Ombygning
Redaktør: Bestyrelsen
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ombygning
Hej André
Der er noget galt med kølesystemet (køler, vandpumpe, termostat eller generel tilkalkning). En V4 bliver normalt ikke varm -hverken om sommeren eller i tomgang (det gør en 96 totakter for den sags skyld heller ikke). Så start med at finde fejlen.
Om du derefter ønsker at ombygge til elektrisk ventilator, er selvfølgelig dit valg. Jeg ønskede det selv på min totakter, da den var min daglige brugsbil (der fandtes ombygningskit på det tidspunkt), men det var lidt dyrt (og nok unødvendigt -man kunne vel spare et par procent i benzinforbrug), så det blev aldrig til noget. Og hvis jeg havde den i dag, kunne jeg ikke drømme om at gøre det -så skulle den holdes så original som muligt.
Mvh/NC
PS: Hvis den er veteran med nedsat afgift risikerer du desuden, at den mister sin status som "original som fra fabrikken" med deraf følgende opkrævning af fuld vægtafgift -som Motorstyrelsen så viseligt farer frem p.t.
Der er noget galt med kølesystemet (køler, vandpumpe, termostat eller generel tilkalkning). En V4 bliver normalt ikke varm -hverken om sommeren eller i tomgang (det gør en 96 totakter for den sags skyld heller ikke). Så start med at finde fejlen.
Om du derefter ønsker at ombygge til elektrisk ventilator, er selvfølgelig dit valg. Jeg ønskede det selv på min totakter, da den var min daglige brugsbil (der fandtes ombygningskit på det tidspunkt), men det var lidt dyrt (og nok unødvendigt -man kunne vel spare et par procent i benzinforbrug), så det blev aldrig til noget. Og hvis jeg havde den i dag, kunne jeg ikke drømme om at gøre det -så skulle den holdes så original som muligt.
Mvh/NC
PS: Hvis den er veteran med nedsat afgift risikerer du desuden, at den mister sin status som "original som fra fabrikken" med deraf følgende opkrævning af fuld vægtafgift -som Motorstyrelsen så viseligt farer frem p.t.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ombygning
V4 motoren en nu kendt for at koge over, jeg kan Godt leve med at en blæser gør den uoriginal i sin stand, jeg ved at der ikke er noget mekanisk galt med den.
PS. Jeg har bygget den med muligvis Danmarks ældste saab mekanikker
PS. Jeg har bygget den med muligvis Danmarks ældste saab mekanikker
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ombygning
Thermo kontakten fra en 99, eller en 900.
Indkoblings temperatur 92 grader, frakobling 87 grader.
Hvis du kan finde en køler med messing tanke, så er det bare et spørgsmål om at lodde gevindstykket over på din egen køler..
Alternativet er en møtrik t størrelsen m 22*1,5
MVH
Morten
Indkoblings temperatur 92 grader, frakobling 87 grader.
Hvis du kan finde en køler med messing tanke, så er det bare et spørgsmål om at lodde gevindstykket over på din egen køler..
Alternativet er en møtrik t størrelsen m 22*1,5
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Ombygning
Fords V4 er kendt for at koge hvis man suser afsted på en varm sommerdag og kommer i lang kø, så får den åndenød, da blæseren kører langsomt og ikke har en (cauling)/ramme.
Problemet er især udpræget når motoren er snasket/slammet til i kølekanalerne og i køleren..
Nægter at tro at man midster veteran muligheden ved at sætte elblæser på.
Inden man ombygger til elblæser skal det overvejes om køleren er helt i orden eller om køleren skal ombygges til højydelses enhed.
Speedy her i klubben har også lavet ombygnings trixet med køleren...
Problemet er især udpræget når motoren er snasket/slammet til i kølekanalerne og i køleren..
Nægter at tro at man midster veteran muligheden ved at sætte elblæser på.
Inden man ombygger til elblæser skal det overvejes om køleren er helt i orden eller om køleren skal ombygges til højydelses enhed.
Speedy her i klubben har også lavet ombygnings trixet med køleren...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Lecup
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ombygning
Hej,
Termokontakt
Triscan smartparts 8625 17086
Alfa romeo Peugeot
Åbner 86 grader og lukker 75 grader
Passer helt fint i min 96 V4 med en termostat som åbner 82 grader(kan købes på e bay co.uk)
Den bliver ikke varm selve med campingvogn på krogen og en 1,8 motor (1,7 krumtap og 92 mm boring), dog er køleren renoveret med 3 rækker lameller.
Det er også godt at kan styre el ventilatøren manuelt med en kontakt på instrumentbordet, udover termokontakten, med en lille lampe som lyser når el ventilatoren kører.
