Hej
Jeg har en Saab 9-5 2,3 aero 260 hk fra 2008
Den æder dækkene på indersiden.
Har fået den sporet og firhjulsudmålt før jeg monterede de dæk som nu næsten er færdige.
Jeg mener at have fundet ud af at cambervinklen er alt for stor.
Har ikke professionelt værktøj at måle med.
Men med vaterpas på vandret gulv, mener jeg at kunne måle mellem -1,5 og -1,8 ° både for og bag.
Så vidt jeg kan læse er den specificeret til -0,8 altså er det alt for meget, og det stemmer også med de nedslidte indersider på dækkene.
Men hvad gør man ?
Så vidt jeg kan se er det ikke tiltænkt at man kan stille på noget i den forbindelse.
Håber nogen har en ide ?
Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
For justering bag kan du bruge shims bag de 2 øverste bolte på baghjulslejet. de monteres imellem lejekonsollet og bærearmen.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... ment/2840/
For er det nemmeste at erstatte de øverste bolte med special bolte.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 00-12.html
MVH
Morten
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... ment/2840/
For er det nemmeste at erstatte de øverste bolte med special bolte.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 00-12.html
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
"Normalt" er Camber vinklen ikke noget der justeres på Saab 9-5.
Derfor:
Hvad er standen af ALLE bøsninger i ophæng mv. ?
Har bilen været udsat for et uheld ?
Stumperne kan ses her:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... /framvagn/
Det første sted der "angribes" er bærearmsbøsninger, bærekuglerne osv.
Alt der skal være ok før der laves trix med mellemlæg osv.
Justering med slidte bøsninger er ikke lige sagen....
Bilens alder indikerer ligeledes at der skal kikke på gummibøsningerne.
De fleste sætter PU bøsninger i undervognen.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... -standard/
Det strammer den op og de sætter sig ikke, så den forbliver i design punktet
Derfor:
Hvad er standen af ALLE bøsninger i ophæng mv. ?
Har bilen været udsat for et uheld ?
Stumperne kan ses her:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... /framvagn/
Det første sted der "angribes" er bærearmsbøsninger, bærekuglerne osv.
Alt der skal være ok før der laves trix med mellemlæg osv.
Justering med slidte bøsninger er ikke lige sagen....
Bilens alder indikerer ligeledes at der skal kikke på gummibøsningerne.
De fleste sætter PU bøsninger i undervognen.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... -standard/
Det strammer den op og de sætter sig ikke, så den forbliver i design punktet
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- ola
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Tak for gode indput.
Skiftede alt gummi for to år siden.
Men især de seks små bøsninger som holder rammen under motoren, bliver hurtigt trætte.
Vil prøve med den anden type bøsninger.
Men det med camber vinkel kræver klart andet end nye bøsninger.
Så begge indlæg er til stor hjælp.
Tak
Skiftede alt gummi for to år siden.
Men især de seks små bøsninger som holder rammen under motoren, bliver hurtigt trætte.
Vil prøve med den anden type bøsninger.
Men det med camber vinkel kræver klart andet end nye bøsninger.
Så begge indlæg er til stor hjælp.
Tak
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Desværre er der kvalitets problemer med eftermarkeds gummi bøsninger til Saab.
Det er især bøsninger fra Scanparts / Scandix / OEM Sweedish supplier, eller hvad de ellers kalder sig.
Det er Kina gummi der ikke matcher Saab/GM kvaliteten og geometrien.
De holder meget kort tid og holder dermed ikke geometrien
og så sjovt er det ikke at skifte dem.
PU bøsninger er ofte to-delt. Så de lige kan skubbes sammen, når delene er boltet fri.
Hvis alle bøsninger er i superstand, så skal der trixes med mellemlæg.
Jeg har en hel skuffe med "lækre" " OEM Sweedish supplier" gummi dele på mit værksted.
Hiver dem frem når nogen er i tvivl......
Det er især bøsninger fra Scanparts / Scandix / OEM Sweedish supplier, eller hvad de ellers kalder sig.
Det er Kina gummi der ikke matcher Saab/GM kvaliteten og geometrien.
De holder meget kort tid og holder dermed ikke geometrien
og så sjovt er det ikke at skifte dem.
PU bøsninger er ofte to-delt. Så de lige kan skubbes sammen, når delene er boltet fri.
Hvis alle bøsninger er i superstand, så skal der trixes med mellemlæg.
Jeg har en hel skuffe med "lækre" " OEM Sweedish supplier" gummi dele på mit værksted.
Hiver dem frem når nogen er i tvivl......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- ola
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Hej igen
Overvejer lige indkøb af PU-bøsninger til min 9-5 aero 2008
Jeg under mig lidt over forskellen i bøsningstyper (standard / PU)
Så vidt jeg kan se foreskrives ser forskellige typer på tegningen til henholdsvis standard og PU bøsninger.
Se illustration på vedhæftede
Tænker at nogen jer som har prøvet produktet, måske kan kaste lys over "mysteriet" ?
Mvh.
Ole A
Overvejer lige indkøb af PU-bøsninger til min 9-5 aero 2008
Jeg under mig lidt over forskellen i bøsningstyper (standard / PU)
Så vidt jeg kan se foreskrives ser forskellige typer på tegningen til henholdsvis standard og PU bøsninger.
Se illustration på vedhæftede
Tænker at nogen jer som har prøvet produktet, måske kan kaste lys over "mysteriet" ?
