Banner cycler

OG93 Olieslam

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

OG93 Olieslam

28. sep 2019, 11:30

Min 93 fra 2002 er ramt med olie slam (igen)

Bilen blev købt i 2013 med 230.000 km.
Dengang fik jeg forhandleren til at opgradere til nyeste version af krumtapudluftning kit (PVC kit ver.7 tror jeg)
Dengang fik den også en olierens, uden at jeg havde den mistænkt for Slam.

Siden har jeg skiftet olie hver 10.000km Castrol FST 0W-40.
Sidste oile skift ved 340.000km havde jeg lige et lille endoskop camera inde via bundproppen for at se tilstanden.
Det var svært at få et overblik vis dette lille hul, jeg kunne se lidt koks op af siderne på bundkarret men det virkede ikke alarmerende.

Jeg benyttede denne gang i stedet for Mobil 3000 (5w-40) ikke fordi jeg tror det har haft indflydelse.

For ca 2500km siden begyndte hylende lyd at opstå efter en nats parkering.
Lyden kom ca. 2-3 sec efter motorstart og aftog hurtigt og forsvandt helt efter et par minutter.
Jeg har lagt et lille videoklip her:
https://youtu.be/JihvMAl_yOs
Lyden høres ved 0:30

Jeg kontaktede Saab Højer, og da de hørte bilen var de ikke i tvivl.
De rensede bundkarret og sendte mig et par billeder af svineriet:
untitled.png
Der ses tydeligt den kegle der har lagt under sien.
Der ses også at der hvor jeg kunne komme til med mit Endoskop næste var umuligt af se disse koks kager pga. sien og denne forhøjning ved bundproppen.


Dette er nu ca. 2000km siden men problemet er nu at denne hylende lyd nu er kommet igen når man koldstarter motoren.
Olie lampen har på intet tidspunkt tændt.

Højer mener at det er kommet slam i sien igen, fra f.eks forkammeret der nu har løsnet sig.

Nogen der har erfaringer med at rense sien på nogen måde uden at pille bundkarret af ?
Jeg har prøvet at flushe bundkarret med diesel olie uden succes.

Kan man blæse med trykluft via olie indgangen ved at afmontere olie filteret ?
Kan man komme ind med noget under sien via bundproppen ?
....eller andet ?

Det skal nævnes at det ikke er en billig omgang at få afmonteret bundkarret igen :-(
...hvor jeg nu også kan forstå at det måske ikke kan gøre der da der stadig kan komme nyt snask.


900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 07:31

Først og fremmest skal du måle dit olietryk.
Det ville være dumt at ødelægge lejerne grundet for lavt olietryk.
Hvis det er rimeligt så skal vi have opløst de faste partikler, der delvist blokere olie suge sien.
Dvs. hælde olie rens på motoren.
Og dette produkt kan jeg anbefale.
https://landberg.dk/bell-add-servicerens-3-p545
Køb 3
Kør en tur på en time med 2500 omdrejninger ca.
Skift olie og filter.
Kontroller olietrykket. hvis ok så
Kør ca 500 km.
Så er det samme procedure igen.
Efter 3 behandlinger så burde olietrykket stige.
Hvis det ikke gør det så er det af med bundkarret igen.
Og det er ikke særligt besværligt, en lørdag på ryggen under bilen, og man har sparet en del penge.

Personlig så bruger jeg altid olierens ved olieskift.
grundet olien efter ca 8000 km ser således ud efter en time på en køkkenrulle.
2019-07-07 12.15.32.jpg
Mørk i midten, og næsten ren olie i kanterne, efter olierens så er den helt ensartet mørk.
Hvilket i min verden betyder at rensen virker og opløser de faste store partikler.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 14:30

Mortenvig skrev:
29. sep 2019, 07:31

Personlig så bruger jeg altid olierens ved olieskift.
grundet olien efter ca 8000 km ser således ud efter en time på en køkkenrulle.
2019-07-07 12.15.32.jpg
Mørk i midten, og næsten ren olie i kanterne, efter olierens så er den helt ensartet mørk.
Nu ville det have været pædagogisk rigtigt om du også havde indsat et lignende foto med brug af motorrens :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 17:45

Jeg prøvede så igen i dag... med lidt mere held

Jeg var for stædig og har ikke løfte højden til at pille bundkarret af.
Jeg prøvede inspektion med endoskopet igen, og her var det tydeligt at se masse små sorte partikler i bunden af karret.

