Banner cycler

Køb af 9-5

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

hesten
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. maj 2020, 15:04

Køb af 9-5

7. maj 2020, 15:16

Hej kloge hoveder,

Jeg skal udskifte min OG 9-3, som jeg ellers er glad for, men jeg vil gerne have lidt mere plads og også ESC, efter noget der kunne være blevet grimt i vinter...

Nå, men til sagen: Jeg har kig på en 9-5 aero 07 sedan, som har gået 210k. Det er jo noget og jeg havde egentlig tænkt mig en, der havde gået noget mindre, men så forelskede jeg mig altså lidt i det her drøn ;-) Den har til gengæld komplet servicebog, trofast hvert år, samtlige service hos Saab-autoriseret værksted. Jeg skruer ikke selv og vil gerne have en (rimelig) problemfri bil. Hvad mener I om det - er der noget særligt, man skal være opmærksom på med sådan en, er der større ting, der typisk står af heromkring, selvom den er passet godt? Burde den ikke have mange gode kilometer endnu, når nu den er velplejet og jeg selv er ordentlig med at holde service osv.?

Tak for jeres tid!

Mvh Mattias


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Køb af 9-5

8. maj 2020, 08:00

En komplet service bog er en god start, men ingen garanti for at bilen ikke fejler noget.
Bundkarret skal ubetinget ned og renses, hvis der ikke er dokumentation for at det er gjort for nyligt.
Der må ikke være nogen klapre, hylelyde når den startes kold.
Grå olierøg er også no go ved koldstart.
Kontroller at alt elektrisk virker, helst med en tester, få en komplet fejlkode udlæsning.
Vakuum slangerne i motorrummet er nok rådnet op på dette tidspunkt, men er billige og nemme at skifte.
Rust i inderskærme bag er et kendt problem.
Koblingen kan meget vel tænkes at være moden for en udskiftning.
Hvad fremtiden vil bringe er umulig at spå om.
Men det er en dejlig bil at køre når alt virker.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
hesten
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. maj 2020, 15:04

Re: Køb af 9-5

8. maj 2020, 13:19

TAK for grundigt svar, Morten! Fornemt! Og meget brugbart.
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Køb af 9-5

9. maj 2020, 07:29

Hej Mattias,

Ja, Morten bringer det væsentlige problemer op, men husk kæde raslen, slidte kæder er en kendt fejl og ret bekostelig, for at forebygge dette anbefales motorolieskift hver 10t km.
Et velholdt eksemplar kan forventes at holde mange km endnu, uden de store omkostninger.
Det er et meget diskuteret emne, så søgning i forum vil give mange svar.
Jeg kører en tilsvarende bil, dog kun Hirsch 210 HK med næsten alt i udstyr, fordi det er en fin bil og giver få problemer, har gjort det i 10 år, nu 9-5 nummer 2.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
hesten
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. maj 2020, 15:04

Re: Køb af 9-5

10. maj 2020, 11:36

Hej Peter. Tak for godt og brugbart svar! Nu har jeg da en god fornemmelse af, hvad jeg skal lytte og kigge efter - og prøve at slå forelskelsen lidt fra og være fornuftig ;-)

Mvh Mattias

Tilbage til "Modern Forum"