Banner cycler

Stand-alone lambdamåler LM-2

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Stand-alone lambdamåler LM-2

11. jun 2019, 16:46

Hej alle
De sidste par gange jeg var til syn med en af mine ældre biler havde jeg store problemer med forureningen.
En CO måler ville være oplagt, men den er meget ufleksibel og kan stort set kun bruges på ældre biler med blandingsskrue. Fint nok til syn, men hvis problemet er en opslidt karburator eller k-jetronic enhed skal der mere avanceret udstyr til.
Jeg har et Innovate LC1 kit (til fastmontering) som jeg har brugt et par gange men det er meget bøvlet, så derfor overvejer jeg at købe en LM-2. Jeg har fundet denne som ser ud til at være den billigste på Ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/Innovate-LM- ... SwMM9bHA3a
Billede
Det ser ikke ud til at kufferten følger med denne, samt den smarte "clamp" med fingerskrue koster en formue at tilkøbe. Jeg kan vist godt klare mig med patentbånd og udstødningsklammer indtil videre...

Hvad har i af råd og vejledning? Kan man få noget der er bedre/billigere?

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

11. jun 2019, 18:43

Billigere må være denne https://www.14point7.com/products/spart ... ntroller-2
Kombineret med et multimeter, og nogle lange ledninger, samt lidt fantasi til at gøre det nemt at tilslutte.
Hoved problemet er din patentbånds løsning.
Da enhver trykpuls giver en vakuum puls. og sensoren bliver forvirret da den få frisk luft.
Men et et meter lang rør samt en stump lange af passenede diameter burde kunne løse det lille problem.
Men det kræver nok en kontrolmåling nærmere udstødnings manifolden.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

12. jun 2019, 00:06

Jeg tror at der nogen begrebsforvirring. Lambda måler ilt i udstødningen. Lambda bruges til elektronisk injection. ECU'en ændrer pulsbredden til åbningen af dyserne. CO, kulilten, måles i enden af udstødsrøret.
Jeg har en ældre Gunson gastester. Jeg fik min '83 900T, med K-Jetronic, i nakken, af synsmanden. CO var for høj. Jeg lavede en meget lang Unbrako nøgle til K-Jetronic. Jeg justerede værdien ned, iflg. min Gunson med analog viser.
Bilen blev synet. Gunson er britisk, den er ganske fed. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

12. jun 2019, 00:56

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

12. jun 2019, 12:04

Der er et trix der virker på OG900 T16 uden kat. (den har ikke O2 føler).

Når den skal synes sætte man LMM enheden i fra en OG900 med kat samt en BTR med lav tryk, og std. benz chip, så kommer der fantastiske værdier...

Kan bestemt ikke anbefale af kører motorvej mv. med den opsætning, da motoren sultes....
(og ingen sikring i APC enheden).

Men det koser ikke meget at få bilen testet hos den lokale mekker og så den justeret ned, så den står rigtigt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

12. jun 2019, 18:15

Edwins.
Ja det er forvirrende.
Men en bredbands sonde måler præcist og med en meget høj opdatering, ikke noget med at vente 6 sekunder på at 4 gas testeren stabilisere sig.
Og der findes omsætnings tabeller fra det wideband controlleren smider ud til en co værdi.
Hvis det kun er sindsyn man bekymre sig om.
En Lm2 kan blive til en datalogger, med ekstra sensorer, der fortæller dig hvad der er galt med din karburering.
Dog virker den ikke på en totakter, eller blyholdig benzin.
Den kommen nok aldrig til at erstatte 4 gas testeren hvis bilen har en katalysator.
Men på en uden, der har jeg brugt den i ca. 15 år, med en programmerbar motorstyring, og syns mændenden kløede sig lev i nakken hvergang da den holdt lambda 1 når de stak 4 gastestern i udstødningen.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

14. jun 2019, 08:09

Tak for svarene :)
Morten: Den du linker til er interessant. Dog svarer den meget til min eksisterende LC1 løsning der kræver en del løse ledninger mv at få til at virke, og det var alle disse ledninger jeg gerne ville være fri for. Men den er klart en overvejelse værd til fastmontering til et megasquirt projekt.

Angående udstødningsklipsen så synes jeg godt at jeg har kunnet få stabile målinger med "patentbånd"-løsningen, men jeg kan godt se at den ikke er helt optimal da den let kan trække falsk luft/ilt.
Her er 100€ klipsen:
Billede
Man skruer sonden i den lodrette del. Den vandrette del er et lille rør der stikker lidt ind i udstødningen.

