Banner cycler

Rette i egne indlæg umuligt ?

Ris, ros, forslag og information om SKD webben.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Rette i egne indlæg umuligt ?

8. nov 2020, 14:43

Som overskriften siger, hvorfor kan jeg ikke rette i egne indlæg ?

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 388
Tilmeldt: 15. nov 2005, 22:56

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

8. nov 2020, 15:08

Det ser ud til at opsætningen tillader at man redigerer i op til 15 minutter efter at man har lavet sit indlæg :)
Rent praktisk kan det være en uvane at ændre gamle indlæg, så er det bedre at lave et nyt hvor man præciserer eller beder om at få det helt slettet.
www.SaabMuseum.dk
Saab 9-5 2011, Saab 9-3 Aero 2001, Saab(-Lancia) 600 1985, Saab 900 T16 Aero 1984, Saab 900 T8 1979, Saab Sonett 2 TT 1967, Saab 96 TT 1966, Saab 96 Sport 1962, Saab 96 TT 1962
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

8. nov 2020, 15:43

En uvane at rette stavefejl, eller forkerte oplysninger ???
Det har jeg svært ved at se.
At slette hele indlægget, eller lave det om markant, det er en uvane.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 388
Tilmeldt: 15. nov 2005, 22:56

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

8. nov 2020, 16:40

Nu har du besvaret mit indlæg uden at quote, hvis jeg går op og ændrer ordlyden i det efterfølgende, så kan man lave meget rod i det efterfølgende :) Om folk ændrer det markant eller ændrer en stavefejl er svært at styre.

De 15 minutter bruger man ofte, netop for at man kan ændre stavefejl eller andre småting man opdager umiddelbart efter at man har lavet indlægget.
Hvis du mener at der skal ændringer til så tænker jeg at du er velkommen til at tage fat i SKD med gode argumenter, så kan der jo altid rettes til - Min holdning er at det giver anledning til flere problemer end det retter, hvis der uhindret kan ændres i beskeder.
www.SaabMuseum.dk
Saab 9-5 2011, Saab 9-3 Aero 2001, Saab(-Lancia) 600 1985, Saab 900 T16 Aero 1984, Saab 900 T8 1979, Saab Sonett 2 TT 1967, Saab 96 TT 1966, Saab 96 Sport 1962, Saab 96 TT 1962
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

13. nov 2020, 14:52

Hej bestyrelse

Jeg vil gerne bede jer om at genoverveje de automatikker, der åbenbart findes her i forum. Eller i hvert fald beskrive dem bedre. Jeg har selv bandet over 15 minuttersreglen (som jeg ikke kendte, men fandt ud af på den hårde måde).

Ligeledes over den regel, der åbenbart findes om, hvor længe, man må være om at skrive et indlæg (hvor lang tid har man -er det også et kvarter?). Det er i hvert fald for kort til en langsomttænkende og langsomtskrivende person som undertegnede -især hvis det er et længere indlæg med diverse henvisninger og link, man er i gang med (og kladdefunktionen er langt fra optimal). Jeg tager nu rutinemæssigt en kopi, når jeg er i gang med længere indlæg, men man ved jo ikke altid, om man bliver afbrudt af fx et snakkende familiemedlem eller telefonen.

Endelig etmånedsreglen i fx køb og salg (og at man ikke kan svare). Er den fuldautomatisk, eller er der en moderator inde over? Jeg spørger, fordi der sommetider i fx "Set på nettet" er informative tråde, der fortjener at blive bevaret. Det gælder selvfølgelig ikke i alle de tilfælde, hvor der blot henvises til et link, der ikke findes efter kort tid. Som det er nu, fristes man jo til at skrive i andre fora, hvis man ønsker svar eller at opretholde sit indlæg.

Dette indlæg er nok ved at falde for tidsgrænsen. Det kan jeg imidlertid først se, når jeg forsøger at sende det, og så er det for sent, hvis man ikke har taget en kopi af teksten. Kunne I ikke tydeliggøre, når man er på grænsen -eller fjerne/forlænge tidsgrænsen?

Ligeledes rettereglen: Giver den ikke lige så meget unødigt bøvl (i form af "svar til sig selv"), som den evt. løser? Jeg kan godt se argumentet i form af, at en tråd kan blive meningsløs, hvis man retter uhæmmet i gamle indlæg, men er det ofte set i praksis? Er det ikke oftere tilfældet, at man kunne ønske, at en forfatter rettede sit indlæg til, når den første ophidselse har lagt sig?

