Banner cycler

9-5 Ebay udstødning

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

9-5 Ebay udstødning

29. jun 2019, 20:59

Hej alle
Jeg vil lige dele mine erfaringer med et udstødningssystem jeg netop har købt på Ebay til min mors SAAB 9-5 Estate MY2000.
https://www.ebay.com/itm/121734387455
Bilen skal synes og jeg havde håbet at kunne lappe det ca. 4 år gamle udstødning lidt så den kunne gå gennem syn med det. Det var dog gennemhullet i stort set alle dele fra kat og bagud, så jeg måtte krybe til korset og spendere et helt nyt system.

Her er hvad man nu får for kr. knap 1000,- inklusiv alt, afleveret på min privatadresse:
IMG_1261.JPG
Det kom fra Polen og er sikkert fabrikeret dernede også. Jeg bestilte det søndag aften og havde det torsdag.

Det indeholder fleksrøret samt alle monteringsdele. Da det jo er et Ebay udstødning har de valgt at skære det lange rør over for at gøre fragten lidt lettere/billigere. Der medfølger så en muffe til at samle delene igen. Det eneste man stort set selv skal købe er udstødningspasta.

Jeg valgte at sprøjte lidt zinkspray på alle svejsningerne. Jeg ved ikke om det gør den store forskel, men det ser lidt pænere ud end alt det blottede metal der snart bliver rødt af rust.
IMG_1281.JPG
Derudover vurdere jeg at det sikkert blev noget bøvl at montere den medfølgende muffe, så jeg valgte at svejse rørene sammen i stedet.
Her har jeg hæftet rørene sammen.
IMG_1284.JPG
Her kontrollerer jeg lige at det er sat rigtigt sammen i forhold til det gamle system
Img_1285_.jpg
Det er lidt svært at gennemskue når man ikke har noget at sammenligne med :?

Jeg er ikke ekspert i at svejse rør, men jeg forsøgte at fylde noget CO2 ind i røret inden jeg fuldsvejsede det. Det blev proppet af i hver ende med et par klude. Sikkert ikke super perfekt, men bedre end ingenting.
Svejsningerne lagde jeg som en række af halvmåner stigende og drejede røret lidt et par gange for ikke at få for meget varme på én side af gangen. Jeg tror det er mindst lige så tæt som den medfølgende muffe ville have været.
IMG_1286.JPG
Til sidst fik det hele også lige en gang zinkspray.
IMG_1287.JPG
Ved monteringen kunne jeg så konstatere at der var meget lidt plads til røret. Pasformen er OK, men jeg måtte trykke lidt på varmeskjoldene for ikke rør/potter skulle røre.
Man kunne have monteret nogle lidt længere gummiophæng eller have bøjet de svejsede ophæng på potterne for at få det hele til at sidde lidt lavere, men jeg fik det til at passe uden større modificeringer. Der ville dog stort set ikke have været plads til samlemuffen, så hvis man skulle bruge den havde det krævet noget mere tilpasningsarbejde.

Her er det så monteret.
IMG_1290.JPG
Skråt oppefra kan man stort set ikke se afgangsrøret.
IMG_1288.JPG
På Ebay blev det annonceret som passende til mange forselige modeller. Der kan jo være forskel på den bagerste kofanger, så måske derfor det er med "skjult" rørhale?
Den sidder i hvert fald meget langt inde under kofangeren, men jeg går ud fra at det ikke har noget at sige, udover kosmetisk.

Lyd og ydeevne ser umiddelbart ikke ud til at være stort påvirket i forhold til et dyrere system, men det er meget svært at vurdere. Det er muligt at den mister lidt "flow", men systemet er jo heller ikke solgt som et sportssystem og til prisen er jeg udmærket tilfreds.

Håber nogen kan have glæde af min lille historie. Jeg synes i hvert fald det er imponerende hvad man kan få for så lidt penge nu til dage.

