I går kørte jeg ca. 23 km, men efter ca 20 km begyndte motorkontrollampen at lyse. Jeg kørte de sidste 3 km og satte min mobil scan på med bilen i tomgang.
Her er resultatet: fejlkode P0116 Kølevands-temperatur sensor 1 urealistisk signal og motortemperatur kun 66 C°.
Spørgsmål: er det kølevandssensoren det er galt med eller termostaten? Jeg har skiftet termostat og helt nyt kølevæske i november 2018 og siden kørt ca. 17000 km.
Jeg har lavet forskellige målinger på hjemvejen:
Temperaturviseren på indstumentpanelet står også meget lavt under vandrat.
Håber det kun er temperatur sensor1 ?
SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Redaktør: Bestyrelsen
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
temperaturene tyder meget på en defekt thermostat..
Hvad viser temperaturen når bilen har stået natten over, inden den bliver startet?
MVh
Morten
Hvad viser temperaturen når bilen har stået natten over, inden den bliver startet?
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Ok, men det kan jeg ikke lige nu måle, da jeg tidligere havde den startet i tomgang i ca. 5 min. Jeg målte ikke med mobilscan, men motorkontrollampe lyste ikke og temperaturnålen stod helt i bund. Efter dit indlæg, gik jeg ud og målte med mobilscan og bilen i tomgang i kort tid og den viste 45 C°. Cirka ½ time efter første tomgang i 5 min.
Termostaten købte jeg hos Speedpart ART.nr. 519512 26 oktober 2018 ?
Termostaten købte jeg hos Speedpart ART.nr. 519512 26 oktober 2018 ?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Da jeg ikke kunne starte SAAB`en i dag søndag, da der ikke var spænding nok på batteriet, har jeg løbende målt motortemperatur med Mobilscan samtidig med jeg har ladet batteriet op.
kl.12:30 efter startforsøg 28 C° , kl 14:00 17 C° , kl 16:40 10 C° , kl 22 8 C° og ude temperatur målt til 7,2 C° i carport
Det tyder vel på at det ikke er temperatursensor der fejler noget?
Men hvordan kan termostaten have så kort levetid? under 2 år og ca. 17000 km.
Er der 2 års garanti hos Speedpart eller skal jeg vælge en anden leverandør, som kan leverer en termostat med en noget længere levetid? Det er ikke prisen der betyder så meget, det er mere besværet med at skifte den.
kl.12:30 efter startforsøg 28 C° , kl 14:00 17 C° , kl 16:40 10 C° , kl 22 8 C° og ude temperatur målt til 7,2 C° i carport
Det tyder vel på at det ikke er temperatursensor der fejler noget?
Men hvordan kan termostaten have så kort levetid? under 2 år og ca. 17000 km.
Er der 2 års garanti hos Speedpart eller skal jeg vælge en anden leverandør, som kan leverer en termostat med en noget længere levetid? Det er ikke prisen der betyder så meget, det er mere besværet med at skifte den.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Køb GM/Saab termostat hos Verninge Auto.
De koster ikke meget og de holder længe.
Kina modellerne har desværre kort levetid. Så sjovt er det heller ikke at skiftet dem ofte.
GM enhederne holder ofte 5 år / 200kkm
De koster ikke meget og de holder længe.
Kina modellerne har desværre kort levetid. Så sjovt er det heller ikke at skiftet dem ofte.
GM enhederne holder ofte 5 år / 200kkm
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
ok men jeg regnede ikke med at dele fra Speedpart.se var noget kineser skrammel. 5 år er da ikke imponerende. Jeg har også en Berlingo 1,6 fra 2003, den har jeg aldrig skiftet termostat på og heller ikke på andre biler, som jeg har haft. Ford Fiesta, Sierra, Mondero og Escort. Heller ikke på min Opel Astra, som jeg solgte, da den var 24 år gammel. Har SAAB en svaghed når det gælder termostater?
Jeg målte temp. her igen til morgen og motortemperaturen var 6 C° og ude temperaturen var 5,8 C° så det er nok termostaten. Men jeg vil prøve at køre nogle turer og se om jeg kan få motorkontrollampen til at lyse igen inden jeg bestiller en ny termostat.
Jeg målte temp. her igen til morgen og motortemperaturen var 6 C° og ude temperaturen var 5,8 C° så det er nok termostaten. Men jeg vil prøve at køre nogle turer og se om jeg kan få motorkontrollampen til at lyse igen inden jeg bestiller en ny termostat.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
En tur på 19 km fik ikke motorlampen til at lyse, men jeg aflæste motortemperatur løbende og sluttede på 77°C [69 - 82] (avg 75) Så der er vel ingen tvivl om at termostaten er defekt. Jeg har stadigvæk den gamle termostat, det er en Wahler og den har så holdt til ca. 236.000 km.