Hilsen Michel
Termokontakt
Triscan smartparts 8625 17086
Alfa romeo Peugeot
Åbner 86 grader og lukker 75 grader
Passer helt fint i min 96 V4 med en termostat som åbner 82 grader(kan købes på e bay co.uk)
Den bliver ikke varm selve med campingvogn på krogen og en 1,8 motor (1,7 krumtap og 92 mm boring), dog er køleren renoveret med 3 rækker lameller.
Det er også godt at kan styre el ventilatøren manuelt med en kontakt på instrumentbordet, udover termokontakten, med en lille lampe som lyser når el ventilatoren kører.
Hilsen Michel
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ombygning
Jeg vil nu heller ikke mene at den mister nogle form for værdi ud over køreglæde da man er bange for at holde i kø eller gå ud i lyskrydsne, så til foråret bygger jeg en el blæser på køleren så jeg slipper for det problem, det får desværre også benzinen til at koge, på trods af at jeg har sat en 9mm pakning imellen karburator og manifolden, og en fiber pakning i mellem motor og benzinpumpen. Jeg har sågar også powerraped udstødningen for at mindske varmen, men uden held, så nu bliver det en el blæser der er termostat styret.
- SAAB97
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ombygning
hej
Jeg har fik lavet en køler til min Sonett hos Åbenrå kølerservice, nu er det en del år siden men så vidt jeg husker blev der brugt et køler element til en SAAB 99 turbo den kan køle motoren uden problemer.
Det er et par ting du kan/skal checke. Er tændingen justeret korrekt og er karburatoren korrekt justeret, mager luft benzin blanding og evt sen tænding giver en del mere varme til kølevandet.
Hvis du tænder for kabinevarmen, falder kølevandets temperatur? Hvis ja tyder det på at din køler er snasket til, og desværre har jeg ikke god erfaring med såkaldte køler rense midler, jeg synes ikke de hjælper , kun på trykket i muldvarpeskindet.
En elblæser er en god løsning du kan montere den foran køleren så ser man den ikke så tydeligt, og termokontakten kunne du jo montere med sådan en dims fra Biltema, i den nederste kølerslange,
https://www.biltema.dk/bil---mc/tuning/ ... 2000030640
Jeg har fik lavet en køler til min Sonett hos Åbenrå kølerservice, nu er det en del år siden men så vidt jeg husker blev der brugt et køler element til en SAAB 99 turbo den kan køle motoren uden problemer.
Det er et par ting du kan/skal checke. Er tændingen justeret korrekt og er karburatoren korrekt justeret, mager luft benzin blanding og evt sen tænding giver en del mere varme til kølevandet.
Hvis du tænder for kabinevarmen, falder kølevandets temperatur? Hvis ja tyder det på at din køler er snasket til, og desværre har jeg ikke god erfaring med såkaldte køler rense midler, jeg synes ikke de hjælper , kun på trykket i muldvarpeskindet.
En elblæser er en god løsning du kan montere den foran køleren så ser man den ikke så tydeligt, og termokontakten kunne du jo montere med sådan en dims fra Biltema, i den nederste kølerslange,
https://www.biltema.dk/bil---mc/tuning/ ... 2000030640
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Indlæg
Re: Ombygning
Koger den, eller er det “bare” nålen der er oppe i det røde felt?
Måleren har det med at vise forkert, det er der forsket i tidligere. Man kunne sætte en modstand ind, så nålen står rigtig igen.
Jeg har brugt meget tid på dette, det var før jeg viste det med nålen. Jeg har bla også fået lavet min køler om, samt sat el blæser mv. Jeg har dog efter langtids søgen sat en temperatur sensor i termostathuset for at se den reelle temperatur, og den er præcis hvor den skal være. Når nålen er oppe ved det røde felt så er vandet 87-88 grader, som er der hvor termostaten åbner. Hvis jeg så åbner kabinevarmen, så går nålen kortvarig ned på normal, men så viser den omkring 75 grader.
Måleren har det med at vise forkert, det er der forsket i tidligere. Man kunne sætte en modstand ind, så nålen står rigtig igen.
Jeg har brugt meget tid på dette, det var før jeg viste det med nålen. Jeg har bla også fået lavet min køler om, samt sat el blæser mv. Jeg har dog efter langtids søgen sat en temperatur sensor i termostathuset for at se den reelle temperatur, og den er præcis hvor den skal være. Når nålen er oppe ved det røde felt så er vandet 87-88 grader, som er der hvor termostaten åbner. Hvis jeg så åbner kabinevarmen, så går nålen kortvarig ned på normal, men så viser den omkring 75 grader.
MVH Lars Kristensen
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ombygning
Jeg har flere gange oplevet at den på de varme dage går ud da benzinen koger, det er dog værdst i lyskryds, den har også kogt over så det plaskede ud med kølevand da den havde stået forlænge i tomgang. Jeg har forsøgt med forskellige termostater dog uden held, så nu prøver jeg elblæser