Hej
Min 9K har fået den kedelige vane at gå i stå, når den er blevet varm. Første gang i lørdags, hvor den stod i tomgang (godt varm), og pludselig døde. Kunne lige starte igen, men gik øjeblikkelig ud. Efter en rask spadseretur hjem og hente konens Micra, var hun blevet så tilpas kold, at hun nu startede uden problemer. Søndag blev hun kørt hjem, og ingen problemer med de korte indkøbsture.
Mandag en tur på værksted for at spore oliespild, men ingen problemer, før jeg ville på indkøb med den ikke nedkølede bil. Den startede fint, og kørte 50 m hen til genboen, før den døde.
Min egen diagnose lød på defekt benzinpumpe, da hun har gået 233.000 km. Den er skiftet i dag, og det fungerede fint, indtil hun igen var blevet varm: På vej gennem en rundkørsel døde hun igen. Hun kunne igen starte efter en kort afkøling, men med hurtig død derefter.
Jeg er ret sikker på, at hun i aften eller i morgen springer i gang, som om intet er hændt, og at fejlen først opstår igen, når hun er tilpas gennemvarm. Har nogen erfaringer eller et bud på, hvor fejlen kan ligge? Hun kommer på værksted i morgen, men det ville være rart med erfaringer eller hints til fejlsøgningen .
Mvh/NC
Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Redaktør: Bestyrelsen
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- broendborer
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Kunne nemt være krumtapsføler, der er ved at dø.
Mvh Preben
Mvh Preben
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
9000 driller med fire ting:
1; Tomgangsreguleringsventilen den SKAL holdes ren
2: krumtapsføler, skiftes ved 200kkm ellers bliver de drilske
3: Benzinpumpesystemet, bliver trætte efter ca. 200-250kkm
4: DI kassetten, holder ca. 200-250kkm.
Alle fire ting skal være friske hvis man vi have en driftsikker 9K.
1; Tomgangsreguleringsventilen den SKAL holdes ren
2: krumtapsføler, skiftes ved 200kkm ellers bliver de drilske
3: Benzinpumpesystemet, bliver trætte efter ca. 200-250kkm
4: DI kassetten, holder ca. 200-250kkm.
Alle fire ting skal være friske hvis man vi have en driftsikker 9K.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Hej Viking (og Preben)
Krumtapsføler er skiftet ved 170 Kkm. Benzinpumpen er jo lige skiftet. DI-kassetten -der har jeg en ekstra, men det er vel ikke lige det, det "lugter" af (damen lugter ikke). Så er der tomgangsreguleringsventilen... Hvordan tjekker jeg den?
Mvh/NC
Krumtapsføler er skiftet ved 170 Kkm. Benzinpumpen er jo lige skiftet. DI-kassetten -der har jeg en ekstra, men det er vel ikke lige det, det "lugter" af (damen lugter ikke). Så er der tomgangsreguleringsventilen... Hvordan tjekker jeg den?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Det lugter fælt af en defekt krumtapføler selvom den er skiftet for 60.000km siden.
Tomgangsregulatoren laver normalt ikke den slags numre.
Og prøv dog at sætte en anden DI på, den sidder jo bare med 4 skruer.
Tomgangsregulatoren laver normalt ikke den slags numre.
Og prøv dog at sætte en anden DI på, den sidder jo bare med 4 skruer.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Hej
Tak for input. Carlsson: Ja, du har ret i, at skift af DI-kassette er pærenemt, og ligger lige til højrebenet. Og måske er den "næsten nye" krumtapføler ikke OK (kanøjserkram?). Men der er vel ikke noget af dette, der rimer med disse underlige symptomer?: Den koldstarter som et skud, kører og starter fint i en længere periode (jeg har ikke kørt langt i den med denne fejl), og går så bare ud i stående tomgang eller under kørsel. Kan genstartes efter en lille pause, men går så øjeblikkelig ud. Når den er blevet helt kold, kan man starte forfra: Så starter og kører den bare, indtil...
Har Turbohenke måske en idé?
Mvh/NC
PS: Der lød ikke hvislen, da jeg lettede på tankdækslet. Tanken er næsten tom (ca. 10 l), og ved første svigt havde jeg lige tanket 10 l på. Men altså: Hvilke benzinproblemer/forureninger viser sig først ved helt driftsvarm motor?
Tak for input. Carlsson: Ja, du har ret i, at skift af DI-kassette er pærenemt, og ligger lige til højrebenet. Og måske er den "næsten nye" krumtapføler ikke OK (kanøjserkram?). Men der er vel ikke noget af dette, der rimer med disse underlige symptomer?: Den koldstarter som et skud, kører og starter fint i en længere periode (jeg har ikke kørt langt i den med denne fejl), og går så bare ud i stående tomgang eller under kørsel. Kan genstartes efter en lille pause, men går så øjeblikkelig ud. Når den er blevet helt kold, kan man starte forfra: Så starter og kører den bare, indtil...
Har Turbohenke måske en idé?
Mvh/NC
PS: Der lød ikke hvislen, da jeg lettede på tankdækslet. Tanken er næsten tom (ca. 10 l), og ved første svigt havde jeg lige tanket 10 l på. Men altså: Hvilke benzinproblemer/forureninger viser sig først ved helt driftsvarm motor?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Hej NC!
Joh...jeg har da en teori, og den går nemlig i samme retning, som Carlsson nævner.
Hvis problemet er tilstede, så prøv om det kan lykkes at ohme sensoren igennem. Værdien skal ligge på rundt 550 Ohm. Lidt kringlet at tilgå stikket, da det sidder pænt af vejen på bagsiden af maskinen.
Dine grundige symptombeskrivelser går meget fint i tråd med det, jeg selv oplevede på en kammerats MY94 9000 for noget tid siden. Det var sandelig nævnte sensor, der var årsagen (CPS-sensor). Der kom en ny i fra Delphi, og vi regnede så med, at det aldrig ville blive et problem igen...men AK! Efter få tusinde km. strejkede denne også. Nu sidder der så en Bosch i den, som jeg mindes det (udførte ikke opgaven selv), og det gav endegyldigt ro.
Så, i første omgang hav fokus på den
/Henrik
Joh...jeg har da en teori, og den går nemlig i samme retning, som Carlsson nævner.
Hvis problemet er tilstede, så prøv om det kan lykkes at ohme sensoren igennem. Værdien skal ligge på rundt 550 Ohm. Lidt kringlet at tilgå stikket, da det sidder pænt af vejen på bagsiden af maskinen.
Dine grundige symptombeskrivelser går meget fint i tråd med det, jeg selv oplevede på en kammerats MY94 9000 for noget tid siden. Det var sandelig nævnte sensor, der var årsagen (CPS-sensor). Der kom en ny i fra Delphi, og vi regnede så med, at det aldrig ville blive et problem igen...men AK! Efter få tusinde km. strejkede denne også. Nu sidder der så en Bosch i den, som jeg mindes det (udførte ikke opgaven selv), og det gav endegyldigt ro.
Så, i første omgang hav fokus på den
/Henrik
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Hej
Først tak til alle for hurtig og kompetent hjælp. I havde ret med krumtapsensoren (går jeg ud fra -bilen er dog ikke repareret og testet endnu).
Især tak til Henrik for at beskrive et lignende tilfælde -tænkte nok, at du sikkert også havde været dér engang . Men det hedder altså ikke en CPS-sensor -sådan én har Speedparts i hvert fald ikke . Men de har en "Lägesgivare vevaxel", hvis man søger på reservedelsnummeret fra EPC .
Mange hilsener og god weekend fra NC
Først tak til alle for hurtig og kompetent hjælp. I havde ret med krumtapsensoren (går jeg ud fra -bilen er dog ikke repareret og testet endnu).
Især tak til Henrik for at beskrive et lignende tilfælde -tænkte nok, at du sikkert også havde været dér engang . Men det hedder altså ikke en CPS-sensor -sådan én har Speedparts i hvert fald ikke . Men de har en "Lägesgivare vevaxel", hvis man søger på reservedelsnummeret fra EPC .
Mange hilsener og god weekend fra NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Løst: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Hej igen
SAAB i Ribe fik tryllet en krumtapsensor frem i løbet af formiddagen, og nu er damen repareret og testet -og det ser ud til at virke! Så tak for de konstruktive bidrag .
Mvh/NC
PS: Jeg blev jo utålmodig over ikke at høre fra Speedparts mht. bestillingen af den komplette benzinpumpe, så jeg fik værkstedet til at skaffe en uoriginal pumpe (ej komplet), og den virker jo indtil videre. I mellemtiden har Speedparts bekræftet ordren, så om føje tid får jeg nok en komplet pumpe sendt med PostMord til Brugsen i Roager . Så den kommer på lager, hvis nogen skulle få brug for én...
SAAB i Ribe fik tryllet en krumtapsensor frem i løbet af formiddagen, og nu er damen repareret og testet -og det ser ud til at virke! Så tak for de konstruktive bidrag .
Mvh/NC
PS: Jeg blev jo utålmodig over ikke at høre fra Speedparts mht. bestillingen af den komplette benzinpumpe, så jeg fik værkstedet til at skaffe en uoriginal pumpe (ej komplet), og den virker jo indtil videre. I mellemtiden har Speedparts bekræftet ordren, så om føje tid får jeg nok en komplet pumpe sendt med PostMord til Brugsen i Roager . Så den kommer på lager, hvis nogen skulle få brug for én...
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Engang kørte man 9000 Aero. Den fik skiftet krumtapføler tre gange i træk, fordi fabrikatet var ... lidt tvivlsomt. Fjerde gang kom der noget ordentligt på, og så var problemet væk.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Det ville da være rart at få nogle forskellige bud på hvad "noget ordentligt" i denne sammenhæng er, der må jo være ganske mange her som har gode/dårlige erfaringer med diverse fabrikater.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
"Ordentlige stumper"
CPS (Crankshaft Possition Sensor) er Bosch
Benzinpumpe: Bosch eller Valbro, de har skiftet lidt i forskellige årgange.
Tændkasette: "Der skal stå "Åmål" støbt i den røde del, hvis man vender den om. (ikke fucking Åmål, det er en sær film).
CPS (Crankshaft Possition Sensor) er Bosch
Benzinpumpe: Bosch eller Valbro, de har skiftet lidt i forskellige årgange.
Tændkasette: "Der skal stå "Åmål" støbt i den røde del, hvis man vender den om. (ikke fucking Åmål, det er en sær film).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Det er for længe siden, jeg kan ikke huske det mere. Men det var et sekunda-mærke, måske proparts.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Lyder rimeligt. Eller kanske det værste af dem alle - siden det er længe siden - Scantech!!??
Mage til skrammel skal man lede længe efter
Idag lever det vel videre under netop navnet: ProParts...oder was? Hvem der så står bag selve produktionen af disse mistænkeligt dårlige stumper, vides ikke herfra. Big deal...jeg skal ikke have noget alligevel. Med mindre, jeg uforvarende "fanges" i en fælde i en eller anden tilfældig handel. Men mine indre alarmklokker bimler og bamler, når dette fabrikat popper op!!!
Nå, men jeg gjorde så åbenbart også selv den fejl at udvise tillid til det ellers fremragende brand, Delphi, dengang med CPS-operationen. Jeg kunne derfor ej heller tro på, at den allerede efter få tusinde km. var afgået ved døden...men den var sgu´god nok
Man må lære af sine erfaringer...ofte på den hårde måde!
/Henrik
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Det er for længe siden, jeg kan ikke huske det mere. Men det var et sekunda-mærke, måske proparts.
Lyder rimeligt. Eller kanske det værste af dem alle - siden det er længe siden - Scantech!!??
Mage til skrammel skal man lede længe efter
Idag lever det vel videre under netop navnet: ProParts...oder was? Hvem der så står bag selve produktionen af disse mistænkeligt dårlige stumper, vides ikke herfra. Big deal...jeg skal ikke have noget alligevel. Med mindre, jeg uforvarende "fanges" i en fælde i en eller anden tilfældig handel. Men mine indre alarmklokker bimler og bamler, når dette fabrikat popper op!!!
Nå, men jeg gjorde så åbenbart også selv den fejl at udvise tillid til det ellers fremragende brand, Delphi, dengang med CPS-operationen. Jeg kunne derfor ej heller tro på, at den allerede efter få tusinde km. var afgået ved døden...men den var sgu´god nok
Man må lære af sine erfaringer...ofte på den hårde måde!
/Henrik
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Jeg tror du har ret, det var nok Scantech. Det var i hvert fald noget l*rt.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Hej igen
Nu bliver jeg lidt nysgerrig/urolig. Den benzinpumpe, jeg bestilte hjem fra Speedparts, viste sig at være fra Professional Parts Sweden (også forkortet Proparts.se). Er det noget skrammel, jeg bør returnere hurtigst muligt? Med andre ord: Er PPS den stolte efterfølger til Scantech og Proparts, som derfor må antages at sætte en ære i at levere produkter til lavpris (og af endnu lavere kvalitet)?
Mvh/NC
Nu bliver jeg lidt nysgerrig/urolig. Den benzinpumpe, jeg bestilte hjem fra Speedparts, viste sig at være fra Professional Parts Sweden (også forkortet Proparts.se). Er det noget skrammel, jeg bør returnere hurtigst muligt? Med andre ord: Er PPS den stolte efterfølger til Scantech og Proparts, som derfor må antages at sætte en ære i at levere produkter til lavpris (og af endnu lavere kvalitet)?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
De dele jeg har set fra Proparts er det ringeste skrammel man kan tænke sig, så jeg gætter på at det bare er et nyt navn for Scantech.
Jeg mener da ikke at det er så længe siden man kunne købe den originale pumpe hos Orio, så mon ikke der ligger nogen rundt omkring i gemmerne. Ellers må du finde en som kan håndtere de de stive plastikslanger og skifte selve pumpen
Jeg mener da ikke at det er så længe siden man kunne købe den originale pumpe hos Orio, så mon ikke der ligger nogen rundt omkring i gemmerne. Ellers må du finde en som kan håndtere de de stive plastikslanger og skifte selve pumpen
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
For år tilbage skiftede jeg i min ng900 forebyggende den originale benzinpumpe med en komplet ScanTech enhed. Bilen havde da gået 280kkm og efter 405kkm (godt 5 år senere) fungede den stadig perfekt. Jeg jeg har stadig bilen opstaldet og den starter/kører stadig fint den dag i dag. Så 100kkm + bør de billige kina-pumper godt kunne holde. Men jeg kan selvfølgelig bare have været heldig.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Hej igen
Mads: Tak for de trøstende ord -PPS-pumpen kommer på lager, da den vel er bedre end ingenting (og returportoen vel er større end pumpens værdi ).
Nu har damen så svigtet igen -denne gang henne hos SAAB i Ribe, da jeg var henne efter stumper. Denne gang ville hun heller ikke koldstarte, da jeg var henne og prøve her til morgen.
Kan det være den nye krumtapføler, der har fået Corona? (det er en FACET, der angiveligt skulle være Made in Italy...). Bortset fra, at den nu ikke vil starte kold, opfører den sig som før følerskiftet. Tændrørene er tørre, og der er tryk på benzintilførslen. Der var en fejlkode på krumtapføleren, men den kom ikke igen efter reset (så den stammer nok fra den gamle krumtapføler).
Mvh/NC
Mads: Tak for de trøstende ord -PPS-pumpen kommer på lager, da den vel er bedre end ingenting (og returportoen vel er større end pumpens værdi ).
Nu har damen så svigtet igen -denne gang henne hos SAAB i Ribe, da jeg var henne efter stumper. Denne gang ville hun heller ikke koldstarte, da jeg var henne og prøve her til morgen.
Kan det være den nye krumtapføler, der har fået Corona? (det er en FACET, der angiveligt skulle være Made in Italy...). Bortset fra, at den nu ikke vil starte kold, opfører den sig som før følerskiftet. Tændrørene er tørre, og der er tryk på benzintilførslen. Der var en fejlkode på krumtapføleren, men den kom ikke igen efter reset (så den stammer nok fra den gamle krumtapføler).
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Giver omdrejnings tælleren et udslag ?
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Hej Morten
Nej, det har den ikke gjort længe. Jeg gik ud fra, at det skyldtes fejl i instrumentet (kolde lodninger og/eller brudte kobberbaner). Men, helt rigtigt, der kom igen periodisk liv i viseren, da sensoren var skiftet (periodisk som i at den svinger vildt fra 0 til aktuelt omdrejningstal).
