt, men den kan seriøst ikke indeholde 0,5 liter samt det er slet ikke sikkert at denne tømmes ved olieskift. Så også her ser det ud til at instruktionsbogen skyder lidt ved siden af. :?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motoroliemængde

27. maj 2019, 21:36

Hej

Har nu tjekket oliestanden på min '94 9K, og den var som forventet fin. Lidt under max, så der blev toppet lidt op (med god vilje 0,3 l, så i hvert fald én af bøgerne passer :? ).

Viking: Mine gamle instruktionsbøger siger 3,5 l til OG900 (men 4,0 l med oliekøler). Som jeg husker det, havde jeg også en "top-up-sjat" til overs, når jeg skiftede olie på vores 900-ere.

Kan en del af forvirringen skyldes oliekøleren? Den kan vel næppe tømmes, medmindre olien er MEGET varm? Om den så rummer ½, 1 eller 1½ l, er så en anden sag.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motoroliemængde

28. maj 2019, 09:08

Så ja: MY97 skal have liter, vist nok moske, hvis og så fremt det har behaget Saab at skrive rigtigt og hvis oliepinden er den rigtige :roll:

Se verden er vidunderlig:

Saab 0,9K MY92 4,0 liter
Desuden er speck krav vedlagt

Det der ligeledes er spændende:
Termostat åbening: 88°C :shock:

Man kan købe:
75°C til Race, 82°C til sommerkørsel i syd EU, 89°C alm kørsel i Norden, 92°C vinter kørsel i Norden.
88°C kan ikke skaffes :lol:

Der er rigelige plads til myter og fortolkning :lol:
Vedhæftede filer
Olie krav.jpg
Olie data 900-MY92.jpg
Data-2 Saab 900 85-90.jpg
Data Saab 900 85-90.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motoroliemængde

28. maj 2019, 18:12

Min bror som var Saab mekaniker dengang 9000 var ny.
Siger 4 l på en 2 l. motor og 4,3 l på en 2,3 l motor.
Årsagen til de manglende liter ift. instruktions bogen.
Er at værkstedshåndbogen opgiver 2 olie mængder.
En for en helt tør motor, der typiskt ligger 1,5 l over olie mængden ved olieskift.
Vi tømmer hverken oliekanaler, oliepumpe, eller olie køler ved et olieskift !!!!
Instruktions bogen opgiver oliemængden for en tør motor, desværre.
Og så har vi problemer med fabriks tolerance, og om hvor vidt bilen er udstyret med den korrekte olie målepind.
Alene her kan ligge en fejlkilde på 5 dl.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"