Hej. Er der nogle kloge hoveder her inde som har erfaring med forskellige typer ventilator jeg køre pt. Med en lille sort 5 bladet, men jeg overvejer at skifte den til en 4 bladet som istedet er noget større.
Da jeg ønsker at beholde bilen orginalet og ikke vil bygge elblæser på den.
Saab v4 ventilatorer
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab v4 ventilatorer
5 bladet blev valgt til Sonett motoren, da den kan flytte mere luft.
Men ventilatoren mangler en krave/counling, så den er ikke så effektiv.
Størst effekt mht. kølesystemet (hvis man ikke vil have en elblæser) er frisk kærne i køleren, de "sander til" og effekten falder både pga. belægning på yder- og indersiden
Det kan optimeres til +30% ydelse med ny moderne indmad. Så betyder 4 eller 5 blad ventilatoren ikke så meget.
Elblæser er ellers sagen, da den ikke suger HK under landevej og motorvejsdrift, kun under kø- og bykørsel, hvor høj effekt fra motoren ikke bruges så meget. og med trailer er varmeproblemet stort med V4.
Men ventilatoren mangler en krave/counling, så den er ikke så effektiv.
Størst effekt mht. kølesystemet (hvis man ikke vil have en elblæser) er frisk kærne i køleren, de "sander til" og effekten falder både pga. belægning på yder- og indersiden
Det kan optimeres til +30% ydelse med ny moderne indmad. Så betyder 4 eller 5 blad ventilatoren ikke så meget.
Elblæser er ellers sagen, da den ikke suger HK under landevej og motorvejsdrift, kun under kø- og bykørsel, hvor høj effekt fra motoren ikke bruges så meget. og med trailer er varmeproblemet stort med V4.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab v4 ventilatorer
Jeg kører med el-blæser og opgraderet køler på min V4, det ordnede problemet med temperaturmålerens himmelflugt. Originalkøleren har plads til en ekstra række celler. Næste projekt er A/C på V4'eren.
(Her ryster Viking stille på hovedet og mumler noget uforståeligt ... ...)
(Her ryster Viking stille på hovedet og mumler noget uforståeligt ... ...)
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab v4 ventilatorer
Oki jeg kan næsten forstå på det at jeg skal have sendt min køler en tur på kølerværksted og få den ordnet
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab v4 ventilatorer
A/C er fint nok, den skal bare ikke trækkes som på en Sonett, for så skal der stål takthjul i motoren.
Med A/C kondensor, så er elblæser et "must"
Meeed A/C zapper mange hk, så må V4 tunes
Gerne til 94mm stempler...
God med frisk kølerindmad.
Speedy havde der samme varmeproblem og fik køleren "tuner"
Med A/C kondensor, så er elblæser et "must"
Meeed A/C zapper mange hk, så må V4 tunes
Gerne til 94mm stempler...
God med frisk kølerindmad.
Speedy havde der samme varmeproblem og fik køleren "tuner"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"