Banner cycler

Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

8. maj 2020, 11:34

Min SAAB 9-5 SE VN57155 er begyndt at sætte ud under kørsel når jeg har kørt ca. 7-10 km. Jeg når ikke at stoppe helt før jeg får gang i den igen, men det kan komme flere gange på en tur og det er blevet værre her på det sidste. Bilen har nu kørt 255.900 km
Den 20 maj 2019 er tændkassette orginal Saab Webshop skiftet ved 230.000 km + tændrør
Den 12 jan 2017 er benzinpumpe skiftet ved 214.800 km
Den 20 jan 2017 benzinfilter skifter ved 215.000 km
Den 13 nov. 2018 Rense bundkar 236.700 km
Den 23 okt 2018 nye tændrør 236.100 km
Den 29 okt 2018 Montering af crak case ventilation erstatningssæt ved 236.100 km
Den 19 Jan 2020 Ny termostat mv. 254.000 km

Følgende datoer har jeg oplevet at motoren sætter ud:
7 maj 2020 efter ca. 9 km kørsel
6 maj 2020 efter ca. 10 km kørsel
7 dec. 2019 efter ca. 6 km med trailer
5 dec. 2019 efter 7 km og 90 graders sving
19 nov 2019 efter ca. 8 km
11 aug 2019 Ville ikke starte efter tur på 180 km
9 juli 2019 Helionsvænget gik helt i stå, men kunne starte igen
7 juli 2019 Allesøe gik helt i står men kunne starte igen efter et par min. Første gang v. ca. 246.700 km
Hvad kan der være galt?
Nogen gange har jeg åbnet for benzindækslet for at udligne trykket nå benzinbeholdningen har været under 10-15 liter eller også har jeg fyldt benzin på. Men om det er årsagen til at den nykker periodisk, det ved jeg ikke. Der er ingen kontrollamper der lyser når det sker.


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

8. maj 2020, 13:39

Hej Gunnar

Du har da dit hyr med den bil (nåja, du får så også kørt en del ind imellem).

Du åbner benzindækslet for at udligne trykket, når der kun er 10-15 l tilbage i tanken? Kan du så høre noget (en hvislen)? For så er der noget galt med udluftningen. Der må ikke dannes undertryk i tanken, uanset hvor lidt benzin, der er på. Du kan evt. forsøge at løsne tankdækslet en smule og se, om det løser problemet.

En anden mulighed kunne være en forurening i benzintanken (fx vand), hvis problemet kun optræder ved næsten tom tank eller efter et sving.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

8. maj 2020, 13:47

Slet ingen fejlkoder ?
Motorlampen lyser i princippet kun når det er emissions relaterede fejl.
Og der er mange fejl der kan opstå der ikke er emissions relaterede .
Et vildt gæt !!!!!! det kan være krumtaps føleren .

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

8. maj 2020, 23:50

Det med tom tank holder ikke helt både den 6 og den 7 maj, hvor det nykkede var der benzin til ca. 350 km. I formiddag den 8 maj kørte jeg 2 x 10 km og der var der ingen problemer. Men sent på eftermiddagen i dag kørte jeg også ca. 2 x 10 km og efter 7 km satte motoren helt ud igen. Jeg fik den dog igang igen før jeg holdt helt stille. Resten af tur var der ingen problemer selv om jeg prøvede at fremprovokere fejlen ved at svinge fra side til side.
Jeg vil prøve at kører med løst benzindæksel.
Kruptap føleren er måske også en mulig, men den kan man vel ikke måle på om den er defekt. Der er jo også over lang tid at fejler har været der og den er periodisk.
Motoren lægger en lille smule olie og det har den gjort et godt stykke tid. Jeg tror olien kommer krumtapakslens tætningsring imellem motor og gearkasse, kan det have indflydelse på krumtap føleren?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

9. maj 2020, 07:17

Hej,

Jeg har haft samme symptomer som dig med en 2001 model 9-5, 2,3t.
Da jeg en dag skulle tanke opdagede jeg undertryk i tanken da jeg åbnede tankdækslet, så forsøgte jeg at løse problemet ved at løsne tankdækslet lidt så der kunne komme luft, så var der ingen problemer.
Skiftede en el styret udluftingsventil, så vidt jeg husker var den placeret ved luftfiltret i højre forskærm - derefter ingen problemer.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

9. maj 2020, 10:31

Tak PeterZ, det lyder som en rigtig løsning.
Jeg vil prøve om jeg kan finde den el-styrede udluftningsventil ved luftfilteret og prøve at køre med åben tankdæksel. Hvad mon ventilen hedder/ kan købes hvor ?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

9. maj 2020, 11:15

Hej,

Eks. Kim fra Verninge Auto, har forstand på det og har stumperne.

Som jeg husker er det denne:
https://www.ebay.co.uk/itm/0280142386-B ... c80ec37872
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

9. maj 2020, 13:04

Ventilen benævnes som værende en "EVAP canister purge valve" i bøgerne...og ja, de kan skam drille.

/Henrik
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

9. maj 2020, 18:19

Sidder denne ventil ikke på beslaget til luftmassemåler?
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

9. maj 2020, 19:58

Jo. jeg har fundet ud af hvor den sidder:
4670477 p119a020 Udluftningsventil, brændstoftank SAAB 9-5 611228-56 (4).jpg
Nu har jeg i dag kørt med løst benzindæksel 2 x 10 km og jeg havde ingen problemer med at motoren satte ud under kørsel. Jeg vil fortsætte med det et par dage endnu for at se om problemet er væk.
Jeg synes at en helt ny udluftningsventil er ret dyr hos Speedparts :
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... til-3.html
1344 kr + porto
En brugt på ebay kan fås for ca. 250 kr incl. port.
https://www.ebay.co.uk/itm/4670477-p119 ... y#shpCntId
Kan det gå at købe en brugt?

Nu vil jeg først se om problemet er væk med løst benzindæksel.
På benzindækslet står der at det skal spændes med min. 3 klik, ellers kan motorkontrollampen tænde.
Jeg må se hvad der sker.
Benzinen fordamper vel ikke hurtigt ved løst dæksel?
Jeg synes jeg kunne lugte benzin, da jeg sad på bagsmækken.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

10. maj 2020, 06:32

Ventilen er meget nem at kontrollere.
I strømløs tilstand skal den være lukket.
med strøm på ventilen skal den være åben, man kan blæse igennem den.
Modstanden skal ligge på 45+-5 Ohm

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

10. maj 2020, 12:06

Tak for oplysningerne Morten.
Men tilsyneladende virker udluftningsventilen som den skal.
Jeg har målt modstanden til 45 OHM og når jeg sætter 12 volt på, så åbner ventilen, når jeg puster igennem den. Den er helt lukket når der ikke er spænding på.
Når jeg sætter tænding på kommer der også batterispænding på det åbne stik.
Men hvad styrer om ventilen skal være åben eller lukket? Det kan måske være der fejlen er?
En dårlig ledningsforbindelse? Jeg har ingen el-diagram da mit WIS ikke virker efter at jeg har fået ny HD på min PC. EPC virker.
Hvis den er åben hele tiden med spænding på, så kan jeg ikke forstå hvad funktionen er?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

11. maj 2020, 00:08

Canister purge valve er styret af ECU'en. Ventilen åbner kun i korte shots. Luften fra tanken skal suges ind i motoren. Det er noget miljø-fis.
Min ven, Per, havde en '94 NG 900. Jeg var mekaniker på bilen. CHECK ENGINE lyste. Jeg Tech2'et bilen: Forkert blanding. Jeg sugede ind i purge valve: den var altid åben, dvs. falsk luft til motoren. Jeg Googlede efter purge valve og så en vanvitttig pris. Per var til stede. Jeg sagde til Per: "Det piz gider jeg ikke, det er noget miljø-fis. Alt der miljø-sjov gælder ikke, når de tillader diesel på personbiler". Jeg klippede slangen over og jeg trykkede en stålkugle ind i slangen. Ikke mere CHECK ENGINE og bilen blev synet. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

11. maj 2020, 06:37

Her er en detaljeret beskrivelse over virkemåden
Skærmbillede 2020-05-11 06.19.55.png
lednings diagram.
Skærmbillede 2020-05-11 06.13.26.png
Mål aldrig spænding på en åben kreds det kan snyde gevaldigt.
Man kan prøve at erstatte ventilen med en 3w pære, den burde gløde/ lyse når ventilen aktiveres.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

11. maj 2020, 22:58

Ok, jeg har kun en 4 w pære, det går vel.
Men først vil jeg kører lidt længere med løst benzindæksel.

Følgende dage har jeg kørt med løst benzindæksel:
9. maj Kørt 20 km uden problemer
10. maj kørt 29,6 km. Efter 20 km sætter motoren ganske lidt ud, et par nyk og ellers ingen problemer resten af turen
11. maj kørt 40,4 km + 20 km ingen problemer
Jeg fortsætter et stykke tid endnu med løst benzindæksel.

Men kan det passe at benzinforbruge viser helt forkert når benzindækslet er løst. Altså antal km tilbage.
Jeg har endnu kun målt/sammenlignet på et kort stykke på 20 km, hvor benzinforbruget viste 62 km mindre tilbage. ca. 210% for meget.
Bilen plejer at køre ca. 10 km/L
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

17. maj 2020, 11:22

Nu har jeg kørt med løst benzindæksel fra den 12. til den 15. maj (ca.120 km) og der har ikke været nogen problemer med at motoren sætter ud. Benzin lampen lyste nu og med benzin til 73 km endnu valgte jeg fylde benzin på ialt 68 Liter. Herefter har jeg valgt at fastspænde benzindækslet som det skal. Så nu må jeg se om problemet vender tilbage. Jeg har fikset en 2 W LED pære med en lang ledning, som jeg eventuelt kan koble på udluftningsventilen, men jeg skal lige have fundet en vej for ledningen fra motorrum og ind i kabinen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

22. maj 2020, 12:46

Nu har jeg kørt ca. 5 dage med en 2 w LED pære monteret parallelt over udluftningsventilen. Pæren blinker hel vildt kort tid efter at bilen er startet og det bliver den ved med under kørslen. En gang imellem slukke pærer helt i få sekunder, men ellers blinker den hele tiden og lyser kraftige når der gives mere gas. Det er åbenbaret en pulserende spænding der tilføres ventilen ( har målt med multimeter fra 2 volt til ca. 10 volt) . På den måde kan ventilen måske åbnes og lukkes trinløst? Men er det sådan den virker?
Jeg kan ikke afgøre om ventilen er defekt?
Men indtil nu har jeg ikke oplevet at motoren sætter ud efter jeg har flyt benzin på og kørt med fastspændt benzindæksel. Benzin til endnu ca. 650 km.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

22. maj 2020, 20:45

Hej,

Som jeg tidligere har skrevet, så har jeg haft samme problemer som dig med en 2001 model 9-5, 2,3t som jeg løste ved at skifte en el styret tankudluftningsventil.
Det var meget periodisk, kunne være væk i nogle få uger men kom igen og jeg kunne ikke rigtig finde rundt i det, men hver gang der var fejl kunne jeg høre at der var undertryk i tanken, når jeg åbnede tankdækslet og så var problemet væk.
Men husk at det kan være et andet problem du har.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

23. maj 2020, 11:30

Jeg skal prøve at lægge mærke til om der er undertryk i tanken næste gang fejlen opstår, eller når jeg igen skal fylde benzin på.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg tidligere har bemærket, at der var undertryk, når jeg åbnede benzindækslet.
Jeg er ikke meget for at bare at skifte udluftningsventilen ( ca. 1400 kr. ) når jeg ikke er sikker på at den er defekt.
Mangler en graf over funktionen.
Jeg prøver at kører et stykke tid med LED pæren monteret indtil fejlen evt. opstår igen eller jeg skal have benzin på igen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

23. maj 2020, 11:34

GB en udmærket beskrivelse af hvordan systemet virker, rent elektrisk.
Den bliver styret af en puls, med en fast frekvens på 18 Hz.
Men selve pulsen har en variabel tid, også kaldet PWM
Her er et eksempel.
Duty_Cycle_Examples.png
Kort åbnings tid lav belastning og lave omdrejninger, lang åbningstid høj belastning, og høje omdrejninger.
Ventilen er åben når pæren lyser, og lukket når pæren er slukket Pæren er bare ikke helt hurtigt nok, så den begynder at lyse konstant ved en stor pulsvidde.
Multimetret er totalt ubrugeligt til at måle denne type spænding, her skal der et scope til. for at se spndings ændringerne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

24. maj 2020, 11:10

Tak Morten, en meget fin forklaring på hvordan det hele virker.
I følge den forklaring og det jeg kan se på kontrollampen, så tror jeg at det hele virker som det skal lige nu.
Lampen blinker hurtigt ved lave omdregninger . Giver jeg meget gas 3000-4000 omdr. så lyser lampen kraftigere og konstant.
Når jeg køre almindeligt ca. 60-70 km/h så blinker lampen konstant, men engang i mellem, så går lampen helt ud i ca. 2-4 sek, hvorefter den blinker igen. Det er vist når jeg slipper gaspedalen. Motoren har på intet tidspunkt sat ud under forsøget med lampen, så jeg vil køre videre med lampen og se hvad der sker.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

8. jun 2020, 00:30

Så skete det igen, motoren satte ud og gik helt i stå efter blot 4 km kørsen. Kontrol lampen som jeg stadigvæk har monteret over udluftningsventilen blinkede helt normalt som den plejer, jeg kunne ikke se nogen fejl på den. Jeg har kør 454 km siden jeg kom 68 L benzin på, så der er ca 370 km benzin tilbage. Jeg løsnede benzindækslet forsigtigt, men jeg kunne ikke mærke at der var under/overtryk på tanken.
Jeg lod benzindækslet være løs og på resten at turen nykkede den en enkelt gang uden at gå helt i stå. Jeg tror ikke helt på at skulle være en defekt udluftningsventil, men hvad kan det så være???
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

8. jun 2020, 06:35

Prøv at tilslutte den mobilscan når du kører, det kan være at du kan fange fejlen her.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

8. jun 2020, 10:06

ok, det vil jeg prøve.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

8. jun 2020, 17:38

I dag har jeg så kørt med mobilscan tilsluttet ialt 20 km ca. 2 x 10 km + diverse små stop og der kom ingen fejl, kun grøn smileys. på alle turene. http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 9da12d833f
Men jeg fortsætter indtil bilen begynder at sætte ud.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

10. jun 2020, 10:13

I går den 9 juni kørte jeg ialt 79 km med mobilscan tilsluttet uden nogen problemer. Jeg kører med benzindækslet løsnet. Måske skal jeg prøve at spænde dækslet de resterende ca. 250 km, som er tilbage i tanken og selvfølgelig mobilscan tændt.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

11. jun 2020, 17:50

Det eneste der springer i øjnene er den lave batterispænding, medmindre det er lige efter start af motoren.
Prøv at kontrollere den virkelige spænding på batteriet med et voltmeter. og sammenlign med motorstyringen
Spændingen bør ligge på ca 14 volt, når motoren har kørt i et stykke tid,

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

12. jun 2020, 11:17

Nu har jeg målt batterispændingen direkte med et voltmeter og for mig at se viser mobilscan ca 0,3 volt laver end voltmetret. Men med motoren i tomgang til den er helt varm, så viser batterispændingen med voltmetrert max. 13,5 V og den falder med tiden til 13,3 volt. Den er slet ikke oppe på 14 volt. Batteriet er 3,5 på gammel. Inden start af bilen var batterispændingen ca. 12,2 volt

Mobilscan efter varm motor i tomgang:
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 0416af5033

Mobilscan efter stop med tænding på:
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... f9d3c5cf90

Men ½ time efter stop har jeg målt spændingen på batteriet med voltmeter til 12,29 V
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

12. jun 2020, 16:35

Din ladespænding er for lav, så det burde du kigge på.
Dårlige forbindelser, en defekt generator, eller laderegulator, eller et slidt batteri, er mulige fejlkilder.
Prøv at lade batteriet helt op med en batteri lader, og mål spændingen efter en time når opladningen er afsluttet
12,4 volt og batteriet er ok. under og batteriet er slidt op.
Din forreste lambdasonde er slidt op, den hænger i spændingen, en ny sonde skal springe fra høj til lav spænding 4 gange i sekundet.
Din bageste skal helst vise en konstant spænding, og den springer meget i spænding.
Udskift begge to samtidigt, det vil være mit råd.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

13. jun 2020, 11:23

Nu har jeg ladet batteriet op over natten. Da jeg fjernede laderen målte jeg spændingen til 12,81 volt og falden. Efter 1½ time efter opladningen målte jeg spændingen til 12,61 Volt. Bil låst og ubelastet.
Men jeg har en enkelt gang hvor jeg holdt på en parkeringsplads og havde glemt at jeg havde sat tænding til i ca. 15 min, så var bilen død og jeg måtte have starthjælp af en forbipasserende.
Så jeg har også mistanke nu til generator eller laderegulator, men kan jeg slippe med at udskifte laderegulator eller skal hele generatoren skiftes? Hvilket jo ikke er billigt. Der finden mange forskellige pris fra ca. 1500 kr til 6200 kr.
Men når jeg kører normalt ca. 10 km med mobilscan tændt, så kan jeg aflæse batterispændingen til 12,9 -13,1 Volt, så der er langt op til 14 volt, hvis den skal vise det.
Min forreste Lambdasonde er skiftet 28. august 2017 og har nu kørt 36000 km, anbefalet udskiftningsinterval 160000 km . Det er en Bosch varnr. 0 258 006 174

http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... f7d9992f78

Jeg forstår ikke helt at aflæse lambdasonderne på mobilscan. Men jeg gætter på at det må være O2 føler B1S1 for og B1S2 bagerste og der vises en periode på 1000 msek. Findes der ideel kurve og kan den opnås?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

14. jun 2020, 06:38

Batteriet ser fint ud.
Så der er en fejl på generatoren.
Ja man kan god prøve med en regulator, men det er et mindre helvede at skifte den.
Og den er dyr 900 sv kr hos speedparts.
Som et minimum ville jeg få kontrolleret generatoren af en autoelektriker, da han kan fortælle hvilke elektriske komponenter der er fejl på!!!
Desværre har han ikke røgten øjne og kan ikke se mekanisk slid inde i generatoren.
Da man nok skal påregne at bruge en lille formiddag på at skifte regulatoren.
Så kan det dårligt svare sig ikke at skifte hele generatoren, efter min mening.

Der findes en ideel kurve for lambdasonder, men den opnås sjældent.
Her findes lidt info.
https://www.hella.com/techworld/uk/Tech ... nsor-4379/#
Ved nærmere eftertanke så er mobilscan helt uegnet til at kontrollere sonderne med. Der er ganske simpelt for mange mellem led, som signalet skal igennem.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

14. jun 2020, 09:56

Meget fin forklaring på lambdasensor funtion.

Jeg var i tvivl om at min generator var en 130 A eller 140 A da begge findes i EPC. Men i følge min instruktionsbog, er det 130 A / 14 V og dermed part nr. 52 46 897 og dermed også den billige spændingsregulator part nr. 52 46 863 til kun 294 SEK hos Speedpart.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 06863.html
Det er fristende at prøve med den først, hvis ellers instruktionsbogen passer.

Det at motoren sætter ud en gang imellem, kan det have noget med generatoren at gøre?

Efter at jeg har kørt med mobilscan tændt hele tiden, har den slet ikke sat ud og nu er der under 100 km tilbage i tanken, så jeg skal nok have en optankning i dag.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

15. jun 2020, 13:28

Kig på generator endedækslet, og sammenlign med billederne på speedparts, så kan du se hvilken generator der er monteret.
Ja det er fristende at kun skifte regulatoren, men generatoren skal afmonteres for at skifte denne.
Så hvis der ikke er nogen bolte der knækker i generatoren, hvilket gør bilen ubrugelig i en lille uges tid.
Og hvis generatoren ikke har defekte dioder, eller andre defekter.
Hvis det ikke virker med udskiftning af regulatoren, så har man spildt en lørdag formiddag og x kr.
På en reparation der skal laves om igen.
Derfor udmåling af generator, inden udskiftning, som et minimum.
Det kan meget vel tænkes at det er generatoren der giver problemerne.
Specielt hvis den sender en veksel strøm ind i bilen, grundet defekte ensretter dioder i generatoren.
Under alle omstændigheder er det det første håndgribelig fej der er fundet, og den skal udbedres inden man går videre !!!!!

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

15. jun 2020, 14:57

Tror ikke det giver meget total økonomisk fornuft at hive generatoren ud, og grave sig ind til regulatoren og monterer den igen, for så at finde ud af at generatoren giver andre problemer.

Den har rullet 255 kkm, og så begynder enheden at halte.

Frisk generator på. Der forbruges så meget strøm på moderne biler at generatoren er hårdt spændt for, med en tilsvarende lavere levetid end tidl.

De koster 2500-2800 svkr som ombytter.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

17. jun 2020, 13:31

Ja, jeg kan set at det er en 130 A Bosch generator. 0 123 510 096 Part No. 52 46 897 som er det samme som står i EPC parts List.
Best 01.jpg
Da jeg ikke er 100 % sikker på at det er generatoren som gør at bilen sætter ud en gang imellem, fik jeg den ide at se på ladespændingen, som jeg har målt løbende med mobilscan i de godt 3 år jeg har haft bilen/mobilscan. På intet tidspunkt har ladespændingen været oppe på 14 volt. Men bilen havde også kørt 215000 km, da jeg "begyndte" at måle spænding på den.
Men her er kurven over ladespændingen:
Ladespænding over ca. 3 år.pdf
(101.63 KiB) Downloadet 137 gange
Det ser ud til at spændingen er jævnt faldende over tid. Det tyder vel på slidtage og dermed spændingsregulatoren.
Men jeg kan da godt se at hvis man alligevel skal bøvle med at få generatoren helt ud, så er det en god ide at skifte til en ombytningsgenerator. Jeg går ud fra at jeg skal sende den gamle retur når jeg har monteret den nye?
Vil det være en god ide at skifte drivram mv. samtidig? Er det svært?
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 99-03.html

Speedparts.se part no. 49 41 761 på billedet er ikke det samme som mit og EPC part No. 52 46 897, men har det nogen betydning? for Bosch nr. er det samme.

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 01307.html
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

17. jun 2020, 14:45

Ladespænding to er gevaldigt dyk i 2019, og det var der dine problemer startede.
Så der er en sandsynlighed for at de 2 ting hænger sammen.
Jeg ville nok maile dem og spørge hvad depositummet er, og sammenligne det med returfragten.
Det kan være at det ikke kan betale sig at sende den retur.
Og jeg havde opgraderet til den korte rem føring, og evnt. en 240 amp. generator, da det bliver noget billigere, men det sidste kommer an på depositummet.
Når man først har fjernet hesteskoen over motorophænget, så er det ikke overdrevent besværligt at skifte rem og hjul.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

17. jun 2020, 16:12

Hej Gunnar,
Dit OE nummer for generatoren står nævnt på den generator du linker til, så jeg mener bestemt at du kan stole på, at den nye er OK.
Du skal alligevel have remmen af for at arbejde dig frem til generatorens ophæng, så skift endelig rem, medløberhjul og remstrammer hjul, nu du er i gang. :)
Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

20. jun 2020, 10:47

Jeg har sendt diverse spørgsmål vdr. generator mv.. via formular til Speedpart.se i torsdag den 18. juni, men jeg har ikke fået svar endnu.
Men jeg læste at porto var 0 kr også til DK hvis man købte for over 1500 SEK og jeg regner med at købe for 3632 SEK incl. remsæt og oliefilter. Så er det et spørgsmål om den gamle generator skal returneres, jeg afventer svar fra Speedpart.se

Men indtil videre køre jeg videre helt uden problemer, motoren har ikke sat ud en eneste gang siden 7 juni hvorefter jeg har fyldt benzin på 2 gange.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

27. jun 2020, 11:24

Jeg har fået svar fra speedpart.se for ca. 4 dage siden. Jeg skal ikke returnere den gamle generator. Er der mon nogen der kan bruge den?

Jeg venter lige lidt med bestillingen, for bilen kører nu helt uden problemer. Ladespændingen ligger meget konstant på ca. 13 Volt +- 0,2 V og kontrollampen til udluftningsventilen blinker stadigvæk lystigt.

Jeg har dog oplevet en morgen, at jeg ikke kunne starte, fordi der ikke var strøm på batteriet. Bilen havde stået hele dagen før i carporten hvor der var op til 42 grader og samtidig havde jeg glemt at afmontere mobilscan. Jeg har før oplevet at mobilscan kan bruge strøm.
Efter opladning natten over til ca. 12,8 V starter bilen igen.
Men hvad med den høje temperatur på 42 grader, har det også indflydelse på batteri kapaciteten?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

27. jun 2020, 11:35

Du aflader stille og roligt dit batteri med den lave ladespænding, og ødelægger det grundet sulfatering.
Og tvært imod batteriet elsker høje temperaturer, det er frostgrader det har problemer med.
Få nu skiftet den defekte generator !!!!!!!!!!!!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

28. jun 2020, 09:13

Ja jeg er godt klar over at det er nødvendigt, men jeg tøver lidt for jeg synes det ser lidt uoverskueligt ud at skifte generator og drivrem.
Jeg er kun selvlært og har tidligere skiftet generator og drivrem på vores Berlingo, men det var betydelig lettere at komme til den i forhold på SAAB´en.
Det ville være rart hvis nogen kunne give mig en trin for trin af fremgangsmåden til demontering/ montering af generator og drivrem og skal forenden hejses op?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

20. jul 2020, 15:13

Lige en opfølgning:

Jeg har endnu ikke udskiftet generatoren, da der dels har været andre opgave og også problemer med SAAB´en, men motoren har ikke sat ud en eneste gang siden 7. juni.

1. Motorkontrollampe lyste og fejlkode P1110. Det var vaccumslange som var faldet af og som jeg udskiftede, da den var helt mør.

2. Udskiftet batteri, da det ikke kunne holde strøm/spænding, selv om jeg havde ladet det op med lader til 12,8 volt da det efterfølgende hurtigt blev afladet igen uden kørsel ved bare at have dørene åbne, tænding på og radio, GPS tændt.
Jeg valgte et VARTA - 12V 74Ah Blue Dynamic

3. Da jeg stod og kiggede på motoren, opdagede jeg at der manglede en bolt/gevindstang og et opslidset afstandsbøs og en M8 låsemøtrik helt til venstre på udstødningsmanifolden. Jeg havde ikke lige reservedelene, så jeg brugte en M8 bolt og lavede et opslidset afstandsbøs, og det ser ud til at fungere. Men mens jeg stod og biksede med det, opdagede jeg at den gevindstang med afstandsbøs og låsemøtrik ved siden af kunne drejes rundt med fingrene, og det viste sig at gevindstangen var knækket i det inderste gevind, så den holdt ingen ting og den kunne pilles ud med fingrene. Hullet sidder så lavt at jeg ikke kunne komme til med min bore/skruemaskine og for at kigge ind i hullet måtte jeg bruge et spejl. Jeg havde forskellige størrelser gevindudtrækker, men for at kunne bore hul i gevindstangs stumpen, måtte jeg købe et vinkelhoved. Så kunne jeg lige nøjagtig komme til at bore med en kort bor, som jeg havde og det var aftrappe Ø10/Ø4. Men det var lettere sagt en gjort. Når jeg så ind i hullet gennem spejlet, kunne jeg ikke rigtig se gevindstump enden, så jeg borede videre, men det var som om det kun var aluminiums spåner der kom ud. Jeg kunne stadigvæk ikke rigtig se gevindsstumpen i spejlet. Hvad gør man så. Jeg prøvede nu med et Ø3 bor som var tilpas kort. Jeg borede et stykke tid med det og så prøvede jeg med en gevindudtrækker, men det lykkedes ikke at få gevindstumpen ud, som jeg heller ikke rigtigt kunne se igennem spejlet. Efter hånden manglede jeg en løsning, men jeg prøvede at starte bilen og gasse lidt op. Tilsyneladende kunne jeg ikke høre noget unormalt, men da jeg kigge ud i motorrummet fik jeg et chok, for der kom lidt motorolie ud af hullet, og jeg tænkte at nu var motoren kaput.
Udstødnings manifol SAAB.jpg
Så nu opgav jeg at få gevindstumpe ud, nu var det om at få tætnet hullet, som sikkert kun var Ø3. Hullet i støbejerns manifolden var ø11 så jeg skar et standard gevind M12x1,75 i flangen, for jeg havde mange hjulbolt M12, men desværre var det fingevind med stigning på 1,50, så jeg måtte købe en ny bolt. Samtidig købte jeg skruesikring Loctite 2701. Kemisk metal havde jeg, så det lykkedes mig at få stoppet det helt ind i bunde af hullet, hvor jeg havde boret med Ø3. Bolten Ø12 brugte jeg til skrue det kemiske metal helt i bund inden jeg til sidst brugte Loctite til at låse bolten med. Så ventede jeg spændt til næste dag, før jeg turde starte bilen. Det har nu holdt side den 12 juli, men sikke en gang fusk, det indrømmer jeg.
Udstødnings manifol m. bolte.jpg
Hvad ville en rigtig mekaniker havde gjort, når nu jeg også havde boret hul ??


4. Men nu tilbage til det oprindelig problem hvor motoren sætter ud, hvilken den som sagt ikke har gjort siden 7. juni. Det var ikke lige aktuelt at bestille ny generator hvis motoren var kaput. Men da jeg havde en mistanke om at min Mobilscan viste for lav batterispænding, har jeg købt et lille digitalt voltmeter 0-33 volt og monteret det i kabinen, hvor det måler direkte på batteripolerne, så nu kan jeg sammenligne spændingen med spændingen vist på Mobilscan. Det viser sig at Mobilscan viser ca. 0,4 volt for lavt i forhold til voltmeteret. Øv det synes jeg ikke er så godt.
Måling af batterispænding med og uden belastning.pdf
(225.99 KiB) Downloadet 125 gange
Men hvis jeg fra nu af kun regner med voltmeter spændingen, så skal spændingen ifølge Haynes manual stige når belastningen øges. Det er faktisk lige det modsatte der sker her, så det er vel spændingsregulatoren det er galt med og generatoren kan godt levere, hvis den for lov.

Ja Ja Jeg skal nok nu bestille generator, remtræk hjul mv. + evt. samtidig et helt sæt bolte/gevindstænger mv. til udstødningsmanifolden, som ikke sælges enkeltvis hos Speedpart.se
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

20. jul 2020, 16:23

Nu kan jeg ikke svare for alle "riktige" mekanikere, men kun for mig selv!
Men det er ikke normalt at pindbolte bliver løse eller knækker, så jeg vil gå ud fra at manifolden var blevet skæv eller vredet grundet varme.
Og så skal manifold, og turbo afmonteres for kontrol.
Det giver yderliger fordele, som i man kan se hvad man laver, og der er bedre plads.
desværre er det ikke altid det lykkes at få bolt stumpen ud uden at beskadige topstykket, og i værste fald skal det afmonteres og hullet skal svejses til, hvilket fordyrer processen yderligere..
Mobilscan måler den korrekte spænding, som styreenheden ser, man må altid forvente et spændings fald, og 0,4 volt er ok.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

23. jul 2020, 14:48

Ja, jeg forstår heller ikke det med pindbolten. Måske er den anden knækket, fordi den yderste manglede?
Men indtil videre holder det med kun den yderste pindbolt/ min bolt.

Det er virkelig rart med et voltmeter inde i kabinen og det sidder helt til venstre, så man også kan aflæse det ude fra uden at åbne dørene.

Men jeg tror alligevel, at jeg venter lidt med at bestille en ny generator, for nu kan jeg rigtig holde øje med ladespændingen og jeg lavede en simpel test af generatoren.
1. Start motoren
2. Fjern +ledningen fra batteriet
3. Hvis motoren stopper = defekt generator
Min motor stoppede ikke, den bemærkede slet ikke at jeg fjerne + ledningen og jeg kunne måle en spændingende direkte på "generatoren" på 13,9 - 14,1 V men lidt svær at aflæse da det svingede meget.
Jeg målte også følgende:
omdr. voltmeter Belastning
holder stille 2500 13,94 Nærlys + econ on
holder stille 2500 14,25 P-lys + econ off
holder stille 850 14,2 Do.
holder stille 850 13,9-14,1 + pol af batteri stopper IKKE()

Jeg har lidt problemer her med at få det til at stå rigtigt i kolonner!
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

23. jul 2020, 17:19

Hej Gunnar

Tager du batterikablet fra med motoren i gang? :shock: Så leger du godt nok med ilden! Dels forlader du dig på, at batteriet er fuldstændig gastæt, dels at bilens elektronik m.m. kan holde til pulserende jævnstrøm -måske endda med spændingsspidser, som batteriet ellers skulle absorbere. Og testens værdi: Du beviser, at generatoren kan levere driftsstrøm til motor og enkelte forbrugere, men ikke, at den kan klare at levere til et sultent startbatteri.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

23. jul 2020, 18:11

Ja, man skal måske ikke tro på alt hvad der står på nettet, men det var et tip fra Auto Index, og jeg syntes det virkede som en hurtig
måde at tjekke generatoren på:
http://www.weindex.info/21/2014/05/hvor ... strom.html
Når jeg lokker ind på denne side nu igen, så kan jeg ikke lige finde forklaringen, hvor der stod hvordan man gør med punkter 1. 2 . 3 ??? mystisk.
Men mit batteri er helt nyt og efter testen har jeg kør en tur på 20 km uden problemer. Har jeg været heldig?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

23. jul 2020, 21:04

Hej Gunnar

Det var dog en sær, google-oversat side. Nej, tro ikke på alt, og hold dig til denne side (eller de udenlandske SAAB-sites, som du sikkert kan google-oversætte med større succes, end det er sket her).

Hvis alt virker (og der ikke er sket eksplosioner pga. knaldgas), har du været heldig. Dit nye batteri er selvfølgelig OK, og du kan sikkert køre længe med en sløj generator, hvis du bare hjemmelader en gang imellem.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

25. jul 2020, 11:08

Jeg er bange for at ødelægge det nye batteri og jeg er også træt af at skulle have lader på ofte. Så
nu har jeg bestil ny generator+ drivram sæt og manifoldbolte sæt og andre småting ved Speedpart.se, så må jeg se om jeg kan skifte det. YouTube kan selvfølgelig hjælpe, men jeg har kun en carport med perlesten at udfører det i.
https://www.youtube.com/watch?v=eB9QIcyLQX0
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

26. jul 2020, 05:57

Google Wis online.
Youtube metoden var den metode jeg ville bruge.
Fabriks vejledningen er langt mere omstændig.
Kvalitets unbrakotoppe er et must! Kombineret med et langt tag.
Boltene der holder generatoren kan sidde meget fast, og en rund unbracobolt gør ingen glad.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
adler9-5
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10. jan 2015, 15:58

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

29. jul 2020, 17:29

Fik du nogensinde skiftet den top position sensor?
Når den er halvsyg, virker den fint når den er kold, men sætter ud når den bliver varm.
Den sidder under udstødningsmanifolden hen imod koblingshuset.
Jeg mener desuden der sidder 2 returventiler i tankudluftningen
den ene lige bag topdækslet ca. på midten og den anden ude ved højre forskærm.
De er stensikkert døde på en bil der har kørt så langt
Good luck
Henrik
Henrik
Roskilde
Aldrig fejl på ABS eller Cruise control på en SONETT

Tilbage til "Modern Forum"