Banner cycler

9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

15. nov 2020, 19:35

God aften SAAB folk

Er det forventeligt at en 9-5 med lavfriktions-stempelringe vil have et olieforbrug, alá de tyske mærker?

Mit projekt 9-5 2,3 BSR stage 2 lægger lidt blå røg ud ved opstart, jeg har skiftet turbo og det har måske hjulpet lidt? Den er endnu ikke på plader endnu så jeg ved ikke om den bruger. Men da jeg hentede den var der nærmest ingen olie på motoren. Cylinder 1 tændrør ser ud til at være noget sortere end de andre.

Har hørt noget om en wd40 kur.

Er faldet over dette produkt og har da også bestilt en dåse XADO-Anticarbon-Cleaning-the-engine-from-carbon-320ml på Ebay.

Ser måske lovende ud hvis det holder hvad det lover: https://www.youtube.com/watch?v=y2v44__Lrkk

Jeg vil helst ikke til at pille klaveret ud....


SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

16. nov 2020, 06:37

Ja de kan kokse til i stempelringene.
Jeg brugte atf olie og acetone 50 50 % til at løsne mine, og det hjalp et stykke tid.
Måske skulle der flere kure til, det ved jeg ikke.
Ud med stemplerne, er nok den bedste løsning, og det kan gøres med motoren monteret.
Et sæt wossner smedede stempler løser problemet for altid, da de bruger de kraftigere stempel ringe fra B2x4 motoren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

16. nov 2020, 13:00

9-5 har ikke et specielt stor olieforbrug "normalt"

0,5-1,0 liter pr. 10.000 km. olieskift.

To ting:
Tjek alle de små kontraventiler, slanger mv. Hvis de ikke er 100%, så begynder motoren at spise olie !!!!

Hvis de er helt friske, nye og i orden, så er det næste post:


Hvis den bruger meget mere end 1 liter /10kkm og har frisk fabriksny eller hovedrenoveret turbo der er tæt, så kommer der fra stemplerne og en smule fra ventilerne.

Den egentligt eneste kur mod fastsiddende stempelringe er:

Ud med stemplerne, desværre.

Så det er af med topstykket, af med bundkarret, ud med stemplerne, rense og friske ringe, hoved og sølelejer mv.

Ventil-stamme-pakningerne skal nok også lige friskes i samme omgang.

Så er motoren frisk på 1/4 mio. km igen....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

17. nov 2020, 06:58

Hej,

Min tidligere 2001 9-5 begyndte pludselig at bruge olie ved ca. 250 tkm, jeg valgte den dovne løsning at fylde 2-3 liter olie på imellem 10.000 km olieskift.
Det gav ingen problemer, udover at huske det og lidt ekstra omkostninger til olie.

Ellers har jeg ikke haft problemer med olieforbrug på SAAB, har tidligere oplevet at der skal fyldes lidt på mellem 10.000 km olieskift.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

17. nov 2020, 17:39

1 liter pr 10000 km det er ikke olieforbrug :wink:
1 liter pr 1000 km det er olieforbrug, hvor man skal begynde at skifte dele, og finde ud af hvor det virkelige problem ligger.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

17. nov 2020, 21:20

Hej Morten,

Jeg har læst at et forbrug på op til 1 liter motorolie pr. 1000 km er normalt ifølge nogle bilfabrikker og ikke noget der kan reklameres over.
Der er nok ikke ret mange SAAB kører, som vil syntes at det er ok at hælde en liter motorolie på, hver anden gang der tankes benzin eller en diesel som så skal have knap 1 liter motorolie, hver gang der tankes diesel.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

3. dec 2020, 12:30

Hej

Nu har jeg prøvet det af på min 9000, tændrør var pæne muse-grå men der var synligt slam på stempeltoppen. Det er nu væk efter en behandling og man kan se "årene" på stempeltoppen.

Spændende om det er lige så godt på 9-5eren....
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

29. dec 2020, 19:16

Hej

Det duede ikke med det anticarbon, tændrør bliver helt sorte og olie forsvinder, dog ryger den ikke blå.

Klaveret er skilt ad og ringe sidder ikke fast, dog er olieskraberinge meget løse og de er da også slidt ned, med 300kkm skal man vel regne med det.

Nogen der ligger inde med sådan et sæt?
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

29. dec 2020, 20:55

Er den glaseret i boringen ?

For meget "fimse" kørsel kan også gøre hullerne så glatte at kryds honningen ikke holder på olien med forøget forbrug til følge..

