Hej alle sammen jeg er så den totalt ulyggelige 9-3 eger, for et år siden fik jeg skiftet ac kompressor. Nu et år efter er mit klimaanlæg begyndt at larme (en hviskende lyd). Jeg fik så værkstedet til at undersøge det, Men det svar jeg fik tilbage var ikke lige hvad jeg havde forventet, de sagde menlig at det ikke var kompressor eller remstrammer eller væske, men de mente at det var en slap knastkæde
Det skal dog siges at den har et slidt svinghjul der rasler i tomgang. Nå men værkstedet anbefalet mig at sælge bilen fordi det var en meget dyr reparation .
Men det jeg ikke helt forstår er at når jeg slukker mit ac så stopper den vislen de lyd.
Jeg er pænt forvirret. Var det bare en dårlig mekanikker?? Og hvad skal jeg stille op.
PS. Jeg bor på lolland og har meget langt til et saab værksted
Saab9-3 2.0t 2008 175hp
Motor død eller ej
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Tag en fridag og book en tid på et værksted med forstand på SAAB.
Få lavet en komplet gennemgang af fejl og mangler.
Husk de fejl du selv har oplevet.
Få lavet et tilbud, både samlet, og for enkelt reparationer.
Så kan du selv tage stilling til hvad du vil.
Den hvislelyd kan være noget så simpelt som et delvist tilstoppet tørfilter, og meget andet.
MVH
Morten
Få lavet en komplet gennemgang af fejl og mangler.
Husk de fejl du selv har oplevet.
Få lavet et tilbud, både samlet, og for enkelt reparationer.
Så kan du selv tage stilling til hvad du vil.
Den hvislelyd kan være noget så simpelt som et delvist tilstoppet tørfilter, og meget andet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Vandmanden
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Som Morten siger find en ordentlig mekaniker
Hvad hvis du slukker for aircondition Og skruer ned for blæserern Stopper lyden så ?
Hvis den gør er det blæsermoteren der skal blæses ren ved kullene og have lidt olie, det tager en god time at gøre det selv.
/Michael
Hvad hvis du slukker for aircondition Og skruer ned for blæserern Stopper lyden så ?
Hvis den gør er det blæsermoteren der skal blæses ren ved kullene og have lidt olie, det tager en god time at gøre det selv.
/Michael
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Sidder formentlig bag handskerummet. Prøv at Google: Saab 9-3 blower motor noise og se div. videoer.
Håber, at det bare er at smøre blæsermotoren
Noget billigere end en ny B207 motor!
Ellers tag som forslået en tur til f.eks. Svend Wind i Højer - via Langeland er der vel ikke så langt?
Håber, at det bare er at smøre blæsermotoren
Noget billigere end en ny B207 motor!
Ellers tag som forslået en tur til f.eks. Svend Wind i Højer - via Langeland er der vel ikke så langt?
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Vandmanden
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Ud med handskerum
Af med plastickdæksel på h side af indstrumentbrædt
Åben handskerum der sidder 5 skruer, vip lampen ud, når handskerum er trukket lidt ud skal slangen til køling afmontres.
Skub sædet tilbage, på midterkonsollen sidder der en skrue mod sædet ud med den, træk lidt ned og baglæns.
Der sidder en plade med en skrue under blæseren.
Af med blæsermodstand en skrue.
Blæseren sidder med ca 7 skruer og så er den klikket op.
Så skel blæseren bare lirkes ned.
Af med plastickdæksel på h side af indstrumentbrædt
Åben handskerum der sidder 5 skruer, vip lampen ud, når handskerum er trukket lidt ud skal slangen til køling afmontres.
Skub sædet tilbage, på midterkonsollen sidder der en skrue mod sædet ud med den, træk lidt ned og baglæns.
Der sidder en plade med en skrue under blæseren.
Af med blæsermodstand en skrue.
Blæseren sidder med ca 7 skruer og så er den klikket op.
Så skel blæseren bare lirkes ned.
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Jeg har tjekket nogle af videoerne på YouTube og det lyder ikke som blæseren. Lyden kommer nede ved remmen når ac er slået til
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Hej,
På de 9000 og 9-5 jeg har haft og har, kan der høres en knurrende lyd i kabinen når motoren kører i tomgang og kølekompressoren er tilkoblet, kan rimelig tydelig høres, i tomgang, når den kører eller ikke kører.
Med hensyn til kæder, har jeg tidligere taget multirib remmen af og startet motoren kortvarig, uden støj når multireb rem er taget af er det ikke kæder, fordi det kan være vanskelig at høre om det er motoren (knast eller balance kæde) der støjer eller det er generator/servopumpe/? der støjer.
Kædeskift på motoren er en større opgave, skift af generator/servopumpe/? er mere lige til men det kan være vanskelig at finde ud af, hvilken som fejler (støjer).
Jeg snakker ud fra SAAB motor, der er så vidt jeg ved en Opel motor i 2. generation 9-3 som du har.
På de 9000 og 9-5 jeg har haft og har, kan der høres en knurrende lyd i kabinen når motoren kører i tomgang og kølekompressoren er tilkoblet, kan rimelig tydelig høres, i tomgang, når den kører eller ikke kører.
Med hensyn til kæder, har jeg tidligere taget multirib remmen af og startet motoren kortvarig, uden støj når multireb rem er taget af er det ikke kæder, fordi det kan være vanskelig at høre om det er motoren (knast eller balance kæde) der støjer eller det er generator/servopumpe/? der støjer.
Kædeskift på motoren er en større opgave, skift af generator/servopumpe/? er mere lige til men det kan være vanskelig at finde ud af, hvilken som fejler (støjer).
Jeg snakker ud fra SAAB motor, der er så vidt jeg ved en Opel motor i 2. generation 9-3 som du har.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Oki. Jeg tror jeg ringer til Slettet grundet GDPR i ..Slettet grundet GDPR... og så må han fejl finde på den.
Tak for svarene
Tak for svarene
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Oki jeg tror jeg ringer til Slettet grundet GDPR i ..Slettet grundet GDPR..., så må han se på den.
Tak for svarene
Tak for svarene
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Jeg har nu haft bilen på værksted, hvor de han konkluderer at taktkæde er slap og kobling og svinghjul er defekt
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Slap takthjul må være opslidte/defekte kædestyr/strammer.
og det er vist motor ud for at komme til endegavlen. Øv..
Heldigvis er en ny bundblok ikke kostbar...
https://webshop.saabparts.com/9-3-gen2/ ... ?pagenum=2
Men der går rigtigt meget tid med at fixe den....
og det er vist motor ud for at komme til endegavlen. Øv..
Heldigvis er en ny bundblok ikke kostbar...
https://webshop.saabparts.com/9-3-gen2/ ... ?pagenum=2
Men der går rigtigt meget tid med at fixe den....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Hej André.
30.000,- kr. er vel altid en pæn portion penge
Jeg synes, du skal kontakte yderligere et værksted om diagnose og reparationspris. Det er før, set at der er forskel på, hvor i Danmark, tilbudene er mest rimelige.
SAAB hilsen Ole
30.000,- kr. er vel altid en pæn portion penge
Jeg synes, du skal kontakte yderligere et værksted om diagnose og reparationspris. Det er før, set at der er forskel på, hvor i Danmark, tilbudene er mest rimelige.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Helt bestemt en anden vurdering på det.
Jeg kender Jonas Baas i Fredensborg. JHau2teknik kalder han sit firma. Meget behagelig og kompetent fyr. Ikke autoriseret, men har speciale i Saab.
Så er der Kim fra Verninge Auto på fyn. Autoriseret og dygtig.
Så er der bilhuset Frederiksen i Brøndby. Kender dem kun af omtale. De har for nylig succesfuldt hjulpet en bekendt med et problem.. De er autoriserede og med ok priser.
Mange kører til Højer. Også fra Kbh. området for at få serviceret deres biler. Det er en anbefaling der taler for sig selv.
Jeg kender Jonas Baas i Fredensborg. JHau2teknik kalder han sit firma. Meget behagelig og kompetent fyr. Ikke autoriseret, men har speciale i Saab.
Så er der Kim fra Verninge Auto på fyn. Autoriseret og dygtig.
Så er der bilhuset Frederiksen i Brøndby. Kender dem kun af omtale. De har for nylig succesfuldt hjulpet en bekendt med et problem.. De er autoriserede og med ok priser.
Mange kører til Højer. Også fra Kbh. området for at få serviceret deres biler. Det er en anbefaling der taler for sig selv.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Hej
Nu har I jo travlt med at foreslå en tredje vurdering af fejlen, hvilket selvfølgelig aldrig kan skade (bortset fra at det indebærer en tur land og rige rundt i en bil, hvis motor måske synger på sidste vers). Det vil nok være mere givtigt at ringe rundt og høre, om et værksted vil give et godt tilbud på at fixe knastkæde, svinghjul og kobling (evt. en ombytter med en frisk brugt motor).
Og så et par spørgsmål til André: Er du afhængig af bilen til daglig? Er resten af bilen i perfekt stand, og lige den bil, du vil beholde i årevis fremover? Kender du evt. en ven, der kan hjælpe med reparationen?
Eller vil det være det bedste at få en fornuftig byttepris hos én (forhandler), der kan fixe bilen selv, og sælge dig en bedre brugt uden fejl?
