Banner cycler

Råd til ny kobling (mek eller gør-det-selv?): 9-3 2.0t, 2008

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Råd til ny kobling (mek eller gør-det-selv?): 9-3 2.0t, 2008

6. mar 2020, 11:41

Hejsa,

Min kobling er ret pludseligt begyndt at fedte når den får godt moment omkring 2500 omdrejninger og opefter :cry: Den er chippet til ~205 HK. Den har kørt 260.000, men jeg ved ikke om kobling er blevet udskiftet før.

Jeg har aldrig arbejdet med komplekse dele på motoren selv, før. Men er ret ferm med gør-det-selv arbejde generelt. Har bl.a. udskiftet calipere hele vejen rundt, hele udstødnings-systemet, ankerplader osv. Elsker også en udfordring.
Jeg forestiller mig en ny kobling er ret dyr i arbejdstimer hos en mekaniker, så jeg er meget interesseret i at skifte den selv. Jeg har også en bil nr. 2 så jeg kan tage det i roligt tempo hjemme i garagen.

Så mine spørgsmål er:
  • Hvor meget vil i anslå det vil koste hos en mekaniker? Jeg kunne finde på at bruge GEPA Århus, i så fald
  • Hvilket udstyr skal jeg have for at gøre det selv? Jeg forestiller mig en værkstedkran til at sænke gearkassen bl.a.?
  • Nu jeg alligevel er igang, er der så andre ting jeg skal udskifte derinde, lejer, slavecylinder osv.?
Bonusspørgsmål: Der er en svag raslende mislyd når den står i frigear og koblingen er sluppet. Det bliver værre når jeg trykker let på koblingen, men forsvinder helt når koblingen er trådt ned. Jeg forestiller mig det er en leje et sted i gearkassen, men hvilket? Det vil jeg gerne have udskiftet når vi er igang.


Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: Råd til ny kobling (mek eller gør-det-selv?): 9-3 2.0t, 2008

6. mar 2020, 14:13

Med hensyn til bonusspørgsmålet - du skriver ikke om bilen triller eller holder stille når du oplever støjen. Hvis det er når bilen holder stille har jeg svært ved at se hvordan gearkassen skulle kunne forårsage støjen. Udtrykkerlejet kunne jeg mistænke når støjen forsvinder ved fuld udkobling.

Ændrer støjen sig efter motorens omdrejningstal?

mvh
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Råd til ny kobling (mek eller gør-det-selv?): 9-3 2.0t, 2008

6. mar 2020, 14:42

Du skal skifte slavecylingerne med udrykkerleje, samtidig med koblingen.

Der skal ved montage af koblingen bruges en dorn, så koblings lammel er centreret på svinghjulet ved montage.

Udluftning kan godt være trixet. Nogle systemer kan ikke udluftes udefra. Så tjek lige.

Der må kunne fremskaffes en WIS over opgaven.

mon ikke det er en fætter som denne her der skal til:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 58371.html


Mht. kobling. Gå efter OEM. Dvs den kvalitet bilen havde installeret ab fabrikken. Så sjovt er her heller ikke at adskilde igen...

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... k5JTdEJTdE


Kan ikke lige finde dornen.

Her er værktøjet til udluftning:
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 60ba7cd3a9
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Råd til ny kobling (mek eller gør-det-selv?): 9-3 2.0t, 2008

6. mar 2020, 16:35

viking skrev:
6. mar 2020, 14:42
Kan ikke lige finde dornen.

Her er værktøjet til udluftning:
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 60ba7cd3a9
:D Ja for pokker da, den har jeg selv :D

Er super dejlig at bruge da den også "fylder på" af væske ved udluftning 👌
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Råd til ny kobling (mek eller gør-det-selv?): 9-3 2.0t, 2008

6. mar 2020, 18:17

Start med at downloade wis og epc.
viewtopic.php?f=1&t=32661&p=253435&hilit=epc#p253435
Indsæt stelnummeret i epc, og du er sikker på at få den riktige kobling.
Kobling og slavecylinder er et minimum.
Hvis bilen er udstyret med et dobbeltmasse svinghjul så skal det også skiftes.
Man gider simpelthen ikke operationen en gang til.
Specielt ikke med de mislyde du beskriver.
Vær opmærksom på at slavecylinderen skal udluftes med gearkassen afmonteret, men det er beskrevet i wis.
Om det er et typisk gør det selv garage projekt, ikke medmindre du har 2 donkrafte der kan hævn bilen 75 cm eller mere. en motorbro, et stort tag 3 momentnøgler, en masse rustløsner, og eventuelt gas og ilt til at løsne rustne bolte og møgtikker.
Det viktigste er en at have en ven der er standby i et par weekender eller 3.
Hvis man kan låne/leje et værksted i en weekend, så bliver det meget nemmere.
Hvad prisen er for et koblings skift er i dit lokal område, aner jeg ikke.
Men ring og få et tilbud, eller endnu bedre kør derhen og få Værkstedet til at lytte på dine mislyde, og få et tilbud.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Råd til ny kobling (mek eller gør-det-selv?): 9-3 2.0t, 2008

8. mar 2020, 17:37

3 weekender er nok lige i overkanten.
Skiftede kobling på en lign. bil et år før jeg fik liften.

Det tog en aften at få koblingen ud og næste aften at samle den igen.
Dog uden at skifte svinghjul... Den var uden DMS

Det kræver momentnøgler, luftværktøj, koblingsdorn osv.

Ikke så slemt arbejde. Men planlæg med en reserve bil. Hvis svinghjulet er sløjt tager det lidt leveringstid.
Udluftning af slaveenheden tager også tid.

Køb slave enheden hos Saab/Orio gå efter bedste kvalitet, da arbejdet ikke skal gøres dobbelt for at spare få hundrede kroner...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Råd til ny kobling (mek eller gør-det-selv?): 9-3 2.0t, 2008

10. mar 2020, 14:20

Hej Mette

Kan du ikke få GEPA til at lytte på den og evt. give et tilbud? Evt. som "medbygger" -han har tilsyneladende meget begrænset åbningstid. Stor respekt for dit gåpåmod, men det lyder til at kræve uforholdsmæssigt meget udstyr, hvis du ikke kan låne et værksted.

Viking: Er de Speedpart-dele, du linker til, af en ordentlig kvalitet? De er mistænkeligt meget billigere end de tilsvarende stumper fra Saabparts/Orio.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Modern Forum"