Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Redaktør: Bestyrelsen
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Hej,
Vil bare lige dele min glæde med jer andre
Engang i foråret sad jeg, som så mange gang før, og surfede på nettet efter noget om Saab og ved et tilfælde kom jeg forbi denne side: https://www.autoevolution.com/cars/saab ... 4at-130-hp
Her var nogle fantastiske flotte billeder af en og9-3 i cayennerød (256) og med lyst indtræk. En farvekombi, som tiltalter mig meget. Bilen var tydeligvis svensk og sikkert ganske ny på billederne.
Jeg har tidligere fundet veteranbiler i Sverige, som ejerne ikke vidste var til salg, så nu startede detektivarbejdet på nettet. Ganske rigtigt blev ejeren af Saaben også ganske overrasket over at blive kontaktet, men efter lidt overtalelse fik jeg og en mere Saab-kyndig ven lov at komme og se og høre bilen medio maj. Da den havde været afmeldt siden oktober 2016, så den nu sådan ud:
Selvfølgelig er noget af glansen forsvundet med årene, men bilen lød godt og der var ingen rust at spore, men vi kunne dog ikke blive enige om en pris. Det blev dog her for 2 uger siden og på tirsdag henter jeg den til Danmark. Prøvemærker er kommet med posten og tid til toldsyn er bestilt til torsdag formiddag. Så har jeg lige et døgns tid til at luge ud i de fejl - mindre fejl - der måtte være. Også kommer dealbreakeren - afgiften! Men mere herom senere.
Vil bare lige dele min glæde med jer andre
Engang i foråret sad jeg, som så mange gang før, og surfede på nettet efter noget om Saab og ved et tilfælde kom jeg forbi denne side: https://www.autoevolution.com/cars/saab ... 4at-130-hp
Her var nogle fantastiske flotte billeder af en og9-3 i cayennerød (256) og med lyst indtræk. En farvekombi, som tiltalter mig meget. Bilen var tydeligvis svensk og sikkert ganske ny på billederne.
Jeg har tidligere fundet veteranbiler i Sverige, som ejerne ikke vidste var til salg, så nu startede detektivarbejdet på nettet. Ganske rigtigt blev ejeren af Saaben også ganske overrasket over at blive kontaktet, men efter lidt overtalelse fik jeg og en mere Saab-kyndig ven lov at komme og se og høre bilen medio maj. Da den havde været afmeldt siden oktober 2016, så den nu sådan ud:
Selvfølgelig er noget af glansen forsvundet med årene, men bilen lød godt og der var ingen rust at spore, men vi kunne dog ikke blive enige om en pris. Det blev dog her for 2 uger siden og på tirsdag henter jeg den til Danmark. Prøvemærker er kommet med posten og tid til toldsyn er bestilt til torsdag formiddag. Så har jeg lige et døgns tid til at luge ud i de fejl - mindre fejl - der måtte være. Også kommer dealbreakeren - afgiften! Men mere herom senere.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Stoffer
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Tillykke med vognen.
Den skal nok blive fin med lidt vand og sæbe.
Sjovt at de kalder dem for SE, når der ikke er skørter på !
Det var det samme med min, og den var lige så støvet ved køb, men det er der lavet om på !
Den skal nok blive fin med lidt vand og sæbe.
Sjovt at de kalder dem for SE, når der ikke er skørter på !
Det var det samme med min, og den var lige så støvet ved køb, men det er der lavet om på !
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Tak, Stoffer!
Opdatering:
I tirsdags var jeg og en ven i Varberg for at hente bilen hjem, og det var så første gang, jeg så den uden for i dagslys. Det fik den nu ikke færre brugsspor af Og hvorfor opdagede jeg ikke i maj; at begge tågelygter manglede, at centrallåsen ikke virkede og dørcylindrerne ikke kunne drejes med nøgle?
Ikke at det tog glæden fra projektet, men jeg kunne ligesom høre mig selv give det gode råd 'at man kun bør købe en bil, man har set i dagslys!
Vel hjemkommen efter turen i fin lukket trailer fik den to 'sjusser' i form af Lindemanns hhv. Oil - og Fuel System Cleaner. På med minuspolen og efter benzinen nåede frem sprang den igang. Ingen mislyde. Ingen dryp af væsker. Tanken var næsten tom, så hen på nærmeste tank. Uha, det kunne mærkes, at bilen havde stået stille i 3 år - dækkene var ikke just runde længere.
Efter den korte tur og yderligere tomgang i 30 minutter kom den på liften og fik sit lavement. Ud kom olie så sort som den bedste årgangs stout. På med frisk olie og filter, luftfilter og 4 Nye NGK stifter - så var den dag gået.
I ungdommeligt vovemod havde jeg booket syn og toldsyn torsdag formiddag. Så efter at have justeret håndbremsen op, udskiftet de falmede gule bliklyspærer, skiftet en W5W pære i øverste bremselysbom, fjernet kontakten til tågelygterne, udskiftet viskerne og fyldt sprinkler på samt rullet ca. 100 km for at motionere, dæk, bremser og motor mødte vi op til synet. Bingo - ingen anmærkninger
Bilen, som 'Viking' fra dette forum har døbt 'Vixen - den røde hunræv', er nu gået i hi for vinteren. Imens laver ejeren en 'mangel og to-do'-liste og overvejer om afgiften skal lægges nu eller til foråret. Mere herom senere.
Opdatering:
I tirsdags var jeg og en ven i Varberg for at hente bilen hjem, og det var så første gang, jeg så den uden for i dagslys. Det fik den nu ikke færre brugsspor af Og hvorfor opdagede jeg ikke i maj; at begge tågelygter manglede, at centrallåsen ikke virkede og dørcylindrerne ikke kunne drejes med nøgle?
Ikke at det tog glæden fra projektet, men jeg kunne ligesom høre mig selv give det gode råd 'at man kun bør købe en bil, man har set i dagslys!
Vel hjemkommen efter turen i fin lukket trailer fik den to 'sjusser' i form af Lindemanns hhv. Oil - og Fuel System Cleaner. På med minuspolen og efter benzinen nåede frem sprang den igang. Ingen mislyde. Ingen dryp af væsker. Tanken var næsten tom, så hen på nærmeste tank. Uha, det kunne mærkes, at bilen havde stået stille i 3 år - dækkene var ikke just runde længere.
Efter den korte tur og yderligere tomgang i 30 minutter kom den på liften og fik sit lavement. Ud kom olie så sort som den bedste årgangs stout. På med frisk olie og filter, luftfilter og 4 Nye NGK stifter - så var den dag gået.
I ungdommeligt vovemod havde jeg booket syn og toldsyn torsdag formiddag. Så efter at have justeret håndbremsen op, udskiftet de falmede gule bliklyspærer, skiftet en W5W pære i øverste bremselysbom, fjernet kontakten til tågelygterne, udskiftet viskerne og fyldt sprinkler på samt rullet ca. 100 km for at motionere, dæk, bremser og motor mødte vi op til synet. Bingo - ingen anmærkninger
Bilen, som 'Viking' fra dette forum har døbt 'Vixen - den røde hunræv', er nu gået i hi for vinteren. Imens laver ejeren en 'mangel og to-do'-liste og overvejer om afgiften skal lægges nu eller til foråret. Mere herom senere.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Den er en fornøjelse at se Vixen med sunde knogler.
Billedet af understellet ummmmmm
Selv det gule "papagøje galvaniserede" er stadig gult.
Skruer er ikke rådnet fast osv.
Resten er rengøring og polering mv.
Hun er modellen der er ramt lige i øjet.
Smukkeste farve kombi, opgraderet 900 så den blev 9-3 og stadig med Saab's bedste motor B2x4.
Ingen GM gummimotor her.
At der mangler en tågelygte eller to kan løses.
Lang nemmere end rust eller oilsludge!
Super tillykke med "Vixen"
Billedet af understellet ummmmmm
Selv det gule "papagøje galvaniserede" er stadig gult.
Skruer er ikke rådnet fast osv.
Resten er rengøring og polering mv.
Hun er modellen der er ramt lige i øjet.
Smukkeste farve kombi, opgraderet 900 så den blev 9-3 og stadig med Saab's bedste motor B2x4.
Ingen GM gummimotor her.
At der mangler en tågelygte eller to kan løses.
Lang nemmere end rust eller oilsludge!
Super tillykke med "Vixen"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Sikke en fin bil du har fundet der. Stort tillykke med den.
Så er det bare, at glæde sig til det bliver forår og sommer, så der kan blive masser af ture med taget nede
Den kan i øvrigt også bruges til at køre juletræ hjem i, har jeg set tidligere, men så kan du vist ikke vente med afgift til foråret
Så er det bare, at glæde sig til det bliver forår og sommer, så der kan blive masser af ture med taget nede
Den kan i øvrigt også bruges til at køre juletræ hjem i, har jeg set tidligere, men så kan du vist ikke vente med afgift til foråret
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
En skøn historie, og tillykke med bilen, det bliver spændende at hørehistorien til ende, mht til afgiften, og. Resten af historien, for der må da være mere ar fortælle
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Tak til Peter, Steen og Mike
Der sker jo ikke så meget lige nu, da den står vinteropbevaret, men SID’en er hevet ud og splittet ad for at få udskiftet ‘båndet’, som først skal skaffes. Også den kun delvist fungerende elantenne er gravet ud, da den ragede op, så dækkenet ikke lå som det skulle og en ny pisk er på ved fra Speedparts. Vixen står nu på ældgamle vinterdæk og venter på foråret.
Der er endnu ikke noget at melde mht. afgift. På genhør.
Der sker jo ikke så meget lige nu, da den står vinteropbevaret, men SID’en er hevet ud og splittet ad for at få udskiftet ‘båndet’, som først skal skaffes. Også den kun delvist fungerende elantenne er gravet ud, da den ragede op, så dækkenet ikke lå som det skulle og en ny pisk er på ved fra Speedparts. Vixen står nu på ældgamle vinterdæk og venter på foråret.
Der er endnu ikke noget at melde mht. afgift. På genhør.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Den private operatør, som jeg tidligere har brugt til fastsættelse/betaling af afgift er blevet rykket flere gange uden resultat, så stadig ikke noget nyt på dette område.
Men SID 2’eren er skilt ad og et nyt bånd skaffet. MEN det der nu undrer mig er, at begge bånd ser ud som det, der passer på SID 1. Se link og billeder. http://www.pixelfix.net/eng/saab.html
Båndet kan jo være skiftet tidligere og et forkert isat, hvilket jo kan forklare, hvorfor så mange pixels mangler. Eller er der en anden forklaring?
Men SID 2’eren er skilt ad og et nyt bånd skaffet. MEN det der nu undrer mig er, at begge bånd ser ud som det, der passer på SID 1. Se link og billeder. http://www.pixelfix.net/eng/saab.html
Båndet kan jo være skiftet tidligere og et forkert isat, hvilket jo kan forklare, hvorfor så mange pixels mangler. Eller er der en anden forklaring?
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Der er rod i de beskrivelser af hvilket kabel der passer til hvilken enhed.
I min og9-3 sidder en SID1 som jeg så bestilte et billigt kabel til. Kablet passede dog ikke, så da jeg senere bestilte et SID2 kabel passede det perfekt.
Så stol ikke på diverse beskrivelser på nettet. Adskil enheden og tjek hvordan kablet ser ud, og bestil det udfra udseendet.
MVH Mads
I min og9-3 sidder en SID1 som jeg så bestilte et billigt kabel til. Kablet passede dog ikke, så da jeg senere bestilte et SID2 kabel passede det perfekt.
Så stol ikke på diverse beskrivelser på nettet. Adskil enheden og tjek hvordan kablet ser ud, og bestil det udfra udseendet.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Tak, Mads.