Bare, så du ikke kaster dig ud i en endeløs række af kostbare reparationer. Jeg har selv været der, og det er godt nok træls at skulle sige stop, især hvis man er glad for bilen og har ofret tid og penge på den, men her bør man bruge den kolde hjerne og ikke det varme hjerte.
Held og lykke med det!
Mvh/NC
Nu har I jo travlt med at foreslå en tredje vurdering af fejlen, hvilket selvfølgelig aldrig kan skade (bortset fra at det indebærer en tur land og rige rundt i en bil, hvis motor måske synger på sidste vers). Det vil nok være mere givtigt at ringe rundt og høre, om et værksted vil give et godt tilbud på at fixe knastkæde, svinghjul og kobling (evt. en ombytter med en frisk brugt motor).
Og så et par spørgsmål til André: Er du afhængig af bilen til daglig? Er resten af bilen i perfekt stand, og lige den bil, du vil beholde i årevis fremover? Kender du evt. en ven, der kan hjælpe med reparationen?
Eller vil det være det bedste at få en fornuftig byttepris hos én (forhandler), der kan fixe bilen selv, og sælge dig en bedre brugt uden fejl?
Bare, så du ikke kaster dig ud i en endeløs række af kostbare reparationer. Jeg har selv været der, og det er godt nok træls at skulle sige stop, især hvis man er glad for bilen og har ofret tid og penge på den, men her bør man bruge den kolde hjerne og ikke det varme hjerte.
Held og lykke med det!
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Hej. Ja bilen er i yders fin stand. Jeg har været igennem overvejelse om den skulle sælges men tabet vil være langt støre ind omkostningerne ved at lave den. Jeg har ringet rundt til 6 forskellige saab værksteder Og prisen for svinghjul kobling taktkæde vandpumpe og balance kæde vil ligge på 30000 kr. Så er den som ny igen og ja os saab folk elsker jo vores saab er.
Jeg har min gamle v4 som jeg kan køre rundt i.
Jeg har min gamle v4 som jeg kan køre rundt i.
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
En lille opdatering på bilens fremtid.
Efter megen ringerrig rundt i landet, faldt valget på en godt værksted i Højer. De kunne hurtigt konstatere at opstrammeren til balance kæden var knækket og svinghjul var MEGET slidt (2 cm slør)
Reparationen tog 3 dage og der blev bland andet skifter taktkæde Kit. balancekæde Kit. Svinghjul. Kobling (opgradere til v6). slavecylender.
2 pakdåser, samt en gang frisk olie.
Bilen køre som en ny og forhåbentligt også de næste mange km.
Efter megen ringerrig rundt i landet, faldt valget på en godt værksted i Højer. De kunne hurtigt konstatere at opstrammeren til balance kæden var knækket og svinghjul var MEGET slidt (2 cm slør)
Reparationen tog 3 dage og der blev bland andet skifter taktkæde Kit. balancekæde Kit. Svinghjul. Kobling (opgradere til v6). slavecylender.
2 pakdåser, samt en gang frisk olie.
Bilen køre som en ny og forhåbentligt også de næste mange km.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Godt den overlevede.
Ng9-3 har en svaghed mht kædestyr og svinghjul efter ca 200 km. +
Det kan dog heldigvis fixes... intet i forhold til oli sludge.
Når det er fixet, er der ofte langt flere km. tilbage i dem .
Med ønske om mange gode ture fremover
Ng9-3 har en svaghed mht kædestyr og svinghjul efter ca 200 km. +
Det kan dog heldigvis fixes... intet i forhold til oli sludge.
Når det er fixet, er der ofte langt flere km. tilbage i dem .
Med ønske om mange gode ture fremover
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Hej André.
Jeg glæder mig over, at du igen er godt kørende, og at værkstedet udførte en korrekt og veldokumenteret reparation.
Måske vil du oplyse os om prisen? var den på de ca. 30.000,- kr.?
SAAB hilsen Ole
Jeg glæder mig over, at du igen er godt kørende, og at værkstedet udførte en korrekt og veldokumenteret reparation.
Måske vil du oplyse os om prisen? var den på de ca. 30.000,- kr.?
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motor død eller ej
Hej Ole, der var mange forskellige priser alt efter hvor i landet.
Jeg fik det lavet for 23000 kr. Inkl en rude liste og et nyt armlæn inkl moms
Da jeg hentede bilen blev jeg præsenterer for de defekte dele og fik en forklaring på hvad de havde skiftet og de viste mig hvor slidt det var, så det var en fantastisk service
Jeg fik det lavet for 23000 kr. Inkl en rude liste og et nyt armlæn inkl moms
Da jeg hentede bilen blev jeg præsenterer for de defekte dele og fik en forklaring på hvad de havde skiftet og de viste mig hvor slidt det var, så det var en fantastisk service