Det skal også nævnes, at der var en fejlkode på krumtapsensoren. Da systemet ikke var nulstillet, og da fejlkoden ikke kunne genskabes efterfølgende (ved mislykket startforsøg), er det måske fejlen på den gamle sensor, der var gemt.
Kender du til kvaliteten på FACET-dele? Det er åbenbart noget, man gerne køber professionelt. Jeg har fundet en Bosch-sensor på Bildeleshop.dk (godt nok næsten tre gange så dyr som FACET-stumpen), men det er jo tåbeligt at ofre timer og manglende driftssikkerhed på at spare nogle få hundrede kroner.
Mvh/NC
Nej, det har den ikke gjort længe. Jeg gik ud fra, at det skyldtes fejl i instrumentet (kolde lodninger og/eller brudte kobberbaner). Men, helt rigtigt, der kom igen periodisk liv i viseren, da sensoren var skiftet (periodisk som i at den svinger vildt fra 0 til aktuelt omdrejningstal).
Det skal også nævnes, at der var en fejlkode på krumtapsensoren. Da systemet ikke var nulstillet, og da fejlkoden ikke kunne genskabes efterfølgende (ved mislykket startforsøg), er det måske fejlen på den gamle sensor, der var gemt.
Kender du til kvaliteten på FACET-dele? Det er åbenbart noget, man gerne køber professionelt. Jeg har fundet en Bosch-sensor på Bildeleshop.dk (godt nok næsten tre gange så dyr som FACET-stumpen), men det er jo tåbeligt at ofre timer og manglende driftssikkerhed på at spare nogle få hundrede kroner.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Det var ellers en nem måde at se om sensoren virkede, men da omdrejnings tælleren er død, så kan vi ikke bruge det.
Jeg har brugt mange Dele fra Fazet i mit daglige virke, og kan ikke huske at vi har haft problemer med det mærke.
Start med en simpel ohm måling af sensoren helt oppe i stikket på motorstyringen, sammenlign med en måling direkte i sensorstikket.
Hvis det ikke overholder data, så har du fejlen her.
Du får samtidigt kontrolleret at der ikke er gået vand i motorstyringen, grundet en genial placering
MVH
Morten
Jeg har brugt mange Dele fra Fazet i mit daglige virke, og kan ikke huske at vi har haft problemer med det mærke.
Start med en simpel ohm måling af sensoren helt oppe i stikket på motorstyringen, sammenlign med en måling direkte i sensorstikket.
Hvis det ikke overholder data, så har du fejlen her.
Du får samtidigt kontrolleret at der ikke er gået vand i motorstyringen, grundet en genial placering
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Ja, du har et "tillægsproblem". Når den skaber sig sådan, er kondensatoren i printet for omdr. tæller feset af! Jeg har haft samme problem i min "nye", grønne CDE. Den flagrede rundt som sindssyg og nogle gange fuldstændig død. En nærmere kontrol afslørede en delvist udbrændt kondensator. Den var helt forkullet på bagsiden af printet. Det er en 16V Letteste for mig var at isætte en anden tæller.
Og ja, der skal måles lidt her for at blive klogere på, hvad der egentligt sker. Der kan være flere ting i spil
/Henrik
Re: Hjælp!: Min 9K går i stå, når den er tilpas varm
Nej, det har den ikke gjort længe. Jeg gik ud fra, at det skyldtes fejl i instrumentet (kolde lodninger og/eller brudte kobberbaner). Men, helt rigtigt, der kom igen periodisk liv i viseren, da sensoren var skiftet (periodisk som i at den svinger vildt fra 0 til aktuelt omdrejningstal).
Ja, du har et "tillægsproblem". Når den skaber sig sådan, er kondensatoren i printet for omdr. tæller feset af! Jeg har haft samme problem i min "nye", grønne CDE. Den flagrede rundt som sindssyg og nogle gange fuldstændig død. En nærmere kontrol afslørede en delvist udbrændt kondensator. Den var helt forkullet på bagsiden af printet. Det er en 16V Letteste for mig var at isætte en anden tæller.
Og ja, der skal måles lidt her for at blive klogere på, hvad der egentligt sker. Der kan være flere ting i spil
/Henrik