Banner cycler

værksteds donkraft

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

værksteds donkraft

9. okt 2019, 19:32

Der er en del snak om værksteds donkraft.

Bl.a. Jensens historie:
posting.php?mode=reply&f=4&t=34007

Inspireret af linket købte jeg en ny Compac enhed.
Made in Denmark 😁
Robust og delig.

Hvorfor købe laller Kina junk, når man kan køb ting der holder Danmark igang 😇

https://www.midtdjurstraktorlager.dk/co ... 2-ton.html

Eller så Edwins siger: "Jeg er en værktøjssnob"

Livet er for kort til Kina Junk.

Ps. min gamle domkraft er død træt, efter 43 års tung benyttelse..

Jeg resturerer den nok over tid, men lige nu bliver den sat på førtidspension..
Vedhæftede filer
20191009_152043_HDR.jpg
20191009_152629_HDR.jpg
20191009_152806_HDR.jpg


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: værksteds donkraft

9. okt 2019, 21:36

Hej Viking

Havde selv tænkt på at starte en ny tråd i stedet for at vælte Mads' 9-5-projekt (selvom han selv lagde op til det). Så jeg vil medtage mit spørgsmål her:

Er der nogen, der har erfaringer med en AC-donkraft som denne, som ser ud til at kunne det samme, og som også er dansk kvalitet?:
https://www.sbribe.dk/tekniske-artikler ... ft-dk20-2t

Den har tilsyneladende ikke 3 års garanti (hvilket i denne 43-års sammenhæng vel er ret ligegyldigt), så er eneste forskel, om jeg foretrækker blå eller grøn (konen er til blå, og jeg er til grøn :wink: ), og om jeg foretrækker at handle lokalt og støtte et Viborg-firma eller handle på nettet og støtte et Juelsminde-firma?

Mvh/NC

PS: Dette burde vel ikke være Off Topic, men nærmere noget "Generelt for alle". Det kan jo være værktøj men også alt muligt andet, der går på tværs af modeller.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: værksteds donkraft

10. okt 2019, 02:15

AC og Compac er samme varme. Godt grej. De deler samme reservedele. Compac, AC og Strüwing bruges i aeroindustrien. Dansk kvalitet. De har god "Customer support". Repsæt koster ca. 300 slag.
Ingen lynkinesere, nejdak.. :evil:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: værksteds donkraft

10. okt 2019, 09:07

Den nye Compac har kunststof hjul, den gamle havde stålhjul. De larmer fælt, men har holdt .-)

Den gamle blev hårdt medtaget af at stå i en værksteds container på havnen i Grimsby England gennem 10 år, så den blev males rød en gang i 90erne.

Den bliver nok fixet, renset og malet hammerlak grøn igen.
Selv med en autolift er der brug for en donkraft eller to.

Det der tog livet af den var nogle "bøller" der lånte den og biksede med en 5 tons båd, bøjede håndtaget og derefter begyndte den at bløde olie.
"Røvbananerne" havde ingen penge eller noget af værdi, så jeg endte med en voldtaget donkraft og opretning af håndtag/stang :(

Deleøkonomi, ja helt sikkert, de delte ud af min økonomi :(

Den nye compac er bygget "ned" således at den kan komme under nye lave biler, selv hvis fælgen er maltrakteret...

Ellers er der mange der bruger Bacho Kina dimsen. billig og rimelig. OK til fritidsbrug.

https://www.faisto.dk/bahco-donkraft-al ... 8GEALw_wcB

og til de super lave biler:
https://www.10-4.dk/varer/vaerktoj/donk ... O_EALw_wcB

Elsker dansk super kvalitet.
Min drejebænk er fra Horsens, fra engang i 60erne. Den snurrer lystigt vidre og hjælper mig med at holde flåden af biler, motorcykler og både i god stand...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: værksteds donkraft

10. okt 2019, 19:24

Hej,

I skriver om reservedele, hvor køber jeg 2 nye fjedre til en Compac højdeløfter, 25-30 år gammel.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: værksteds donkraft

10. okt 2019, 20:16

Prøv fabrikanten.
De taler Dansk og ikke Kinesisk
https://www.compac.dk/da/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: værksteds donkraft

11. okt 2019, 22:33

Hej

Edwins: Tak for et brugbart svar. Så bliver det den blå fra lokalbutikken :D .

Bahco/SNA Europe påstår, at de producerer i Europa (så den er nok lavet i Frankrig -om det så skulle være bedre... :roll: ). Og helt klart: Til mit brug er det sikkert rigeligt, da jeg i mange år har klaret mig med en god saksedonkraft eller de(n) medfølgende original(er).

Nå, det blev alligevel for træls, så jeg købte en FDM-testvinder for 400 kr. Helt sikkert kanøjserkram, som allerede (trods meget begrænset brug) udviser træthed, som ikke kan komme under bilen, hvis dækket er fladt, og som ikke kan løfte højt nok til at sætte bilen på bukke. Eneste fordel: Den kommer i en fiks plastickuffert, som er nem at have stående eller sågar have med i bilen.

Om jeg er værktøjssnob? Tjae, måske, men det er sgu dejligt at have rigtigt kram i hænderne :) .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Off Topic !!!"