Edwins: Jeg har selv brugt en Gunson CO måler. En bekendt havde én som han brugte til justering af gasmotorer på kraftvarmeværker. Jeg tror den blev solgt ved Harald Nyborg på et tidspunkt. Det var den digitale model. Den endte dog med at være "opslidt". Værdierne var meget ustabile, selv i fri luft, så den fungerer desværre ikke mere. Til prisen virker den noget plastik-agtig, samt dens anvendelse er meget begrænset. En lambdamåler med datalogger er cirka dobbelt så dyr men uendeligt mere anvendelig hvis man roder med gamle biler med mange ubekendte i brændstofsystemet.

Viking: Jeg var til syn for godt et års tid siden med en og900, med Zenith-Stromberg karburator, som blev kasseret på for høj CO. Jeg har en bekendt der arbejder på et autoværksted og kunne så låne deres 5-gas tester. Den viste sig dog at være defekt så det var ikke meget hjælp. Han sagde så at de aldrig brugte den og bare kørte i den lokale synshal og fik deres kundebiler målt inden syn. En moderne bil med for høj forurening kan jo alligevel ikke justeres, den skal fejlsøges da der sandsynligvis er en defekt del i forbindelse med motorstyringen. Så jeg gider ikke køre på et autoværksted med mine gamle biler. De ved sikkert heller ikke hvordan man justerer en Stromberg alligevel...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

14. jun 2019, 09:22

Jeg har for et års tid siden købt en bredbånd lambda sonde med ur til, ideen var at jeg ville selv justere stromberg karb på min SAAB 99 jeg er meget begejstret over resultat fordi den måler hele tiden ilt overskud eller ilt underskud mens man kører, jeg har fået den justeret til at have lambda 1 ved ca. 80 KM/t og federe blanding ved højere hastighed.
Mit næste projekt er at få min Sonett med weber 32/36 til at gå perfekt synes nemlig den mangler saft og kraft over 3000 omdr/min specielt når port nr. 2 åbner.
Alt i alr synes jeg det er et fantastisk godt stykkeværktøj.
Boy
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

14. jun 2019, 11:56

Enig Jensen, til carb biler skal man selv have udstyr til at justerer.
Min T16 900 kan justers på LMMen.
Det er 87-88 der er sidste årgang for det.
Da de ikke har O2 måler i udstødningen.

Der kommer AFR måler i min Cab så kan jeg justerer ud fra der.

Havde planer om at lave min AFR måler mobil, det kræver bare en svejst adaptor i udstødningen.

Bliver spændende med dine erfaringer for enheden.

Boy skal du ikke have en adaptor i udstødningen af 97eren, så kan du måle kørende..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

14. jun 2019, 17:00

Hej igen
Så vidt jeg ved, så er alle Bosch lambda sonder med M18x1,5 gevind (bredbånds sonde har det gevind)
Jeg borer et 22mm hul i udstødningen rimelig tæt på topstykket og svejser sådan en fætter i fra Biltema

www.biltema.dk/bil---mc/bilreservedele/ ... 2000028554

Det har jeg også gjort på 99 men det støbejern manifold er så fuld af sand at jeg blev nød til at slaglodde møtrikkerne, jeg har jo sat dobbelt karb. på bilen og en gearkasse fra en og900 årg. 1993 kører supert sammen.4
Boy
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

14. jun 2019, 17:43

Jensen skrev:
14. jun 2019, 08:09
Tak for svarene :)
Morten: Den du linker til er interessant. Dog svarer den meget til min eksisterende LC1 løsning der kræver en del løse ledninger mv at få til at virke, og det var alle disse ledninger jeg gerne ville være fri for. Men den er klart en overvejelse værd til fastmontering til et megasquirt projekt.

Angående udstødningsklipsen så synes jeg godt at jeg har kunnet få stabile målinger med "patentbånd"-løsningen, men jeg kan godt se at den ikke er helt optimal da den let kan trække falsk luft/ilt.
Her er 100€ klipsen:
Billede
Man skruer sonden i den lodrette del. Den vandrette del er et lille rør der stikker lidt ind i udstødningen.

Edwins: Jeg har selv brugt en Gunson CO måler. En bekendt havde én som han brugte til justering af gasmotorer på kraftvarmeværker. Jeg tror den blev solgt ved Harald Nyborg på et tidspunkt. Det var den digitale model. Den endte dog med at være "opslidt". Værdierne var meget ustabile, selv i fri luft, så den fungerer desværre ikke mere. Til prisen virker den noget plastik-agtig, samt dens anvendelse er meget begrænset. En lambdamåler med datalogger er cirka dobbelt så dyr men uendeligt mere anvendelig hvis man roder med gamle biler med mange ubekendte i brændstofsystemet.


