Banner cycler

SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

6. aug 2019, 12:13

Hej
Min SAAB 9000 2.3 bliver for varm. Den har lige fået en ny termostat (89 grader) i forsøg på at afhjælpe problemet, men lige lidt har det hjulpet. Temperaturnålen når helt op til lige før det røde felt og så starter blæseren, der får temperaturen ned til 3/4 på måleren igen.

Har målt med et infrarød termometer på slangerne, der er omkring 100-110 grader, når blæseren kører. Når bilen kører, så er nålen næsten konstant godt over midten, tættest på det røde felt.

Den har i forbindelse med termostat skiftet få gennemskyllet hele kølesystemet med vand i begge retninger og fået ny kølervæske.

Hvad pokker kan der være i vejen? Er det en dum kontakt, og skal blæseren i så fald køre næsten hele tiden? Eller kan selve køleren være defekt? (Køleren ser desuden meget pæn ud, er slet ikke irret.)


Og så en anden ting: Min tomgang opfører sig nogle gange mærkeligt. Det gælder særligt, når aircondition er tændt og bilen bliver rigtig godt varm. Så veksler tomgangen fra hostende 500 rpm og skyder så op på 1500 rpm. Sådan går det indtil aircondition bliver slukket igen.

Gode idéer er meget velkomne! - Næste test bliver at pille termostaten ud og kører motoren varm uden. Om ikke andet, så finder jeg vel ud af, om den nye termostat er defekt.


NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

6. aug 2019, 13:28

Hej

Mit bud er, at det er din temperaturmåler, det er galt med (hvis noget i det hele taget er galt). Min kones første OG900 havde samme fejl (værre: Den var svær at holde ude af det røde felt), hvilket har givet anledning til mange trængsler med varme på max i varmt vejr etc. især ved kørsel med campingvogn. Den havde en ekstra, manuel indkobling af kølerblæseren, hvilket naturligvis ikke løste "problemet". Stor var min ærgrelse, da jeg her på sitet mange år efter fandt ud af, at det var en ret typisk fejl for model og årgang.

Hvis systemet ikke er blokeret/meget tilkalket, og vandpumpen virker, som den skal, burde alt være i orden. Hvis du gerne vil have nålen ned på normal, kunne temperaturføleren samt alle forbindelser til måleren (incl. stelforbindelserne) måske være kilden til fejlen. Altså: Hvis du lader motoren gå i tomgang, temperaturen stiger, kølerblæseren går i gang, og temperaturen falder igen, blæseren stopper, temperaturen stiger, blæseren starter osv. osv., så lyder alt til at være i orden. Eneste problem kan så være, hvis nålen ved blæserstart er så højt oppe i det røde felt, at du ikke vil kunne se, hvis der virkelig bliver noget galt. Kun i det tilfælde ville jeg gå i krig med temperaturføler, -måler etc.

Har du mod på det engelske, er der en lang tråd om emnet her: https://www.saabcentral.com/forums/show ... p?t=128888. Der er vist også adskillige tråde om emnet her på sitet.

Mht "det løse": Kølekompressoren kobler ind og ud med magnetkobling, og det lader til, at din motor har svært ved at regulere tomgangen ved den skiftende (ret store) belastning (andre har måske en forklaring på det?).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

6. aug 2019, 14:08

Dav!

Overophedningsfænomenet tyder jo på, at noget er galt. Den skal IKKE opføre sig sådan. Det rækker ej heller at foretage testen i tomgang! Her vil situationen se "normal" ud. Blæseren indkobler typisk ved en vandtemp. på ca. 102 grader. Dette passer vel meget godt med dine egne målinger med det infrarøde instrument.

Så, det korte af det lange, må fejlene være at finde i enten:

1) defekt termostat (har prøvet dette engang med en spritny Wahler på en 900. Termostaten fik firmaet lige i nakken igen. Kører kun med OE nu, Waxstat 89 gr.)

2) evt. fejl i vandpumpen (dog ikke særligt sandsynligt)

3) prob. med gennemstrømningen i systemet, evt. pga. tilstoppet køler (på trods af de nyligt foretagne anstrengelser)

BEMÆRK for 3), at køleren kan se nok så godt ud på ydersiden men kan sagtens være dårlig indvendig. Vi har prøvet dette selv på vores gamle 900 engang for nogle år siden. Egentligt var der som sådan ikke noget at bemærke under daglig drift, men så snart den skulle ud at strække ben på autostradaen, steg temperaturen pludseligt voldsomt og ramte faktisk det røde felt ved relativt høje hastigheder. Glemmer det aldrig. En nedsænkning af hastigheden fra 160 til ca. 120 var nok til, at temperaturen faldt nogenlunde til ro igen. Fejl: Tilstoppet køler. Kunne ikke flushes ud, derfor en ny på.

