Hej igen,
Jeg er den stolte ejer af en 95 2.3t SE SW fra 2001, den med 185 Hk. Ikke chiptunet eller noget. Er 2. ejer og købte bilen i 2004 med 92.000 kms på tælleren. Nu står den på 260000. I løbe af den tid, jeg har ejet den, har jeg skiftet benzinpumpen (under garanti, da den gik af kun 3 dage efter, jeg havde købt bilen), alle 4 støddæmpere ved 120000, kobling ved 140000, turbo'en ved 180.000. Ellers ganske almindelig vedligholdelse.
Som den står nu, så trænger den til:
- 4 friske støddæmpere. Forslag? Sidste gang fik jeg nogle Monroe på, som jeg aldrig har været helt glad for.
- Bremseskiver hele vejen rundt, især foran.
Så "opdateringer":
- Det PCV system, der sidder i den er det gamle. Har læst mig til at det burde skiftes ud (?), selv om jeg har renset bundkaret....
- Andre ting, jeg må kigge på?
Bliver nødt til at lægge en plan med min mekaniker. Bilen har affektionsværdi, men hustruen synes ikke det samme om den
På forhånd tak for hjælpen!
Hilsen,
Vincula
Saab 9-5 opdateringer og reparationer. Hjælp med at lave en liste!
Redaktør: Bestyrelsen
- vincula
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 opdateringer og reparationer. Hjælp med at lave en liste!
Du ved selv hvordan bilen ser ud rent rustmæssigt, og om der er noget der ikke virker, eller har underlige lyde.
Rent mekanisk,
Så er der rådne vakuumslanger, rådne kølerslanger, specielt til varmeapparatet.
Beskidt gasspjæld, og luftmassemåler, de kan renses.
Dårlige envejsventiler til benzinudluftning, og krumtaphusventilation.
Slidte lambdasonder, de holder generelt kun 120000 km
Stort olieforbrug, grundet slidte ventil styr, eller fastgroede stempelringe.
Slidt knastkæde, osv.
Olie lækage fra motoren, men det kan ventilations kittet, måske afhjælpe.
Men det er en gammel bil, så man må påregne at der kommer nogle uventede ekstra omkostninger.
Hvis det hele skal spille 100%
Under vognen hvad er du utilfreds med dine nuværende støddæmpere ?
Og hvad er din plan ?
Helt standart.
Lettere opgraderet med fjedre og dæmpere fra en Aero.
De dele kan man stadig købe originalt, fra f eks. speedparts.
Mindre komfort, men bedre egenskaber.
Fjedre fra en areo, og et sæt gule Koni dæmpere, eller et sæt Bilstein b6.
Sænkningssæt for synets skyld Og et sæt Bilstein b8, men så forsvinder den sidste komfort.
Og der er sikkert en masse ting jeg har udeladt, eller glemt.
MVH
Morten
Rent mekanisk,
Så er der rådne vakuumslanger, rådne kølerslanger, specielt til varmeapparatet.
Beskidt gasspjæld, og luftmassemåler, de kan renses.
Dårlige envejsventiler til benzinudluftning, og krumtaphusventilation.
Slidte lambdasonder, de holder generelt kun 120000 km
Stort olieforbrug, grundet slidte ventil styr, eller fastgroede stempelringe.
Slidt knastkæde, osv.
Olie lækage fra motoren, men det kan ventilations kittet, måske afhjælpe.
Men det er en gammel bil, så man må påregne at der kommer nogle uventede ekstra omkostninger.
Hvis det hele skal spille 100%
Under vognen hvad er du utilfreds med dine nuværende støddæmpere ?
Og hvad er din plan ?
Helt standart.
Lettere opgraderet med fjedre og dæmpere fra en Aero.
De dele kan man stadig købe originalt, fra f eks. speedparts.
Mindre komfort, men bedre egenskaber.
Fjedre fra en areo, og et sæt gule Koni dæmpere, eller et sæt Bilstein b6.
Sænkningssæt for synets skyld Og et sæt Bilstein b8, men så forsvinder den sidste komfort.
Og der er sikkert en masse ting jeg har udeladt, eller glemt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- vincula
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 opdateringer og reparationer. Hjælp med at lave en liste!
Tusind tak, Mortenvig. Det er lige præcis sådan et svar, jeg ledte efter. En hel del ting, jeg slet ikke havde tænk over... Nogle dele fra varmeapparatet blev skiftet ud på et tidspunkt, såsom oliepumpen. Jeg må kigge på slangerne osv.
Mht til affjedring, så synes jeg, at de Monroe jeg fik på virker både for bløde og alligevel ikke så behagelige, som dem fra fabrikken. Fjedre og dæmpere fra en Aero kunne være en løsning. Helt "sport bananas" går jeg ikke. Der sidder 3 børn bagi. Så må jeg måske skifte fra 16" til 17" fælge også. Dækkene tror jeg faktisk er billigere og udvalget større.
Stof til eftertanke... Måske nogle julegaver til farmand
mvh
Vincula
Mht til affjedring, så synes jeg, at de Monroe jeg fik på virker både for bløde og alligevel ikke så behagelige, som dem fra fabrikken. Fjedre og dæmpere fra en Aero kunne være en løsning. Helt "sport bananas" går jeg ikke. Der sidder 3 børn bagi. Så må jeg måske skifte fra 16" til 17" fælge også. Dækkene tror jeg faktisk er billigere og udvalget større.
Stof til eftertanke... Måske nogle julegaver til farmand
mvh
Vincula