Banner cycler

Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

23. okt 2019, 22:09

Hej

Jeg har en Saab 9-5 2,3 aero 260 hk fra 2008
Den æder dækkene på indersiden.

Har fået den sporet og firhjulsudmålt før jeg monterede de dæk som nu næsten er færdige.
Jeg mener at have fundet ud af at cambervinklen er alt for stor.
Har ikke professionelt værktøj at måle med.
Men med vaterpas på vandret gulv, mener jeg at kunne måle mellem -1,5 og -1,8 ° både for og bag.
Så vidt jeg kan læse er den specificeret til -0,8 altså er det alt for meget, og det stemmer også med de nedslidte indersider på dækkene.

Men hvad gør man ?
Så vidt jeg kan se er det ikke tiltænkt at man kan stille på noget i den forbindelse.

Håber nogen har en ide ?


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

24. okt 2019, 05:53

For justering bag kan du bruge shims bag de 2 øverste bolte på baghjulslejet. de monteres imellem lejekonsollet og bærearmen.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... ment/2840/
For er det nemmeste at erstatte de øverste bolte med special bolte.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 00-12.html

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

24. okt 2019, 11:47

"Normalt" er Camber vinklen ikke noget der justeres på Saab 9-5.
Derfor:
Hvad er standen af ALLE bøsninger i ophæng mv. ?
Har bilen været udsat for et uheld ?

Stumperne kan ses her:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... /framvagn/

Det første sted der "angribes" er bærearmsbøsninger, bærekuglerne osv.
Alt der skal være ok før der laves trix med mellemlæg osv.

Justering med slidte bøsninger er ikke lige sagen....

Bilens alder indikerer ligeledes at der skal kikke på gummibøsningerne.

De fleste sætter PU bøsninger i undervognen.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... -standard/

Det strammer den op og de sætter sig ikke, så den forbliver i design punktet :wink:
Vedhæftede filer
Camber.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

24. okt 2019, 22:49

Tak for gode indput.
Skiftede alt gummi for to år siden.
Men især de seks små bøsninger som holder rammen under motoren, bliver hurtigt trætte.
Vil prøve med den anden type bøsninger.
Men det med camber vinkel kræver klart andet end nye bøsninger.
Så begge indlæg er til stor hjælp.
Tak
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

25. okt 2019, 07:58

Desværre er der kvalitets problemer med eftermarkeds gummi bøsninger til Saab.

Det er især bøsninger fra Scanparts / Scandix / OEM Sweedish supplier, eller hvad de ellers kalder sig.
Det er Kina gummi der ikke matcher Saab/GM kvaliteten og geometrien.

De holder meget kort tid og holder dermed ikke geometrien :(
og så sjovt er det ikke at skifte dem.
PU bøsninger er ofte to-delt. Så de lige kan skubbes sammen, når delene er boltet fri.

Hvis alle bøsninger er i superstand, så skal der trixes med mellemlæg.


Jeg har en hel skuffe med "lækre" " OEM Sweedish supplier" gummi dele på mit værksted.
Hiver dem frem når nogen er i tvivl......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

28. okt 2019, 21:00

Hej igen

Overvejer lige indkøb af PU-bøsninger til min 9-5 aero 2008
Jeg under mig lidt over forskellen i bøsningstyper (standard / PU)
Så vidt jeg kan se foreskrives ser forskellige typer på tegningen til henholdsvis standard og PU bøsninger.
Se illustration på vedhæftede

Tænker at nogen jer som har prøvet produktet, måske kan kaste lys over "mysteriet" ?

Mvh.

Ole A
Vedhæftede filer
PU - Standard bøsninger Saab 95 2008.jpg
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

29. okt 2019, 06:36

Ifølge Wis er de midterste bøsninger, og bolte designet således at, de kan løsne sig fra karossen ved en kollision.
De andre er ikke beskrevet, men det har sikkert nok noget at gøre med pris, støj, og vibrationer.
De sorte Pu bøsninger ser interessante ud.
Jeg ville nok beholde de midterste, og opgradere for og bag, hvis det var mig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

29. okt 2019, 11:58

Fire muligheder, listet efter pris (Billigst først)
1) After marked gummi. Billig men holder ikke
2) Saab enheder, holder rimeligt, men giver en lidt slasket undervogn.
3) PU power flex gule/blå/lilla lidt mere kostbar, giver en rimelig stram undervogn unden komfort tab
4) PU power flex sort, giver en meget stram undervogn, med tydeligt komfort tab

Powerflex Black Series bussningar är tillverkade av en 95 Shore (hårdhet) blandning för att ge en maximal kontroll av chassits geometri. Denna polyuretanblandning kan vara upp till 80% hårdare än vanligt gummi och 25% styvare än Powerflex standard lila serie.

Option #3 er den langt de fleste vælger. Stadig fornuftig komfort, til rimelig pris. Langt nemmere at monterer end std. Saab gummi... og de holder resten af bilens levetid.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
lejvarebil
SAAB NET NYBEGYNDER
Kontakt:
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. okt 2019, 22:37

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

29. okt 2019, 22:45

Dejlige input, fedt at se der gang i det her fora!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

1. nov 2019, 06:29

Normalt ville jeg også vælge de blå bøsninger.
Men bundramme løsningen ophængt i gummi, Hvor motor, gearkasse, bærearme og tandstang er monteret.
Gør lidt for komforten, men desværre så isolerer den også rat indput, og hvordan bilen reagerer på dette.
Bundrammen drejer først, derefter skal bøsningerne overføre ca 1000 kg fra resten af karossen, der vil fortsætte lige ud.
Hvilket giver en lidt død fornemmelse i rattet.
Hvis man sammenligner støj og vibrationer med en og 9-3, der har en solidt monteret bundramme, så er forskellen ikke særligt stor.
Efter at montere tandstangen solidt i karossen, i og 9-3, så blev styre responsen væsentligt forbedret, med et lille tab i komfort.
Grunden til de sorte bøsninger, er i håbet om at en 9-5 kan opnå samme resultat. Da jeg finder rat input meget forsinket.
Men det er i sidste ende et spørgsmål om smag og behag.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

6. nov 2019, 22:10

Hej igen
Nu vi er ved undervogn:
Vil være sikker på at jeg har korrekte fjedre/støddæmpere.
Hvordan afkodes det af mærkepladen hvilken undervogn bilen er født med?

Kan finde flere steder på nettet som skriver at nederste linje på mærkepladen beskriver undervogn. Men hvordan afkodes det?
På min står der som vidst på vedhæftede.

Håber nogen ved det også?

Mvh

Ole A
Vedhæftede filer
Screenshot_20191106-220726_Gallery.jpg
Mærkeplade i føredør
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008

7. nov 2019, 06:12

Du skal finde typepladen der sidder ude i motorrummet.
Skærmbillede 2019-11-07 06.07.54.png
Derefter kan du slå koderne op i WIS.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"