Mvh.
Ole A
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Ifølge Wis er de midterste bøsninger, og bolte designet således at, de kan løsne sig fra karossen ved en kollision.
De andre er ikke beskrevet, men det har sikkert nok noget at gøre med pris, støj, og vibrationer.
De sorte Pu bøsninger ser interessante ud.
Jeg ville nok beholde de midterste, og opgradere for og bag, hvis det var mig.
MVH
Morten
De andre er ikke beskrevet, men det har sikkert nok noget at gøre med pris, støj, og vibrationer.
De sorte Pu bøsninger ser interessante ud.
Jeg ville nok beholde de midterste, og opgradere for og bag, hvis det var mig.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Fire muligheder, listet efter pris (Billigst først)
1) After marked gummi. Billig men holder ikke
2) Saab enheder, holder rimeligt, men giver en lidt slasket undervogn.
3) PU power flex gule/blå/lilla lidt mere kostbar, giver en rimelig stram undervogn unden komfort tab
4) PU power flex sort, giver en meget stram undervogn, med tydeligt komfort tab
Powerflex Black Series bussningar är tillverkade av en 95 Shore (hårdhet) blandning för att ge en maximal kontroll av chassits geometri. Denna polyuretanblandning kan vara upp till 80% hårdare än vanligt gummi och 25% styvare än Powerflex standard lila serie.
Option #3 er den langt de fleste vælger. Stadig fornuftig komfort, til rimelig pris. Langt nemmere at monterer end std. Saab gummi... og de holder resten af bilens levetid.
1) After marked gummi. Billig men holder ikke
2) Saab enheder, holder rimeligt, men giver en lidt slasket undervogn.
3) PU power flex gule/blå/lilla lidt mere kostbar, giver en rimelig stram undervogn unden komfort tab
4) PU power flex sort, giver en meget stram undervogn, med tydeligt komfort tab
Powerflex Black Series bussningar är tillverkade av en 95 Shore (hårdhet) blandning för att ge en maximal kontroll av chassits geometri. Denna polyuretanblandning kan vara upp till 80% hårdare än vanligt gummi och 25% styvare än Powerflex standard lila serie.
Option #3 er den langt de fleste vælger. Stadig fornuftig komfort, til rimelig pris. Langt nemmere at monterer end std. Saab gummi... og de holder resten af bilens levetid.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- lejvarebil
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Normalt ville jeg også vælge de blå bøsninger.
Men bundramme løsningen ophængt i gummi, Hvor motor, gearkasse, bærearme og tandstang er monteret.
Gør lidt for komforten, men desværre så isolerer den også rat indput, og hvordan bilen reagerer på dette.
Bundrammen drejer først, derefter skal bøsningerne overføre ca 1000 kg fra resten af karossen, der vil fortsætte lige ud.
Hvilket giver en lidt død fornemmelse i rattet.
Hvis man sammenligner støj og vibrationer med en og 9-3, der har en solidt monteret bundramme, så er forskellen ikke særligt stor.
Efter at montere tandstangen solidt i karossen, i og 9-3, så blev styre responsen væsentligt forbedret, med et lille tab i komfort.
Grunden til de sorte bøsninger, er i håbet om at en 9-5 kan opnå samme resultat. Da jeg finder rat input meget forsinket.
Men det er i sidste ende et spørgsmål om smag og behag.
MVH
Morten
Men bundramme løsningen ophængt i gummi, Hvor motor, gearkasse, bærearme og tandstang er monteret.
Gør lidt for komforten, men desværre så isolerer den også rat indput, og hvordan bilen reagerer på dette.
Bundrammen drejer først, derefter skal bøsningerne overføre ca 1000 kg fra resten af karossen, der vil fortsætte lige ud.
Hvilket giver en lidt død fornemmelse i rattet.
Hvis man sammenligner støj og vibrationer med en og 9-3, der har en solidt monteret bundramme, så er forskellen ikke særligt stor.
Efter at montere tandstangen solidt i karossen, i og 9-3, så blev styre responsen væsentligt forbedret, med et lille tab i komfort.
Grunden til de sorte bøsninger, er i håbet om at en 9-5 kan opnå samme resultat. Da jeg finder rat input meget forsinket.
Men det er i sidste ende et spørgsmål om smag og behag.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- ola
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Hej igen
Nu vi er ved undervogn:
Vil være sikker på at jeg har korrekte fjedre/støddæmpere.
Hvordan afkodes det af mærkepladen hvilken undervogn bilen er født med?
Kan finde flere steder på nettet som skriver at nederste linje på mærkepladen beskriver undervogn. Men hvordan afkodes det?
På min står der som vidst på vedhæftede.
Håber nogen ved det også?
Mvh
Ole A
Nu vi er ved undervogn:
Vil være sikker på at jeg har korrekte fjedre/støddæmpere.
Hvordan afkodes det af mærkepladen hvilken undervogn bilen er født med?
Kan finde flere steder på nettet som skriver at nederste linje på mærkepladen beskriver undervogn. Men hvordan afkodes det?
På min står der som vidst på vedhæftede.
Håber nogen ved det også?
Mvh
Ole A
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Cambervinkel Saab 9-5 aere 2008
Du skal finde typepladen der sidder ude i motorrummet.
MVH
Morten
Derefter kan du slå koderne op i WIS.MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk