Hej kloge hoveder,
Jeg skal udskifte min OG 9-3, som jeg ellers er glad for, men jeg vil gerne have lidt mere plads og også ESC, efter noget der kunne være blevet grimt i vinter...
Nå, men til sagen: Jeg har kig på en 9-5 aero 07 sedan, som har gået 210k. Det er jo noget og jeg havde egentlig tænkt mig en, der havde gået noget mindre, men så forelskede jeg mig altså lidt i det her drøn Den har til gengæld komplet servicebog, trofast hvert år, samtlige service hos Saab-autoriseret værksted. Jeg skruer ikke selv og vil gerne have en (rimelig) problemfri bil. Hvad mener I om det - er der noget særligt, man skal være opmærksom på med sådan en, er der større ting, der typisk står af heromkring, selvom den er passet godt? Burde den ikke have mange gode kilometer endnu, når nu den er velplejet og jeg selv er ordentlig med at holde service osv.?
Tak for jeres tid!
Mvh Mattias
Køb af 9-5
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Køb af 9-5
En komplet service bog er en god start, men ingen garanti for at bilen ikke fejler noget.
Bundkarret skal ubetinget ned og renses, hvis der ikke er dokumentation for at det er gjort for nyligt.
Der må ikke være nogen klapre, hylelyde når den startes kold.
Grå olierøg er også no go ved koldstart.
Kontroller at alt elektrisk virker, helst med en tester, få en komplet fejlkode udlæsning.
Vakuum slangerne i motorrummet er nok rådnet op på dette tidspunkt, men er billige og nemme at skifte.
Rust i inderskærme bag er et kendt problem.
Koblingen kan meget vel tænkes at være moden for en udskiftning.
Hvad fremtiden vil bringe er umulig at spå om.
Men det er en dejlig bil at køre når alt virker.
MVH
Morten
Bundkarret skal ubetinget ned og renses, hvis der ikke er dokumentation for at det er gjort for nyligt.
Der må ikke være nogen klapre, hylelyde når den startes kold.
Grå olierøg er også no go ved koldstart.
Kontroller at alt elektrisk virker, helst med en tester, få en komplet fejlkode udlæsning.
Vakuum slangerne i motorrummet er nok rådnet op på dette tidspunkt, men er billige og nemme at skifte.
Rust i inderskærme bag er et kendt problem.
Koblingen kan meget vel tænkes at være moden for en udskiftning.
Hvad fremtiden vil bringe er umulig at spå om.
Men det er en dejlig bil at køre når alt virker.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- hesten
- SAAB NET NYBEGYNDER
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Køb af 9-5
Hej Mattias,
Ja, Morten bringer det væsentlige problemer op, men husk kæde raslen, slidte kæder er en kendt fejl og ret bekostelig, for at forebygge dette anbefales motorolieskift hver 10t km.
Et velholdt eksemplar kan forventes at holde mange km endnu, uden de store omkostninger.
Det er et meget diskuteret emne, så søgning i forum vil give mange svar.
Jeg kører en tilsvarende bil, dog kun Hirsch 210 HK med næsten alt i udstyr, fordi det er en fin bil og giver få problemer, har gjort det i 10 år, nu 9-5 nummer 2.
Ja, Morten bringer det væsentlige problemer op, men husk kæde raslen, slidte kæder er en kendt fejl og ret bekostelig, for at forebygge dette anbefales motorolieskift hver 10t km.
Et velholdt eksemplar kan forventes at holde mange km endnu, uden de store omkostninger.
Det er et meget diskuteret emne, så søgning i forum vil give mange svar.
Jeg kører en tilsvarende bil, dog kun Hirsch 210 HK med næsten alt i udstyr, fordi det er en fin bil og giver få problemer, har gjort det i 10 år, nu 9-5 nummer 2.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- hesten
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Køb af 9-5
Hej Peter. Tak for godt og brugbart svar! Nu har jeg da en god fornemmelse af, hvad jeg skal lytte og kigge efter - og prøve at slå forelskelsen lidt fra og være fornuftig
Mvh Mattias
Mvh Mattias