Banner cycler

Problemer med E10 benzin

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Problemer med E10 benzin

11. jul 2020, 13:38

Nu har vi jo fået det fantastiske E10 benzin fra først på året.

Har lige først 2 historie med brugen af det, dernæst spørgsmål ang. Mine Saab biler.

1) min Jag X350 4,2 fra midt nullerne er godkendt til E10, Den står vinter opstanden fra nov. Til marts normalt.
Fik tanket E10 på i februar. Mild vinter og ingen salt. Åd et par tankfuld, Kører rigtig fint på det, lang pr. liter osv.
I starten af marts, bliver den stillet i hi igen og den kom først frem i sidste uge..
Startede fint og kørte 15 km, dernæst humpede den sært, mistede kræfter og tænkte "Check engine" samt advarsel "Limited performance"
Kørte kun på 4 ud af 8 cylinder.

Fik den humped hjem og senere satte jeg en computer på.
Fejl på højreside forbrænding, fejl i benzin kvalitet og forkerte værdier osv. Defekt tændingsmodul..

Nå ok tjekkede div. værdier og ændrede tollerance for forbrænding osv.
Fik gang i alle cyl. Kørte igen og frisk E5 på.
Satte alle værdier tilbage, slettede tidl. fejl og vups. nu spinner hun igen, på E5.
Den er godkendt til E10, men stilstand giver desværre vand i benzinen mv. så det er vist ikke vejen frem.

Min Moto Guzzi 1000 mc. var vi på Bornholm med forrige uge.
Kører på oktan 100 E5, ruller fint på det.
Fik tømt tanken så de kun var meget lidt Benz tilbage og var tvunget til E10 da tanken i Allinge kun havde E10.
Efter 10 mins kørsel gik motoren sløjt og ujævne.
Nå fik kørt tanken tom og derefter oktan 100/98.
Efter to tanke kørte den rigtigt fint igen.

Motorer med karburatorer er vist ikke glad for E10.

Ang. SAAB OG900, kan de nappe E10 ?

Listen her siger ja, og min Sølvgrå Aero æder det uden problemer. Men hvad med stilstand?

https://bilmagasinet.dk/guides/aeldre-b ... e10-benzin


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Problemer med E10 benzin

12. jul 2020, 09:51

Motorcyklen kræver vel oktan 98.
Men hvis den kun kræver oktan 95, så skal karburatorene dyses om til at køre med en federe blanding med E10.
Tm tanken inden den stilles i vinterhi.
Jaguaren kør de sidste 2 tankfulde med E5 inden den stilles i vinterhi, med en fuld tank.
Saaben den kræver oktan 98 for fuld effekt.
Og jeg mener ikke at der findes E10, med et oktan tal på over 95
Ellers er det den samme øvelse som på Jaguaren.
Problemet er at spritten lægger sig i bunden af tanken, ved længere tids stilstand, og at den optager vand.
Jaguaren bliver fuldstændig forvirret over den meget magre blandning, og sætter en masse fejlkoder.
Saaben vil nok kun hoste og hakke lidt indtil at brændstoffet bliver homogent igen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Problemer med E10 benzin

13. jul 2020, 08:55

Heldigvis kan min Saab ikke sætte fejlkoder og gå på limp home. :lol:

Den må æde det der kommer, ind til kosten forbedres.

Silver Aero kører fint på oktan 95, da den "kun" har std. T16 ladetryk/trim.

Faktisk er der ingen af mine T16 biler der er trimmet på, da også Cab-en er på std.tryk pga. indkøring.
I 175Hk mode æder de alt :-)

Men Cab-en får E5/oktan 98/100) for at slippe for fugt problemet.
Når den stilles ind til vinter, bliver tanken tømt og der tankes 5 liter Alkylatbenzin på.
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/mi ... kt-5-liter

Vil gøre det samme på mine MC-er

Vi har kun set starten af ethanol problemerne i benz-motorer
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Problemer med E10 benzin

16. jul 2020, 20:56

Det er vist ikke kun min Jag der kommer til at døje med dårlig kost:

https://stiften.dk/artikel/tankstatione ... et-ethanol

Jag-en har fået æd sig gennem de 85 liter ( og det gør den jo med glæde) og har fået en frisk tankfuld oktan 100.
Og der kommer nyt benz filter på.

Er helt sikker på at den nemt kan æde E10, det skal bare ikke stå i tanken 1/2 år..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Problemer med E10 benzin

16. jul 2020, 23:33

En fejl en Saab med bio-program kunne have nydt godt af. 8)

Langtidsopbevaring er en udfordring.

Jeg har tænkt på flere løsninger, men der er ikke nogen åbenlys en af slagsen.

En af løsningerne kunne være alkylatbenzin. Det har en holdbarhed på op til 3-5 år. Desværre meget dyrt. Måske egnet til langtidsopbevaring af motorcykler, til nøds biler med en ikke alt for kæmpestor tank? Kan købes i 25L dunke i traktorbiksen.

Aral oktan 102 fra Tyskland. Måske det mest lovende alternativ, da det kan tankes fra mange Aral stationer. Der er ingen bioethanol i overhovedet. Er måske lige så godt som gammeldags benzin?

Race fuel. Der er flere typer. Fra ren ethanol til noget helt uden ethanol. Kan købes on-line, bla. Lige så dyrt som alkylatbenzin, mindst.

Flybrændstof 100LL er oktan 100 og Low Lead. Så det er helt fint til gamle motorer. Jeg ved ikke om man bare kan komme forbi med sin bil og fylde en dunk eller fem. Prisen kender jeg ikke, men det er vist steget voldsomt i pris de seneste år.

