Det er da gået helt fantastisk at udflytte motorstyrelsen til Ålborg.
Nu har Stasi fået en ny højborg !
Der på ægte Stasi-vis er nidkær over selv det mindste.
Man må godt skifte rat, dæk, eller Radio, men ikke alle tre ting på en gang !
Hvad hulen sker der ?
I resten af EU er der frihed med biler og meget stor frihed med Veteraner.
I England er en bil automatisk veteran når den er 15 år gammel.. og der er frit slag, så længe det er sikkert..
I Sverige må de også bygge om.
I Danmark må vi betale 150% afgift og leve i et bil U-land.... Fantastisk regime..
https://bilmagasinet.dk/blogs/redaktoer ... teranbiler
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2292670
Veteran Stasi regime er udrullet i Danmark
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Veteran Stasi regime er udrullet i Danmark
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Veteran Stasi regime er udrullet i Danmark
Jeg kan kun opfordre til, at alle vores danske motor-/veteranklubber støtter op om Motorhistorisk Samråds arbejde ved at ansøge om optagelse.
Kun ved at stå sammen kan vi få ændret situationen til det bedre.
Kun ved at stå sammen kan vi få ændret situationen til det bedre.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Veteran Stasi regime er udrullet i Danmark
Motorhistorisk Samråd er på sagen.
Det er helt uholdbart, at der ikke er nogen vejledning der siger hvad man kan og ikke kan. Det er lige nu op til en emsig kontrolmedarbejder, at dømme ens bil uoriginal på baggrund af nogle kriterier man ikke kan få vished om. Og de æder allerede indbetalt afgift når fælden klapper. - At starte forfra ved kasse et.
Saab Klub Danmark er medlem af Motorhistorisk Samråd og gennem sit medlemskab her får man en repræsentant, der kan tage sager op med/mod motorstyrelsen. Sagen her, har kørt på højtryk i Motorhistorisk Samråd, siden styrelsen lavede en kæmpe razzia imod et stort amerikanerbiltræf i sommers.
Det er derfor alfa og omega, at være medlem af en mærkeklub der støtter MhS, nu hvor flere og flere Saaber bliver veteran. Om ganske få år er samtlige og900 veteraner.
Hvis ikke Motorhistorisk står stærkt med et højt medlemstal, bliver det velmenende politikere på borgen alene, der kommer til at råde over vores muligheder inden for bilhobby ind i fremtiden.
Det er også Motorhistorisk der har sørget for, at man kan få de historisk korrekte sorte nummerplader, der passer til sin ældre veteranbil.
Det er helt uholdbart, at der ikke er nogen vejledning der siger hvad man kan og ikke kan. Det er lige nu op til en emsig kontrolmedarbejder, at dømme ens bil uoriginal på baggrund af nogle kriterier man ikke kan få vished om. Og de æder allerede indbetalt afgift når fælden klapper. - At starte forfra ved kasse et.
Saab Klub Danmark er medlem af Motorhistorisk Samråd og gennem sit medlemskab her får man en repræsentant, der kan tage sager op med/mod motorstyrelsen. Sagen her, har kørt på højtryk i Motorhistorisk Samråd, siden styrelsen lavede en kæmpe razzia imod et stort amerikanerbiltræf i sommers.
Det er derfor alfa og omega, at være medlem af en mærkeklub der støtter MhS, nu hvor flere og flere Saaber bliver veteran. Om ganske få år er samtlige og900 veteraner.
Hvis ikke Motorhistorisk står stærkt med et højt medlemstal, bliver det velmenende politikere på borgen alene, der kommer til at råde over vores muligheder inden for bilhobby ind i fremtiden.
Det er også Motorhistorisk der har sørget for, at man kan få de historisk korrekte sorte nummerplader, der passer til sin ældre veteranbil.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Veteran Stasi regime er udrullet i Danmark
Hej
Enig i, at det er vigtigt at støtte MhS (og dermed medlemsklubberne). De nuværende regler er usammenhængende, og administreres alt for nidkært af en ny styrelse, der åbenbart skal vise sin berettigelse ved at jagte uoriginale veteraner. At dette kan være helt OK i forhold til visse US-tossers (eller mere høfligt: Hod rod entusiasters) totalombygning af gamle chassiser, er så en anden ting. Problemerne er manglen på definition af originalitet, manglen på modregning af tidligere betalt afgift og den manglende mulighed for at få registreret en tidstypisk modifikation. Det giver jo ingen mening, at en bil, der for over 35 år siden blev ændret (det være sig til hot rod, sports/banebil eller Carlsson-whaletail med det hele), pludselig skal fremstå som original fra samlebåndet. Ved nyimport må afgiften selvfølgelig beregnes af bilen, som den står (og stod for 35 år siden), og ved ændring af status må man se på, hvornår de tidstypiske modifikationer er foretaget. Så Viking kan få det retfærdige svar: Din Lady DI kan først blive veteran 35 år efter, at du satte kassetten i og malede motorrummet Volvo-traktor-rød . At snakke om Stasi er lidt upassende -det var sgu ovre i en helt anden liga .
Mvh/NC
Enig i, at det er vigtigt at støtte MhS (og dermed medlemsklubberne). De nuværende regler er usammenhængende, og administreres alt for nidkært af en ny styrelse, der åbenbart skal vise sin berettigelse ved at jagte uoriginale veteraner. At dette kan være helt OK i forhold til visse US-tossers (eller mere høfligt: Hod rod entusiasters) totalombygning af gamle chassiser, er så en anden ting. Problemerne er manglen på definition af originalitet, manglen på modregning af tidligere betalt afgift og den manglende mulighed for at få registreret en tidstypisk modifikation. Det giver jo ingen mening, at en bil, der for over 35 år siden blev ændret (det være sig til hot rod, sports/banebil eller Carlsson-whaletail med det hele), pludselig skal fremstå som original fra samlebåndet. Ved nyimport må afgiften selvfølgelig beregnes af bilen, som den står (og stod for 35 år siden), og ved ændring af status må man se på, hvornår de tidstypiske modifikationer er foretaget. Så Viking kan få det retfærdige svar: Din Lady DI kan først blive veteran 35 år efter, at du satte kassetten i og malede motorrummet Volvo-traktor-rød . At snakke om Stasi er lidt upassende -det var sgu ovre i en helt anden liga .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Veteran Stasi regime er udrullet i Danmark
Der er jo utallige eksempler på hvor galt det går når alle disse styrelser får frit slag til at chikanere borgerne, bare de kratter lidt ekstra ind til ministerpensionerne.
Motorstyrelsen mener i dette tilfælde at deres fornemste opgave er at chikanere folk som har en hobby. Ekstra skum på lagkagen er jo åbenbart hvis de kan ødelægge et træf disse borgere har set frem til i lang tid. Det tyder i høj grad på at disse mange styrelser tiltrækker ansatte med alvorlige asociale tendenser.
Tænk også på hvor absurd det er at man skal syne en importbil inden vurderingen, eller at vores 20 skatteministre forbyder forsikringsselskaberne at reparere skadede biler medmindre det er en bagatel,,, så der kan blive solgt nogle flere 150% skat + moms biler.
Engang blev Danmark set som et frit mønstersamfund. De tider er forbi, og nu kan DK vel nærmest betegnes som en mellemting mellem det tidligere DDR og det tidligere forbuds Sverige.
Motorstyrelsen mener i dette tilfælde at deres fornemste opgave er at chikanere folk som har en hobby. Ekstra skum på lagkagen er jo åbenbart hvis de kan ødelægge et træf disse borgere har set frem til i lang tid. Det tyder i høj grad på at disse mange styrelser tiltrækker ansatte med alvorlige asociale tendenser.
Tænk også på hvor absurd det er at man skal syne en importbil inden vurderingen, eller at vores 20 skatteministre forbyder forsikringsselskaberne at reparere skadede biler medmindre det er en bagatel,,, så der kan blive solgt nogle flere 150% skat + moms biler.
Engang blev Danmark set som et frit mønstersamfund. De tider er forbi, og nu kan DK vel nærmest betegnes som en mellemting mellem det tidligere DDR og det tidligere forbuds Sverige.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Veteran Stasi regime er udrullet i Danmark
Det går galt når man administrerer alt for nidkært.