Jeg benyttede sammen flettede piberenser for at kunne nå ind under sien og rense den.
Ved at dreje og føle sig frem kan det lade sig gøre at komme ind under, og det er faktisk ikke så svært.
Det har hjulpet via endoskop kameraet at have en ide om hvorledes det ser ud derinde.

Det kunne også lykkes at have både endoskop kameraet og piberenser samtidlig, så men kunne se hvor man var henne.
Ikke helt let, men muligt. Desværre glemte jeg at tage billeder.
Desværre er det ikke muligt af se selve maskerne i sien da der ikke er plads nok, så her måtte jeg bruge "The Force" for hvornår det var renset nok.

For at skylle alle "frikadeller" og sorte "cornflakes" flager ud, fandt jeg ud at at det kom mest med ud, når jeg havde bundproppen ude og skylle / flushe med diesel i rigelige mængder.

Efter opstart af motoren er lyden ny væk igen :-)
Jeg må nu prøve at finde ud af om der kan være andet galt, siden slammet allerede er tilbage igen.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 18:22

Prøv at afmontere ventildækslet, der finder du nok dit svar.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 20:38

Oil sludge problemet standser ikke kun i bundkaret.

Der er snask i topstykket ved knastakslerne og endegavle mv.

Se det positivt: Du fik 340 kkm ud af motoren, det er rigtig godt gået...

Når motoren bliver ved med at snaske alt til hjælper det ikke at "bare" rense" sumpen.

Turboen har det hårdt pga. af manglende olie flow og motoren lider at tilstopning...
Stempelringe er slidt og sender snask i sumper.

Hvad kan gøres ???

Prøve med rens, men begynd at søge efter en anden blok...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 23:03

Hej

Nu bliver jeg lidt nysgerrig (og bekymret). Gælder dette problem kun Opel-motorer? Det eneste problematiske, jeg har hørt om B2x4 motorer, er, at moderne, syntetisk olie kunne rense så meget, at ventiltrykkerne blev slappe. Og intet om sludge, hverken på på B-, H- eller ældre versioner.

Så kan man som 9K-ejer føle sig home safe? Og kan man få en god forklaring (Morten) på, hvorfor sludge og koks bliver et problem? Er det motoren, kørselsmønstret, lidt hård trimning eller hvad?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 23:16

NC_Ribe skrev:
29. sep 2019, 23:03
Gælder dette problem kun Opel-motorer?
Det gælder ihvertfald Saab motorer med Opel stempler :wink:
Sætter man 9000 stempler i en nyere Saab motor er problemet løst.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 06:42

Hoved problemet er tynde stempelringe, der giver flere forbrændings rester inde i motoren.
Kombineret med et længere service interval.
Det kan så yderligt forværres ved småture, forkert olie, og man ikke overholder sine service.
Så skaden kan være sket inden man købte bilen.
Min var ikke særlig slem efter 330.000 km.
2017-07-08 12.10.30.jpg
2017-08-08 11.45.55.jpg
Men min fars 9-5 købte vi med en smadret motor, og 220.000 km. grundet tilstopning, og meget koks inde i motoren.
Hvorfor den ene er bedre end den anden han man kun gisne om, men min fars havde ikke overholdt alle service intervaller.

For at forhindre koks opbygningen, så bruger jeg den riktige olie, og den får altid en gang olierens ved olie skift.
Olien bliver skiftet en gang om året da jeg kun når at køre 8.000 km på et år.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 14:43

Nordiske biler med 10-15 km/tur i vinter kulde lider kraftigt.
Forbrændingen bliver ikke rigtig optimal før bilen er stoppet igen og så bliver bundkaret kontamineret af snask og koks.
Hvis bilen ruller på motorvej langt det meste af livet og med hyppige olieskift med 5000-10000 km/skift, så kan motoren nemt holde 300-500 kkm.

Jeg skiftede en B235L motor i en 9-5 MY 98 med autogear. Den havde ikke tegn på oil sludge overhoved.
Den havde bare fået Saab turbo olie hver 15kkm. Automatgearet havde holdt motoren varm, med hurtig opvarmning.
Motoren blev skiftet pga. et skævt topstykke og andre fejl: En fabriksny blok kunne købes for 14kkr leveret så var det den optimale vej.

Det er B205 og B235 motoren der har problemet.
Opgraderings udluftningskit hjælper nogle gange, men det er ikke en garanti.
Det er en god ide at hive budkaret af og tjekke, samt rense det. Men har de først tilkoksningsproblemer så er det ofte overalt i motoren og så er en svagelige Saab-Opel B2x5 gummimotor klar til udskiftning.
Der var en grund til at Saab skiftede til Opel motorer med B207-B237.
Men selv de motorer har deres issues, så som ventilproblemer og kædestyr i plastik der bliver ødelagt af ælde mv.
Saab 9000 havde også en årgang med hærdning af knastkædehjulene der gav problemer, men generelt kunne 9K motoren holde omkring 300kkm, før kæderne skal skiftes.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 18:35

Det eneste der er svagt på B2x5 motor familien, er stempler og stempelringe.
Resten er faktisk en opgradering ift. jeres højt besungne tidligere motorer.
Opgraderer man stemplerne til smedede stempler og stempelringe fra en tidligere motor familie.
Så holder den til den samme effekt, men har fordele som i lavere roterende vægt, og længere plejlstænger, og et bedre smøresystem.
Ideen med at nedgraderet med stempler og plejlstænger fra en B2x4 var god hvis man kunne finde en brugt motor med et lavt km. tal, men det er nok umuligt idag, og det er så slidte stempler, der kræver nye ringe, at der skal monteres.
Ift. nye smedede stempler med nye ringe for ca. 4000 kr. Så kan man selv begynde at regne på udgiften på de forskellige løsninger.
Generet kan man sige at alt over 200.000 km, er glædes km. da motoren ikke er designet til at holde til mere.
Og realistisk, så står min overfor et skift af kæder, da de har strukket sig, minimum nye stempelringe, og en renovering af topstykket.
Men det er hvad man kan forvente efter 16 år og 330.000 km.
Og det er bilen realistisk ikke værd, så jeg kigger efter en Aero med samme karosse, bare rustfri, og med et mindre km. tal.
Da den bedre kan bære de ekstra udgifter.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 20:18

Generation xx5 er i bund og grund en solid motor der kan bygges om til slider.

Topstykket er af forbedret type.

For at få en bund solid enhed skal der:
Nye smede stempler
9K krumtapshus udluftning
Væk med EGR system
9K sugesi i sumpen
Plejl tjekkes for korrekt ens vægt og krumtap, plejl, stempler, svinghjul og kobling ballanceres.

Om nødvendig bored blokken op.

Friske stumper overalt og "B237x RR" er klar til 300 hk
..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 20:33

Det er muligt at du har ret Viking, motoren kører måske på sidste vers.

Efter en tur på arbejde i dag var den galt igen da jeg startede for at køre hjem.
Jeg har igen skyllet bundkarret med diesel her til aften, samme tur som i går. Jeg må nu se om det hjælper igen.

Bilen har aldrig kørt kortere ture end 30km efter, de korter turer køres i Konens Fiat Panda.

Jeg er lidt undrende over at det kommer så meget koks lige pludselig.
Har det øgede olie tryk efter første rensning af sien mon skyllet/presset gammelt koks med rundt i motoren ?

Et motorskift er nok urealistisk at ofre på bilen, selvom den er pæn og nysynet, er den det næppe værd.

Nå der er sikkert nyt i morgen eller næste gang jeg orker at starte den :-)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 21:24

Ja den synger olie lyden på dit filmklip

Efter bunkar og oliesi rens har den fået flow igen og begynder at retunerer endnu mere koks fra motoren.
Du gør det bedste muligt med at skylle og rense, men bliver den ved skal du ikke kaste flere penge efter den 😳
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 23:49

Hej Morten
Det eneste der er svagt på B2x5 motor familien, er stempler og stempelringe.
Resten er faktisk en opgradering ift. jeres højt besungne tidligere motorer.
Opgraderer man stemplerne til smedede stempler og stempelringe fra en tidligere motor familie.
Så holder den til den samme effekt, men har fordele som i lavere roterende vægt, og længere plejlstænger, og et bedre smøresystem.
Generet kan man sige at alt over 200.000 km, er glædes km. da motoren ikke er designet til at holde til mere.
Vores "højt besungne tidligere motorer" er vist designet til at holde væsentligt længere end 200.000 km. Også med lange olieskiftintervaller (jeg har ikke lige kunnet finde tilbage til, hvornår de blev forlænget til 20.000 km, men det var før 1992). Det har jeg selv "overholdt" uden at få problemer med slam. Jeg er helt med på, at mere moderne GM/Ecotec-stempler burde kunne give en brændstofbesparelse, men det kan jeg bare ikke se på de officielle specifikationer, og så er det jo ren loose/loose.

Nå, bare en bemærkning fra en sur gammel mand, der bliver en glad lille dreng, når han sidder i sin 9K :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

9. okt 2019, 21:31

Gode biler er bygget til 200kkm og 5 års problemfri kørsel, så er det ud og ind med en ny.
Så er de gamle og nye modeller er det der har interessen og sælger.
Biler er bygget til forhold i udlandet ikke bil u-lands Danmark..

Kan de holde længere: Ja men så begynder vedligeholdet og så har de ingen interesse til firma brug....

Ps. bundsi og krumtapsudluftnings systemet er også problematisk på gummimotorerne.

Men de kan ombygges til en super motor med rigtige stumper....

Hvorfor gjorde Saab fejlen med B2x5 ?

Da man kom med 9-5 steg bilens vægt i forhold til 9K og man kan ikke komme med en ny model der sluger mere brændstof end den gamle. !

Desuden kom der nye krav til udstødning og olie emmision.
Løsningen blev lavere vægt og mindre modstand i motoren.
Så alle var glade 😒
Undtagen alle dem der blev ram af oil sludge😡

Skaden var sket og Saabs kunder løb væk..
Finanskrisen kom og stoppede grundlaget for fabrikken .

Ærgeligt..

Meen B235 kan reddes, bare inden motoren er snasket til.

Men OK, 9-5 er gammel nu og er ved at forsvinde fra gadebilledet.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

12. okt 2019, 18:19

En lille opdatering.

Motoren kører stadig. Problemet har været nye kul partikler der samler sig i sien.
Dette skete i starten efter ~100Km.

Ved løbende at rense sien har jeg kunne stoppe den hvinende oliepumpe lyd når den opstår.
Desuden har jeg skyllet gennem med diesel olie, her ses også disse kul partikler tydeligt der skylles med ud.
Jeg begyndte også at blæse/skylle med diesel via olie pinden og bundproppen med en hulrumssonde, effektivt.

Olien og dieselolien er blevet filteret med klude og ikke udskiftet hver gang.
Da olien stadig klar i kanten og man hælder den direkte i karret er jeg ikke bange for denne proces...
det er stadigt renere end det der kom ud. :-)

Siden sidst har jeg også skiftet piberenserne ud med mere effektivt tool til at rense sien gennem bundproppen.
Jeg startede med en alm. tandbørste, der kan kunne ind mellem bundkarret og sien ved at slibe den så tynd som muligt uden at børste stråene mister taget i plastikken.

Efterfølgende også købt tandbørster og flaske børste hos en dyrehandler, der gør det lettere at komme ind.
Desværre er det ikke let at rense meget mere end halvdelen af sien med tandbørsten pga. støbningen der bruges til at spænde sien fast i bundkarret.
Her hjælper flaske børsten der kan vinkles mere.
Jeg har også overvejet at varme tandbørsten op og bøje den lidt, men er bange for at den måske brækker af derinde i… stedet for.
DSCN5501.JPG
Efter et par rensning af sien var stadig partikler, prøvede jeg en olie rens i 30 minutter:
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... 495911206/
Ny olie på og filer på.

Efter 300Km en ny rensning. Desuden har jeg skiftet den lille PCV check valve der var knækket.

Siden der har jeg nu rundet 550Km…og pumpen hyler ikke endnu.

I løbet af næste uge modtager jeg en ”liqui moly OIL SLUDGE FLUSH 5200”
https://products.liqui-moly.com/oil-sludge-flush-2.html
som man kører med ca 200km og skifter olie og filter igen.


Det tager ikke mere end 5 minutter lige at børste tænderne på sien når olien alligevel er af og bliver nok en fast rutine for mig frem over ved olieskift… måske andre også kan bruge denne ide.
Børsterne kan miste nogle børste strå, disse bør skylles ud med evt. diesel.
Jeg benytter et USB endoskop for at efter kontrollere. (man kan stadig ikke se olie si nettet)


Håber så på en mere normalt forløb fremover…
Vedhæftede filer
DSCN5503.JPG
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

14. okt 2019, 20:04

Der er mange der har lavet større huller i bundsien, så partikler tager en tur i oliepumpen og fanges i filtret..

Er der succes med det ???
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

15. okt 2019, 21:54

Nogle har god succes med de større huller i sien... Andre får vist smadret oliepumpen.
Umiddelbart vil jeg mene at oliepumpen sagtens kan knuse disse forholdsvise bløde partikler.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

14. dec 2019, 10:15

En lille opdatering på Slam Motoren:

Problemet er at disse hårde kulpartikler bliver ved med at komme fra forkammer / topstykke (og hvor de ellers gemmer sig)

Metoden med at bruge den lille flaskebørste har vist sig at være bedst, de min tandbørste brækkede inde i bundkarret.
Den var åbenbart blevet slidt og mør... en time tog det at få stumpen ud gennem olie proppen igen... men det lykkes :roll:

Det tager ca. 1-2 timer at skylle bundkarret rent og processen ser således ud:

- Motor olien tappes af og filtres gennem en klud
- 3L diesel skyller kul partikel "kagen under sien" ud gennem bundproppen via olie påfyldnings hullet.
- 1L diesel spules med en undervogns med slange (Bodypistol) via bundproppen.
- 1L diesel spules med en undervogns med slange (Bodypistol) via olie påfyldnings hullet.
- De 5 Liter diesel filtres gennem en klude til en tur mere.
- Dieselen skylles gennem for at få de resterende partikler ud olie påfyldnings hullet.
- Inspektion med USB endoskop kamera.
- Motor olien på fyldes igen.

Forrige omgang holdt 1600 Km så kom olie pumpe hylen tilbage, nu har jeg passeret 1700km efter sidste omgang og der er ingen tegn på forstoppet si p.t.
Jeg har en forventning at problemet aftager og jeg håber at køre 500-1000 km længere mellem hver si rensningen.

At ende med at kunne køre så længe jeg kan nøjes med at rense sien når olien alligevel skal skiftes. (7500km) er målet :-)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: OG93 Olieslam

14. dec 2019, 14:15

Kunne man forestille sig, at opstarte motoren med 4 liter diesel i bundkaret og lade den køre et par minutter?
Jeg mener, at have hørt nogen fra DTU praktisere dette ved stoppet si, men er ikke sikker :shock:
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

14. dec 2019, 16:55

I 4t skibsmotorer kommer man nogle gange 25% diesel i motorolien for at udskylle motoren.

Ren diesel i Saab kan være lidt "farligt" da den er tyndt og kan suges ind gennem krumtapsudluftningen og begynde at brænde med....

Desuden er "moderne" øko diesel meget tyndt og har ringe smørreevne, så ren diesel er nok lige at strække den.


Old school skibsdiesler tilsætters ca. 1-2% SAE 30 motorolie til diesel brændstoffet, da olien i dag ikke smørrer nok i indsprøjtningpumper mv.
(Den slags motorer er bygget til Solarolie eller "råolie" dvs. en råoliemotor.)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

15. dec 2019, 08:57

Ren diesel som erstatning for motorolie selv efter få minutter i tomgang har du en stor chance for smadre lejerne i motoren.
Og jeg tvivler stærkt på at det har nogen indvirkning på koksen i motoren.
Egr rens er det eneste jeg kender til der kan opløse denne type koks effektivt.
Men det kræver at man splitter motoren ad, og renser de enkelte del for sig.
Hvorfor Op ikke har taget ventildækslet af motoren, og fjernet det koks der sidder i topstykke, og forkammer dæksel.
Det forstår jeg ikke helt.
Det er nemt at afmontere, og en ny pakning koster ikke alverden.

Min egen B205 motor har ikke været angrebet af koks problemet, nævneværdigt.
Og for at undgå fremtidige problemer.
Så bliver olien skiftet en gang om året eller 10.000 +- 2000 km
Først bliver der hældt en gang olierens på motoren, hvorefter den får lov til at køre 15 km hjem.
Næste dag bliver motoren varmet op i tomgang, olien og filter skiftes.
Efter 5 olieskift så får den kun lov til at køre 2000 km til næste skift.
Da man altid har en lille liter gammel nedbrudt olie i oliekanaler og oliekøler.
Efter 10 år eller 100.000 km så afmonteres budkarret for inspektion, og rens, hvis jeg stadig har bilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

16. dec 2019, 17:22

Mortenvig det var også mit spørgsmål efter første omgang hos Svend Wind.
Det er åbenbart ikke noget de gør, da det sikkert er vanvittigt tidskrævende.

Derfor holder jeg mig også til at rense sien.
Jeg har ingen idé om om jeg gør det hele være ved at rode rundt i den koks der sidder der og muligvis forstopper en oliekanal.
...eller kan starte helt forfra med at rense for hver 200km eller det der er værre.
Som det er nu er der ingen problemer med olietrykket før den giver mig den "hylende" advarsel.
Motoren lyder sund , kører fint... og bruges hverdag.

Hvis det var mig der havde en b2x5 ville jeg fremover bruge min erfaring og lige give sien en tur med en børste gennem bundproppen ved hvert olieskift. Det er let og tager ikke 10 minutter efter.

Hyppige olieskift er forebyggende men koks der allerede er samlet under sien kommer overhovedet ikke væk når olien tappes af

De olierens produkter man køber dur ikke til koks partikler, det er simpelthen spild af penge...been there...done that:-)
.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

18. dec 2019, 19:17

Man kan argumentere for at du har fået stillet en diagnose baseret på erfaringen.
Rensning af bundkar plejer at virke :!:
Afmontering af ventildæksel og montering af dette med en ny pakning tager en halv time.
Rensningen af topstykke tager nok væsentligt længer.
Men hvor lang tid har du ikke bruge efterfølgende for at rense oliesi, gentagende gange ?
At sige olierens ikke virker, det er nok noget overdrevet.
Den har aldrig haft en chance, da motoren er fuld af koks.
Jeg kan helt klart se en forskel på olien før. og efter en olieren i maskineriet.
Den er klar og fin på luden inden rensen, og sort og beskidt efter rensen, prøven er taget på olie pinden.
Og nej du får ikke koks i olie kanalerne, det tager filtret, inden den kommer ind til de mere vitale dele.

Håber den bliver stabil.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

18. dec 2019, 21:17

Mortenvig jeg siger ikke at motorrens ikke virker... de har mange gange vist sig at opløse olie slam, ingen tvivl om det.
Men disse koks partikler der tilbage nu er bare meget genstridige.

Jeg har brugt Lindemann Oil System Cleaner (20minutter forhøjet omdrejniner) og senere LIQUI MOLY OLIE SLAM RENS (400Km)
Hvergang jeg har brugt disse af var der stadig lige så mange koks partikler tilbage efter aftapning af olien.
De opløses bare ikke.
Jeg tænker at produkterne opløser tyggummi agtigt slam men at dette samtidlig indeholder de fastere kulpartikler.
Disse kulpartikler bliver nu ført rundt i motoren efterfølgende.

Jeg tror hvis jeg skal problemet helt til livs er det nok af komplet adskillelse af motoren.
Jeg tænker det er fordelt mange steder i motoren ikke kun topstykke, men forkammer, PVC systemet ...

