Vores fine 9-3 aero 2009 er lige nået op på 190 kkm. Og kører stadig fint så jeg havde da tænkt at den skulle kører nogle flere km. Jeg har ikke haft de store problemer på nær en ny kobling, men når jeg læser lidt rundt kan man finde de forskellige svagheder ved modellen, der er dog en der bekymrer mig lidt og det er kæden. Eller rettere de plastik dele der holder kæden som kan knække og føre til at kæden hopper når det sker, problemet er at jeg ikke rigtig kan finde ud af om det er noget man skal have skiftet, eller risiko i virkeligheden er meget lille, for at det sker. Er der nogle der har erfaring med den model? Andre problemer?
Jeg overlever et drift stop som i den gamle hvor benzinpumpen røg , selv om det er pisse irriterende når man står der... men det kæden nager lidt da den smadre hele motoren hvis det sker
190kkm hvad så nu?
Redaktør: Bestyrelsen
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Hej,
Jeg kører 2009, 9-5, 2.0 Hirsch, som har kørt 240t og forventer at køre den mange km. mere.
Kæden springer normalt ikke og ødelægger motoren, men på et tidspunkt begynder den at larme/rasle og skal skiftes, jeg har skiftet kæde på 9000, OG900 og 9-5, det tager noget tid.
Det er nogle grimme værkstedspriser for kædeskift 15-20k.
Med hensyn til benzinpumpe, krumtapsencor og tændkassette holder de ca. 250t, du kan skifte inde det fejler for at undgå stop, det gør jeg.
Ingen kommentarer til selve bilen, den kender jeg ikke ud over at have kørt modellen.
Jeg kører 2009, 9-5, 2.0 Hirsch, som har kørt 240t og forventer at køre den mange km. mere.
Kæden springer normalt ikke og ødelægger motoren, men på et tidspunkt begynder den at larme/rasle og skal skiftes, jeg har skiftet kæde på 9000, OG900 og 9-5, det tager noget tid.
Det er nogle grimme værkstedspriser for kædeskift 15-20k.
Med hensyn til benzinpumpe, krumtapsencor og tændkassette holder de ca. 250t, du kan skifte inde det fejler for at undgå stop, det gør jeg.
Ingen kommentarer til selve bilen, den kender jeg ikke ud over at have kørt modellen.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Kæder og skinner bliver slidte, det er derfor der er en kædestrammer.
Jeg har aldrig set en kæde der er hoppet grundet en skinne der mangler en lille stump
Kæden begynder at rasle, længe inden den hopper en tand eller 2.
Så store motorskader grundet en fejl i kædesystemet, det ville jeg ikke være bekymret over.
Med mindre at kæden rasler kraftigt.
MVH
Morten
Jeg har aldrig set en kæde der er hoppet grundet en skinne der mangler en lille stump
Kæden begynder at rasle, længe inden den hopper en tand eller 2.
Så store motorskader grundet en fejl i kædesystemet, det ville jeg ikke være bekymret over.
Med mindre at kæden rasler kraftigt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Der er heldigvis ingen kæde raslen overhovedet, måske jeg bare havde misforstået noget med denne model motor så, jeg troede at nogle af delene kunne knække hvilket kunne resultere i at kæden røg af. jamen så er jeg ikke så bekymret, hvis bare man kan nå at opdage det med raslen så skal det nok gå. Tak for svarene begge to
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Mon ikke det er NG 9-5 du er kommet til at forveksle -
den er bedre kendt for at knække skinner
Re: 190kkm hvad så nu?
Esbenw skrev: ↑12. apr 2020, 14:33Der er heldigvis ingen kæde raslen overhovedet, måske jeg bare havde misforstået noget med denne model motor så,
jeg troede at nogle af delene kunne knække hvilket kunne resultere i at kæden røg af.
jamen så er jeg ikke så bekymret, hvis bare man kan nå at opdage det med raslen så skal det nok gå. Tak for svarene begge to
Mon ikke det er NG 9-5 du er kommet til at forveksle -
den er bedre kendt for at knække skinner
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Da biler er fra 2009 er den formegentligt betalt, så eneste omkostning er løbende forbrug og service..
Enig med jeres kommentar ang. Kædeslid: det kommer løbende og ikke som en tyv om natten...
MEN de sene Saab 9-3 er IKKE som de tidl. modeller.
De er monteret med skrøbelig GM kædestyr (Det er en GM motor) der ikke kun slides, de går til !!! hvilket giver samme effekt som når en kæde hopper en tand !!!
Der er en del eksempler på dette problem.
Hvis jeg var dig med en Saab med GM motoren, der er på vej mod 200 KKM ville jeg tale med slettet grundet GDPR...., Svend Vind eller Lign.
Det kan godt være tjek og operationen er kostbar, men det er intet mod en kollapset motor.
Når det er ordnet, så er der nemt 200kkm tilbage i den, for udover kædestyrproblemet, så er GM motoren super slidstærk.
Og der kommer ikke flere fra fabrikken !
Enig med jeres kommentar ang. Kædeslid: det kommer løbende og ikke som en tyv om natten...
MEN de sene Saab 9-3 er IKKE som de tidl. modeller.
De er monteret med skrøbelig GM kædestyr (Det er en GM motor) der ikke kun slides, de går til !!! hvilket giver samme effekt som når en kæde hopper en tand !!!
Der er en del eksempler på dette problem.
Hvis jeg var dig med en Saab med GM motoren, der er på vej mod 200 KKM ville jeg tale med slettet grundet GDPR...., Svend Vind eller Lign.
Det kan godt være tjek og operationen er kostbar, men det er intet mod en kollapset motor.
Når det er ordnet, så er der nemt 200kkm tilbage i den, for udover kædestyrproblemet, så er GM motoren super slidstærk.
Og der kommer ikke flere fra fabrikken !
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Da biler er fra 2009 er den formegentligt betalt, så eneste omkostning er løbende forbrug og service..
Enig med jeres kommentar ang. Kædeslid: det kommer løbende og ikke som en tyv om natten...
MEN de sene Saab 9-3 er IKKE som de tidl. modeller.
De er monteret med skrøbelig GM kædestyr (Det er en GM motor) der ikke kun slides, de går til !!! hvilket giver samme effekt som når en kæde hopper en tand !!!
Der er en del eksempler på dette problem.
Hvis jeg var dig med en Saab med GM motoren, der er på vej mod 200 KKM ville jeg tale med slettet grundet GDPR...., Svend Vind eller Lign.
Det kan godt være tjek og operationen er kostbar, men det er intet mod en kollapset motor.
Når det er ordnet, så er der nemt 200kkm tilbage i den, for udover kædestyrproblemet, så er GM motoren super slidstærk.
Og der kommer ikke flere fra fabrikken !
Hvis jeg var dig købte jeg denne her:
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... 207e-b207l
Det er bedre en penge i banken !!!
Du får sikker aldrig brug for den men prisen er super og vil kun gå op når der ikke er flere på lager .
Så kan du bare køre løs uden at spekulerer på problemet...
Enig med jeres kommentar ang. Kædeslid: det kommer løbende og ikke som en tyv om natten...
MEN de sene Saab 9-3 er IKKE som de tidl. modeller.
De er monteret med skrøbelig GM kædestyr (Det er en GM motor) der ikke kun slides, de går til !!! hvilket giver samme effekt som når en kæde hopper en tand !!!
Der er en del eksempler på dette problem.
Hvis jeg var dig med en Saab med GM motoren, der er på vej mod 200 KKM ville jeg tale med slettet grundet GDPR...., Svend Vind eller Lign.
Det kan godt være tjek og operationen er kostbar, men det er intet mod en kollapset motor.
Når det er ordnet, så er der nemt 200kkm tilbage i den, for udover kædestyrproblemet, så er GM motoren super slidstærk.
Og der kommer ikke flere fra fabrikken !
Hvis jeg var dig købte jeg denne her:
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... 207e-b207l
Det er bedre en penge i banken !!!
Du får sikker aldrig brug for den men prisen er super og vil kun gå op når der ikke er flere på lager .
Så kan du bare køre løs uden at spekulerer på problemet...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Tænker, at det burde være en B207R motor, der skal i en Aero
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Er 2,0 rå blokke ikke den samme, dvs. Motor uden manifold mv. for 2,0 t, T og R ?
Aero var lidt mystisk, i de seneste årgange.
De kunne rundt i verden leveres som:
2,0 T Aero
2,8 T Aero
Og diesel Aero
Der gik inflation i "Aero" prædikatet pga. en fabrik i panik...
Nå vil dog stadig spørge Slettet grundet GDPR eller lign.
De ser bilerne dagligt og kender hvad der forebygger motorbiks.
Aero var lidt mystisk, i de seneste årgange.
De kunne rundt i verden leveres som:
2,0 T Aero
2,8 T Aero
Og diesel Aero
Der gik inflation i "Aero" prædikatet pga. en fabrik i panik...
Nå vil dog stadig spørge Slettet grundet GDPR eller lign.
De ser bilerne dagligt og kender hvad der forebygger motorbiks.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Er vist lidt forskel på "knasterne" i en B207R
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... 207l-b207e
Re: 190kkm hvad så nu?
viking skrev: ↑12. apr 2020, 22:53Er 2,0 rå blokke ikke den samme, dvs. Motor uden manifold mv. for 2,0 t, T og R ?
Aero var lidt mystisk, i de seneste årgange.
De kunne rundt i verden leveres som:
2,0 T Aero
2,8 T Aero
Og diesel Aero
Der gik inflation i "Aero" prædikatet pga. en fabrik i panik...
Nå vil dog stadig spørge Slettet grundet GDPR eller lign.
De ser bilerne dagligt og kender hvad der forebygger motorbiks.
Er vist lidt forskel på "knasterne" i en B207R
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... 207l-b207e
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Fint link
Knasterne skal genbruges og indstilles på grader.
Knaster uden mange-not/stråler er velkendt i motorverdenen. Bruges også Jag V8, Audi V8 mf.
Der skal "bare udstyr til.
I gamle dage var det med mærker på kæder og knasthjul, i dag er det på grader og med værktøj der låser knasterne fast, under montage....
Så alt i alt, så er tilbuddet med en ekstra rå-blok billig.
Det giver ro og muligheden for bare at blive ved med at køre videre uden bekymringer.
Fordi, hvis der skal skiftes kædestyr skal motoren ud, åbnes og fyldes med nye kæder, styr, pakninger osv osv.
Så er en helt frisk blok lang mere attraktiv ." Nyt er nyt "
Motor som forsikring, og en blok til den pris er bedre end penge i banken....
Knasterne skal genbruges og indstilles på grader.
Knaster uden mange-not/stråler er velkendt i motorverdenen. Bruges også Jag V8, Audi V8 mf.
Der skal "bare udstyr til.
I gamle dage var det med mærker på kæder og knasthjul, i dag er det på grader og med værktøj der låser knasterne fast, under montage....
Så alt i alt, så er tilbuddet med en ekstra rå-blok billig.
Det giver ro og muligheden for bare at blive ved med at køre videre uden bekymringer.
Fordi, hvis der skal skiftes kædestyr skal motoren ud, åbnes og fyldes med nye kæder, styr, pakninger osv osv.
Så er en helt frisk blok lang mere attraktiv ." Nyt er nyt "
Motor som forsikring, og en blok til den pris er bedre end penge i banken....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Hej
Det kan meget vel være det er 9-5 motoren fra 2010 som jeg har læst om, den findes jo også i de sidste 9-3, så måske der bare er mig der har misforstået hvilken motor der egentlig er kæde problemer med.
Angående motor er min så en aero med L motor sådan er alle aero biopower solgt ind til 2010 med L motor, så forvirringen er komplet
Så den motor Viking linker til ville faktisk passe fint til min bil.
Da jeg købte den tænkte jeg det var bedre at finde en bil med alt det rigtige udstyr og så kunne man altid se på motoren efterfølgende hvis man ikke syntes det var nok. Den har hvad der svarer til trin 3 tuning, så en L motor er fin til mig, ind til videre .
