Banner cycler

Fjernbetjening nulstillet?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Fjernbetjening nulstillet?

29. nov 2019, 08:01

Min Griffin har været på værksted, og efter den kom hjem, stod den på grund af en forglemmelse desværre stille uden lader på batteriet i en længere periode. Det løb af samme årsag helt og aldeles fladt, og efter at have ladet det op igen, virker fjernbetjeningen ikke længere. Alarmknappen blinker, og det gør dioderne i "fobben" også. Man kan uden problemer låse op med nøgle (centrallåsen fungerer fint), hvilket undrer mig, da man normalt ved f.eks. batteriskift udløser alarmen, hvis man bruger nøglen. Så kan man trykke fem gange på fjernbetjeningen, og det er også forsøgt, men der er slet ingen kontakt til bilen, lader det til. Kan den have stået uden strøm længe nok til at have "glemt" fobberne, så de nu skal indlæses med Tech 2 igen, eller kan der være andet hurlumhej i spil?


99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Fjernbetjening nulstillet?

29. nov 2019, 10:53

Hej Sune (tror jeg du hedder ;) )
Jeg har en tilsvarende ng900 med den dråbeformede fjernbetjening samt VSS/alarm. Den står også "på stald" for øjeblikket og har en slem tendens til at dræne batteriet som har været under 10volt adskillige gange. Jeg har dog aldrig haft problemer med at få fjernbetjening til at virke når jeg har trykket på den de ca. 5 gange du beskriver. Derfor har jeg ikke nogen garanteret opskrift på hvad problemet kan være, men et par bud på løsning. Hvis batteriet har været under 5 volt kan det dog give andre fejl som jeg kommer ind på nederst i dette indlæg.

VSS boksen er en separat boks der taler med motorstyringen (Motronic på din og min bil/Trionic på turbo bilerne).
Udover at styre centrallås og alarm sender VSS-boksen et (krypteret?) signal til Motronic at den har fået signal fra fjernbetjeningen om at deaktivere startspærren.
På min aktiveres startspærren når døren låses med fjernbetjeningen, eller automatisk efter x sekunder efter nøglen er fjernet eller lidt flere sekunder når døren låses op med fjernbetjening og nøglen ikke straks sættes i tændingen og drejes. Dvs. bilen kan ikke starte hvis ikke fjernbetjeningen virker, men det er muligvis kodet anderledes på din bil? Det er i hvert fald en lidt irriterende feature som gør at man har tendens til at lade nøglen sidde i tændingen for ikke at skulle deaktivere startspærren i tide og utide...

Tilbage til emnet: Det er muligt at din VSS boks er stået af eller at den har fået en "sygdom" efter spændingsfaldet. Prøv at fjerne sikringen i ca. 20 minutter (eller natten over for at være mere sikker) Jeg mener at den sidder på samme sikring som motorstyringen, men det står sikkert på diagrammet i sikringsboksen. Hvis ikke du har tid/tålmodighed til det så kan du afmontere begge polerne på batteriet og holde dem sammen i et par sekunder. Dette burde aflade diverse kredsløb i bilen og nulstille digitale kredsløb der holdes høj hvor de burde være lav. Et afladt batteri kan også gøre at digitale værdier står og flyder et sted imellem høj og lav hvilket kan give uforudsigelige problemer. 5v er normalt logisk høj og ca. 0v er lav. Så hvis batterispændingen ligger mellem disse værdier kan man risikere at høj opfattes som lav hvilket giver førnævnte problemer.
Jeg ved ikke om der konkret kan løse problemet, men det er et generelt råd når elektronik i bilen ikke fungerer efter hensigten.
Henrik (hfecopower) har måske et bedre råd hvis han tilfældigvis læser med?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fjernbetjening nulstillet?

29. nov 2019, 12:11

Hej Mads

Tak for svar 🙂 Skal måske supplere med at batteriet ifm. genopladning var helt afmonteret i et døgns tid og at motoren sagtens kan startes. Det burde vel udelukke VSS-boksen, eller hur?