Rednecks i Trumpistan filtrerer ethanolen ud af benzinen. Kan ses på youtube. Det gør de ved, at blande vand i, nok til, at optage ethanolen. Herefter køres det igennem et vandfilter. Man fjerner ethanolen, men vist også nogle additiver. Benzinen er halvt ødelagt og hvad gør de med vandet /ethanolen? Det hælder de sikkert i afløbet eller nærmeste å.

Løbende benzinskift med et par måneders mellemrum. Der købes løbende benzin på dunke. Hverdagsbilen tankes med benzinen fra tanken i den langtidsopbevarede bil. Det nye benzin fra dunkene hældes på den opbevarede bil. En praktisk, men arbejdskrævende løsning.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Problemer med E10 benzin

17. jul 2020, 10:04

Det ser ud til at konsensus i klassisk bilkredse er enten tomtank med få liter alkylatbenzin (AB), eller at tømme tank og benz system helt for biler der opstaldes i halve år +

Min jag og saab OG900 kan godt æde 10-15% ethanol unden problemer, men de er ikke glade for brændstoffet hvis det bundfælder og giver rent ethanol med vand.

Det er også et godt spørgsmål hvad Saab siger til det, selv bio motoren kan få kvaler ved ren ethanol/vand mix.

Det kan være der skal indbygges et lille røreværk i tanken :lol:

Mine Saab bliver tømt for benz og får ca. 5 liter AB, de har plast tank og kondensproblemet er nok til at overse.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Problemer med E10 benzin

17. jul 2020, 17:04

Lad os nu lige tage det logisk.
Sprit kan optage vand 5% mindre end 10 %
Lad os antage at vi stalder bilen op på 10.000 ml E0 og får 100 ml vand grundet kondens.
Ikke noget problem, da vandet er bundfældet i tanken, og kan ikke suges op.
Samme øvelse med e5 Så har vi en bundsjat på 150 ml vand og sprit
Med e 10 har vi en bundsjat på 200 ml.
Spritten kan ikke generer mere vand i tanken det er udelukkende et spørgsmål om kondens der er opbygget i tanken.
Tallene på vand er rent gætværk, og kun ment som et eksempel.
På dine og 900 er løsningen enkel aktiver benzinpumpen i 5-10 minutter inden første start efter vinterhiet.
Så skal det nok være en homogen blanding i tanken.
Da de har et to strengs system med et trykrør op til motoren, en trykregulator, og et retur rør til tanken.
Jaguaren hr sikkert kun et et strengs system med et trykrør op til motoren.
Så hvis du starter motoren efter opstaldning, så kører du på ren sprit, indtil den kan få noget benzin frem til motoren.
Hvis systemet har en trykregulator, så er det samme øvelse som på og 900.
Hvis pumpen er pwm styret, uden trykregulator, så er der kun at tanke e5 på de sidste tankfulde

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Problemer med E10 benzin

18. jul 2020, 19:10

Hmmm, uden at have særlig faglig ekspertise inden for emnet, så forekommer det ulogisk IKKE at fylde tanken op med 100 oktan E5. Alt andet lige, så kommer kondens af luftens indhold af vand som ved temperaturskift går fra dampform til væskeform. Hvis der ikke er plads til luft i tanken, så er der heller ikke risiko for kondensvand - det princip at fylde tanken op har jeg brugt på mine forskellige veteranbiler siden 2009 og har aldrig i den tid haft startproblemer efter måske 6 måneders henstand :D
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Problemer med E10 benzin

18. jul 2020, 21:51

E5 har aldrig givet problemer på mine Saab 900ere eller Jag-en..

Pumpen/erne på OG900 er fuld flow styret. Fuld power på dem, det den ikke æder, flyder tilbage plus et overflow for at holde fast overtryk i forhold manifoldtrykket.

Det sære med jag-en var at den nøjagtigt gav fejl efter 11,5-12km to gange, før benzen var ædt op i tanken og den fik oktan 100...
Den kan nok ikke li pøbel-sovs.😜
Kan kun li Single Malt, øh nej højoktan ren ægte benzin.

Der står i manualen at den skal have 95 og gerne 98 "Premium Gasolin"
Regular gas can decrease performance.
Den er bygget til US hvor de har oktan 87🥵
Den går ikke...Slave benzin
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Problemer med E10 benzin

19. jul 2020, 09:00

Hej.

Blot et opklarende spørgsmål:
Jeg mener, at benzinens oktantal opgives efter en anden standard i US (roaD Octane Number eller DON) end den, som bruges i Europa (RON). :?:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Problemer med E10 benzin

19. jul 2020, 09:34

Du har ret Ole. Der er flere forskellige måder at teste bankefølsomhed på, så det er lidt kompliceret.
Den metode man bruger i USA giver som regel meget lavere tal end RON som bruges i Europa. Premium gasoline i USA kalder de som regel oktan 92 og den svarer cirka til oktan 98 herhjemme. Deres 87 svarer således cirka til oktan RON92.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Problemer med E10 benzin

19. jul 2020, 21:48

Der er en del i Aarhus området der også hygger med tynd benzin pt

https://www.bt.dk/erhverv/tynd-benzin-i ... n-saa-harm
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Problemer med E10 benzin

1. okt 2020, 19:54

Lige en opdatering mht. E10 problemerne.

Min V8 har stået stille siden juli måned med E5 oktan 100.

Startede og rullede en god lang tur i går.

Igen problemer overhoved, så løsninger er nok at bruge E5 hvis den kun bruges en gang i mellem, og E10 hvis det er hver dag.

Når den så skal stilles væk i enden af oktober så er det bare at få tømt tanken og frisk oktan 100 på med lidt add bell.

Eller tømme tanken og syntetisk benzin på.

OG900 T16 er der igen tvivl om, der er E5/oktan 100 eneste løsning, E10 er for tynd kost til den.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"