Jeg har en og9-3 (lavtrykker jubii af sidste årgang) som har tjent mig godt i snart 4 år. Den skal til syn her til efteråret og der er en del ting der skal laves før den kan synes. Ikke voldsomt dyre ting men bilens generelle kosmetiske stand er heller ikke særligt høj og hvis jeg fortsat skal køre i bilen er der nok ingen vej udenom lidt udbedring af rust i skærmkanter i bag. Derudover en del rustpletter forskellige steder der kræver en del arbejde også. Ikke et must for at syne bilen, men bare kedeligt at se på.
Bilen har gået godt 350kkm hvor jeg har kørt de lidt over 100k. Jeg er 2. ejer, men første ejer ser ud til at have opgivet den lidt de sidste år af hans ejerskab hvorfor den ikke var i særlig god stand da jeg købte den.
Jeg gav den ny turbo, tændkassette samt rodede lidt med vakuumslanger/bov før jeg fik den til at køre godt i motoren. Nye bøsninger i bagakslen samt et par gode brugte støddæmpere i bag gjorde at den også kører nogenlunde så godt som man kan forlange af en og9-3.
Derefter har der ikke været de store overraskelser. En forfjeder var pludselig knækket uden at jeg havde opdaget det, men derudover er stort set kun sliddele blevet skiftet.
Ting der skal laves før bilen kan synes:
- Ny forrude (der er en revne i førersiden som ikke umiddelbart generer, men jeg tror ikke synsmanden vil godkende den)
- Nyt håndbremsekabel (Det nuværende går for trægt da nylondelen af inderkablet er slidt igennem)
- Ny kaliber bag (den ene sidder helt fast)
- Ny stænkplade bag (den ene er forsvundet, den anden er nok på vej)
- Nye bremser hele vejen rundt.
Når jeg er færdig står jeg stadig med en ældre bil med over 350kkm på uret og da jeg kører omkring 30kkm om året vil der nok dukke andre problemer op med tiden.
Som det er nu har den også et par mindre kritiske fejl der måske udvikler sig med tiden.
På den positive side synes jeg bilen kører ganske godt samt de fleste elektroniske/mekaniske ting fungerer upåklageligt. Her kan nævnes: sædevarme, AC, fartpilot, centrallås, lygtevisker (hvis man går op i det!!).
Den er faktisk også ganske sjov at køre i, men det ved jo de fleste der har haft erfaring med en turbo-SAAB. Selvom den er helt standard kan den sagtens udfordre nyere og væsentligt dyrere biler på motorvejen. Og hvis man tør har den potentiale for meget mere.
Så det er en bil der er uden de store problemer lige for øjeblikket, men man må regne med at der kommer lidt udfordringer de næste 50kkm.
Hvis den skal sælges, så bliver det uden syn til omkring 5000,-
Hvad vil i mene jeg skal gøre? Skal jeg ofte 5-10.000,- på at få den i en nogenlunde pæn brugsstand?
Eller skal jeg lade den gå videre til en anden der vil sætte mere lidt pris på den? Det optimale ville vel være en person med et lidt mindre kørselsbehov. Så kan den sikkert leve mange år endnu.
MVH Mads