Vh Sune (nemli' ja)
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Fjernbetjening nulstillet?

29. nov 2019, 17:09

Det kan jo være et tilfældigt sammenfald af uheldige omstændigheder hvilket jo kan forekomme. Jeg går ud fra at du har testet begge fjernbetjeninger? Så er der vel kun styreboksen til tyverialarmen (den jeg kaldte VSS boksen) tilbage som fejlkilde. Hvis dioden i forruden blinker, så er boksen ikke helt død. Denne har en ekstern antenne som måske kan fejle, men hvorfor skulle den pludselig gøre det? Signalstøj på samme frekvensbånd kan gøre at fjernbetjeningen ikke virker, men igen er min erfaring at det "gamle" system ikke er specielt følsomt overfor dette. Jeg har i hvert fald aldrig haft problemer på Göteborgfærgen i min ng900 men det havde jeg i min og9-3 der kører på samme frekvens. Hvis du har adgang til en anden bil med fjernbetjening (på samme frekvensbånd) kan du evt. teste for at se om der skulle være noget der blokerer signalet i nærheden.

Frekvensen er 433,92 MHz (UHF bånd) som tidligere blev brugt til TV signaler. Jeg har et gammelt analog TV hvor jeg kan taste en frekvens ind. Dette har jeg med held brugt til at teste om en fjernbetjening fungerede eller ej. Det er dog vist ikke alle gamle TV hvor det er muligt at vælge denne frekvens da der er et "hul" i dette område og de normale kanaler springer dette over. Sikkert fordi det er reserveret til bl.a. disse fjernbetjeninger mv.

Jeg ved ikke om vi er kommet tættere på en løsning. Mit bedste bud er at boksen ikke modtager signalet fra fjernbetjeningen. Boksen burde ikke kunne "glemme" fjernbetjeningen blot ved spændingstab da koden er gemt i en EEPROM som ikke kræver strøm for at kunne "huske".

Prøv evt. at se her: http://www.saabtechtalk.com/forum/index.php?topic=204.0
Der er et diagram over hvordan din diode bør blinke alt efter hvordan alarmen er sat.

Er der for øvrigt overhovedet startspærre i din bil? Jeg troede det fulgtes med alarm, men der ser ikke altid ud til at være tilfældet ifølge ovenstående tråd?

Håber du blev lidt klogere.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Fjernbetjening nulstillet?

29. nov 2019, 17:17

Prøv evt. at se denne tråd:
https://www.saabscene.com/forum/threads ... responding
Kort resume: Sprunget sikring.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Fjernbetjening nulstillet?

29. nov 2019, 17:27

Lige en ting mere som du sikkert har tjekket: Er alle døre rigtigt lukket? Hvis en dør er åben kan man ikke bruge fjernbetjeningen... Der kan også være fejl i en af de små kontakter indeni dårlåsen, men så vil piktogrammet på instrumentbordet lyse op med døren lukket.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernbetjening nulstillet?

29. nov 2019, 22:44

Hej Sune

Så vidt, jeg husker, er det en af de nyeste 9K'ere -ikke? Altså med startspærre og fjernbetjent centrallås og det hele. Virker startspærren? Med andre ord: Kan du åbne for start (eller forhindre start) af bilen med fjernbetjeningen? Hvis ja, så er der nok en fejl på styreboksen, som skyldes kolde lodninger (der er vist mange tråde om det emne...).

Hvis du kan starte bilen uden at desarmere startspærren, er der vist mange, der gerne vil vide hvordan. Dels for at forhindre tyveri, og dels for at kunne starte, når den dyre og lunefulde dame pludselig ikke vil en kold, mørk, våd og stormfuld nat :) .