De to kabler er ens, så jeg sætter selvfølgelig det nye på, og så må det jo vise sig til foråret om det har hjulpet (bilen er jo i vinterhi). Jeg undrede mig bare, da SID 2 kabler på nettet visuelt adskiller sig fra dem jeg har. Vides det, hvilken farve plasten havde på de originale kabler - hvid, grøn eller? Som det ses er den hvid på min SID 2, men hvis de altid blev leveret med grøn, så ved jeg, at det må være skiftet.
De to kabler er ens, så jeg sætter selvfølgelig det nye på, og så må det jo vise sig til foråret om det har hjulpet (bilen er jo i vinterhi). Jeg undrede mig bare, da SID 2 kabler på nettet visuelt adskiller sig fra dem jeg har. Vides det, hvilken farve plasten havde på de originale kabler - hvid, grøn eller? Som det ses er den hvid på min SID 2, men hvis de altid blev leveret med grøn, så ved jeg, at det må være skiftet.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Alle dem jeg har haft adskilt (2 stk ) har haft hvide kabler. Så jeg gætter på at det er originalt.
Men desværre lidt forvirrende, især da man ikke rigtigt kan finde nogen på nettet der er stødt på samme problem...
MVH Mads
Men desværre lidt forvirrende, især da man ikke rigtigt kan finde nogen på nettet der er stødt på samme problem...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Godt at høre, at de er hvide lige som på min. Dog mærkeligt med forvirringen omkring kablernes udseende og SID 1 og 2.
Lidt mere om bilens historie. Efter kontakt med Saab-museet i Trollhättan og sveske Trafikstyrelsen, så har jeg nu fuld historie på den. Med stelnummer 50046 er den en meget tidlig og9-3, som blev indregistreret til Saab Automobile AB d. 26. januar 1998. De mange fotos af bilen, som man kan finde på nettet, tyder på, at den blev brugt af PR og marketingafdelingen til pressefotos, og de første stempler i servicebogen er ‘TC’, hvilket er værkstedet under Saab Technical Development Centre. Den første vinter var den afmeldt fra 25. september 1998 til 8. april 1999, og forblev i Saab regi frem til 17. december 1999, hvor første private ejer antagelig købte den til sig selv som 40 års fødselsdagsgave. Ca. 20 år senere købte jeg den af tredje ejer
Lidt mere om bilens historie. Efter kontakt med Saab-museet i Trollhättan og sveske Trafikstyrelsen, så har jeg nu fuld historie på den. Med stelnummer 50046 er den en meget tidlig og9-3, som blev indregistreret til Saab Automobile AB d. 26. januar 1998. De mange fotos af bilen, som man kan finde på nettet, tyder på, at den blev brugt af PR og marketingafdelingen til pressefotos, og de første stempler i servicebogen er ‘TC’, hvilket er værkstedet under Saab Technical Development Centre. Den første vinter var den afmeldt fra 25. september 1998 til 8. april 1999, og forblev i Saab regi frem til 17. december 1999, hvor første private ejer antagelig købte den til sig selv som 40 års fødselsdagsgave. Ca. 20 år senere købte jeg den af tredje ejer
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Så er afgiften betalt, og jeg kan hente pladerne lige så snart foråret titter frem
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
I går var det forårsagtigt, og da jeg havde købt nr.plader, så skulle 'Vixen' ud af vinterhiet i naboens lade og have vasket 3½ års gammelt støv af. Hun havde stået på gamle vinterhjul, så indtil videre fik hun sommerhjulene fra konens og9-3 på. Det opladede batteri og SID blev sat i, og hun sprang i gang inden der var gået 2 sek. Efter er par hyggelige timer med børste og vaskeskin så hun helt præsentabel ud. Det blev dog også tydeligt, at hun har 22 år på bagen, og at tidligere ejere ikke rigtigt altid har vidst, hvor hjørnerne var - sådan er det, når man satser og køber en bil, som man kun har set stående i en mørk garage
Når det er sagt, så spinder B204´eren og gearkassen, og det føles, som om alle 185 hk stadig er tilstede
Og så er der alle de hyggelige små ting, der skal laves:
Justerhjul til forsæder - hvorfor er de begge faldet af?