Indtil videre håber jeg stadig at kunne køre motoren så ren at jeg kan nøjes med at rense sien ved hvert olieskift.
Hvis problemet bliver ved med at opstå efter ~2000 km så vil jeg nok også følge dit råd at kigge ned på topstykket.
Men så er vi forhåbentlig også henne i foråret hvor jeg ikke er nær så afhængig af at bruge min 93 dagligt :-)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: OG93 Olieslam

19. dec 2019, 09:07

Hej

jeg havde toppen af min den gamle 9-3 fordi jeg troede pakningen var utæt. Det viste sig så at det bare var fordi 2 af skruerne var gået løs, dummen mig, nå men da jeg havde købt pakningen kunne jeg lige så godt skifte den så af kom toppen. Det er faktisk en nem operation, og jeg er på ingen måder mekaniker. Jeg havde to problemer. Plastik stykket til PVC systemet til topstykket knækkede da jeg skulle have det ud, og det var svært at holde pakningen da jeg skulle have toppen på igen, der brugte jeg en smule flydende pakning til at holde den på plads.
IMG_20151205_155507.jpg
det ser ud som om alt snasket samler sig omkring kæden som kan ses på det billede jeg har vedhæftet fra min, så der kan man nok få meget af det ud der er samlet inde i motoren på en gang. plus du kan se hvordan kæden ser ud.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

26. dec 2019, 22:00

Her kan man se forskellen på 9-3 og OG900

Min 87 OG900 Silver Aero har nu kørt knap 90kkm efter at motoren blev skiftet i bilen. (Den fik en 9000 Taladega 2,0 HTT motor der havde kørt 110 kkm.
Topstykken blev afmonteret og let skyllet med diesel for at fjerne evt. støv. Men IKKE afrenset kemisk eller mekansik.
Ny kæde og tandhjul.

Billederne viser demed et topstykke der har kørt ca. 200 kkm, det kan sammenlignes med 9-3 topen. Ingen "brun lak" slam eller kondens i dækselt, topstykke mv.

Ventildækslet blev afmonteret i dag for at skifte pakning. Den begyndte at savle da pakningen bliver flad og hård over tid...

Ingen koks indvendigt på motorgavlen..

Olieskift hver 5000 km, vinter og kulde og fugt kørsel..

Det viser desværre hvor meget 9-3 sviner motoren indvendigt..

OG900 sviner udvendigt pga. olie savl, men det skader ikke motoren...
Vedhæftede filer
20191226_183716_HDR.jpg
20191226_183751_HDR.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: OG93 Olieslam

26. dec 2019, 23:08

Jeg gider ikke at forsvare b205 motoren. De yngste er efterhånden 12 år gamle, så de er næsten historie som hverdagsbiler nu... Billedet af min var taget efter ca. 24x kkm hvor jeg havde den de sidste 140 kkm med olieskift hver 10 kkm. De første 100kkm havde den blot overholdt service på 20kkm, kunne jeg se på service bogen den gang. Havde den fortsat med 20 kkm var den sikkert død. Vi sammenligner to motor med helt forskelligt service historik. Ja din ligner et slikket bolche indvendig men det kunne jo være sjovt at se en b204 der havde fået skiftet olie med 20kkm interval eller en b205 med 5 kkm interval for at vi reelt kunne sammenligne dem.

Jeg syntes at den eneste konklusion man med sikkerhed kan lave er at service gør en forskel, hvad end bil producenterne prøver at overbevise os om.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

27. dec 2019, 06:46

Helt enig, en OG900 motor vil også lide noget lange olie skift, dog kokser den ikke som 9-3 motoren.(Har skiftet ventildækselpakning på nin tidl. 9000. Den gik 15kkm pr. olie skift og var ikke kokset til)

Jeg viste billederne for at sammenligne mellem en alm. brugt motor med olieskift 2 gamge årligt.

Ikke for at "håne" B205.

OG900 har en stærk motor, der så er særdeles svær at holde olie tæt i motorgavle og ventildæksel... Den er en savlegris 😞

Det vigtiske billederne viser er: Service er vigtig.
Men motoren B205 sviner sig selv indvendigt...
Nogle B205/B235 er værre end andre.
Meget tyder på manglende olieskift, men forklarer ikke alt...

(B205 kan gøres til en fantastisk motor, med nogle nye dele, hvis det fixes i tide. Så kan den blive langt bedre en de "gamle" motorer.)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"