Du er da i det mindste så heldig, at din bil er så tilpas gammel, at dens temp.instrument er meget nøjagtigt og viser selv de mindste udsving. Dette ville i 99% af tilfældende ikke kunne lade sig gøre i de nyere - fra M95 og frem - da de alle lider af samme fejl her og derfor er "værdiløse" at kigge på. Med mindre, man får det lavet (som i mit eget tilfælde bl.a.), naturligvis.

Der kan også sidde en "prop" andetsteds i systemet. Var der slet intet at bemærke her under gennemskylningsmanøvren?

Hvad angår den urolige tomgang, kendes dette kun alt for godt. Det er noget biks at få til at virke bare sådan nogenlunde tåleligt. Din bør dog have den noget hurtigere reagerende AIC ventil (2 ben i stedet for 3), men ellers kan jeg forestille mig, at den er at sammenligne med vores gamle 9000, som led af samme problem, og som var en årgang 88. Den steg fint nok i rpm., når AC kobledes ind men faldt derimod brat og nærmest ustyrligt, når kompressoren slukkede igen. Lige på grænsen, hvor den ville gå ud. Man vil dog aldrig kunne få dem til at virke lige så godt som de senere årgange, men lidt kan man faktisk justere på. Det handler om bl.a. at få justeret gasspjældåbningen til korrekt spillerum og meget gerne også ved samme lejlighed gasspjældkontakten (TPS), hvis den også har en switch, der siger et lille klik, når den når ned på tomgangslejet. I de tilfælde sidder der som regel også en dash-pot (spjælddæmper), og er alt dette justeret så godt ind, som det er muligt for en almindelig dødelig, ja, så er der vist ikke så meget andet at gøre. Andet en udskiftning af komponenter. Ex. AIC banditten.

Ting hænger sammen. På vores 88´er 9000 turbo med ACC og hele gøjemøget synes jeg klart, at en grundig finjustering af hele meganeriet omkring spjældhuset tillige gav den sidegevinst, at motorgangen opførte sig væsentligt mere roligt ved ind- og udkobling af AC. Ved ren speederslip under drift, kunne motoren faktisk finde på at gå i stå, når den ramte tomgang, da det var allerværst. Det var sgu´ ikke særligt morsomt :x

Lykke til med opgaven!
/Henrik
_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

6. aug 2019, 16:34

Tak for svarene, og at I vil hjælpe!

Jeg har jo lavet en masse målinger på slangen fra termostaten til køleren, på selve termostathuset og på køleren. Vel at mærke alt sammen i 'uægte' forhold i til, at det er gjort i tomgang. Men jeg deler dem med jer alligevel, da I måske kan komme på en diagnose.

Temperaturen stiger jævnt op til omkring 90 grader målt på termostathuset og lidt lavere på slagen derfra. På temperaturmåleren i instrumentbordet er det dog omkring en halv centimeter fra det røde felt.

Fra de 90 grader stiger temperaturen noget langsommere op til omkring 100 grader på slangen og køleren og lidt højere på selve termostathuset (hvilket vel giver god mening i betragtning af, den har direkte kontakt til motoren). Jeg tænker, at det må være termostaten, der åbner, og holder temperaturen mere stabil.

Blæseren sætter ind, når der er 100-105 grader på slangen og køleren, og blæser indtil køleren er nede på 85 grader, termostathuset på omkring 90 grader og slangen fra termostathuset til køleren er lidt under. 'Oversat' til instrumentbordet, sætter blæseren ind, lige før nålen rammer det røde felt, og blæser indtil nålen er en lille centimeter fra det røde felt.

Umiddelbart får det mig til at tro, det kunne være selve måleren, der viser forkert. Men jeg skal ud og lave nogle flere forsøg på en ægte køretur.



Tomgangens ujævnhed går hånd i hånd med, at a/c sætter ind og ud - det er helt sikkert derfor, at motoren stiger og falder i tomgang. Det første stykke tid går det fint, men efter et stykke tid på a/c på, så begynder a/c at slå til og fra hele tiden.

Kan det virkelig passe, at a/c'ens magnetkobling skal sætte ud og ind hele tiden? Nærmest i samme hastighed som et blinklys? Det er nemlig, hvad der umiddelbart foresager, at tomgangen falder til lige på grænsen til at gå ud (ligesom det, du skriver, Henrik) og skyder op på 1500 omdrejninger umiddelbart efter. Det gynger op og ned i omdrejninger igen og igen og igen, som udfordrede jeg en til race mellem lyskrydsene, og det sker i takt til a/c magnetkoblingens indgreb,

Min model er 'bare' med en almindelig a/c knap, det virker nærmest mere eksotisk eller i hvert fald mere sjældent end klimaanlægget efterhånden. Omdrejningernes rutschetur stopper først, når jeg igen slukker for a/c, og tomgangen stabilisere sig på lige under 1000.