Udløsermekanisme til begge ryglæn, der ikke kan udløses - er det en kendt fejl mon?
Nøglecylindre i fordørene, der ikke kan drejes med nøglerne - er de udskiftede, og i så fald, hvor er nøglerne?
Bøjet elantenne, hvor antennestikket gik i stykker, da jeg tog demonterede den
Højt bremselys der ikke virker, og måske lækker vand ind
Venstre siderude som rammer dørhåndtag, når den kører ned
..og så det jeg ikke kan huske lige nu/har fortrængt.
Hvorom alting er, så fik den i dag nye emblemer - hvilket for mig gør en kæmpe forskel - og en hovedlyskontakt, der faktisk kan drejes. Når I nu ser billederne neden for, så ved jeg godt, at emblemet bagpå er forkert til en 1998´er, men jeg har ikke kunnet finde den rigtige Saab-Scania - så er der en af jer, der har en 'på hylden' så send mig en PM.
Og så har jeg bestil 4 nye dæk hjem, så fruen kan få sine sommerhjul på. Jeg gider nemlig ikke håbe på, at de ellers helt nye Goodridge-dæk, der sad på, kan køres runde, selvom rådet er at køre dem varme med kun halvt dæktryk.
Og når enden er god - som på billedet - så skal det hele nok gå
Når det er sagt, så spinder B204´eren og gearkassen, og det føles, som om alle 185 hk stadig er tilstede
Og så er der alle de hyggelige små ting, der skal laves:
Justerhjul til forsæder - hvorfor er de begge faldet af?
Udløsermekanisme til begge ryglæn, der ikke kan udløses - er det en kendt fejl mon?
Nøglecylindre i fordørene, der ikke kan drejes med nøglerne - er de udskiftede, og i så fald, hvor er nøglerne?
Bøjet elantenne, hvor antennestikket gik i stykker, da jeg tog demonterede den
Højt bremselys der ikke virker, og måske lækker vand ind
Venstre siderude som rammer dørhåndtag, når den kører ned
..og så det jeg ikke kan huske lige nu/har fortrængt.
Hvorom alting er, så fik den i dag nye emblemer - hvilket for mig gør en kæmpe forskel - og en hovedlyskontakt, der faktisk kan drejes. Når I nu ser billederne neden for, så ved jeg godt, at emblemet bagpå er forkert til en 1998´er, men jeg har ikke kunnet finde den rigtige Saab-Scania - så er der en af jer, der har en 'på hylden' så send mig en PM.
Og så har jeg bestil 4 nye dæk hjem, så fruen kan få sine sommerhjul på. Jeg gider nemlig ikke håbe på, at de ellers helt nye Goodridge-dæk, der sad på, kan køres runde, selvom rådet er at køre dem varme med kun halvt dæktryk.
Og når enden er god - som på billedet - så skal det hele nok gå
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Peter_Vinter
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Knageme flot eksemplar - tillykke med den og pladerne. Ja, 20+ år giver lidt småskavanker, men også succesoplevelser efterhånden som de bliver løst. Udløsergrebene er forbundet til ryglænslåsen med wirer og wirelåse inde i ryglænet, der kan knække. Som jeg husker det skal ryglænets betræk smøges op ad sædet for at kunne komme til.
Jeg købte en 9-3 Cab i efteråret og nåede 1-2 måneder i den før sæsonen sluttede. Midnight Pearl Blue - vist samme farve som Amy i Plankan's seneste føljeton.
Lad os håbe omstændighederne tillader os at komme ud i sommerlandet senere på sæsonen.
Mvh. Peter
Jeg købte en 9-3 Cab i efteråret og nåede 1-2 måneder i den før sæsonen sluttede. Midnight Pearl Blue - vist samme farve som Amy i Plankan's seneste føljeton.
