Nu er det ikke fordi jeg ikke kan finde ud af at vende og monterer stempelringe korrekt.
I Saab V4 manualen vise den desuden at kompressionsring nr. 2 skal vende med udfræsningen ned mod krumtappen.
MEN.
Har købt nye stempelringe fra Skandix.DE.
Der er vedlagt en montagevejledning der "umiddelbart" viser at kompressionsring #2, skal vende opad med siden der har fals/affasning indvendigt.
Der er vedlagt foto af montage vejledninger der blev medleveret med stempelringene.
Det der er "sært" er at ring 2 har et mærke (pip/dot, som de kalder på engelsk), Fabrikanter af stempelringe siger ALLE at dette mærke skal vende opad. !
Men mærket er på modsatte side af den indre affasningen. Så hvilken retning er korrekt ?
Hvilken vej skal stempelring #2 vende:
Med den indre affasning op eller ned ?
Med mærket op eller ned ?
Mahle, på deres instruktion siger de "dot/pip" skal vende op
Der er link til en nemme instruktion der viser det samme: (0:25)
https://www.youtube.com/watch?v=3DcLFTQaG-I
Se vedlagte foto....
Jeg vil gerne vende ring #2 rigtigt. Stempelringe er fælt begravet i motoren. I Sonett skal motoren ud for at bundkaret kan fjernes, så derfor kan de ikke nemt vendes...
Øverste foto er fra EGG Enginereing https://egge.com/info/egge-tech/
Nederste foto er fra instruktionen der blev medleveret fra Skandix
Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Hastings og Mahle siger det samme...
https://www.hastingspistonrings.com/tec ... stallation
Så det er lidt mystisk....
https://www.hastingspistonrings.com/tec ... stallation
Så det er lidt mystisk....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Ikke at jeg kan svare dig på dit spørgsmål -desværre, men hvordan sad dem du tog af, Viking?
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Øverste foto er den nye kompressionsring nr. 2
Nederste udklip er som den type der var i stemplet.
Den der var i stemplet havde en udskæring nederst på ydersiden af ringen..
Den nye har en fasning på indersiden/den ene flade, og en dot/pip på den modsatte flade.
Den nye ring har sikker en lille vinkel på ydersiden der skal skrabe olie af korrekt. (Den vinkel er normale med lille, så den kan man ikke se uden ringen forstørres meget. Vendes ringen forkert, bliver olieforbruget alt for højt.
Problemet er beskrevet her:
https://www.hastingspistonrings.com/tec ... stallation
Så det gode spørgsmål er hvilken vej skal den nye ring sidde ?
Nederste udklip er som den type der var i stemplet.
Den der var i stemplet havde en udskæring nederst på ydersiden af ringen..
Den nye har en fasning på indersiden/den ene flade, og en dot/pip på den modsatte flade.
Den nye ring har sikker en lille vinkel på ydersiden der skal skrabe olie af korrekt. (Den vinkel er normale med lille, så den kan man ikke se uden ringen forstørres meget. Vendes ringen forkert, bliver olieforbruget alt for højt.
Problemet er beskrevet her:
https://www.hastingspistonrings.com/tec ... stallation
Så det gode spørgsmål er hvilken vej skal den nye ring sidde ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Lauter
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Jeg tror at problemet her er en dårlig eller forkert vejledning. Jeg har oplevet tilfælde hvor vejledninger eller dokumentation har vist deciderede forkerte svar. Bare for at sige, at den mulighed må man også regne med forekommer nogle gange.
Så jeg ville trygt montere ringen med prikken opad.
Mvh.
Thomas
Så jeg ville trygt montere ringen med prikken opad.
Mvh.
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
SAAB 95, årg. 2005
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Som udgangspunkt ville jeg stole på producentens vejledning !
Og IKKE på andre producenters vejledninger!!
Men da du nu er i tvivl, og ikke kan sove om natten.
Så kig på det ydre profil, stempel ringen er sikkert konstrueret med en svag vinkel.
Og skal monteres således. MVH
Morten
Og IKKE på andre producenters vejledninger!!
Men da du nu er i tvivl, og ikke kan sove om natten.
Så kig på det ydre profil, stempel ringen er sikkert konstrueret med en svag vinkel.
Og skal monteres således. MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Helt enig Lauter og Morten.
Vejledning fra Skandix's leverandør er forkert !
Den skal vende som Hastings, Mahle og ALLE andre angiver, inkl. Morten der fint viser skitsen fra Hastings), nemlig med prikken op og den spidse kant ned pga. oliekontrol.
Der er også flere fejl i manualen fra leverandøren til Skandix. De viser anden type olieskrabering hvor midterdelen vender 90 grader modsat og har farvekoder på de to ender.
Sådan er den leverede type ikke opbygget.
Nu gør det ikke noget med olieringen, da den ikke kan vende forkert, og den leverede type er af velkendt design.
Men en vejledning/manual bør vise de leverede dele og deres montage, samt retning. Især på dele der så kritiske og begravet som stempelringe...
PS. Jeg kan godt sove ( også pga. stempelringene) jeg starter bare tidligt, da jeg har meget der skal laves..
Vejledning fra Skandix's leverandør er forkert !
Den skal vende som Hastings, Mahle og ALLE andre angiver, inkl. Morten der fint viser skitsen fra Hastings), nemlig med prikken op og den spidse kant ned pga. oliekontrol.
Der er også flere fejl i manualen fra leverandøren til Skandix. De viser anden type olieskrabering hvor midterdelen vender 90 grader modsat og har farvekoder på de to ender.
Sådan er den leverede type ikke opbygget.
Nu gør det ikke noget med olieringen, da den ikke kan vende forkert, og den leverede type er af velkendt design.
Men en vejledning/manual bør vise de leverede dele og deres montage, samt retning. Især på dele der så kritiske og begravet som stempelringe...
PS. Jeg kan godt sove ( også pga. stempelringene) jeg starter bare tidligt, da jeg har meget der skal laves..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Send skidtet retur, det er min mening.
Hvis de ikke kan give klare monterings anvisninger på deres produkt.
Så må guderne vide om de er konstrueret riktigt, som i er de istand til at læse, og forstå ?
MVH
Morten
Hvis de ikke kan give klare monterings anvisninger på deres produkt.
Så må guderne vide om de er konstrueret riktigt, som i er de istand til at læse, og forstå ?
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Ja det er irreterende.
Stempelringe til Sonett V4 er Ikke nemme at skaffe mere.
Sonett har IKKE samme størrelse ringe som V4 i samme årgange.
V4 er 2,3,5 mm i den Sorte motor dvs. fra 68-
V4 Sonett er 2,3,4 mm i den Sorte motor fra 73-
Desuden har Sonett også andre ventilfjedre...mv.
Stempelringe til Sonett V4 er Ikke nemme at skaffe mere.
Sonett har IKKE samme størrelse ringe som V4 i samme årgange.
V4 er 2,3,5 mm i den Sorte motor dvs. fra 68-
V4 Sonett er 2,3,4 mm i den Sorte motor fra 73-
Desuden har Sonett også andre ventilfjedre...mv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Ja det er irreterende.
Stempelringe til Sonett V4 er Ikke nemme at skaffe mere.
Sonett har IKKE samme størrelse ringe som V4 i samme årgange.
V4 er 2,3,5 mm i den Sorte motor dvs. fra 68-
V4 Sonett er 2,3,4 mm i den Sorte motor fra 73-
Desuden har Sonett også andre ventilfjedre...mv.
Stempelringe til Sonett V4 er Ikke nemme at skaffe mere.
Sonett har IKKE samme størrelse ringe som V4 i samme årgange.