300 kkm på et sæt ringe er fint..
Når der også er små ture med i kørslen..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

30. dec 2020, 19:50

Viking, den skal vel være glat i boringen, det er vel formålet med at hone cylinder så stempelringe kan slides sammen med overfladen på cylindervæg.

Den er glat, men original honing kan stadig tydeligt ses.

Mit næste spørgsmål er om dette sæt er til 4 eller én cylinder: https://webshop-dk.saabparts.com/9-5-ge ... n-ring-set

Sammenlignet med denne må man formode at d.o. er til alle 4, ellers er det billigere at købe 4 og pelse dem: https://webshop-dk.saabparts.com/9-5-ge ... iston-b205

Min er en 2,3

Nogen der ellers kan linke til nogle billige smedede stempler? :mrgreen:
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

30. dec 2020, 20:22

Hej Søren
Hvis man slår det stempelringssæt som du linker til (55557263) op i EPC står der udfor "antal" 1, hvilket indikerer at ét sæt burde være nok til en hel bil.
Slår man stemplet op står antal som 4.
Antal i EPC skal altså forstås som anbefalet antal.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

31. dec 2020, 17:48

Mads, tak for hjælpen, det viser sig dog at jeg skal bruge nogle andre dele så ordren blev lagt hos PFS.

Godt nytår alle sammen.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

1. jan 2021, 00:58

Honing er finheden lige før lapning.

Så ja cylinderne skal være præcise på mål og glatte, men, en spejlglat cylinder kan ikke holde olie og smøreolien ender i forbrændingskammeret.

Krydshoning løser det problem.
Det laver små ridser i cylinderen på kryst og tværs.
Disse ridser holder olien, så stemplet bliver smurt og så olien ikke suser op i forbrændingen..

Hvis krydshoningen fyldes med snask eller endnu værre "Glazing" kan den ikke holde på olien og olie forbruget øges kraftigt.

Så selv om boringen virker fin glat og man kan se krydshoningen betydet til ikke at alt er vel...

Renoverer man en motor, der selv holdet tolerancen i cylinderne, så bør den de-glazes og eller krydshones igen i et hone/boreværk... ikke med et fjeder værktøj ala Biltema/Thansen, men i et værk med hoteller og indstillet til et fast antal slag...

Her er en der renser boringen med et kugle værktøj

https://m.youtube.com/watch?v=zvr1bJ9Kjuc
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

1. jan 2021, 09:45

Optimalt set så burde den sendes til en virksomhed der renoverer motorer, for en udmåling.
Og så tage den derfra.
Men man kan komme langt med et sæt søgerblade, og en kugle honer. Hvis man ved hvad man laver!!
Det bliver bare aldrig helt optimalt, og får aldrig den samme levetid.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

1. jan 2021, 12:14

Kuglehoneren er klart et rigtigt godt skridt til at sikre olievedhæftigelse..

Så holder friske ringe 1/4 mio. km igen, og så er vognen nok også dødtræt...

Saab motorblokken er yderst sjældent udslidt i boringen selv ved 300-400kkm..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

23. jan 2021, 14:38

Så kører den igen!

Nye stempelringe, ikke originale SAAB, nye ventilstamme-tætninger og komplet kædekit, taktkæde var et helt led længere!

Cylindre krydshonet med biltema tre stens honeværktøj.

Udstødning er nu ren og "lugter" rigtigt.

Olien holder sig også pænt ren.

Det er nok ikke så tosset af sådan en amatør....
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

23. jan 2021, 17:54

Godt der er krudt i den igen...

Med frisk toppakning oma.
Så er der fred et godt stykke tid...

:D
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 olieforbrug/løsne stempelringe

24. jan 2021, 10:33

Tillykke med din hjemme renoverede motor der virker.
Det er altid rat at man som amatør kan lave et godt stykke arbejde.
Jeg er feks. en ren amatør med træarbejde.
Så er der hele indkørings proceduren af en nyrenoveret motor tilbage.
Der er mange overbevisninger.
Min metode som stammer fra BMW fra midt firserne, og før.
Hold motoren imellem 2-4000 omdrejninger, accelerer gerne frisk, og husk at motorbremse, når man kan.
Ikke noget med at sejtrække med lave omdrejninger.
Og første olieskift efter 2000 km.
Kun et led længere efter 300k km, det er set værre med færre km på andre motorfrabrikanter.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"