Lad os håbe omstændighederne tillader os at komme ud i sommerlandet senere på sæsonen.
Mvh. Peter
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja det var da noget af et "Ladugårdsfynd" du fik dig der
Det halve af sådan et projekt, ja det er jo "grejen" med det hele -
rejsen, se bilen, få den hjem og så begynde på den anden "rejse" som det jo ofte er.
Men du virker da til at have et fint objekt at starte med -
når jeg tænker Barn find" så var det tiden 2011 med gamle Kvartz Som stod der i lige godt 6 år: Hvad koster et par nummerplader ellers i DK i dag
#257 Midnight Blue Pearl hedder den
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Ja det var da noget af et "Ladugårdsfynd" du fik dig der
Det halve af sådan et projekt, ja det er jo "grejen" med det hele -
rejsen, se bilen, få den hjem og så begynde på den anden "rejse" som det jo ofte er.
Men du virker da til at have et fint objekt at starte med -
når jeg tænker Barn find" så var det tiden 2011 med gamle Kvartz Som stod der i lige godt 6 år: Hvad koster et par nummerplader ellers i DK i dag
Ja det sørme da sådan ud -Peter_Vinter skrev: ↑15. mar 2020, 17:33Jeg købte en 9-3 Cab i efteråret og nåede 1-2 måneder i den før sæsonen sluttede. Midnight Pearl Blue - vist samme farve som Amy i Plankan's seneste føljeton.
Mvh. Peter
#257 Midnight Blue Pearl hedder den
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Det er fuldstændig rigtigt, Plankan - jagten i sig selv, er en meget vigtig ting for mig, sammen med bilens historie. Og her byder Sverige på gode jagtmarker fordi bilerne beholder sin nummerplade hele livet og fordi man kan spore nuværende ejer ned til navn og by, og herefter kan man med lidt held google sig til adresse, e-mail og telefonnummer. Faktisk helt ubegribeligt i disse GDPR-tider. At det så tog mig syv opringninger til den automatiske telefon, før jeg fik udtalt nummerpladen korrekt på svensk, nævner vi ikke til nogen
Mht, pris på pladerne, så betalte jeg 1500 inkl. gebyr til operatøren.
Cheers,
Mht, pris på pladerne, så betalte jeg 1500 inkl. gebyr til operatøren.
Cheers,
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Jo sverige er et "oplysningsland" i sig...
(På godt og ont)
Det beror på, at man som borger herover har et eget stort ansvar -
for at undersøge før handel/køb overtagelse etc etc
Vi har også "Riksarkivet" med bl.a kategori fordon/biler -
der man man søge gamle/ældre dokumenter på bl.a årgangene 1972 -94
https://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv
Herover må man slippe "hele" 80:- stykket -
men så er fragten også incl, samt at de kommer med posten på en 2-3 arbejdsdage
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
nemssaab skrev: ↑15. mar 2020, 22:55Det er fuldstændig rigtigt, Plankan - jagten i sig selv, er en meget vigtig ting for mig, sammen med bilens historie. Og her byder Sverige på gode jagtmarker fordi bilerne beholder sin nummerplade hele livet og fordi man kan spore nuværende ejer ned til navn og by, og herefter kan man med lidt held google sig til adresse, e-mail og telefonnummer. Faktisk helt ubegribeligt i disse GDPR-tider. At det så tog mig syv opringninger til den automatiske telefon, før jeg fik udtalt nummerpladen korrekt på svensk, nævner vi ikke til nogen
Jo sverige er et "oplysningsland" i sig...
(På godt og ont)
Det beror på, at man som borger herover har et eget stort ansvar -
for at undersøge før handel/køb overtagelse etc etc
Vi har også "Riksarkivet" med bl.a kategori fordon/biler -
der man man søge gamle/ældre dokumenter på bl.a årgangene 1972 -94
https://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv
Herover må man slippe "hele" 80:- stykket -
men så er fragten også incl, samt at de kommer med posten på en 2-3 arbejdsdage
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Så blev det tid til at få elantennen til at fungere. Pisken var købt hos Speedparts for længe siden, så det var vel bare at skille enheden ad og sætte det hele sammen igen. FORKERT!