Hvis ikke det er et relæ eller magnetkoblingen eller et eller andet helt tredje, så må jeg vel leve med, at a/c skal slukkes i tomgang - og ellers må jeg i gang med indstillingerne som Henrik beskriver.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

6. aug 2019, 17:49

Hvad er temperaturen i dyserne når den står på maks køl og recirkulation ?
Ca. 3-5 grader er normalt.
Ind og udkobling som et blinklys tyder på en fejl, som i tilstoppet tørfilter, eller en sensor der måler forkert.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

7. aug 2019, 14:11

Hej igen

Den go'e gammeldags A/C udelukker jo en del fejlmuligheder. Den må dog slet ikke have disse krampetrækninger, så dem må du have kureret, før du kaster dig ud i tomgangsjustering m.v.

Virker køleblæseren til kondensatoren? Jeg spørger, fordi fejlen åbenbart først opstår efter nogen tids kørsel. Opstår den også, når du er oppe i fart (hvor fartvinden kan køle kondensatoren)?

Virker fjerntermometret korrekt? En periodisk fejl/løs forbindelse her kan få A/C-en til at slå til og fra (den må jo ikke koble ind ved udetemperaturer under 5 grader).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse) LØST!

6. okt 2019, 12:56

Så, nu fandt jeg en løsning!

Det har vist sig, at bilen ikke bliver for varm, den har bare en løgnagtig temperaturviser i instrumentbordet. Dog er den ikke så løgnagtig, at det er umuligt at se, hvis bilen bliver for varm.

Og nu til det helt store problem: Aircondition.

Jeg skrev jo, at A/C en slog fra og til som et blinklys, og det havde rimelig stor effekt på min tomgang.

Jeg fik A/C'en tryktestet og efterfyldt - den manglede omkring 600 gram, så man kunne jo nemt drage den konklusion, at her var fejlen. Men den blev ved med at slå fra og til, og nu kunne den endda kvæle motoren ved at glide i magnetkoblingen på enden af kompressoren.

Så blev al væsken taget af igen, og tørfiltret blev skiftet. Ikke en svær opgave, men lidt fumlet. Tørfiltret sidder nede under A/C kompressoren halvt inde i inderskærmen. Man kan lige ane den rektangulære top på billedet her:
Billede

Så blev der atter fyld A/C væske på, men symptomerne var de samme. Når bilen blev varm gik magnetkoblingen i koks, og omdrejningerne tog rutschetur.

Så faldt jeg over den her hjemmeside:
https://www.saab9000.com/procedures/ven ... clutch.php

Der bliver det forklaret, hvordan man kan indstille magnetkobligen på airconditionkompressoren på SAAB 9000. Der er to typer kompressorer og forskellige tolerancer til dem.

Min passede sine tolerancer, men jeg slidte den ad alligevel, der var jo noget i vejen. Det var ret enkelt ved at skrue 5mm unbraco bolten i midten ud, mens jeg holdt magnetkoblingen med en tang.
Billede
Det er her i enden af magnetkoblingen på A/C kompressoren, at den lille bolt sidder. Lad være med at angribe den, mens motoren kører...

Da det hele var adskilt, kunne jeg se, at de to flader, der skal gå i indgreb med hinanden, var rimelig rustne. En hurtigt slibning gjorde dem blanke igen, og jeg samlede det hele.

Nu virker hele anlægget som det skal!
At det slog fra og til konstant kan enten tilskrives manglende A/C væske eller et færdigt tørfilter. Den glidende magnetkobling, når bilen er varm, skyldes
1: at spolen, der får koblingen til at gå i indgreb, ikke trækker ligeså stærkt, når den bliver varm
og 2: det, at fladerne var rustne og der derfor ikke var nok friktion mellem dem.

Eller måske var det alle tre ting.

I hvert fald råder jeg til, hvis I har lignende bøvl med jeres aircondition, at I først og fremmest tjekker magnetkoblingen efter - er den shimset forkert eller er fladerne beskidte, kan det være problemet.

Tak for alle råd, I har givet, det var en stor hjælp!

God iskold vind fremover!
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

7. okt 2019, 20:00

Megnet spolen i koblingen trækker det samme kold som varm.
Men høj varme og dermed høj kondenseringstemperatur kræver flere kW tilført til akslen af kompressoren.

Fugt i systemet, og dermed ukondenserbare gasser i systemet giver desuden overbelastning af magnetkoblingen.

Der har lige være tilbud på nye Saab 9000 kompressorer, der kunne købes for en slik !
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

8. okt 2019, 00:13

Hej

Tillykke med, at du fandt en løsning! Og tak for at dele den her, så vi nu har endnu en fejlmulighed at tjekke, når noget er galt :D .

Viking: Det er da ikke helt hjælpsomt at henvise til et forlængst overstået tilbud? Selvfølgelig kan man håbe på, at nogen her på stedet skulle være blevet fristet over evne og have købt ind -og at vedkommende i givet fald er villig til at videresælge til rimelig pris. Måske ikke helt usandsynligt... :wink:

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

8. okt 2019, 15:19

"Slik" er blevet lidt dyre:

1600 kr inkl. levering fra SV.
Så de er ikke så kostbare
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)

8. okt 2019, 23:10

Hvor fandt du den pris?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Classic Forum"