Viking: Jeg var til syn for godt et års tid siden med en og900, med Zenith-Stromberg karburator, som blev kasseret på for høj CO. Jeg har en bekendt der arbejder på et autoværksted og kunne så låne deres 5-gas tester. Den viste sig dog at være defekt så det var ikke meget hjælp. Han sagde så at de aldrig brugte den og bare kørte i den lokale synshal og fik deres kundebiler målt inden syn. En moderne bil med for høj forurening kan jo alligevel ikke justeres, den skal fejlsøges da der sandsynligvis er en defekt del i forbindelse med motorstyringen. Så jeg gider ikke køre på et autoværksted med mine gamle biler. De ved sikkert heller ikke hvordan man justerer en Stromberg alligevel...

MVH Mads
Hvis jeg havde alle materialerne liggende så tror jeg det kan smedes sammen på et par timer.
Men hvis man skal ud at købe materialerne, så tror jeg ikke det kan betale sig !
Køb en gevind bøsning bor et hul i forrøret lidt svejse svejse, og efter endt måling så monter en blænd prop.
Medmindre du har intentioner om at Kontrollere alle saaber i området for forurening inden syn, så kan udstødnings clipsen ikke betale sig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

15. jun 2019, 07:12

SAAB97 skrev:
14. jun 2019, 17:00
Hej igen
Så vidt jeg ved, så er alle Bosch lambda sonder med M18x1,5 gevind (bredbånds sonde har det gevind)
Jeg borer et 22mm hul i udstødningen rimelig tæt på topstykket og svejser sådan en fætter i fra Biltema

www.biltema.dk/bil---mc/bilreservedele/ ... 2000028554

Det har jeg også gjort på 99 men det støbejern manifold er så fuld af sand at jeg blev nød til at slaglodde møtrikkerne, jeg har jo sat dobbelt karb. på bilen og en gearkasse fra en og900 årg. 1993 kører supert sammen.4
Boy

Hvorfor så tæt på topstykket ?
Jeg har set mange Afstande fra topstykket, de fleste er enige om 60 cm fra topstykket, eller turboen, men før katalysatoren, hvis man har denne komponent.
Innovate opgiver en maks temperarur på 500 grader, for maksimal levetid på sonden.
På volvoen der sad sonden ca. 80 cm fra turboen, og den oplevede i 8 år og ca. 200.000 km med kalibrering når jeg huskede det.
Og den lever stadig. :D

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

1. jul 2019, 10:51

Hej igen
Morten du spørger: hvorfor så tæt på motoren.
Det er fordi jeg har monteret dobbelt karb. på bilen 2 stk. Stromberg 150 og da udstødningen fra cyl 1 og 4 går sammen og cyl 2 og 3 går sammen i manifoldet så blev jeg nød til at montere 2 gevind studser i støbejern manifolden fra cyl 1 og 4 så jeg kunne justere karb. enkelt vis, da det ellers ikke er muligt at se om en karb. har mager blanding og den anden fed blanding, man kan naturligvis nøjes med en studs der måler for begge karb. og checke tændrør efter hver justering men synes ikke det er præcis nok til mig.
Boy
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stand-alone lambdamåler LM-2

1. jul 2019, 17:57

Og det kostede dig desværre en udstødnings manifold.

En meget gammel metode, fra dengang jeg kørte med dobbelte weber karburatorer, og en skarp knast.
Det kræver en stump haveslange, en digital omdrejnings tæller, og en co måler, eller i dit tilfælde en wb sensor i forrøret, hvor du måler alle cylindre.
Først nuljusteres alle spjæld, og tomgangs skruer, i dit tilfælde nålehøjden.
Dernæst starter du motoren, og får den til at køre i tomgang varm, med en fornuftig blanding, man drejer lige meget på nålen på begge karburatorer..
Nu kommer haveslangen ind. man lytter på indsugnings lyden på begge karburatorer, og når de lyder ens så er gasspjældene synkroniserede.
Derefter justere man tomgangens tallet, og co igen.
Nu fjerner man tændkablet fra cylinder 1, og noterer ændringen i omdrejninger.
Monter kablet igen, og fjern kablet fra cylinder 4 og noter omdrejnings tallet.
Den cylinder der falder mest i omdrejninger er mest sandsynligt den der har fedest blanding, juster nåle højden, og frakobl en cylinder igen, og igen. Indtil omdrejnings faldet er ens, og co tallet er fornuftigt..
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Tun og trim Forum"