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg lagde pisken på plads i sin holder, og hver gang jeg skulle til at sætte låget på sagde det 'pling' og pisken pressede sig ud af holderen. Da blodtrykket blev for højt, gav jeg op - det er en uge siden
I går trodsede jeg Sundhedsstyrelsens anbefalinger og besøgte Viking - med elantennen. Med fire hænder på sagen lykkedes det - troede vi, lige indtil vi satte strøm på og testede. Op kørte den fint, men ned stoppede den med antennen ca. 15 ude, og vi kunne høre, hvordan pisken igen pressede sig ud af holderen. Forfra igen. Til sidst måtte vi konkludere at selve pisken simpelthen måtte være for lang. Set i bakspejlet, burde jeg jo nok have målt længden af de to knækkede stykke, som jeg fjernede. Nå, men efter at have kortet den med ca. 10-12 cm. samlede vi den med antennen ude, satte spænding på og lod motoren trække antennen på plads. Bingo
I dag blev den monteret - og det hele og radioen spiller.
Så var det det høje stoplys tur til at blive demonteret. Det sidder ikke helt fast og har ladet støv og vand trænge ind - sikkert i mange år - da der er godt med ir på lederne, hvor de fire pærer lægger an. Det viste sig at plasten, der hvor en af boltene sidder indstøbt, er brækket - se billeder neden for. Det blev limet sammen/fyldt op med Araldit og står til tørre til i morgen.
I området ved elantennen lå der i øvrigt to løse ledninger - er der nogen der ved, hvad de anvendes til? Sidemarkeringslys til US biler eller?
Pas på jer selv
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg lagde pisken på plads i sin holder, og hver gang jeg skulle til at sætte låget på sagde det 'pling' og pisken pressede sig ud af holderen. Da blodtrykket blev for højt, gav jeg op - det er en uge siden
I går trodsede jeg Sundhedsstyrelsens anbefalinger og besøgte Viking - med elantennen. Med fire hænder på sagen lykkedes det - troede vi, lige indtil vi satte strøm på og testede. Op kørte den fint, men ned stoppede den med antennen ca. 15 ude, og vi kunne høre, hvordan pisken igen pressede sig ud af holderen. Forfra igen. Til sidst måtte vi konkludere at selve pisken simpelthen måtte være for lang. Set i bakspejlet, burde jeg jo nok have målt længden af de to knækkede stykke, som jeg fjernede. Nå, men efter at have kortet den med ca. 10-12 cm. samlede vi den med antennen ude, satte spænding på og lod motoren trække antennen på plads. Bingo
I dag blev den monteret - og det hele og radioen spiller.
Så var det det høje stoplys tur til at blive demonteret. Det sidder ikke helt fast og har ladet støv og vand trænge ind - sikkert i mange år - da der er godt med ir på lederne, hvor de fire pærer lægger an. Det viste sig at plasten, der hvor en af boltene sidder indstøbt, er brækket - se billeder neden for. Det blev limet sammen/fyldt op med Araldit og står til tørre til i morgen.
I området ved elantennen lå der i øvrigt to løse ledninger - er der nogen der ved, hvad de anvendes til? Sidemarkeringslys til US biler eller?
Pas på jer selv
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Så blev det tid til at montere bremselyset. For en sikkerheds skyld fik den sort RTV silikone langs gummiet og møtrikkerne blev kun fingerspændt. Reservehjulsbaljen blev tømt og hele bagagerummet blev vasket rent for svensk grusvejsstøv, som havde fundet vej ind via det utætte bremselys og alt blev genmonteret. Det var her, at jeg fandt ud af, hvad de to ledninger var til - inderbelysningen, selvfølgelig. Der kan man se, hvad man kan nå at glemme på 5 måneder
Hos Speedparts kan man købe en ny højre dørtærskel for 95 SEK, og hvilken forskel det giver! Synd at man ikke kan få den til venstre side
Og så var det første tur ud i det blå med kluden nede. Heldigvis virkede hydraulikken som det skulle - både op og ned.
