Hej rødder
Kan man uden videre skifte fra 5 til 6-trins manuel gearkasse på en 9-3 NG (benzin) fra 2008?
Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG
Redaktør: Bestyrelsen
- clausfk
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG
Ja men det kræver en donor bil til alle de dele der ikke passer, ellers er det ikke økonomisk forsvarligt.
Og en omprogrammering af motorstyringen.
MVH
Morten
Og en omprogrammering af motorstyringen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG
Jeg går ud fra, at vi taler manuel. For mig er 3. gearet i en 5-trins gearkasse bare det bedste i en Saab - langbenet og ideelt til hurtige overhalinger.
Jeg har både og9-5 og ng9-3 med 5-trin og 210 HK, og jeg ville aldrig drømme om at skifte. Hvad vil du også opnå, Claus? Bedre benzinøkonomi?
Jeg har både og9-5 og ng9-3 med 5-trin og 210 HK, og jeg ville aldrig drømme om at skifte. Hvad vil du også opnå, Claus? Bedre benzinøkonomi?
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- clausfk
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG
Hej
Jeg giver dig ret i, at 3. gear er perfekt. Jeg tænker netop på benzinøkonomien - men fornemmer, det er en større operation
Jeg giver dig ret i, at 3. gear er perfekt. Jeg tænker netop på benzinøkonomien - men fornemmer, det er en større operation
Med venlig hilsen
Claus
Claus
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG
Du var nok blevet skuffet hvis du havde forventet en bedre økonomi med en 6 trins gearkasse
Gearene ligger tættere på hinanden, men totalgearingen er stort set den samme.
En 5 trins kører 47,8 km/t ved 1000 omdr/min i højeste gear
En 6 trins kører 48,1 km/t ved 1000 omdr/min i højeste gear
At de satte den på en 2 benzinmotor har nok mest med marketing at gøre.
Hvis man ikke havde en 6 trins gearkasse på programmet så var man bagud i teknologi racet.
MVH
Morten
Gearene ligger tættere på hinanden, men totalgearingen er stort set den samme.
En 5 trins kører 47,8 km/t ved 1000 omdr/min i højeste gear
En 6 trins kører 48,1 km/t ved 1000 omdr/min i højeste gear
At de satte den på en 2 benzinmotor har nok mest med marketing at gøre.
Hvis man ikke havde en 6 trins gearkasse på programmet så var man bagud i teknologi racet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG
6 trins man. gear var noget der kom med eksotiske ital sportsvogne i sen 70erne / start 80 erne, inkl. "Pårse" i RS.
Det kommer fra en momentsvag sugemotor der skulle holdes i kog konstant, især mindre 4-5 ventilede motorer der kræver omdr. og mangler bundtræk
Det giver ikke rigtigt mening i en turbomotor med en bredspektret mølle ala Mizu. SAAB 900, 9000, 9-5/9-3 osv.
Lidt mere brugbart for en stor mølle der skal trækkes op.
Noget andet er det mht. diesel.
De har kun brugbare omdr. 1500-4000 og det kræver mange tætte gear...
En moderne turbobil, benzin, med brugbare omdr fra 1500-7500 rpm. er 6 gear bare "træls" og man skal skifte mere uden en med en 5 gears .
Desuden ændre 6 gear ikke slutudvekslen, så det hjælper ikke på lydniveauet eller økonomien...
Til min. OG900 var planen egentligt at bruge en 4 gears "krokile" og så en Mitz. mølle.
Langt færre skift og længere gear.....
Det kommer fra en momentsvag sugemotor der skulle holdes i kog konstant, især mindre 4-5 ventilede motorer der kræver omdr. og mangler bundtræk
Det giver ikke rigtigt mening i en turbomotor med en bredspektret mølle ala Mizu. SAAB 900, 9000, 9-5/9-3 osv.
Lidt mere brugbart for en stor mølle der skal trækkes op.
Noget andet er det mht. diesel.
De har kun brugbare omdr. 1500-4000 og det kræver mange tætte gear...
En moderne turbobil, benzin, med brugbare omdr fra 1500-7500 rpm. er 6 gear bare "træls" og man skal skifte mere uden en med en 5 gears .
Desuden ændre 6 gear ikke slutudvekslen, så det hjælper ikke på lydniveauet eller økonomien...
Til min. OG900 var planen egentligt at bruge en 4 gears "krokile" og så en Mitz. mølle.
Langt færre skift og længere gear.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"