Banner cycler

Kommende classic cars - DBA forslag - SAAB 9k

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Saabbillum
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. jun 2016, 16:04

Kommende classic cars - DBA forslag - SAAB 9k

16. okt 2020, 19:45

Læs artiklen:

https://guide.dba.dk/motor/7-investeringsbiler

Spændende læsning - vi ved jo at SAAB lavede gode biler.... :)

Jeg glæder mig over, deres vurdering af 9K - så bliver det spændene at se, den holder i den brede befolkning.
- jeg synes den fortjener det;)

Dejligt at se, at der er flere på vej i klubben, selvom det er en model med visse rustproblemer :? :lol:

Jeg vil gøre mit til at den forhåbentlig bliver repræsenter til INTERSAAB i Findland - håber der er flere der vil med derover :wink:

Og covid19 er væk til den tid!


9000 CDE 2,3 200 - Ren dansker og fuld historie - projekt bil - godt på vej :D
2 * Clio
9000 2,3 CS auto my 91 - med hele svineriet - m km
900 turbo 16 perlemor rød, med hele svineriet - skulle have beholdt den :D - m km
99 EMS
2 * Saab 99 GL
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Kommende classic cars - DBA forslag - SAAB 9k

16. okt 2020, 21:14

Saabbillum skrev:
16. okt 2020, 19:45

Dejligt at se, at der er flere på vej i klubben, selvom det er en model med visse rustproblemer :? :lol:
Awa :?:

Den yngste 9000 er 22 år gammel....
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Kommende classic cars - DBA forslag - SAAB 9k

16. okt 2020, 22:10

SAAB har ikke rustproblemer. Danmark har rustproblemer.
Som Carlsson skriver, så vil alle biler over en given alder få problemer. Især hvis de er blevet brugt.
Min 9-5 har også problemer, men den er også blevet brugt hver dag hele året i over 20 år så det skal man regne med.
Skal den være en værdifuld klassiker, så skal man stoppe med at bruge den inden det er for sent. Ellers køres den bare i sænk, og så er den ikke meget værd med mindre det er en meget sjælden og eftertragtet specialmodel.
Generelt synes jeg biler skal bruges, men vores klima slider hårdt på dem. Desværre er 9K og nyere SAAB (som min 9-5) stadig for nye til at få nedsat ejerafgift, så de færreste har råd til at have en "for sjov" bil til lejlighedsvis kørsen som koster kr. 8-10.000 at have holdende i garagen. Derfor går mine overvejelser på at afmelde min i de sjappede, sjaskede og kjedelige måneder og så have den som en sommerbil. Inspireret af en 9K ejer her på siden. Alternativt bliver den solgt til en person der vil sætte pris på den så den ikke bare køres i sænk som hverdagsbil. Med mine 25-30.000 km pr år er jeg ved at komme til den erkendelse at 20+ år gamle biler ikke egner sig til mit kørselsmønster.

Men det er svært at spå (især om fremtiden). Eksempelvis er Skoda 105 og tilsvarende ved at være relativt eftertragtede. Stort set alle personer i min årgang kan huske dem men næsten alle bilerne blev kasseret dengang efter få år, så de få der har overlevet er i virkelig god stand. Alle disse faktorer driver priserne op.

Størrelsen på bilen spiller også meget ind. Mindre biler vil altid være mere eftertragtede, da de som regel er billigere at eje og ikke kræver så meget plads at opbevare. Dette har de nyere store SAAB også imod sig. Men tiden må vise hvad der sker.
Jeg vil dog nok til en hver tid vælge en velholdt SAAB 9000 over en MGB eller Ford Mustang, som man for tiden kan fodre grise med til når man tager til diverse torsdag-aften-biltræf.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Kommende classic cars - DBA forslag - SAAB 9k

18. okt 2020, 10:48

Saab 9000 er en fantastisk bil.
Robust og velbygget.

Rimelig mht rust. Men de ruster desværre en del steder.

Skærmkanter, bagvanger bunden af døre, ruderammen osv.

Skal man have den som klassiker, skal de hentes fra "rustfrie" lande/områder... "Svej-Aids" Syd Tyskland, Østrig, USA midt-vest mv.

En DK vogn der har haft et dagligt liv på gaden siden midt 90erne bliver en hård økonomisk byrde at holde.

Kan man finde en rustfri 9K med 150-200 kkm bag sig, har man muligvis en godt klassiker der kan holdes rullende i mange år fremover uden at koste svimlende.

Gode 9K Aero modeller holder rimelige priser, men når ikke Saab 900 Aero.

900-9000 forholdet kan sammenlignes med Jaguar E type og XJS modellen.

Mindre sporty vogne holder priser bedre end store cruser biler.

Jag. E koster vildt. XJS er aldrig kommet op i pris, trods ret gode sene modeller... (XJS 4,2 cab 1992 og frem)

Elsker selv Saab 9000 2,3 turbo, men er ikke helt pjattet med deres forfald, kompleksitet og højr omkostninger til dele, ejerafgift og mange rep. omkostninger.

En super nice 9K kan koste det samme som en NG9-3 cab turbo. Så valget er svært.
En passet ny Cab kan holdes kørende billigere end 9K
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Kommende classic cars - DBA forslag - SAAB 9k

19. okt 2020, 10:24

Min Griffin kommer i hvert fald ikke ud at køre om vinteren mere. Den har netop rundet 173kkm og er på vej på stald igen efter en måned på plader. Kunne simpelthen ikke nære mig for at give min søn brugsret til den i en måned i 18-års fødselsdagsgave. Passionen skal jo gives videre :-)
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870

Tilbage til "Off Topic !!!"