Beklager at billederne kommer i omvendt orden. Fortsættelse følger...
Hos Speedparts kan man købe en ny højre dørtærskel for 95 SEK, og hvilken forskel det giver! Synd at man ikke kan få den til venstre side
Og så var det første tur ud i det blå med kluden nede. Heldigvis virkede hydraulikken som det skulle - både op og ned.
Beklager at billederne kommer i omvendt orden. Fortsættelse følger...
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Flotte forårs billeder
Dejligt du har fået en tur med hatten nede.
Så ændre verden sig.....
Og snuden drypper...af kulde....
Dejligt du har fået en tur med hatten nede.
Så ændre verden sig.....
Og snuden drypper...af kulde....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ah......
Men med lidt god fantasi .........
En redig vask af den anden , en lettere "rubbing" af overfladen -
og så 2 små lager af denne her
Efter tørretid, så bare på med en brun/beige farve -
som kommer tæt nok på det org
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Ah......
Men med lidt god fantasi .........
En redig vask af den anden , en lettere "rubbing" af overfladen -
og så 2 små lager af denne her
Efter tørretid, så bare på med en brun/beige farve -
som kommer tæt nok på det org
- Stoffer
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Et bud på de to ledninger ved antennen, kunne måske være til noget cd skifter, eller var det din stik
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Tak, Stoffer, men det var til bagagerumsbelysningen - havde bare glemt alt om det
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Tak Plankan, det kan være at det bliver løsningen, men ‘plug-and-play’ metoden med en ny ville være have været rart.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Som sidste gestus fra min side fik Vixen ny multirem, strammer og medløberhjul forleden - i Vikings garage. Tak for husly under åben himmel, lån af værktøj og moralsk opbakning!
Jeg magtede nemlig ikke den rødhårede skønhed - eller rettere, pedanten i mig kunne ikke leve med alle hendes skønhedsfejl, så hun kom i dag videre til en ny glad ejer - min bror - så tråden ender nu, næsten før den begyndte - i hvert fald sammenlignet med andres.
Jeg magtede nemlig ikke den rødhårede skønhed - eller rettere, pedanten i mig kunne ikke leve med alle hendes skønhedsfejl, så hun kom i dag videre til en ny glad ejer - min bror - så tråden ender nu, næsten før den begyndte - i hvert fald sammenlignet med andres.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
nemssaab skrev: ↑13. apr 2020, 22:48Som sidste gestus fra min side fik Vixen ny multirem, strammer og medløberhjul forleden - i Vikings garage. Tak for husly under åben himmel, lån af værktøj og moralsk opbakning!
Jeg magtede nemlig ikke den rødhårede skønhed - eller rettere, pedanten i mig kunne ikke leve med alle hendes skønhedsfejl, så hun kom i dag videre til en ny glad ejer - min bror - så tråden ender nu, næsten før den begyndte - i hvert fald sammenlignet med andres.
- Stoffer
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
Det var sørme ikke lang tid, du havde den.
Små fejl, skal vel bare rettes i garagen..
Men så må du jo ud og finde en anden !
Små fejl, skal vel bare rettes i garagen..
Men så må du jo ud og finde en anden !
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Barnfind og9-3 cab fra Sverige
I garagen - men den er fyldt med en Jensen-Healey fra 1974 og et Jensen GT projekt - begge hentet hjem fra Sverige.
Vixen skulle have været daily driver her til sommer og ikke et rullende projekt.
Men processen og særligt jagten var spændende, og så kan vi da glædes over, at hun nu er i Danmark og bliver passet bedre på end under sin tid i Sveriges land - og bliver i familien
Vixen skulle have været daily driver her til sommer og ikke et rullende projekt.
Men processen og særligt jagten var spændende, og så kan vi da glædes over, at hun nu er i Danmark og bliver passet bedre på end under sin tid i Sveriges land - og bliver i familien
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.