Hvad er det der ikke virker på dem i længden. De 2 fjedre ser ud til at være i orden?
Hvad er det der ikke virker på dem i længden. De 2 fjedre ser ud til at være i orden?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Hej Gunnar
Enig med Viking: De originale koster ikke meget (129,50 hos SAABParts), og de holder da OK -efter mine erfaringer 20+ år og 200+ kkm. Som det fremgår af anden tråd, er der meget delte meninger om kvalitet og livslængde af forskellige fabrikater. Den originale, jeg har liggende på hylden (købt til konens OG900 for mange år siden -det er samme model til alle SAAB's 2,x -motorer), er "Made in Germany" og mærket MotoRad, og den burde jeg have puttet i min, da den efter 26 år og 230 kkm er lidt længe om at varme op. Men, som Viking også skriver, så sjov er den heller ikke at skifte, og den gamle får da motortemperaturen op på normal efter et stykke tid.
Vil du hellere handle uoriginalt, har THansen en Mahle (som de kalder premiumkvalitet) til 150 kr.
Hvad der går galt med dem, ved jeg ikke, men du kan jo prøve at teste dem ved opvarmning i en gryde vand -så burde det vise sig, hvad der er galt.
Mvh/NC
Enig med Viking: De originale koster ikke meget (129,50 hos SAABParts), og de holder da OK -efter mine erfaringer 20+ år og 200+ kkm. Som det fremgår af anden tråd, er der meget delte meninger om kvalitet og livslængde af forskellige fabrikater. Den originale, jeg har liggende på hylden (købt til konens OG900 for mange år siden -det er samme model til alle SAAB's 2,x -motorer), er "Made in Germany" og mærket MotoRad, og den burde jeg have puttet i min, da den efter 26 år og 230 kkm er lidt længe om at varme op. Men, som Viking også skriver, så sjov er den heller ikke at skifte, og den gamle får da motortemperaturen op på normal efter et stykke tid.
Vil du hellere handle uoriginalt, har THansen en Mahle (som de kalder premiumkvalitet) til 150 kr.
Hvad der går galt med dem, ved jeg ikke, men du kan jo prøve at teste dem ved opvarmning i en gryde vand -så burde det vise sig, hvad der er galt.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Jeg skal ikke have flere skrammel termostater. Godt du nævner SAABParts) NC , for jeg er faktisk igang med at bestille en termostat der med det rigtige part.nr. 30 577 561.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Hej igen
OK, held og lykke med det . 30 577 561 er det rigtige nummer, og det passer åbenbart alle 900, 9K, 9-3 og 9-5 med SAAB-motorer. Min reserve er så gammel, at nummeret er 8389512...
Mvh/NC
OK, held og lykke med det . 30 577 561 er det rigtige nummer, og det passer åbenbart alle 900, 9K, 9-3 og 9-5 med SAAB-motorer. Min reserve er så gammel, at nummeret er 8389512...
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Jeg kan ikke lige huske hvad der sker ved at køre med en defekt termostat ( temperaturen er alt for lav) ?
Der går nok en uges tid inden jeg modtager og for monteret termostaten. I den tid forventer jeg at køre max. 200 km ialt .
Går det eller skal jeg lade bilen stå, indtil jeg har monteret den nye termostat?
Der går nok en uges tid inden jeg modtager og for monteret termostaten. I den tid forventer jeg at køre max. 200 km ialt .
Går det eller skal jeg lade bilen stå, indtil jeg har monteret den nye termostat?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Gode thermostater hedder Wahler, Behr og Mahle. Vær doven: Køv et infrarød thermometer. Jeg har 2 sådanne, af forskellige fabrikater. De er ikke tossede, de er ganske nøjagtige. Skyd tæt på thermostathuset, den viser den rigtige motortemp.
https://www.jemogfix.dk/infraroedt-term ... 6/9034216/
https://www.jemogfix.dk/infraroedt-term ... 6/9034216/
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
For lav temp. er ikke farligt for motoren, men det er usundt for motoren. En god temp. vil være ca. 85-88 grader.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: SAAB 9-5 motorlampe lyser fejl P0116
Så har jeg modtaget den nye termostat. Leveret af SAAB Webshop på under 48 timer efter at jeg har bestilt den, det er flot.
Den hedder Motorad KJL. Made in Germary. Den er lidt anderledes en den gamle Wahler, men jeg håber at den er ok.
Jeg har først tid til at monterer den i næste uge.
Den hedder Motorad KJL. Made in Germary. Den er lidt anderledes en den gamle Wahler, men jeg håber at den er ok.
Jeg har først tid til at monterer den i næste uge.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn