Banner cycler

Er min Turbo død? Saab 9000 2.3 Turbo 1991

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

Er min Turbo død? Saab 9000 2.3 Turbo 1991

11. jul 2020, 11:25

Jeg har lagt mærke til, at min ladetryksmåler ikke bevæger sig længere. Den er i hvileposition, når bilen er slukket, og rejser sig til midten (bunden af det gule område) når bilen bliver startet, og der bliver den så.
Derudover synes jeg ikke, der er så meget skub i den som tidligere. Det kan også komme af, at jeg var ude at køre i en BMW M6, og min bil måske virker lidt flad sammenlignet med den oplevelse.
Hvorom alting er, så ville jeg høre, om der kunne være noget i vejen med min turbo? Bilen ryger ikke og bruger heller ikke olie, og der er ingen tegn i motorrummet på, at noget skulle være galt.
Derudover har den på det seneste (også inden ladetryksmåler gik) mistet pusten til tider. Jeg har oftest lagt mærke til det omkring 120 km/t, hvor den pludselig mistede trækkraft i 20 sekunder. Jeg har efterfølgende skiftet tændrør, der var en smule hvide. Nu mister den trækkraft lidt sjældnere, men det hænder stadig.

Hvad kan der være i vejen? Jeg takker på forhånd for svar, der er til stor hjælp, da bilen forhåbentligt skal fragte familien til Norge om et par uger


Saabbillum
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. jun 2016, 16:04

Re: Er min Turbo død? Saab 9000 2.3 Turbo 1991

11. jul 2020, 17:58

Hej

Da jeg har været indehaver af tilsvarende model 91 - Dejlig bil :D - har jeg et par forslag.

Jeg oplevede også underlig fejl vdr. turbo tryk. Det hjalp da jeg fik fat i armen der bevæger wastgaten - den var rustet / bevægede sig meget dårligt. Så efter en gang kobberfedt og motion stangen hjalp det omgående på problemet.

Du har sikker tjekket diverse slange tryk / vacum slanger. Specielt omkring spjældhuset?

Ellers er mit forslag at skifte dem fra en kant - de kan give mange udfordringer - men koster næsten igenting at skifte :)

Håber du finder problemet.

God jagt :) og god ferie

Palle
9000 CDE 2,3 200 - Ren dansker og fuld historie - projekt bil - godt på vej :D
2 * Clio
9000 2,3 CS auto my 91 - med hele svineriet - m km
900 turbo 16 perlemor rød, med hele svineriet - skulle have beholdt den :D - m km
99 EMS
2 * Saab 99 GL
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Er min Turbo død? Saab 9000 2.3 Turbo 1991

11. jul 2020, 18:29

Davs!

Udmærkede råd og vejledning fra Saabillium.

Der er dog lige en ting eller to, jeg godt kunne tænke mig at få endegyldigt klarlagt:

Citat:
Den er i hvileposition, når bilen er slukket, og rejser sig til midten (bunden af det gule område) når bilen bliver startet, og der bliver den så.

Altså: Er nålen i den såkaldte "hvileposition", skal den lægge sig i grænseområdet mellem det hvide og det gule felt. Startes maskineriet, skal den gå i det hvide område = undertryk.

Det er ikke helt det, jeg kan forstå ud fra din beskrivelse. Ca. midtvejs i det gule felt har vi grundladetrykket = 0,4 bar. Grænsen mellem det gule og det røde indikerer omkring 1,0 bar +/-

Det lyder mao. til, at du har et reguleringsproblem som allerede nævnt. Ud fra symptomerne, skal selve turboen fredes i første omgang, vil jeg sige. En MY91 har den nyeste type af APC-ventiler, også kaldet "T5-ventil". Uagtet, at bilen her ikke er med dette styresystem. Hvordan er tilstanden på den? Hvordan er dit grundladetryk justeret? Og er wastegate-stangen fuldt ud gangbar? Hænger wastegaten inde i turbinehuset?

Lettere bekymret bliver jeg også over at høre, at tændrørene ved inspektion var hvide. De skal helst være musegrå og knastørre. Kører den for magert? Gør den det, må et Bosch LH-Jetronic også kunne "lukke af for festen, som en Trionic-motor kan. Din har vel den gamle type bankesensor. Disse kan blive overdrevne følsomme med alderen.

Nu er der da lidt at gå igang med :wink:

Skulle du ex.vis nå frem til, at den er gal med førnævnte APC-ventil, har jeg en OE-tingest liggende, der kun har kørt knapt et års tid :idea:

Mvh.
Henrik
_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

Re: Er min Turbo død? Saab 9000 2.3 Turbo 1991

21. jul 2020, 20:08

Hej igen og mange tak for jeres svar!

Jeg har tjekket vakuumslanger og skiftet et par, men det har ikke afhjulpet problemet.

Jeg har endnu ikke kigget på wastegaten, men har i mellemtiden fundet en anden bil til ferien - desværre ikke en SAAB...

For lige at klargøre, hvordan ladetryksnålen egentligt opfører sig, så må jeg hellere korrigere mig selv: Nålen bevæger sig ikke. Den ligger i stedet dødstille i hvilepositionen som Henrik beskriver.

Og tændrørene er nok egentligt mere musegrå end hvide. Min erfaring med tændrør stammer fra knallertroderi, så jeg gik ud fra, at alt andet end kaffebrun var fyfy.

Tændrørene ser sådan her ud:
Billede
Billede
Billede

Når jeg vender hjem fra ferien, vil jeg tage fat i wastegaten og opdateringer vil følge. Mange tak for hjælpen ind til videre!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Er min Turbo død? Saab 9000 2.3 Turbo 1991

22. jul 2020, 06:05

Hvis nålen står helt stille så har du en læk på den slange der går ind i kabinen.
Så der er ikke andet for end at følge den, og finde lækken.
Den kan også være årsagen til din manglende trækkraft, da den er koblet på den samme slange der går til bypass ventilen.
Der bliver presset åben af ladetrykket, da den ikke har samme tryk på den anden side af ventilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"