Mvh/NC

PS: Jeg blev ikke smidt af, så jeg har nok ikke tænkt mig grundigt nok om :D . Det er nok den automatiske aflogning, der skaber problemet (man kan jo ikke skrive, hvis man ikke er logget ind). Den er selvfølgelig uundværlig, men hvor hurtigt sker det? Og hvad trigger den? Det er åbenbart ikke nok at være i gang med at skrive et indlæg? Så overvej venligst reglerne, og beskriv dem i hvert fald lidt bedre.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 388
Tilmeldt: 15. nov 2005, 22:56

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

13. nov 2020, 16:22

Jeg kan svare på noget af det :)

Der er nogen tekniske ting, der kan være skyld i at du bliver logget ud hvis du ikke tillader at computeren husker dig - Hvis du tillader det, burde det ikke give problemer, jeg har i hvert fald ikke oplevet det. Rent teknisk åbnes der en "session", og den slags har en timeout, af mange årsager - Om der i forum'et findes indstillinger der kan forlænge det uden at give andre problemer tør jeg ikke at sige, men det er noget der eksisterer som standard i alle online systemer. Standard hedder umiddelbart 20 minutter indenfor webverdenen, og tænker det er hvad vi har herinde.

For 10 år siden (Fra fri hukommelse) var der større diskussioner omkring hvordan salgsforum skulle fungere.
Der var vist udfordringer med at der var MANGE kommentarer til salgsindlæg, det var meget ligegyldig støj, og der blev lavet en beslutning omkring at der ikke kunne kommenteres.
Som jeg husker det, folk der skrev på andres salgsannoncer at "Det var da dyrt", "Den har jeg set, den er fuld af rast i bunden", "Man kan få den her for X kr, så hvorfor købe en brugt?" og alt mulig andet, som man ikke mente var i orden - Om det er i orden eller ej vil jeg ikke være dommer over, men jeg er klar over hvor meget lort folk kan skrive af forskellige årsager, som ikke nødvendigvis er den objektive sandhed om end man måske selv synes det.

Men jeg kan se at den automatiske sletning efter 1 måned på "Set på nettet" tråden ikke gør som den skal, men det ser ud til at 60 dages reglen i de andre er sat korrekt op.
Hvis man vil noget meget relevant, tænker jeg at det er bedre at oprette et indlæg i et andet forum, da de er tiltænkt at vise interesse, ikke større diskussion til bevaring. Spillereglerne er givet og salgsannoncer mm. Der kunne linkes til forsvinder normaltvis også en tid efter salg.

15 minutters reglen mht. At rette, er brugt mange steder (Alt imellem 5 og 30 minutter).
Fra mit perspektiv, så er det her forum bl.a. Brugbart til at bevare information - Modsat facebooksider der er dårlige at søge i og primært er til mere eller mindre "live" chat.
DERFOR, er det meget ødelæggende hvis man har en række indlæg hvor der skrives frem og tilbage - Og man om en måned ikke kan finde hoved og hale i det, fordi at nogen af indlæggene mangler eller er rettet. Om det er diskussioner, hjælp eller andet er næsten ligegyldigt, men hvis folk har været uenige eller diskuteret noget, er det også en uskik at man senere sletter al dokumentation fra den ene part og lader den anden stå tilbage uden kontekst.
Ditto hvis jeg bogmærker nogen gode hjælpesider fra forum og de den dag jeg skal bruge dem, er fjernet for al eller nogen information.
Der er selvfølgelig nogen regler og krav folk har, mht. At man må få fjernet information, og det vil forum under alle omstændigheder være underlagt, men der vil det være nødvendigt at man tager fat i SKD.

Om det er et akut problem ved jeg ikke, men jeg ser heller ikke noget akut problem i at have lavet en skrivefejl/stavefejl hvis den ikke ødelægger meningen med indlægget, jeg ser heller ikke et utal af indlæg hvor man præciserer - Og jeg kan kun anbefale at man da læser sine ting igennem inden man indsender, eller gemmer kladden :)
Men der HAR været udfordringer med rigtig mange ting igennem tiden, en stor del af de involverede er nok ikke at finde på forum, bestyrelse eller web administration længere, men der har været gjort mange tanker omkring de regler der blev oprettet dengang ved jeg, uden selv at have været med til at beslutte eller påvirke noget.

Dette indlæg har taget lige knap en halv time, jeg har tilladt SKD at huske hvem jeg er, og det kom afsted uden problemer :)
www.SaabMuseum.dk
Saab 9-5 2011, Saab 9-3 Aero 2001, Saab(-Lancia) 600 1985, Saab 900 T16 Aero 1984, Saab 900 T8 1979, Saab Sonett 2 TT 1967, Saab 96 TT 1966, Saab 96 Sport 1962, Saab 96 TT 1962
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

13. nov 2020, 21:41

Hej René

Tak for et grundigt og velbegrundet svar. Og du ved altså heller ikke, hvornår "fælden klapper" mht. at skrive. Skal vi lave et par tests, så resultatet kan publiceres for alle brugere :D ?

Jeg tror, at meget skidt er overgået til FB, så måske burde I overveje at åbne for kommentarer på sælges/købes igen? Det er bare mit forslag.

Og 15-minuttersreglen: Hvorfor ikke ændre den til 24 eller 48 timer? Så kan man se sit indlæg med friske øjne, og rette evt. fejl (eller urimeligt hidsige udbrud). Det kan man typisk ikke indenfor et kvarter -man ser, hvad man tror, man skriver.

Og et forslag, der går længere end 48 timer: En mulighed for at sætte et indlæg i (eller rette overskriften til) "Løst". Lige nu kan man jo kun håbe på, at tråde med overskriften "HJÆLP!" bliver godt skjult langt nede i rækken.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

14. nov 2020, 09:15

Jeg mener 15min. reglen er meget irreterende og stopper muligheden for lige at rette småting , især når man er på farten med mobilen.

Er enig i at der ikke skal kunne rettes lang tid efter post.

30 min. må være mere rimeligt....

Det kan være svært at se alt på mobilen med "midaldrende øjne" :mrgreen:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

14. nov 2020, 10:21

Hejsa.

Jeg har sat redigeringstiden op til 30 minutter.

Så kan de, der er meget forfængelige med stavning og grammatik få en chance.

Derudover, kan man nu slette et indlæg helt inden for 1 minut.

Altså hvis man kommer til, at trykke på send ved en fejl, inden man er færdig med at gennemtænke det man skriver.

Det tør jeg godt rette uden at spørge om lov hos resten af bestyrelsen, så det gælder fra nu af. :D

Det med, at man bliver logget af har måske noget med "cookies" at gøre? Jeg bliver nemlig også logget af efter et stykke tid.

Længere redigeringstid skal vi nok lige diskutere. Min holdning er, at man kun poster det man kan stå inde for. Hvis man kan kaste en "bombe" og fjerne den igen er jeg bange for det bliver useriøst. Mit svar på det er, at man slet ikke skal poste ophidsede indlæg. Det står også mere eller mindre i reglerne for brug af forum. Hvis nogen poster noget "ophidset" noget, skal en moderator nok tage sig af det.

15 - nu 30 minutters reglen blev indført grundet nogle konkrete problemer for noget tid siden. Problemerne forsvandt, så reglerne virker efter hensigten.

Jeg kan godt se det rimelige i, at posteren af en køb/salg annonce kan skrive solgt/købt, så andre ikke reagerer på annoncen unødigt inden for de 60 dage inden den forsvinder af sig selv. Hvis forummet har den mulighed kommer det på. Det er en del af forumreglerne, at man ikke ødelægger en salgstråd med ligegyldigt nonsens. At andre ikke kan kommentere modsvarer reglerne og er indført af konkrete årsager.

Derfor, hvis man føler sig inspireret af noget, må man oprette sin egen tråd. Ligeledes hvis man ser nogle guldkorn i "set på nettet" afdelingen, kan man oprette en tråd i et permanent forum. - Vær din egen bibliotekar til glæde for dig selv og andre brugere!


Jeg er enig i, at ingen af os, der deltager i denne tråd er skyld/årsag til de regler blev indført. Vi kan vel også fint køre bil uden de tossede fartgrænser. 8) Reglerne er der pga. nogle andre ikke kan styre sig.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

14. nov 2020, 16:16

Hej igen

Fint, 30 min. er da dobbelt så godt som 15 :) . Og jeg mener selvfølgelig heller ikke, man skal komme med svinere, som man så bare kan slette efterfølgende. Nærmere at tone og ordvalg ved nærmere eftertanke kan have været lidt for entusiastisk, om man så må sige. Og at man kan have kommet til at lave faktuelle fejl, som jeg nyligt har gjort i en anden tråd. Men jeg tager det til efterretning, og prøver at tænke mig om, mens jeg skriver :wink: .