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 Ebay udstødning

30. jun 2019, 08:33

Det er godnok billigt !!
Et tilsvarende system fra bosal, eller walker koster nemt 4 gange så meget.
Håber ikke at det afspejler sig i levetiden :roll:
At blive en god svejser kræver øvelse, men bare det er tæt og det holder, så spiller udseende ikke den store rolle..
Beskyttelses gas inde i røret er unødvendigt.
Det er kun nødvendigt hvis man laver en udstødnings manifold i rustfrit stål. Specielt hvis man har en turbo monteret.
At bruge det i resten af systemet er unødvendigt, bare en ekstra udgift.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 Ebay udstødning

30. jun 2019, 15:13

Polsk udstød? Asmet er polsk, det er ganske god kvali og støjsvag.. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-5 Ebay udstødning

30. jun 2019, 15:50

Jeg er også svært godt tilfreds med pris/kvalitet. Jeg gav endda lidt mindre end hvad det koster på linket. Prisen ser ud til at være steget med 30-40 kr. siden.

Angående svejsning af rør så bliver jeg nok aldrig bedre end jeg er nu. Det kræver megen øvelse. Heldigvis har udstødningsrør det med at tætne sig selv med tiden, så mikroskopiske huller betyder ikke det store. Hvis det var vandrør eller andet der skulle være tryktæt havde jeg nok fået en anden til at svejse det.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 Ebay udstødning

30. jun 2019, 17:52

Hej Edwins

Det kunne vel også være Walker? Da Tenneco lukkede Lydex/Walker i Middelfart, flyttede det meste af produktionen til deres fabrik i Krakow. Om det er et tegn på kvalitet, er nok ikke givet. Der skal vel spares både her og der for at kunne levere til den pris. Det bliver spændende at høre, hvordan det holder og virker i længden.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-5 Ebay udstødning

1. jul 2019, 09:56

Det ser ud til at dette er fabrikatet:
https://www.polmostrow.pl/katalog-osobo ... u=fromMenu
Deres "P" logo er i hvert fald magen til det på potterne jeg fik.
På linket kan man så også se hvorfor bagpotten på mit havde skjult rørhale. De mener åbenbart at det er årgangsbestemt fra 2000 og fremefter hvilket jo ikke er helt korrekt. Men bedre at få et rør der passer alle modeller fremfor at få et med synlig rørhale der ikke er plads til.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: 9-5 Ebay udstødning

1. jul 2019, 19:34

Hed Mads.
Det er godt nok billigt. Jeg gav næsten det samme for en bagpotte til min 9-3 cab.
God sommer.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-5 Ebay udstødning

4. jul 2019, 06:21

Sommetider kan det godt betale sig at købe det lidt dyrere system. På ng900/og9-3 er det tit at "discount" systemerne er ens for både sugemotor og turbo. Alle dele passer også rent fysisk fint sammen, men ofte er røret fra mellempotten og bagud kun 2" hvor det på turbomodellerne originalt er 2,5".
Dette er naturligvis med til at holde prisen nede så de kun behøver at producere ét system der passer alle modeller uanset motor variant, og de færreste vil nok mærke forskel da de fleste 9-3 turbo jo kun er 150 hk.
9-5 er lidt anderledes da den kun findes med turbomotor, så derfor er alle rør korrekt dimensioneret.
Havde min mors 9-5 været mere bevaringsværdig, så havde jeg nok ofret 3000,- på et rustfrit system fra Biltema.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 Ebay udstødning

5. jul 2019, 16:59

Udstødning fra en suge motor på en og 9-3 turbo :cry:
Man kan måske ikke rigtigt mærke det, hvis man kun kører muffe kørsel.
Men kører man mere entusiastisk, så burde det kunne mærkes.
Og det kan koste en turbo, speciel hvis det er er en turbo motor.
Jeg har lavet nummeret den anden vej, en turbo udstødning på en suge motor, og det virker fint :!:
Der er en grund til at fabrikanten af bilen har 2 forskellige udstødnings systemer til turbo, og ikke turbo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: 9-5 Ebay udstødning

6. jul 2019, 11:22

Jeg købte også en billig Ebay bagpotte til min 93 denne model
https://www.ebay.co.uk/itm/150658257100

Jeg syntes den gang at kvalileten var elendig og som jensen skriver var det kun 2" hvor turbomodellen skal bruge 2.5"

Specielt var der presset et lidt større rør over for at få den til at passe til 2.5"
Denne samling rustede gennem på 3år selvom jeg gav den ekstra beskyttelse.

Jeg kører nu med en potte fra en 93 2,2tid denne er 2.5" og røret går lige gennem
Billederne viser samme potte før og efter de 3år :-)
Vedhæftede filer
DSCN4398.JPG
Marts 2015 (79).JPG
Marts 2015 (77).JPG
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002

Tilbage til "Modern Forum"