Mvh/NC

PS: Henrik (HF_eco): Du ved vel af alle mest om, hvordan man langtidsopbevarer en CD? Skal man, som i gamle dage med 2T, afmontere batteriet og opbevare det i stuetemperatur og oplade det et par gange i løbet af vinteren? Eller har bilen bedre af at stå med batteriet monteret og en vedligeholdelsesoplader? Herudover bør der vel være frisk motorolie på og en fuld benzintank? Udover at køre motoren med Desolite K, som det var foreskrevet for 2T (det er utroligt, hvad man kan huske af nu ligegyldige detaljer -men måske bliver jeg en dag igen den lykkelige ejer af en totakter :) ). Med andre ord: Har en "moderne" SAAB bedst af at overvintre uden spænding på diverse kredsløb, eller?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Fjernbetjening nulstillet?

29. nov 2019, 23:20

NC_Ribe skrev:
29. nov 2019, 22:44

Hvis du kan starte bilen uden at desarmere startspærren, er der vist mange, der gerne vil vide hvordan.
Ja det kunne da være interessant, systemet betragtes jo som sikkert da startspærren er aktiv i normaltilstand og skal deaktiveres af vss'en.

Jeg tror at et lille resume' af hvad der virker og ikke virker på bilen vil hjælpe på kvaliteten af hjælpen her.
Kan startspærren slås til/fra? Er alarmsystemet originalt og fabriksmonteret? Osv, osv.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernbetjening nulstillet?

30. nov 2019, 00:26

PPS: Det findes sgu endnu :D (Desolite K): https://www.oel-engel.de/AUTOL-DESOLITE-K-250ml. Så det bør nok bruges af alle, der lader deres kære gå i vinterhi -det er jo foreskrevet af ægte SAAB!

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fjernbetjening nulstillet?

30. nov 2019, 11:36

Endnu engang overvældende respons fra Forum, der altså kan noget, Facebook ikke kan (ikke at jeg har gidet at poste spørgsmålet der)!

Bum bum, må hellere opsummere lidt:

Spændende læsning på saabtechtalk, som jeg ikke kendte til før. Har forsøgt mig med at udtage (og kontrollere) sikringen, i dette tilfælde No. 16, dreje nøglen tre gange til venstre og en gang til højre. No result.

Dioden i højtaleren blinker en gang i sekundet efter at dørene er blevet låst (med nøglen, forstås) til at begynde med, derefter hvert tredje sekund, altså helt efter bogen, skulle jeg mene.

Begge fjernbetjeningen er forsøgt anvendt, ingen af dem virker.

Bilen vil gerne starte, så startspærren er ikke aktiveret.

Alle døre er helt lukkede, og piktogrammet bekræfter dette faktum. Altså er der ikke en defekt føler nogensteds.

Den lille sorte boks, der styrer centrallåsen (den nede over venstre fod) har været udtaget og omloddet, da den gav problemer på et tidspunkt. Siden fungerede den upåklageligt, og selve centrallåsens funktion er der jo heller ikke noget at udsætte på, så det er vel ikke den?

What to do next?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Fjernbetjening nulstillet?

30. nov 2019, 16:28

Prøv at bytte boksen over fra din anden 9000. Så vidt jeg kan se bør den sidde bag handskerum/passagerairbag. Partnr. 4550133 (tror jeg) Den burde bare kunne byttes over.
Hvis lodningerne i centrallåsboksen er blevet dårlige er det nærliggende at mistænke det samme fejl for denne boks.
Det er dog stadig sært at startspærren ikke kobles til, så måske det bare er den udgang der giver signal til centrallåsen der er dårlig :?:
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernbetjening nulstillet?

30. nov 2019, 19:23

Der er noget med at de sidste 9K har sammensplejset alarm og styrebox,

Det betyder at boxen skal have stelnummeret kodet ind.

De sidste 9K årgange blev testet for muligheder til 9-5 vognen, desuden blev den elektroniske sikkerhed øget...

