Min OG9-3 årgang 2000 (230.000 km) har gennem et par år gjort lidt modstand, når den skulle tages ud af femte gear. Dog ikke værre end at den går fint ud af gear, hvis man lige skubber gearstangen fremad inden man trækker den tilbage.
Nu er den så begyndt at være lidt "tvær", når den skal sættes i bakgear. Det føles som om der sidder en gummiklods i vejen for gearstangens bevægelser.
Når motoren er standset, er der ingen problemer.
Har I erfaringer?
Eller er det på tide at checke markedet for ombytningsgearkasser?
VH
Carsten
OG9-3 "Gummigear"
Redaktør: Bestyrelsen
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: OG9-3 "Gummigear"
Hej Carsten
Hvis den er svær at skifte med motoren i gang og skifter let nok med motoren slukket, så lyder det som en kobling der ikke kobler helt ud.
Det kan også være motor/gearkasseophæng der er defekt.
Det normale problem med denne type gearkasse er som regel at den vil hoppe ud af bakgear eller 5. hvis man ikke holder på gearstangen.
MVH Mads
Hvis den er svær at skifte med motoren i gang og skifter let nok med motoren slukket, så lyder det som en kobling der ikke kobler helt ud.
Det kan også være motor/gearkasseophæng der er defekt.
Det normale problem med denne type gearkasse er som regel at den vil hoppe ud af bakgear eller 5. hvis man ikke holder på gearstangen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: OG9-3 "Gummigear"
Min gamle 9-3 fik også samme symptomer hvor den fik svært ved at gå i gear, det var præcis kobling der var slidt ned som Jensen skriver, og skulle skiftes. Ca samme antal km... Hvis det er koblingen skal du ikke køre med det for længe for så ender du med også at skulle skifte svinghjulet.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: OG9-3 "Gummigear"
Jeg tror ikke at det er selve koblingen som er slidt,. Så ville den skride ved belastning og sagtens kunne koble ud. Det er snarere et problem med hydraulikken. Måske det kan hjælpe at udlufte systemet? Men hvis slavecylinderen er kaput kan det ikke betale sig andet end at også skifte koblingen, da det jo er en større operation man helst ikke vil gentage med kort mellemrum.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: OG9-3 "Gummigear"
Min var slidt helt ned til nitterne uden at glide i koblingen overhovedet, den havde bare meget svært ved at gå i gear, men du har ret det kan sagtens være andre ting. En ny kobling løste problemet helt med at gå i gear på min.
Mvh
Esben
Mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- 9-3carsten
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: OG9-3 "Gummigear"
Tak for jeres svar.
Jeg tror, jeg starter med at checke koblingsfunktionen.
Det undrer mig dog, at der kun er bakgearet, der er vanskelig at rykke ind - ville det ikke gælde alle gear?
Jeg tror, jeg starter med at checke koblingsfunktionen.
Det undrer mig dog, at der kun er bakgearet, der er vanskelig at rykke ind - ville det ikke gælde alle gear?
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: OG9-3 "Gummigear"
Gearkassen er udstyret med synchromesh ringe i de fremadgående gear.
Når koblingen ikke kobler helt ud, så star en del af gearet stille, og den anden del roterer, når du så sætter i gear, så bremser synchromesh ringen det roterende hjul, og den går nemt i gear.
Bakgearet har ikke denne funktion, så man bliver nød til at vente indtil tænderne ligner op, og tvinge den i gear.
Meget simpelt fortalt.
MVH
Morten
Når koblingen ikke kobler helt ud, så star en del af gearet stille, og den anden del roterer, når du så sætter i gear, så bremser synchromesh ringen det roterende hjul, og den går nemt i gear.
Bakgearet har ikke denne funktion, så man bliver nød til at vente indtil tænderne ligner op, og tvinge den i gear.
Meget simpelt fortalt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- 9-3carsten
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: OG9-3 "Gummigear"
Hej Morten.
Tak for bidrag. Ifølge brochurer og manualer har modellen også synkroniseret bakgear.
Det var forøvrigt lidt forkert, det jeg tidligere skrev. Jeg testede idag, og femte gearet kan også godt drille, når bilen holder stille i tomgang.
Tak for bidrag. Ifølge brochurer og manualer har modellen også synkroniseret bakgear.
Det var forøvrigt lidt forkert, det jeg tidligere skrev. Jeg testede idag, og femte gearet kan også godt drille, når bilen holder stille i tomgang.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: OG9-3 "Gummigear"
Nu er det tæt på umuligt at stille en korrekt diagnose via internettet.
Synkromesh ringenes hoved opgave ar at bremse de enkelte gear hjuls hastighed ned til ens hastighed specielt ved nedgearing.
Så de er større/kraftigere i de lavere gear.
5 gear har egentlig ikke behov for en Synkromesh, men det gør det mere behageligt at skifte op i gearet.
Bakgerets Synkromesh er meget lille, og kan ikke bremse meget.
Med en sund kobling står alle hjul i gearkassen helt stille, og Synkromesh har ingen betydning.
Med en slidt kobling der ikke kan koble helt ud, så har Synkromesh en stor betydning.
Ud fra din beskrivelse så har du en meget slidt kobling, og en lidt slidt gearkasse.
Jeg ville skifte koblingen, og hælde en frisk korrekt gearolie på.
Og se hvad det gør for gearskiftene.
MVH
Morten
Synkromesh ringenes hoved opgave ar at bremse de enkelte gear hjuls hastighed ned til ens hastighed specielt ved nedgearing.
Så de er større/kraftigere i de lavere gear.
5 gear har egentlig ikke behov for en Synkromesh, men det gør det mere behageligt at skifte op i gearet.
Bakgerets Synkromesh er meget lille, og kan ikke bremse meget.
Med en sund kobling står alle hjul i gearkassen helt stille, og Synkromesh har ingen betydning.
Med en slidt kobling der ikke kan koble helt ud, så har Synkromesh en stor betydning.
Ud fra din beskrivelse så har du en meget slidt kobling, og en lidt slidt gearkasse.
Jeg ville skifte koblingen, og hælde en frisk korrekt gearolie på.
Og se hvad det gør for gearskiftene.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk