Banner cycler

Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Igen med SAAB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. maj 2018, 15:01

Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

15. jan 2020, 12:09

Kære Saabfolk

Jeg har brug for lidt hjælp!

I dag er min Saab hos doktoren for at få skiftet Drivaksler,men nu har de ringet og oplyst at de ikke kan skaffe reservedelen. Højre + Venstre.

Er der nogen der indledende kan hjælpe med at oplyse oem numre. for henholdsvis højre / venstre, så jeg kan begynde min søgning.

Har indledende fundet denne, men er i tvivl om de passer: https://www.bildeleshop.dk/skf/15071?gc ... SuEALw_wcB

Mvh
Lasse


nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

15. jan 2020, 14:42

Hej Lasse,

Prøv at starte her: https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... k5JTdEJTdE

OEM nummer står under delen, når du klikker videre. Hvis det ikke virker for dig, så må du lige oplyse os om årgang og motor.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

15. jan 2020, 15:51

Hej

Det er en MY2003 turbo (B205E) med manuelt gear, har jeg fundet frem til via nr. plade og VIN-dekoder. Iflg. EPC er numrene 50 57 120 (højre) og 45 44 854 (venstre). Det er kun selve akslen, så den, du linker til, passer måske, selvom OEM-nummeret ikke er det rigtige. EPC angiver ikke komplette sæt med lejer osv.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

15. jan 2020, 16:54

Hej Lasse
Hvor meget skal du bruge? Er det hele aksler fra inderste medbringerskål til yderste drivknude i begge sider?
Den du linker til ser ud til at være rigtig og til en ganske fornuftig pris.

Må jeg spørge hvad problemet er? Eller er det bare forebyggende vedligehold?

Min egen (nu afmeldte) og9-3 MY2003 har gået 360.000 og den har ikke mærkbare vibrationer der kan indikere at medbringere eller lignende er slidt. Jeg ved selvfølgelig ikke om de på et tidspunkt er skiftet, men jeg tvivler da alt ser originalt ud.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Igen med SAAB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. maj 2018, 15:01

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

15. jan 2020, 21:57

Hej Alle,

Hvor er det dejligt at der altid er saabnørder der er villige til at hjælpe, med alt det jeg ikke selv ved endnu :D
Og jeg skylder måske lidt forhistorie... Købte bilen for halvandet år siden af en alfa i nordsjælland med 153t.km på klokken og den har været et problembarn lige siden...
Bilen kom uden servicebog, og GEPA frarådet købet, men fruen var overtalt og jeg greb chancen :-)
Første udfordring 5bow, cylinder blødte ud og taget ville ikke kører op... Størstedelen af slangerne til hydraulik + cylinder blev skiftet hos Svend Wind :-) , på alfa forhandlerens regning.
Monterede seneste version af ventilation til, tror det hedder krumtapshuset, men skaden var sket og den brugte +1l olie på 500km.
Kørte bilen en tur til sverige og fik skiftet blokken, opgraderet med en viggen kobling, T5 stempler og en td04 turbo + stage 1. og stod tilbage noget fattigere :-)
Efter 2000km, havde jeg en spændende oplevelse med totalt bremsesvigt, dog uden at påføre hverken andre, mig selv eller bilen skade. Det viste sig at bremserøret til højrebaghjul var i klemme under bagerste motorophæng hvilket forasagede at det knækkede uden varsel og tog hele det hydrauliske tryk med i en ombæring. (kan ikke anbefales)

Nå men tilbage til spørgsmålet omkring drivaksler.
Bilen blev i forbindelse med motoropgradering sænket 25 mm (HR), hvilket har givet lidt udfordringer. Vibrationer (op ned), blev løst ved at hæve bagerste motorophæng med en skive fra speedparts.
Herefter begyndte den at have en sideværts vibration (kraftigt) ved acceleration, og især i højrekurver.

Da jeg hentede bilen fra mekanikeren i eftermiddags havde de, som et bifund, set at tandstangen der sidder i et saab vigen rescue kit, var løs. Dog uden at have udbedret.
Har her til aften haft det afmonteret og limet et stykke gummi imellem, hvilket har gjort at det nu igen sidder som det skal, og samtidig har fjernet størstedelen. af vibrationerne, men ikke alle.

Næste skridt er at finde nye aksler + medbringerskåle, samt et sæt bilstein B8.

Er der nogen der ved hvor man kan finde et sæt nye medbringerskåle.

Og beklager længden af indlægget .

God aften til saabfolket.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

16. jan 2020, 20:02

Det er jo nærmest en regulær spændingsroman med plot-twists og alting :shock:

Lige et par bemærkninger til de modifikationer du har foretaget og hvad du forventer af bilen.
Dette er mine personlige holdninger og erfaringer, så det er meget muligt at nogen er uenig med hvad jeg skriver her.

Først og fremmest er det super godt at du har fået fikset motoren og toppen.
Hvad angår motoren lyder det som om du planlægger at hive mange heste ud af den, hvilket jo også vil være muligt med de modifikationer du har fået lavet. Du skal dog være klar over at det er meget svært at få en og9-3 med hårdt tag til at køre som en sportsvogn, og med en tilsvarende med blødt tag er det endnu sværere.
Du har begået den fejl som mange har gjort med den model, inklusive mig selv i min ng900 5d. Jeg skiftede alle bøsninger til powerflex samt monterede justerbare koni dæmpere som naturligvis ikke blev sat i den blødeste indstilling. Jeg havde også et sæt 40mm sænkningsfjedre som jeg dog afmonterede igen da bilen blev så lav at hjulet stort set ikke kunne være i skærmkasserne. Selvom det måske passer bedre på andre biler vil jeg stadig ikke anbefale sænkning på denne model. Dette kommer jeg ind på lidt senere.

Bilen kørte nogenlunde OK men da jeg købte et sæt fælge med halvslidte Michelin Pilot-sport dæk (tror jeg de hedder) kom bilen til at køre ganske forfærdeligt. Fint på jævn vej, men frygteligt dårligt på ujævn vej. Problemet var at den var meget følsom for ujævnheder og at den styrede helt uforudsigeligt selv ved de mindste spor eller huller i vejen.

Jeg kæmpede med at finde ud af hvad problemet var, men fandt aldrig nogen løsning. Da bilen selv gav op ved at smide tandremmen gik efterforskningen i stå. Jeg købte dog en og9-3 som fik transplanteret nogle af delene fra den "sårede" ng900. Her havde jeg tilfældigvis også et par pilot-sport på 9-3 fælge som jeg kørte med lidt. Denne havde samme sære tendenser så nu kunne efterforskningen fortsætte.

Da jeg havde lidt forskellige dæk at bytte rundt med kom jeg på at montere pilot-sport dækkene bagpå og et par Michelin Energy foran. Dette var nok den bedste modifikation jeg nogensinde har lavet. Bilen var stort set ikke sporfølsom og meget retningsstabil.

Forklaringen er at selve konstruktionen af forbroen er lavet alt for svagt så de dele hvor hjulophænget er monteret let kan flexe. Hvis man monterer stivere dæk, bøsninger og fjedre samt hårdere støddæmpere sørger du for at netop disse dele ikke optager stød fra vejen, men istedet sender dem videre til de "bløde" bærende dele i forbroen. Disse dele er netop ikke beregnet til at flexe, så derfor får hjulophænget en forkert geometri der resulterer i lidt tilfældig ændring af sporing ved kørsel på ujævnheder. Også kaldet "bump-steer". Dette vil være endnu værre på en cab som jo er blødere i konstruktionen.
Samtidig forstærkes bump-steer af at geometrien i forvejen kun er optimal i neutralstillingen af hjulophænget, grundet den lidt sære udformining af tandstang/sporstænger: Sporstangen og bærearmen bevæger sig ikke i parallelle kurver hvilket giver sporingsændring ved bump.

Angående sænkning, så er dette en dårlig ide selv med de originale bløde bøsninger og støddæmpere. Når du sænker bilen flytter du hjulophænget ud af den beregnede neutralstilling og bump-steer forværres samt der er større tendens til vibrationer fra drivlinen.
Clamp/brace på tandstangen vil jeg mene er spild af penge med mindre du synes det ser smart ud. Måske den giver en lille forbedring på en cab, men det er nok marginalt.
Denne anordning er oprindelig udviklet i England til højrestyrede biler hvor der let kom en revne mellem monteringshuller til bremseforstærker og tandstang. Denne del er meget kraftigere på venstrestyrede biler og i min årelange internet research har jeg aldrig fundet noget om at en venstrestyret bil er revnet her.
Brug hellere pengene på at købe en 6-point subframe-brace. Den er desværre ikke let bare at købe. Jeg mener kun den er til salg i USA lige for tiden, så bedste alternativ er at få en smed eller lignende til at bygge den for dig.
Nick Taliaferro har den og har været så flink at lægge billeder og installationsvejledning ud af den: https://genuinesaab.com/catalog/product ... ucts_id=35
Jeg har selv planlagt at lave en og har haft noget 20x20 mm profilrør liggende i min garage de sidste par år men har ikke lige fået taget mig sammen. Jeg har en pose riv-nuts købt til formålet, du kan godt få en håndfuld hvis du mangler ;) Bemærk at den kan være svær at få plads til hvis du har 3" donwnpipe, men det er nok bare et spørgsmål og at ændre konstruktionen lidt og leve med den forringede frihøjde.

Dette er som sagt mine egne holdninger som nogen måske vil være uenige i, så tag det som du vil. Jeg vil dog næsten garantere at B8 dæmpere bare vil få bilen til at køre endnu dårligere med mindre du monterer meget bløde dæk. Så det korte af det lange er: Løs fabrikantens konstruktionsfejl først. Bilen er en blød balje hvilket stivere fjedre, dæmpere og dæk ikke kan ændre på og jeg er sikker på at mange af dine vibrationer skyldes at du har angrebet problemet "bagfra".

Angående den venstre medbringer kan den vist godt skaffes fra SAAB til en mindre formue:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/dr ... t/1014444/
Men som tidligere skrevet er jeg i tvivl om at de originale er så slidt at nye vil løse problemerne.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

16. jan 2020, 23:24

Hej igen

Lasse: En cab er vel en cruiser, som ikke vinder ved sænkning, (vold)tuning og andet "godt", som man med større eller mindre ret kan udsætte en almindelig/stiv/fasttaget SAAB for? Omend den sikkert sagtens kan bære et stage 1-trim og blive en meget kvik og sprød bil. Så hvorfor ikke prøve at føre den tilbage til originalstand og se, om det ikke kurerer vibrationerne?

Mads: Du burde sætte din fremragende artikel i 9'eren (En kommende klassiker) til skue her i projektforum under en anden overskrift (et eller andet med samspilsproblemer med OG9-3, undervogn og dæk). Din artikel gav i hvert fald mig en forklaring på, hvorfor jeg havde opfattet en OG9-3 som helt utrolig slatten, da jeg prøvekørte den (og hvorfor jeg fik høvl af andre her på sitet, da jeg skrev negativt om modellen -den kører åbenbart fint med rette dækmontering).

Jeg har min egen testrute her omkring Ribe, hvor mine 9K'er og OG900'er i større eller mindre grad har kørt perfekt (bedst en ægte OG900 turbo 8 og drømmebilen 9K lpt chippet til 210 hk). Det bedste, man kunne sige om min rystende tur i OG9-3-eren, var, at min trælse, sløve og periodisk udsættende 9K lpt blev så nervøs ved udsigten til at blive erstattet med en yngre model, at hun gennemførte en 1.739 km lang tur i England helt lydefrit :? . Hun vendte så tilbage til nykkerne ved den første acceleration ud af Esbjerg :roll:

Lasse: Det er helt fint med lange indlæg, og jeg håber, du finder den rette løsning for din (konens) cab, og glæder mig til at høre mere :) .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

18. jan 2020, 12:10

Det er rimeligt sikkert at det er de indvendige led/medbringere, der giver problemerne, efter sænkning af bilen.
De skal kun være meget lidt slidte, og ved en vinkelændring af akslerne, så vil man mærke kanten hver gang rullerne kører over det.
Enig et sænknings sæt er kun rent kosmetisk, et sæt kvalitets dæk giver en større indvirkning på vejgrebet.
Konklusionen at stive dæksider ikke virker på en OG 9-3 er ikke helt riktigt.
Da du starter med brugte dæk/hjul fra en anden bil, der er slidt skæver efter de hjulvinkler den har.
Sætter du dem over på en anden bil med andre vinkler, så kommer du til at træde anderledes på dækket, og kan dermed gøre bilen særdeles følsom for spor i vejen.
Ja stive dæk vil gøre den mere følsom, men det er en fejl at konkluderer at de ikke virker, grundet slidte dæk fra en anden bil.
Min har ikke den store forskel i spor kørsel, fra bløde 16" vinterhjul til 17" stive sommer hjul.
Men på indstyringen i sving er der en meget stor forskel, og ændring i komforten, er også stor.
Det forstærkede tandstang ophæng der kun er bling på venstre styrede biler. :shock:
Ja de forhindre de revnedannelser i karossen der findes på højre styrede biler.
Men det er kun en del af funktionen.
Den anden del er at den forhindre tandstangen i at flytte sig sideværts.
Og ved at monterer tandstangen solidt. så er der en stor forskel i sporfølsomhed, og rat indput i sving.
De bløde vingummi bamser den er monteret med ab fabrik, gør absolut ingenting for ratinput, og reaktion på hjulene. Og omvendt.
De er kun til at dæmpe støjen i kabinen.

Dette er mine erfaringer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Igen med SAAB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. maj 2018, 15:01

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

20. jan 2020, 21:02

Hej Morten, Mads og NC.

Tak for svar på indlæg, med mange gode pointer.
Da jeg købte bilen stod den 100% original, og de upgrades der er lavet på bilen er lavet én af gangen for netop at kunne afdække om de fjernede noget af det bløde fra karossen...

1. 22mm arb i bagbroen - kan nu kører omkring hjørner uden at vælte. (alle 4 bolte knækkede i øvrigt i processen :-)
2. Clamp/brace på tandstangen - gjorde en relativt stor forskel i styreregenskaber og gør det nogenlunde sikkert at ramme "kurven"
3. Forsete bærerarme med powerflex "lilla", kører fortsat bedre...
4. powerflex "lilla" i bagerste bærerarme styrer pludselig helt lækkert :-)
5. Powerflex "lilla" i kødben - ingen forskel...
6. Powerflex i tandstangsophæng modsat clamp/brace - ingen forskel. Heller ikke så bamset som modsatte side.

Bilen står på et renoveret sæt aero fælge "snor lige" med helt nye 225/45 bridgestone helårsdæk... burde være ok, men var mere behagelig på de billige falken 215/45 den kom med ved køb.

Jeg har en 6-point brace, dog ikke fra Nick 8) liggende i bagagerummet, men mangler hjælp til at løfte og montere - så byd endelig ind :-)
Nogen i næreden af Århus?

Mvh Lasse
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

21. jan 2020, 14:18

Hej igen, Lasse
Efter 2000km, havde jeg en spændende oplevelse med totalt bremsesvigt, dog uden at påføre hverken andre, mig selv eller bilen skade. Det viste sig at bremserøret til højrebaghjul var i klemme under bagerste motorophæng hvilket forasagede at det knækkede uden varsel og tog hele det hydrauliske tryk med i en ombæring. (kan ikke anbefales)
Den ville jeg gerne have uddybet lidt. Hvordan kan ét knækket bremserør forårsage totalt bremsesvigt i en bil med tokredsbremser? :shock: Var der ikke mere galt med bremsesystemet?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

21. jan 2020, 17:48

Det er det kompromis man indgår når man køber et åbent badekar.
Karossen flexer for meget til at man når det fulde udbytte af en stivere undervogn.
Man får alle ulemperne, uden at opnå den fulde effekt.
Hvis man sammenligner med en med fast tag.
Jeg forstår slet ikke dækvalget, helårsdæk på en cabriolet ???
Og du søger bedre køreegenskaber, det hænger ikke sammen.
Et helårs dæk er det værste kompromis der findes, hvis man søger vejgreb, og styrerespons.
Det virker aldrig optimalt uanset årstid !!!
Helt generelt så har dæk fra Japan meget stive dæksider.
Ift. dæk fra Europa.
Dæk fra Korea en en mellemting.
Hvis vi snakker sommer eller vinterhjul.
Så har du valget imellem komfort eller sport.
Alt efter hvad du vægter mest.
Og så er der lige prisen på grisen, køb ikke billige dæk, men dæk der er prissat inden for de øverste 30% af prisen på grisen.
Livet er ganske simpelt for kort til billige dæk.
Da det er arealet af ca. 4 håndflader der holder bilen fast på vejen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Igen med SAAB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. maj 2018, 15:01

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

21. jan 2020, 21:28

Hej NC,

Nu er jeg ikke ekspert i det med bremser, men du har ret i at det lyder mystifistisk at den kan tage hele trykket, såfremt det er et 2 kredssystem... Jeg har en fin lille stump af røret liggen på mit skrivebord hvor der kan ses en del hakker, i det fine grønne rør, indtil det knækkede helt... Trykket forsvandt og jeg fortsatte tværs over Højbjergtorv og der er ikke meget effekt i en håndbremse. Det eneste der blev skiftet er det første stykke af bremserøret fra ABS-modulet. Ved ret beset ikke om det er skiftet hele vejen ud til højre baghjul, el om der er et mere naturligt sted at lave en samling.

mvh
Lasse
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Drivaksel Saab 93og CAB BW 12 459

22. jan 2020, 18:09

Hvordan bremser bilen nu og inden bremssvigtet, trækker den mod venstre ?
Jeg ville nok skifte hovedcylinderen, da det er den primære kreds der svigter, og den sekundære har svigtet inden da.
Den primære kreds so højre bagjul er tilkoblet, er i direkte mekanisk tilslutning med bremsepedalen, den sekundære bliver flyttet af hydraulikken ved et normal virkende system.
Hvis det primære stempel svigter så vil det sekundære stempel blive mekanisk aktiveret af det primære stempel, og pedalen vil gå langt ned inden bremserne aktiveres.
Så du har en fejl på det sekundære system, som jeg læser det.
Prøv at lave et par hårde nedbremsninger på en øde vej, og hvis bilen har en tendens til at trække til den ene side så er det et tegn på at du har et problem med bremserne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"