Fordelen ved biopower motoren er bedre ventiler som også er en svaghed på standard motoren, så de kommer ikke til at give problemer.
Det er faktisk utroligt at sådan en motor ikke er dyrere , når man tænker på hvad andre bilmærker tager for en ny motor... Hmmm
Det kan meget vel være det er 9-5 motoren fra 2010 som jeg har læst om, den findes jo også i de sidste 9-3, så måske der bare er mig der har misforstået hvilken motor der egentlig er kæde problemer med.
Angående motor er min så en aero med L motor sådan er alle aero biopower solgt ind til 2010 med L motor, så forvirringen er komplet
Så den motor Viking linker til ville faktisk passe fint til min bil.
Da jeg købte den tænkte jeg det var bedre at finde en bil med alt det rigtige udstyr og så kunne man altid se på motoren efterfølgende hvis man ikke syntes det var nok. Den har hvad der svarer til trin 3 tuning, så en L motor er fin til mig, ind til videre .
Fordelen ved biopower motoren er bedre ventiler som også er en svaghed på standard motoren, så de kommer ikke til at give problemer.
Det er faktisk utroligt at sådan en motor ikke er dyrere , når man tænker på hvad andre bilmærker tager for en ny motor... Hmmm
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Jeg syntes egentlig bilen taget dens alder i betragtning (næsten 12 år) at den stadig er pæn
Så spørgsmålet er om bilen overlever motoren eller omvendt.. hmm, I hvert fald er jeg blevet noget mere tryg ved at vide at kæden ikke bare lige hopper uden at have givet lyd fra sig.
Men desværre er ikke alting godt
Det er også lidt klassisk med disse modeller, der er meget god arv fra Opel Så spørgsmålet er om bilen overlever motoren eller omvendt.. hmm, I hvert fald er jeg blevet noget mere tryg ved at vide at kæden ikke bare lige hopper uden at have givet lyd fra sig.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 190kkm hvad så nu?
Pas godt på bilen.
Det er en meget fin bil, Saab 9-3 station car.
En meget vellykket og velkørende kompakt station car.
Hvis det er en 2,0 motor, er det motor kode:
Ecotec B207R
Hvis det er en 2,8 hedder den LP9...
B207x kom aldrig i OG9-5, de stoppede med B205 ( gummimotoren).
B207x blev også brugt i Saab NG 9-5
B207 har normalt ikke problemer med kædeslid, men nogle lider af skrøbelige kædestyr, der knækker og laver motor ravage.
og Ja 2006-2007 årgangen af B207 kan give problemer med ventilerne. De probleme er ikke set i MY2009
PS. Det er billigt for en fabriksny blok, MEGET billigt. Der er kun få af nye blokke til salg....
Speed parts mf. har dem ikke mere, så de er ved at forsvinde fra hylderne.
Mon ikke at hvis du passer bilen med hyppige olieskift, så holder bilen tiden ud med forbrændingsmotor. Så der er bil de næste 5-10 år og så er det el tid... .-)
Det er en meget fin bil, Saab 9-3 station car.
En meget vellykket og velkørende kompakt station car.
Hvis det er en 2,0 motor, er det motor kode:
Ecotec B207R
Hvis det er en 2,8 hedder den LP9...
B207x kom aldrig i OG9-5, de stoppede med B205 ( gummimotoren).
B207x blev også brugt i Saab NG 9-5
B207 har normalt ikke problemer med kædeslid, men nogle lider af skrøbelige kædestyr, der knækker og laver motor ravage.
og Ja 2006-2007 årgangen af B207 kan give problemer med ventilerne. De probleme er ikke set i MY2009
PS. Det er billigt for en fabriksny blok, MEGET billigt. Der er kun få af nye blokke til salg....
Speed parts mf. har dem ikke mere, så de er ved at forsvinde fra hylderne.
Mon ikke at hvis du passer bilen med hyppige olieskift, så holder bilen tiden ud med forbrændingsmotor. Så der er bil de næste 5-10 år og så er det el tid... .-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"