Centrallås boxen på 9K er noget hø, så tjek den !!
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Fjernbetjening nulstillet?

30. nov 2019, 22:56

Centrallås boksen giver ikke den slags fejl. VSS og motorstyring skal være parret så man kan ikke bare bytte en af dem.
Da jeg i sin tid købte min 9000 havde den en uvane med at låse dørene selv efter et stykke tid. Efter et par dage lå nøglerne selvfølgelig i bilen da den låste.
Der måtte gøres noget, så tech2 tester på af en kyndig. Den viste at selv-armeringen var slået fra. Mystisk. Den blev så slået til og derefter fra igen. Så virkede det og det har virket siden.
Så der kan ske mystiske ting med parametrene. Måske har startspærren deaktiveret sig selv... Og måske viser Tech2'eren at den er aktiv...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Fjernbetjening nulstillet?

1. dec 2019, 10:03

Det giver selvfølgelig god mening at "sikkerheds-boksen" skal parres med motorstyringen. Ellers ville der jo ikke være meget sikkerhed i den hvis den bare kan byttes uden videre. Jeg tror dog stadig du kan bytte to bokse og derved få centrallåsen til at fungere på fjernbetjeningen fra den bil som boksen stammer fra. Hvis det virker er der sandsynligvis sikkerheds-boksen der har en løs forbindelse eller lignende.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fjernbetjening nulstillet?

2. dec 2019, 08:33

Mange tak for grundigt input. Jeg vender tilbage med en opdatering, når tiden tillader mig at fejlsøge yderligere :)
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fjernbetjening nulstillet?

3. aug 2020, 16:57

Omsider... Fandt ECUen med nr. 4550133 på tysk Ebay (med tilhørende fobs, ellers virker det inte), og byttede den ud med den i bilen. Nu virker det. Bare ærgerligt, at bilen er nødt til at se sådan ud, før man kan komme til 😑
20200727_122433.jpg
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Fjernbetjening nulstillet?

4. aug 2020, 09:05

Godt at du fandt fejlen. Hvordan kom du frem til at det var boksen der fejlede? Bare et kvalificeret gæt?
Jeg kan godt se at det ikke bare lige er en boks man bytter over fra en anden bil for lige at tjekke. Det er sikkert også smart nok, da det jo har med tyverisikring at gøre. Hvis det var let, så var der jo ikke så meget sikkerhed i det...
Jeg går ud fra at bilen så også kan starte, men fungerer startspærren som den skal?
Jeg ved at det er muligt at fjerne VSS fra en Trionic boks, men jeg tror ikke det er så let i en Motronic boks.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fjernbetjening nulstillet?

4. aug 2020, 11:37

Jensen skrev:
4. aug 2020, 09:05
Godt at du fandt fejlen. Hvordan kom du frem til at det var boksen der fejlede? Bare et kvalificeret gæt?
Særdeles kvalificeret gæt pga. hjælp her fra Forum og i særdeleshed hf-eco-power
Jeg kan godt se at det ikke bare lige er en boks man bytter over fra en anden bil for lige at tjekke. Det er sikkert også smart nok, da det jo har med tyverisikring at gøre. Hvis det var let, så var der jo ikke så meget sikkerhed i det...
ECUen er pakket ind i en stålkasse, hvis to halvdele er samlet med torxbolte med låsetap i midten. Kassen er nittet fast, og for at komme til nitten er man nødt til at afmontere sikringslåget, airbaggen og instrumentbordet
Jeg går ud fra at bilen så også kan starte, men fungerer startspærren som den skal?
Ja, den starter, men hvordan kontrollerer jeg, om startspærren fungerer som den skal?
Jeg ved at det er muligt at fjerne VSS fra en Trionic boks, men jeg tror ikke det er så let i en Motronic boks.
MVH Mads
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernbetjening nulstillet?