Og dermed til det andet spørgsmål: Hvad der gør, at man bliver "smidt af" uden at kunne poste et indlæg (det er jo det, der kan ske for mig, når jeg tænker mig om...). René: Løser det alle problemer, hvis man vinger "Husk mig" af ved login? Det, der undrer (og irriterer) mig, er, at man kan sidde og skrive i et indlæg (altså være aktiv på siden), og så alligevel opleve at indlægget forsvinder, når man trykker på "Indsend". Er det ikke en fejl? Thomas: Gør du som jeg (altså undlader at vinge af i "Husk..."), siden du også oplever problemet?

Det med at være bibliotekar vil jeg da overveje, men da det indebærer, at man skal kopiere andres indlæg over i en ny tråd, hvis det skal give mening, er jeg nok lidt tvivlende over, om det kan fungere. Man bør vel spørge bidragyderne om lov, hvis det skal være helt OK?

De andre regler tager jeg til efterretning -og de er jo også velbeskrevne. Rettereglen og afsmidningsfunktionen kan I måske beskrive sammen med øvrige regler for brug af forum?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

14. nov 2020, 18:22

Jeg kigger selv mit eget gratværk igennem, inden jeg trykker på send. Det tager de værste dummerter. Hvis jeg i øvrigt mener og kan stå ved hvad jeg skriver, er det heller ikke noget problem. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft behov for, at rette i noget jeg lige har sendt. Rettelser må i så fald føres efterfølgende, som en "serviceopdatering".

Hvis jeg skriver "passioneret" sker det i et word dokument, som bliver gemt til dagen efter.

Mht. det at blive smidt af. Jeg regner med, at det er et "computerproblem" og ikke vores forum som sådan, der er skyld i det. Noget med folks egne cookie indstillinger, måske? Mine er ret strenge og jeg har diverse adblokkere installeret. Jeg bilder mig ind, jeg kan holde googles nysgerrige blikke på afstand af mit privatliv. - Derfor regner jeg med, at jeg selv er ude om det. "husk mig" boksen gør intet for mig, sikkert pga. cookie indstillinger og blokkerere på min computer.

Jeg aner ikke hvad grænsen er i minutter. Det er ikke en indstilling vi har sat (Tror jeg) . Jeg kan finde på, at trykke ctrl+a og derefter ctrl+c, inden jeg trykker på send. Så har jeg det i udklipsholderen hvis irriterende og ligegyldige ting som familie eller konen kommer i vejen for min altoverskyggende Saab-passion.

Du kan roligt påtage dig rollen som guldkornsredaktør med speciale i ting, der kun interesserer dig selv. Indlæg skrevet her "tilhører" klubben og kan frit bruges af medlemmerne når det er til gavn for alle. Bidragyderne har allerede af egen fri vilje valgt, at poste noget indhold her. Så der er din "tilladelse". Hvis du vil kopiere hele eller dele af indlæg er det ordentligt, at citere bagmanden.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

15. nov 2020, 12:43

Tak for redigeringstiden ændret til 30 min.

Det løser meget..

Det er ofte staveting jeg retter, da jeg er mildt ordblind 😉

Og ofte er det lige en præcisering at data eller detaileting

Dermed kan jeg fjerne de værste "fejl"


Så tak for de 30 min.

Lad os prøve det et godt stykke tid og se hvordan det går..👍
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

24. nov 2020, 20:13

Viking. Du kan derfor med fordel, skrive det du vil i word, eller hvad du nu har af skriveprogram, der følger ret gode staveredigerings programmer med, så du kan fjerne de fleste fjolle ord, og tastefejl. :D
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

24. nov 2020, 20:18

Nu laver jeg også indlæg på mobilen, hvor bogstaverne er myre små og det hele er lidt mere "levende"

Eller er det de "pis-gule" og blodsprængte øjne der trætte :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Rette i egne indlæg umuligt ?

25. nov 2020, 13:02

Hej Mike

Der er faktisk en "udmærket" stavekontrol indbygget her ("udmærket", fordi den bl.a. opfatter SAAB som en stavefejl...). Men det kræver selvfølgelig, at man kan se de tynde, røde streger, og at der ikke markeres for alt for mange "forkerte fejl". Der er i hvert fald ingen grund til at bøvle med Word for at få den funktionalitet.

Mvh/NC

PS: Tak for tippet med ctrl+a, Thomas. Så er det jo nemt at tage en "sikkerhedskopi" af teksten, inden man sender den.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "SKD Web"