V4 er 2,3,5 mm i den Sorte motor dvs. fra 68-
V4 Sonett er 2,3,4 mm i den Sorte motor fra 73-
Desuden har Sonett også andre ventilfjedre...mv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Det lyder som du skal igennem den store måleøvelse.
Med diverse præcisions instrumenter, inden montering.
Og hvis det er ok, så håbe på at de har fået materiale specifikationerne riktige.
MVH
Morten
Med diverse præcisions instrumenter, inden montering.
Og hvis det er ok, så håbe på at de har fået materiale specifikationerne riktige.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Ja det er hyggeligt.
Nu er det ikke en håndbygget Ital motor eller en mystisk TWR ting.
Den er helt std. som Ford byggede dem til Saab, så det kan vel ikke være så svært at sælge stempelringe der passer til blokken.
Her er svar fra "Skanbiks" (Har fjernet navnet på personen, det er jo "LGBT+ / GDR" tider)
Skandix er specialist i Saab, meget mærkeligt:
"we have no documentation about these engines. I´m sorry but we can´t help. Please refer to official Saab workshop documentations or ask a professional mechanic or engine builder.
Mit freundlichem Gruß / kind regards
xxxx-xxxx
Verkauf
SKANDIX AG
Richtershöhe 6
38729 Lutter am Barenberge
Tel. 05383-960096
Fax 05383-960099
Vorstand: Matthias Volk
Handelsregister: Amtsgericht Braunschweig, HRB 111264"
Nu er det ikke en håndbygget Ital motor eller en mystisk TWR ting.
Den er helt std. som Ford byggede dem til Saab, så det kan vel ikke være så svært at sælge stempelringe der passer til blokken.
Her er svar fra "Skanbiks" (Har fjernet navnet på personen, det er jo "LGBT+ / GDR" tider)
Skandix er specialist i Saab, meget mærkeligt:
"we have no documentation about these engines. I´m sorry but we can´t help. Please refer to official Saab workshop documentations or ask a professional mechanic or engine builder.
Mit freundlichem Gruß / kind regards
xxxx-xxxx
Verkauf
SKANDIX AG
Richtershöhe 6
38729 Lutter am Barenberge
Tel. 05383-960096
Fax 05383-960099
Vorstand: Matthias Volk
Handelsregister: Amtsgericht Braunschweig, HRB 111264"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Lauter
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
I det mindste et ærligt svar
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
SAAB 95, årg. 2005
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Lad mig citere Elvis Presley
Return to sender.
Der må findes firmaer i tysklande der har et bedre kendskab til v4 motoren.
MVH
Morten
Return to sender.
Der må findes firmaer i tysklande der har et bedre kendskab til v4 motoren.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4
Det der er noger "pis" der er at jeg har monteret stempel ringe på et stempel og to ringe på nr. 2 stempel.
good by plovmand...
Så der er to entekte stempelringspakker tilbage.
Deres endelig svar i dag er:
"
Our supplier is working from home office and can´t check his stock. He told me the rings have to be installed according to the instructions delivered in the bag with the rings.
The shape of the oil ring does not matter, it may vary between different productions and suppliers. Our picture is from 2011….
That´s all I can find out.
"
Nå de der stempelringe de betyder da ikke noget og retning er vel ligegyldig
Som Hastings stempelringe fabrikanten skriver. Det betyder "kun" en fordobling af olieforbruget hvis stempelring nr.2 vender forkert
good by plovmand...
Så der er to entekte stempelringspakker tilbage.
Deres endelig svar i dag er:
"
Our supplier is working from home office and can´t check his stock. He told me the rings have to be installed according to the instructions delivered in the bag with the rings.
The shape of the oil ring does not matter, it may vary between different productions and suppliers. Our picture is from 2011….
That´s all I can find out.
"
Nå de der stempelringe de betyder da ikke noget og retning er vel ligegyldig
Som Hastings stempelringe fabrikanten skriver. Det betyder "kun" en fordobling af olieforbruget hvis stempelring nr.2 vender forkert
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"