4. aug 2020, 12:58

Hej Sune

Tillykke med veludført reparation -jeg kunne ønske at gøre det samme, men det ser ud til at være en ordentlig mundfuld. :roll:

Hvis bilen er låst med fjernbetjeningen (og armeret), og du åbner døren med nøglen og forsøger at starte med nøglen, burde du kunne konstatere, at den ikke starter (evt. blot springer i gang for at dø øjeblikkeligt). Hvis du altså kan holde (a)larmen ud... :D

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fjernbetjening nulstillet?

8. aug 2020, 08:04

AAAARHG!!!
I nat, ud af det blå og helt uden årsag, gik alarmen! Første gang nåede jeg ikke ud til bilen, der bestemte sig for at holde inde, helt af sig selv. Anden gang var jeg klar med fjernbetjeningen, og alarmen stoppede, da bilen var låst op. Gud ske tak og lov har jeg ikke haft tid til at samle den endnu, for det lader da til, at jeg ikke er færdig med "projektet" :? Blot aner jeg ikke, hvad næste skridt skal være.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Fjernbetjening nulstillet?

8. aug 2020, 12:59

Fandens...at det skete igen! Nu gik det lige så godt, langt om længe og efter en bunke anstrengelser :evil:

Men hvorfor nu dette? Ingen kan vel vide det på forhånd, men til gengæld kan man jo prøve at guide dig hen til et par mulige fejlkilder:

# Overvågningssystemet har detekteret en åben dør eller hjelm =>

Har bilen stået i sin hule med en hjelm, der er "halvvejs" lukket? Dvs. har været lige på grænsen, hvor hjelmkontakten er i åben tilstand? Hvis så, svarer det til, at man bryder hjelmen op.

# Nu hvor ECU´en til alarm/startspærre er skiftet, bør det nu være muligt at komme i kontakt med denne del via en Tech 2. Det var ikke muligt med den gamle, som du nok husker :roll:
Årsagen er den, at systemet bør logge den del, der har har trigget alarmen.

# Fejlen kan være simpel: En sløj hjelm- eller dørkontakt og andre dele, der indgår i dette kredsløb. Avancerede systemer i ældre biler kan give nogle udfordringer hen ad vejen, men jeg hælder nu til, at det er en simpel ting. Men hvor begynder man?

Ellers grav de smålapper af papir frem, du fik af mig, om hvordan tingene hænger sammen i hele kæden, og hvor det kunne være relevant at måle.

Derudover vil jeg mene, at du roligt kan påbegynde monteringsarbejdet i kabinen, eftersom den har lavet samme nummer med både den gamle og den "nye" boks. Er 99 på, at det IKKE er den del, der fejler (uden at blive hængt op på noget) :roll:

Brug evt. de lune aftenener henover weekenden til lidt efterforskning :idea:

Pøj, pøj...!

/Henrik
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fjernbetjening nulstillet?

10. aug 2020, 10:17

Henrik, jeg tror du peger på det rigtige mht. hjelmkontakten. Hjelmen var lukket, men ikke låst, så det er meget muligt (evt. pga temperaturudsving i denne tid) at kontakten går fra åben til lukket (eller omvendt). Nu står bilen med helt lukket (og låst) motorhjelm, og der har da ikke været ballade med den siden jeg sluttede strøm til den igen søndag formiddag.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernbetjening nulstillet?

10. aug 2020, 18:04

Man bør altid sikre sig at alle klapper, og døre er ordentligt lukkede.
At stole på stormkroge er ikke vejen frem.
De fleste døre og klapper kan justeres således at de lukker let og tæt, og passer på karossen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fjernbetjening nulstillet?

11. nov 2020, 09:07

Kort update:
Det var dejligt at få så meget hjælp til problemløsning. Bilen blev synet sidst i september og kørte hele oktober, inden den blev pakket væk for vinteren.
Vedhæftede filer
20201108_131121.jpg
20201031_113004.jpg
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870

Tilbage til "Classic Forum"