Eller giver ”Brian” der blev drillet folkeskolen, en stram kasket på så han kan lege ”Stasi chef”
Min Saab blev ikke Volvo Rød i motorrummet (godt husket, en flot farve), det var planen, men det blev ændret til korrekt farve (Saab Kirsebærrød) Malet med MIPA Akrylmaling, for at kunne males udvendigt senere..
https://www.autolakhandel.dk/epages/aut ... ducts/9010
plus en grunderpakke samt epoxygrunder...
Men så skal ham der rynkedværgen vel sammenligne nuancer af rød
og så rynkedværgen få en tur med DI kassetten, med bål på alle rør samtidigt bizzzzzt
Vi må synge: Man tager aldrig til ”træf” uden trusler.
(melodi ala Birthe Kjær, noget med nogle trusser).
Sørgeligt at det er endt med at der er mere frihed i Sverige end i Danmark....
Eller giver ”Brian” der blev drillet folkeskolen, en stram kasket på så han kan lege ”Stasi chef”
Min Saab blev ikke Volvo Rød i motorrummet (godt husket, en flot farve), det var planen, men det blev ændret til korrekt farve (Saab Kirsebærrød) Malet med MIPA Akrylmaling, for at kunne males udvendigt senere..
https://www.autolakhandel.dk/epages/aut ... ducts/9010
plus en grunderpakke samt epoxygrunder...
Men så skal ham der rynkedværgen vel sammenligne nuancer af rød
og så rynkedværgen få en tur med DI kassetten, med bål på alle rør samtidigt bizzzzzt
Vi må synge: Man tager aldrig til ”træf” uden trusler.
(melodi ala Birthe Kjær, noget med nogle trusser).
Sørgeligt at det er endt med at der er mere frihed i Sverige end i Danmark....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Veteran Stasi regime er udrullet i Danmark
Spørgsmålet om originalitet kan blive uhyre svært.
En lille historie:
BSA i 50erne solgte bl.a. 500ccm Gold Star og 650ccm Golden Flash / Rocket / Super Rocket og Rocket Gold Star (navn efter trim og ydelse).
Begge maskiner kunne købes som konkurrence maskiner (TT Race), Scrambler og til vej brug.
Man kunne købe den samme maskine til cross (Scrambler) brug, og samtidig få medleveret road kit !
Man kan i dag købe en Scrambler, der kun har været brugt til bane brug, sætte lygter på og den kan godkendes til vej brug. ( jeg var selv ved at købe en Gold Star Scrambler i Australien og få den til England og på nummerplader). Den kan få nummerplader ved at få et certifikat fra BSA klubben i England der angiver produktions periode og år.
Man kan tage en Dansk købt Scrambler/crosser, der kun har været til bane brug, sætte lygter på den, sende den til England, få udstedt et certifikat og få plader på den, returnerer den til DK og få dk Veteran reg. og nummerplader på den.
Er den så Veteran ???
Er den korrekt ????
Nogle blev leveret med både road & Dirt kit. og hvilke lygter skal der på den for at være korrekt veteran ????
Der er åbner "a can of worms" med de snævre fortolkninger der er fremlagt
Alle foto viser BSA motorcykler der både blev brugt til cross og vej brug
En lille historie:
BSA i 50erne solgte bl.a. 500ccm Gold Star og 650ccm Golden Flash / Rocket / Super Rocket og Rocket Gold Star (navn efter trim og ydelse).
Begge maskiner kunne købes som konkurrence maskiner (TT Race), Scrambler og til vej brug.
Man kunne købe den samme maskine til cross (Scrambler) brug, og samtidig få medleveret road kit !
Man kan i dag købe en Scrambler, der kun har været brugt til bane brug, sætte lygter på og den kan godkendes til vej brug. ( jeg var selv ved at købe en Gold Star Scrambler i Australien og få den til England og på nummerplader). Den kan få nummerplader ved at få et certifikat fra BSA klubben i England der angiver produktions periode og år.
Man kan tage en Dansk købt Scrambler/crosser, der kun har været til bane brug, sætte lygter på den, sende den til England, få udstedt et certifikat og få plader på den, returnerer den til DK og få dk Veteran reg. og nummerplader på den.
Er den så Veteran ???
Er den korrekt ????
Nogle blev leveret med både road & Dirt kit. og hvilke lygter skal der på den for at være korrekt veteran ????
Der er åbner "a can of worms" med de snævre fortolkninger der er fremlagt
Alle foto viser BSA motorcykler der både blev brugt til cross og vej brug
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"